Εγκύκλιο σχετικά με τη χρηματοδότηση των προτάσεων που αφορούν στο πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ανήρτησε στην ηλεκτρονική του σελίδα το υπουργείο Ανάπτυξης Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και συγκεκριμένα η γενική γραμματεία Εμπορίου.
Με αφορμή την έναρξη χρηματοδότησης του ΠΔΕ έτους 2012 καθώς και του προγραμματισμού δαπανών (εκτιμήσεων) για τα έτη 2013- 2015 (μεσοπρόθεσμο πλαίσιο δημοσιονομικής στρατηγικής- ΜΠΔΣ), το υπουργείο διαμόρφωσε νέο πλαίσιο επεξεργασίας και αξιολόγησης των προτάσεων των φορέων εκτέλεσης του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) για έγκριση και χρηματοδότηση των προγραμμάτων τους, με στόχο «την ορθή κατανομή των περιορισμένων πόρων προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο δυνατό αναπτυξιακό αποτέλεσμα, συμβάλλοντας στην πραγματική επανεκκίνηση της ελληνικής οικονομίας».
Σημειώνεται, ότι οι αλλαγές στις διαδικασίες εκσυγχρονισμού της εκτέλεσης του ΠΔΕ ξεκίνησαν από τις αρχές του προηγούμενου έτους και αναμένεται να ολοκληρωθούν με τη λήξη του 2012, προσδοκώντας στην ριζική αναμόρφωση του πλαισίου χρηματοδότησης των δημοσίων επενδύσεων της χώρας,συμβάλλοντας στην εμπέδωση της έννοιας του πολυετούς προγραμματισμού των οικονομικών του δημοσίου.
Οι βασικοί άξονες της αναδιάρθρωσης του ΠΔΕ περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων:
– την αναθεώρηση του νομοθετικού πλαισίου του ΠΔΕ, τον προγραμματισμό και την παρακολούθηση των μακροχρόνιων υποχρεώσεων που αναλαμβάνει το Πρόγραμμα,
– την προώθηση ελέγχου και διαγραφής έργων – εναρίθμων του ΠΔΕ που χρονίζουν, τον προσδιορισμό κατηγοριών δαπανών του ΠΔΕ που στερούνται επενδυτικής λογικής (π.χ. επιχορηγήσεις φορέων, επιδόματα, ΦΠΑ κ.λπ.),
– την ενεργοποίηση συστήματος παρακολούθησης των προθεσμιών ολοκλήρωσης των ενεργειών διαχείρισης και υλοποίησης των έργων, τον συντονισμό των Φορέων για τον περιορισμό των μη επιλέξιμων δαπανών των συγχρηματοδοτούμενων έργων και
– την δημιουργία μηχανισμού αναχαίτισης παραγωγής ανεξόφλητων υποχρεώσεων του ΠΔΕ.
Μέσω των χρηματοδοτήσεων του ΠΔΕ ενισχύονται κυρίως οι ακόλουθοι αναπτυξιακοί τομείς: α) μεταφορές και περιβάλλον με έργα κυρίως υποδομών, β)ενέργεια και επιχειρηματικότητα με έργα αξιοποίησης των ενεργειακών πόρων και ενισχύσεις των ιδιωτικών επενδύσεων, γ) ανάπτυξη του ανθρώπινου κεφαλαίου με δράσεις ενίσχυσης της κοινωνίας της γνώσης, δ) αυτοδιοίκηση με πόρους που υποστηρίζουν σχετικά επενδυτικά προγράμματα (ΣΑΤΑ και νέο πρόγραμμα που προβλέπεται από το Νόμο του Καλλικράτη για την τοπική αυτοδιοίκηση «ΕΛΛΑΔΑ»). Τέλος ενισχύονται οι πολιτικές των Υπουργείων και των Περιφερειών με χρηματοδοτήσεις από εθνικούς πόρους για έργα και δράσεις που είναι σε συνάφεια και συνέργεια με τα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα ώστε να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο αναπτυξιακό αποτέλεσμα.
Σημειώνεται δε, ότι οι φορείς χρηματοδότησης του ΠΔΕ θα πρέπει να συμπληρώσουν και να αποστείλουν στη γενική γραμματεία Εμπορίου τη συνολική πρόταση για όλα τα έργα τους προκειμένου να υπάρξει προγραμματισμός και για το σκοπό αυτό οι φορείς χρηματοδότησης (Υπουργεία, Περιφέρειες) καλούνται άμεσα να ορίσουν, με σχετικές αποφάσεις τον υπεύθυνο επικοινωνίας και την αρμόδια υπηρεσία που θα συγκεντρώνει και θα αποστέλλει τη συνολική τους πρόταση.
Η Εγκύκλιος από το 2012 εισάγει την καινοτομία της καταγραφής των νομικών δεσμεύσεων που έχει – ή προγραμματίζει να αναλάβει ο κάθε Φορέας για κάθε έργο αρμοδιότητάς του σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία. Δεδομένου ότι όλες οι νομικές δεσμεύσεις καταλήγουν σε πληρωμές, είτε σε βραχύ χρονικό διάστημα μετά την ανάληψη της δέσμευσης, είτε εντός των επομένων ετών, ο προγραμματισμός των πιστώσεων (ανώτατα όρια δαπανών) πρέπει να περιλαμβάνει όλες αυτές τις απαιτήσεις που απορρέουν από τις νομικές δεσμεύσεις που είτε έχουν ήδη αναληφθεί, ή προγραμματίζεται να αναληφθούν.
Στο πλαίσιο του μεσοπρόθεσμου προγραμματισμού των δαπανών, θα γνωστοποιηθούν και θα προγραμματίσουν οι ανάγκες του κάθε φορά ανά έργο για όλο το διάστημα της περιόδου 2012- 2015 σε επίπεδο νομικών δεσμεύσεων(παλαιών και νέων) και σε επίπεδο πιστώσεων κατανεμημένο για το 2012 σε τρίμηνη βάση και για τα έτη 2013-2015 σε ετήσια βάση. Οι εγκεκριμένες πιστώσεις θα ισχύουν για το συγκεκριμένο τρίμηνο στο οποίο αναγράφονται και εγκρίνονται. Ανά τρίμηνο θα εκδίδονται συμπληρωματικές αποφάσεις εφόσον υπάρχουν αλλαγές ως προς την αρχική πρόταση και στο τέλος του έτους θα εκδίδεται το τελικό πρόγραμμα συμπεριλαμβανομένων των τροποποιήσεων αυτού.