Η Επιμελητηριακή Κοινότητα έχει διατυπώσει επανειλημμένα προτάσεις για την αξιοποίηση της ψηφιακής τεχνολογίας, με σκοπό τη διευκόλυνση της επιχειρηματικής δραστηριότητας.
Του Κωνσταντίνου Μίχαλου*
Παράλληλα, όμως, αναλαμβάνει και συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Ήδη από το 2014 η Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων, διαβλέποντας τα οφέλη, σε χρόνο και χρήμα, που θα επέφερε στις επιχειρήσεις η εφαρμογή της ψηφιακής υπογραφής, είχε υποβάλει σχετική αίτηση στο υπουργείο Εσωτερικών και Διοικητικής Ανασυγκρότησης. Με την έκδοση της απαιτούμενης Κοινής Υπουργικής Απόφασης, τα Επιμελητήρια απέκτησαν τη δυνατότητα να εφαρμόζουν την ψηφιακή υπογραφή.
Η ψηφιακή υπογραφή, που παρέχεται ήδη ως υπηρεσία στα μέλη του ΕΒΕΑ, εξασφαλίζει την εγκυρότητα ενός ηλεκτρονικού εγγράφου, δηλαδή προστατεύει την αυθεντικότητα και την ακεραιότητά του. Οποιαδήποτε αλλαγή στο ηλεκτρονικό έγγραφο μετά την υπογραφή, την ακυρώνει, προστατεύοντάς το από αλλοίωση ή και πλαστογραφία. Αντικαθιστώντας την ιδιόχειρη υπογραφή και σφραγίδα, η ψηφιακή υπογραφή επιτρέπει την αποκλειστική διακίνηση των εγγράφων σε ηλεκτρονική μορφή, δίνοντας στην επιχείρηση τη δυνατότητα να λειτουργήσει ψηφιακά χωρίς τη χρήση έντυπων μέσων. Έτσι επιτυγχάνεται εξοικονόμηση πολύτιμου χρόνου, κόστους, αλλά και φυσικών πόρων και ενέργειας, μέσω της μείωσης της κατανάλωσης χαρτιού.
Ωστόσο, για την αξιοποίηση των δυνατοτήτων της ψηφιακής τεχνολογίας, δεν αρκούν μόνο οι προσπάθειες της Επιμελητηριακής Κοινότητας. Θα πρέπει και η Πολιτεία να στραφεί σοβαρά και συντονισμένα σε αυτή την κατεύθυνση. Σε μια περίοδο όπου η βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος αποτελεί μείζον ζητούμενο για την ανάπτυξη, η Ελλάδα χρειάζεται να αξιοποιήσει κάθε διαθέσιμη τεχνολογία, κάθε «έξυπνο» εργαλείο, κάθε καλή πρακτική που εφαρμόζεται σε διεθνές επίπεδο. Χρειάζεται μια συνεκτική στρατηγική η οποία θα εφαρμόζεται με συνέπεια και συνέχεια. Χρειάζεται μέτρα και δράσεις, όχι μόνο για τη δημιουργία ψηφιακής υποδομής, αλλά κυρίως για την προσαρμογή της δημόσιας διοίκησης, των θεσμικών πλαισίων και των λειτουργών της, αλλά και της κοινωνίας, στα δεδομένα της ψηφιακής εποχής.
*Ο Κωνσταντίνος Μίχαλος είναι πρόεδρος της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και του ΕΒΕΑ.