Περισσότερα από 140 δισεκατομμύρια ευρώ σε εισπράξεις από ξένο συνάλλαγμα στην Ελλάδα, συνεισέφερε η ναυτιλία τη δεκαετία 2000-2010. Ωστόσο, περίπου το μισό από αυτό, επανεξήχθη στο εξωτερικό, καθώς οι εταιρείες πληρώνουν για υπηρεσίες παρεχόμενες σε άλλες χώρες και το ελληνικό κράτος δεν έλαβε τα αναγκαία μέτρα προκειμένου να συγκρατήσει το μεγαλύτερο μέρος από αυτό, τονίζεται στην ετήσια έκθεση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, που δόθηκε σήμερα στη δημοσιότητα.
Σύμφωνα με την ΕΕΕ, το ποσό από το ξένο συνάλλαγμα που εισέρρευσε στη χώρα μας, αντιστοιχεί στο ήμισυ του συνολικού δημόσιου χρέους της χώρας το 2009 που ισοδυναμούσε με 280 δισ. ευρώ, ήτοι 3,5 φορές των εισπράξεων της Ελλάδας από την ΕΕ για την περίοδο 2000-2013, που ανέρχεται σε 46 δισ. ευρώ (26 δισ. ευρώ από το Τρίτο Κοινοτικό Πλαίσιο Στήριξης και 20 δισ. ευρώ από το Εθνικό Στρατηγικό Πλαίσιο Αναφοράς).
Στην έκθεση αναφέρεται επίσης ότι το 2010 τα οικονομικά στοιχεία της ελληνικής σημαίας ήταν πολύ ικανοποιητικά.
Το ελληνικό νηολόγιο αριθμεί 2.096 πλοία, ενώ η ελληνόκτητη ναυτιλία βρέθηκε στην πρώτη θέση διεθνώς με 3.185 πλοία. Ο ελληνικός εφοπλισμός ελέγχει το 22,54% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενοπλοίων και το 16,80% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην.
Το επίτευγμα αυτό επισημαίνεται, είναι αξιοσημείωτο σε ένα έτος αβεβαιότητας για την παγκόσμια ναυτιλία όπου το παγκόσμιο εμπόριο συρρικνώθηκε κατά 4,50% αγγίζοντας επίπεδα χαμηλότερα του 2007. Επίσης αναφέρεται ότι οι παραγγελίες νεότευκτων πλοίων ελληνικών συμφερόντων ανήλθαν σε 490 πλοία.
Για το φαινόμενο της πειρατείας τονίζεται ότι αποτελεί πηγή μεγάλης ανησυχίας για τη ναυτιλιακή κοινότητα και για το γεγονός ότι παρά την παρουσία της πολυεθνικής ναυτικής συνεργασίας στην περιοχή πολλά απομένουν να γίνουν για την εξάλειψη του φαινομένου.
Σύμφωνα με στοιχεία του Διεθνούς Ναυτιλιακού Γραφείου για την πειρατεία, κατά τη διάρκεια του 2010 Σομαλοί πειρατές κατέλαβαν στην περιοχή του Ινδικού Ωκεανού 47 πλοία με περισσότερους από 1000 ναυτικούς ως ομήρους.
Στην έκθεση τονίζεται επίσης ότι οι βασικές αιτίες της πειρατείας θα πρέπει να αναζητηθούν στη ξηρά. Υπογραμμίζεται ότι η δημιουργία δικαστικής δικαιοδοσίας στη Σομαλία και στις γειτονικές χώρες είναι ζωτικής σημασίας για τον τερματισμό της παρούσας κατάστασης ατιμωρησίας.
Τέλος επισημαίνει ότι σε μια περίοδο οικονομικής κρίσης και έντονης ανεργίας η παρατεινόμενη έλλειψη ναυτικών έχει λάβει ανησυχητικές διαστάσεις. Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, ο παγκόσμιος στόλος θα χρειασθεί περίπου 42.700 νέους αξιωματικούς, έως το 2013.