Υστέρηση στα καθαρά έσοδα, ύψους 964 εκατ. ευρώ, παρουσίασε το πεντάμηνο Ιανουαρίου-Μαΐου ο κρατικός προϋπολογισμός. Τα καθαρά έσοδα ανήλθαν σε 17,048 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 964 εκατ. ευρώ ή 5,4% έναντι του στόχου.
Ειδικότερα, η υστέρηση, για την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου 2015, έναντι του στόχου οφείλεται:
– Στον φόρο εισοδήματος νομικών προσώπων κατά 695 εκατ. ευρώ ή 94,5%.
– Στον ΦΠΑ κατά 369 εκατ. ευρώ ή 6,4% (ειδικότερα στον ΦΠΑ λοιπών προϊόντων κατά 301 εκατ. ευρώ)
Αυξημένοι έναντι του στόχου είναι οι φόροι στην περιουσία κατά 146 εκατ. ευρώ ή 18,4% καθώς και τα λοιπά μη φορολογικά έσοδα κατά 344 εκατ. ευρώ ή 22,3%.
Οι επιστροφές εσόδων ανήλθαν σε 1,110 δισ. ευρώ, σημειώνοντας μείωση κατά 71 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Τα έσοδα του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανήλθαν σε 1,577 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 417 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Ειδικά για το Μάιο τα καθαρά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 918 εκατ. ευρώ ή 24,6% έναντι του μηνιαίου στόχου. Τα καθαρά έσοδα του τακτικού προϋπολογισμού ήταν μειωμένα κατά 871 εκατ. ευρώ ή 24,0% έναντι του μηνιαίου στόχου. Οι επιστροφές ήταν μειωμένες έναντι του στόχου κατά 170 εκατ. ευρώ ή 50,6%.
Σύμφωνα με το υπουργείο Οικονομικών η υστέρηση των εσόδων τον μήνα Μάιο όσο και την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου οφείλεται εν μέρει στη μη είσπραξη της πρώτης δόσης του Φόρου Εισοδήματος Νομικών Προσώπων που είχε εκτιμηθεί σε ύψος 555 εκατ. ευρώ, καθώς και στη μη είσπραξη των εσόδων από ANFAs που είχαν εκτιμηθεί σε ύψος 132 εκατ. ευρώ, τα οποία είχαν συμπεριληφθεί στον στόχο μηνός Μαΐου (σύνολο 687 εκατ. ευρώ).
Οι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν στα 20,025 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 2,628 δισ. ευρώ έναντι του στόχου. Ειδικότερα, οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 19,053 δισ. ευρώ και είναι μειωμένες κατά 1,939 δισ. ευρώ έναντι του στόχου, κυρίως λόγω της μείωσης των πρωτογενών δαπανών κατά 1,672 δισ. ευρώ και των ταμειακών δαπανών για εξοπλιστικά προγράμματα κατά 219 εκατ. ευρώ.
Οι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού παρουσιάζονται μειωμένες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2014 κατά 757 εκατ. ευρώ ή σε ποσοστό 3,8%, παρά το γεγονός ότι έχουν καταβληθεί επιπλέον 90 εκατ. ευρώ για επιδόματα πολυτέκνων, 30 εκατ. ευρώ για δαπάνες εκλογών, 22 εκατ. ευρώ για επιδοτήσεις γεωργίας και 106 εκατ. ευρώ για αποδόσεις στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Οι δαπάνες του Προϋπολογισμού Δημοσίων Επενδύσεων διαμορφώθηκαν σε 971 εκατ. ευρώ, μειωμένες κατά 689 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου και μειωμένες κατά 809 εκατ. ευρώ σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Ειδικά για το Μάιο oι δαπάνες του κρατικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,700 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 591 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου, ενώ oι δαπάνες του τακτικού προϋπολογισμού ανήλθαν σε 3,550 δισ. ευρώ και παρουσιάζονται μειωμένες κατά 311 εκατ. ευρώ έναντι του στόχου.
Όπως σημειώνει το υπουργείο Οικονομικών το μειωμένο ύψος των δαπανών του κρατικού προϋπολογισμού οφείλεται κυρίως στον επαναπροσδιορισμό του ταμειακού προγραμματισμού με βάση τις επικρατούσες περιοριστικές ταμειακές συνθήκες. Εκτιμάται ότι μετά την ομαλοποίηση των ταμειακών συνθηκών, οι δαπάνες θα επανέλθουν στα επίπεδα των στόχων του προϋπολογισμού.
Παρόλαυτα, ο προϋπολογισμός εμφανίζει ένα τεχνητό πρωτογενές πλεόνασμα 1,5 δισ. ευρώ για το πεντάμηνο που είναι κατά 2 δισ. ευρώ υψηλότερο έναντι του στόχου που είχε τεθεί για πρωτογενές έλλειμμα 556 εκατ. ευρώ.
Το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης διαμορφώθηκε σε 1,399 δισ. ευρώ έναντι ελλείμματος 1,990 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2014 και στόχου για έλλειμμα 3,481 δισ. ευρώ.