Την άμεση μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στα πρότερα επίπεδα ζητεί ο πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδας κ. Κωνσταντίνος Μίχαλος, ως ένα από τα πλέον αναγκαία μέτρα για την αναστροφή του αρνητικού κλίματος που παρατηρείται τους τελευταίους μήνες στον τομέα παροχής τουριστικών υπηρεσιών και εστίασης.
Μόλις τρεις μήνες μετά την εφαρμογή του νέου φορολογικού συντελεστή ΦΠΑ 23% στην εστίαση, πέρυσι το φθινόπωρο, οι επιπτώσεις ήταν εμφανείς.
Επώνυμες οργανωμένες αλυσίδες εστίασης οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 25% του κλάδου έκλεισαν τα καταστήματα τους λόγω της αυξημένης φορολογικής επιβάρυνσης, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας μέχρι σήμερα εκτιμώνται σε περισσότερο από 100.000.
Ο κύκλος εργασιών από την άλλη, σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή, το Α΄ τρίμηνο του 2012 παρουσίασε μείωση κατά 24% από τον αντίστοιχο δείκτη του 2011, ενώ κατά το Δ΄ τρίμηνο του 2011, όταν δηλαδή τέθηκε σε ισχύ ο νέος ΦΠΑ στην εστίαση, μειώθηκε κατά 18% από τα αντίστοιχα επίπεδα του 2010.
Ακόμα και κλάδοι οι οποίοι δεν συνδέονται άμεσα με την εστίαση αλλά σχετίζονται κυρίως με τον τουρισμό, βίωσαν σημαντικές απώλειες, όπως για παράδειγμα η μείωση κατά 40% στα έσοδα από τα μουσεία και τους αρχαιολογικούς χώρους.
Επιπλέον, εκτιμάται ότι η αύξηση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 23% ενίσχυσε τον αθέμιτο ανταγωνισμό, την παραοικονομία και τη φοροδιαφυγή.
Σ’ έναν κλάδο ο οποίος λειτουργεί σε συνθήκες πλήρους ανταγωνισμού διεθνώς, η αύξηση των αντίστοιχων φορολογικών συντελεστών αποτελεί ανταγωνιστικό μειονέκτημα, ιδιαίτερα όταν οι άμεσοι ανταγωνιστές της Ελλάδας διατηρούν πολύ χαμηλότερη φορολογία στην εστίαση. Σύμφωνα με στοιχεία στο τέλος του 2011, η φορολογία έξι ανταγωνιστριών χωρών της Ελλάδας που προσελκύουν τον τουρισμό, ήταν ως εξής:
ΧΩΡΑ |
ΚΑΝΟΝΙΚΟΣ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ Φ.Π.Α. |
ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΗΣ ΕΣΤΙΑΣΗΣ |
ΓΑΛΛΙΑ |
19,60% |
5,50% |
ΙΣΠΑΝΙΑ |
18% |
8% |
ΚΥΠΡΟΣ |
15% |
8% |
ΤΟΥΡΚΙΑ |
18% |
8% |
ΙΤΑΛΙΑ |
20% |
10% |
ΠΟΡΤΟΓΑΛΙΑ |
23% |
13% |
ΕΛΛΑΔΑ |
23% |
23% |
Εν κατακλείδι απαιτείται άμεσα η μείωση του ΦΠΑ στα προηγούμενα επίπεδα, αποσκοπώντας στην ενίσχυση όσο το δυνατόν περισσότερων μικρομεσαίων –και όχι μόνο- επιχειρήσεων του κλάδου, εν μέσω τουριστικής περιόδου, γεγονός που θα έχει ως συνέπεια να μειωθούν άμεσα οι τιμές σε όλα τα είδη που καταναλώνονται σε χώρους μαζικής εστίασης.