Η αντιμετώπιση καταναλωτικών διαφορών είναι ένας από τους τομείς όπου η εξωδικαστική διαδικασία παρουσιάζει σημαντικά πλεονεκτήματα και οφέλη, σε σύγκριση με την παραδοσιακή δικαστική οδό. οι καταναλωτές μπορούν να εξοικονομήσουν σημαντικό χρόνο και χρήμα, ενώ και οι επιχειρήσεις έχουν την ευκαιρία να διαχειριστούν καλύτερα τις σχέσεις τους με τους καταναλωτές, να διατηρήσουν και να βελτιώσουν την εμπορική φήμη τους στην αγορά, αλλά και να προστατεύσουν το κύρος του κλάδου από τη δυσφήμιση που θα μπορούσαν να προκαλέσουν τυχόν αθέμιτες πρακτικές από μειοψηφία προμηθευτών.
*Του Κωνσταντίνου Μίχαλου
Με σκοπό την ανάδειξη της αξίας και της αποτελεσματικότητας της εναλλακτικής επίλυσης των καταναλωτικών διαφορών, υπεγράφη πρόσφατα Πρωτόκολλο Συνεργασίας μεταξύ της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος, της Ανεξάρτητης Αρχής «Συνήγορος του Καταναλωτή» και του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας.
Στο πλαίσιο της συνεργασίας προβλέπονται μια σειρά από κοινές ενέργειες και πρωτοβουλίες, όπως η προώθηση δράσεων ενημέρωσης των καταναλωτών, η παροχή τεχνογνωσίας στον τομέα των τεχνικών διαπραγμάτευσης και ο σχεδιασμός ειδικού σήματος εμπιστοσύνης (trust mark) για τις επιχειρήσεις που υπάγονται στις διαδικασίες διαμεσολάβησης ενώπιον της Αρχής και ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κέντρου Καταναλωτή Ελλάδας. Προβλέπεται επίσης η υποστήριξη της διαδικασίας διαμεσολάβησης από τις επιχειρήσεις μέλη των Επιμελητηρίων ανά την Ελλάδα, καθώς και η συνδρομή της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος σε σημαντικές περιπτώσεις καταναλωτικών διαφορών, με αξιοποίηση της επιμελητηριακής εμπειρίας στην υποβολή βελτιωτικών προτάσεων, αλλά και στην κατάρτιση συμβιβαστικών λύσεων.
Η ανάπτυξη σύγχρονων μεθόδων εξωδικαστικής επίλυσης διαφορών οφείλει να αποτελέσει πεδίο συνεργασίας μεταξύ της Πολιτείας, της νομικής και επιστημονικής κοινότητας, του επιχειρηματικού κόσμου και της κοινωνίας των πολιτών. Η Επιμελητηριακή Κοινότητα δείχνει για μια ακόμη φορά το δρόμο, υποστηρίζοντας ενεργά μια προσπάθεια που αφορά την ενδυνάμωση του πολίτη – καταναλωτή, αλλά και την ουσιαστική βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος της χώρας.
*Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι πρόεδρος του ΕΒΕΑ και της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων Ελλάδος