Έλλειμμα στο 9,4% του ΑΕΠ από 7,4% που είναι ο στόχος του μνημονίου βλέπει για το 2011 το τεχνικό κλιμάκιο της τρόικας με βάση τα στοιχεία με την έως τώρα πορεία των δημοσιονομικών μεγεθών και το σχεδιασμό που τους παρουσίασε χθες το οικονομικό επιτελείο.
Σύμφωνα με τη Ναυτεμπορική, οι εκπρόσωποι των τεχνικών κλιμακίων που ασχολήθηκαν χθες με το τρέχον έτος εκτίμησαν ότι είναι αδύνατη η μείωση του ελλείμματος από τα 24,1 δισ. ευρώ ( 10,5% του ΑΕΠ ) που έφτασε στα 16,8 δισ. ευρώ που είναι ο στόχος του μνημονίου για φέτος.

Μάλιστα τόνισαν ότι το ανέφικτο του εγχειρήματος δεν έγκειται στις αστοχίες -τόσο δημοσιονομικά όσο και σε επίπεδο στόχων για τα μέτρα που έχουν μέχρι στιγμής υιοθετηθεί -όσο στο οικονομικό περιβάλλον.

Με άλλα λόγια σημείωσαν ότι ακόμη και αν επιχειρήσει η ελληνική κυβέρνηση τη μείωση του ελλείμματος κατά τρεις μονάδες του ΑΕΠ (περίπου 7 δισ. ευρώ) θα έπρεπε να ληφθούν πρόσθετα μέτρα τα οποία θα έφταναν σε ύψος τα 10 δισ. ευρώ ώστε να καλυφθεί η ύφεση της οικονομίας και οι μεγαλύτερες, ως ποσοστό του ΑΕΠ, δαπάνες για τόκους.

Σύμφωνα με τους ελεγκτές η λήψη νέων μέτρων σε τέτοιο ύψος θα είχε ως αποτέλεσμα την εμβάθυνση και την παράταση της ύφεσης στην ελληνική οικονομία. Συνεπώς θα πρέπει να περιοριστεί στο 1% του ΑΕΠ για το 2011 και θα πρέπει να καταβληθούν πολύ μεγαλύτερες προσπάθειες τα επόμενα χρόνια όταν το πρόσημο του ρυθμού θα είναι θετικό ώστε να επιτευχθούν οι δημοσιονομικοί στόχοι.

Παρεκκλίσεις

Τεκμηριώνοντας τη θέση τους τα στελέχη της τρόικας σημείωσαν ότι πολλά από τα προγραμματισμένα μέτρα του μνημονίου παρουσιάζουν καθυστέρηση και εξ αυτού έχουμε παρέκκλιση και στα έσοδα και στις δαπάνες. Συγκεκριμένα:

* Το ενιαίο μισθολόγιο ήταν προγραμματισμένο να εφαρμοστεί από τα μέσα του χρόνου φαίνεται ότι παίρνει αναβολή για το τέταρτο τρίμηνο ή τις αρχές του 2012. Η καθυστέρηση εφαρμογής του αναμένεται να δημιουργήσει πρόσθετες ανάγκες χρηματοδότησης ύψους περίπου 200 εκ. ευρώ.

* Η καθυστέρηση στις αλλαγές των ελλειμματικών ΔΕΚΟ, κυρίως του ΟΣΕ αλλά και των εταιρειών συγκοινωνιών της Αθήνας και η καθυστέρηση της αξιοποίησης της ΤΡΑΙΝΟΣΕ και των περιουσιακών τους στοιχεία αυξάνει τις ανάγκες χρηματοδότησης, είτε από επιχορήγηση, είτε από δανεισμό κατά 400-450 εκ. ευρώ.

* Τα ασφαλιστικά ταμεία κινδυνεύουν για άλλη μια φορά να γίνουν αιτία νέων ελλειμμάτων, αφού μέσα στο πρώτο τρίμηνο του χρόνου ένα από τα μεγαλύτερα ασφαλιστικά ταμεία, το ΙΚΑ και ο ΟΑΕΕ εμφανίζονται να έχουν απορροφήσει περίπου το 45% της ετήσιας κρατικής χρηματοδότησης.

Με αυτό το δεδομένο εκτίμησαν ότι θα κλείσουν το χρόνο με έλλειμμα περίπου 1,3-1,4 δισ. ευρώ από τα οποία τα 600 εκ. ευρώ θα αφορούν το ΟΑΕΕ και τα 700 εκ. ευρώ το ΙΚΑ.

Επίσης ζήτησαν να μάθουν αναλυτικά τη χρηματοδότηση των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης και τα υπόλοιπα της κρατικής χρηματοδότησης μέχρι και το τέλος του χρόνου. Επέμειναν επίσης να μάθουν για την πορεία της εξοικονόμησης των 500 εκ. ευρώ που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να πετύχει η εφαρμογή του σχεδίου «Καλλικράτης».

Από την πλευρά τους οι επιτελείς του υπουργείου Οικονομικών τόνισαν ότι το μεγαλύτερο μέρος της προσαρμογής για φέτος θα καλυφθεί από την καλύτερη απόδοση των ήδη υφιστάμενων μέτρων.

Ειδικά για τα φορολογικά μέτρα ανέπτυξαν το πρόγραμμα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής και της βελτίωσης της διαδικασίας είσπραξης των εσόδων από όπου αναμένονται για φέτος περίπου 1,5 δισ. Επίσης θα υπάρξει προσαρμογή και από τη μεταφορά κάποιων μέτρων από το 2012 (όπως π.χ. τη φορολόγηση των μη αλκοολούχων ποτών) στο 2011.