Σωσίβιο… στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αναζητούν όλο και περισσότερο τα νοικοκυριά, προκειμένου να μην… πνιγούν από την ακρίβεια των επώνυμων αλλά και τις αυξημένες οικονομικές υποχρεώσεις που έχουν λόγω της κρίσης και των μέτρων λιτότητας.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών σε 800 οικογένειες, την οποία δημοσιεύει η Ημερησία, ένα στα τέσσερα προϊόντα που ψωνίζουν από τα σούπερ μάρκετ είναι private label. Δηλαδή δεν έχουν φίρμα και φέρουν την επωνυμία της αλυσίδας που τα πουλά. Για την ακρίβεια, το ποσοστό που επιλέγει αυτά τα είδη είναι 26,5% από 21,5% πέρυσι.
Η πλειονότητα των καταναλωτών, το 68,7%, δηλώνει ικανοποίηση από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δυσαρεστημένοι έδειξαν να είναι το 6% των ερωτηθέντων, ενώ το 25,3% απάντησαν «ούτε ικανοποιημένοι ούτε δυσαρεστημένοι».
Τα φθηνά ανώνυμα αγαθά δεν κάνουν κοινωνικές διακρίσεις… Οπως σημειώνει ο καθηγητής του Πανεπιστημίου, Γιώργος Μπάλτας, ο οποίος κι επιμελήθηκε της έρευνας, «οι περισσότερες δημογραφικές επιδράσεις είναι σχετικά ασθενείς. Τα προϊόντα αυτά αγοράζονται πλέον σήμερα από ετερογενή πληθυσμό και δεν απευθύνονται σε άτομα συγκεκριμένων δημογραφικών χαρακτηριστικών».
Σε ό,τι αφορά την πρόθεση αγοράς, τα ευρήματα της έρευνας δείχνουν τις πρώτες επιλογές των νοικοκυριών (σε παρένθεση το ποσοστό προτίμησης): Χαρτικά (63,8%), αρτοσκευάσματα (47,7%), συσκευασμένα τρόφιμα (44,9%), απορρυπαντικά (40%), καθαριστικά (32,5%), γάλα και γαλακτοκομικά (28,8%), μη οινοπνευματώδη ποτά (23,3%), κατεψυγμένα τρόφιμα (18,7%), είδη προσωπικής καθαριότητας (16,7%), καφές (8,7%), ένδυση και υπόδηση από 5,6%.
Καλύτερη τιμή
Οι ερωτηθέντες κλήθηκαν να συγκρίνουν τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με αυτά των επώνυμων παραγωγών:
Η συντριπτική πλειονότητα του δείγματος 98,1% θεωρεί ότι τα προϊόντα ιδιωτικού σήματος έχουν καλύτερη τιμή.
Στο θέμα της ποιότητας, το 35,8% των ερωτηθέντων πιστεύει ότι τα private label είναι χειρότερης ποιότητας και το 59,9% ίδιας. Μόνο το 4,3% τα θεωρεί ανώτερης ποιότητας από τα επώνυμα.
Το 61,7% του δείγματος βρίσκει τις συσκευασίες των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας χειρότερες, το 1,5% καλύτερες και το 36,8% εφάμιλλες με εκείνες των καθιερωμένων μαρκών. Εδώ τα δεδομένα της έρευνας τεκμηριώνουν τη σημαντική βελτίωση των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στον τομέα της συσκευασίας.
Οι επωνυμίες των αλυσίδων έχουν χειρότερη φήμη σύμφωνα με το 56,2%, ίδια λέει ότι έχουν το 42%, ενώ μόνο το 1,8% του δείγματος θεωρεί ότι έχουν καλύτερη φήμη από τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.
Οι προσφορές τους θεωρούνται χειρότερες από το 56,9%, ίδιες από το 36,9% και καλύτερες από το 6,2% των ερωτηθέντων. Εδώ παρατηρείται η επίδραση που έχουν στην κοινή γνώμη οι δυναμικές προσφορές και οι πολλές προωθητικές ενέργειες που γίνονται αυτή την περίοδο από τις μάρκες των γνωστών προμηθευτών.
Σε ερώτηση σφαιρικής αξιολόγησης των προϊόντων, το 30,5% των ερωτηθέντων θεωρεί τις ιδιωτικές ετικέτες χειρότερες, το 6,7% καλύτερες, ενώ το 62,8% τις θεωρεί ίδιες με τις μάρκες των γνωστών κατασκευαστών.