Σοβαρές αναμένονται να είναι οι επιπτώσεις στην αγορά της βραχυχρόνιας μίσθωσης, εξαιτίας της νέας ρύθμισης που περιλαμβάνεται στο νομοσχέδιο του υπουργείου Τουρισμού.
Σύμφωνα με τη ρύθμιση αυτή, μόνο τα ακίνητα που έχουν χαρακτηριστεί ως «κύριας χρήσης κατοικίες» θα μπορούν να διατίθενται για βραχυχρόνια μίσθωση, ενώ όλα τα υπόλοιπα που έχουν διαφορετική χρήση, όπως επαγγελματικοί ή βιοτεχνικοί χώροι, θα εξαιρούνται από το καθεστώς αυτό.
Τι λένε οι εκπρόσωποι του κλάδου της βραχυχρόνιας μίσθωσης
Οι εκπρόσωποι του κλάδου, που δραστηριοποιείται στη βραχυχρόνια μίσθωση, τονίζουν ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση έχει τιμωρητικό χαρακτήρα, καθώς πλήττει άμεσα τις επιχειρήσεις που από το 2011 και έπειτα επένδυσαν στην αγορά, προσφέροντας καταλύματα σε τουρίστες και επισκέπτες σε όλη τη χώρα. Μάλιστα, οι εκπρόσωποι του κλάδου δεν αποκλείουν το ενδεχόμενο προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ζητώντας να κριθεί η ρύθμιση αντισυνταγματική.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, σχεδόν 3.500 ακίνητα στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ενδέχεται να αποσυρθούν από την αγορά βραχυχρόνιας μίσθωσης λόγω των αυστηρών περιορισμών που θα επιβληθούν από τη νέα νομοθεσία. Τα ακίνητα αυτά αποτελούν ένα σημαντικό ποσοστό της συνολικής αγοράς και εκτιμάται ότι περίπου το 20% των ακινήτων στο Δήμο Αθηναίων (9.500-10.000 ακίνητα) και έως το 40% στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης θα επηρεαστούν άμεσα από την αλλαγή αυτή.
Ο Σύνδεσμος Εταιρειών Βραχυχρόνιας Μίσθωσης Ακινήτων εκφράζει έντονη ανησυχία για τις αρνητικές συνέπειες του μέτρου αυτού, αναφέροντας ότι η πρόβλεψη του νομοσχεδίου είναι άδικη και τιμωρητική για τον κλάδο. Ο Σύνδεσμος τονίζει ότι η βραχυχρόνια μίσθωση δεν είναι η αιτία της στεγαστικής κρίσης, όπως συχνά υποστηρίζεται, και ότι η ίδια η βραχυχρόνια μίσθωση έχει προσφέρει μεγάλη αξία στην αναζωογόνηση περιοχών με εγκαταλελειμμένα κτίρια, βοηθώντας στην ανάπτυξη του τουρισμού και την οικονομία των πόλεων. Επιπλέον, οι εκπρόσωποι του κλάδου υπογραμμίζουν ότι τα ακίνητα αυτά δεν κατέχουν καμία ευθύνη για την αύξηση των τιμών των ενοικίων ή την έλλειψη στέγης, γεγονός που έχει συνδεθεί άδικα με την ανάπτυξη της βραχυχρόνιας μίσθωσης.
Ο Σύνδεσμος επισημαίνει, επίσης, ότι η νέα ρύθμιση εξυπηρετεί τα συμφέροντα του ξενοδοχειακού κλάδου, και ιδιαίτερα των μικρότερων ξενοδοχείων, τα οποία βρίσκονται σε άμεσο ανταγωνισμό με τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης. Σύμφωνα με τον Σύνδεσμο, τα μικρότερα ξενοδοχεία δεν μπορούν να ανταγωνιστούν τα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης όσον αφορά την καινοτομία και τις τεχνολογικές προσαρμογές, ενώ το νομοσχέδιο φαίνεται να προσφέρει στους ξενοδόχους ένα αθέμιτο πλεονέκτημα στον ανταγωνισμό. Οι εκπρόσωποι του κλάδου επισημαίνουν ότι η βραχυχρόνια μίσθωση είναι ένας τομέας που έχει εξελιχθεί και προσφέρει υπηρεσίες υψηλών προδιαγραφών, με τεχνολογικές καινοτομίες που ικανοποιούν τις ανάγκες των σύγχρονων τουριστών, και ότι η συγκέντρωση της αγοράς υπέρ των ξενοδοχείων χαμηλότερης κατηγορίας δεν εξυπηρετεί τα συμφέροντα της αγοράς στο σύνολό της.
Αξιοσημείωτο είναι ότι, σύμφωνα με τα στοιχεία του Σύνδεσμου, σήμερα εκπροσωπεί 260 νομικά πρόσωπα, τα οποία διαχειρίζονται συνολικά 7.500 καταλύματα σε όλη την Ελλάδα, ενώ οι συνολικές καταχωρήσεις στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης φτάνουν τις 140.000. Αν και οι 260 αυτοί επαγγελματίες διαχειρίζονται μεγάλο αριθμό ακινήτων, η πραγματική εικόνα του κλάδου είναι πολύ μεγαλύτερη, καθώς πολλά ακίνητα διαχειρίζονται ιδιώτες ή επαγγελματίες που δεν είναι μέλη του Συνδέσμου.
Όσον αφορά τις τιμές των καταλυμάτων, ο μέσος χρόνος παραμονής στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι 3,4 ημέρες στην Αθήνα και 2,8 ημέρες στη Θεσσαλονίκη, με τις τιμές διανυκτέρευσης στη Θεσσαλονίκη να κυμαίνονται γύρω από τα 60-70 ευρώ, ενώ στην Αθήνα οι τιμές είναι υψηλότερες, περίπου 95-100 ευρώ ανά διανυκτέρευση. Παρά τις διαφορές στις τιμές, ο Σύνδεσμος επισημαίνει ότι η βραχυχρόνια μίσθωση έχει καταστεί ένα σημαντικό εργαλείο για την τουριστική βιομηχανία, προσφέροντας ανταγωνιστικές επιλογές στους επισκέπτες και ενισχύοντας την οικονομία των πόλεων.
Ο Σύνδεσμος εκφράζει απορία για το γεγονός ότι η νέα νομοθεσία περί αστικής ευθύνης εφαρμόζεται μόνο στις βραχυχρόνιες μισθώσεις, ενώ δεν ισχύει για τα ξενοδοχεία και τα ενοικιαζόμενα δωμάτια. Επιπλέον, υπογραμμίζεται η έλλειψη ισονομίας όσον αφορά την αλλαγή χρήσης των κτιρίων. Ενώ ένα κτίριο μπορεί να μετατραπεί σε ξενοδοχείο μέσω αλλαγής χρήσης, δεν επιτρέπεται να μετατραπεί σε κατάλυμα βραχυχρόνιας μίσθωσης, κάτι που θεωρείται ξεκάθαρη μεροληψία και αδικία για τον κλάδο. Οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου εκφράζουν την πεποίθηση ότι αυτό το μέτρο δημιουργεί αθέμιτους περιορισμούς για τις επιχειρήσεις του κλάδου.
Παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν, οι εκπρόσωποι του Σύνδεσμου δηλώνουν ότι δεν θα παραμείνουν άπραγοι. Εξετάζουν το ενδεχόμενο νέας προσφυγής στο Συμβούλιο της Επικρατείας, ενώ παράλληλα καλούν το κράτος να επικεντρωθεί στην πάταξη της παραοικονομίας, η οποία εντοπίζεται κυρίως σε τουριστικές περιοχές, αντί να περιορίζει έναν κλάδο που έχει ήδη αποδείξει τη συμβολή του στην οικονομία.
Ο κλάδος της βραχυχρόνιας μίσθωσης παραμένει από τους πλέον φορολογικά συμμορφωμένους, με ποσοστό συμμόρφωσης που αγγίζει το 92%. Οι εκπρόσωποι του Συνδέσμου τονίζουν ότι οι προσπάθειες του κράτους θα πρέπει να επικεντρωθούν στη ρύθμιση της αγοράς και όχι στη συρρίκνωση ενός κλάδου που έχει αποδείξει την ωφέλιμη συνεισφορά του στην οικονομία και την τουριστική ανάπτυξη της χώρας.