Βελτιώσεις σε «επίμαχες» διατάξεις στο φορολογικό νομοσχέδιο πριν πάρει το δρόμο προς τη Βουλή στις αρχές Δεκεμβρίου εξετάζουν στο υπουργείο Οικονομικών. Η δημόσια διαβούλευση ολοκληρώθηκε και υποβλήθηκαν συνολικά 1.076 σχόλια και παρατηρήσεις πολιτών και φορέων. Τα περισσότερα σχόλια αφορούν την αύξηση του τέλους Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, τη φοροαπαλλαγή για τους ιδιοκτήτες κενών κατοικιών και ακινήτων τύπου Airbnb, τους περιορισμούς στις βραχυχρόνιες μισθώσεις αλλά και την εισφορά αλληλεγγύης συνταξιούχων.
Στο υπουργείο Οικονομικών έχουν αφήσει ανοιχτό παράθυρο για αλλαγές ενώ στο μικροσκόπιο των αρμόδιων υπηρεσιών βρίσκονται τα παρακάτω άρθρα του νομοσχεδίου καθώς και τα σχόλια και οι προτάσεις που έχουν διατυπωθεί:
Άρθρο 9: Φοροαπαλλαγή για τριάντα έξι μήνες για το εισόδημα φυσικών προσώπων από την εκμίσθωση ακινήτων που δηλώνονταν ως κενά ή είχαν διατεθεί για βραχυχρόνια μίσθωση.
Μεταξύ των προτάσεων που έχουν υποβληθεί στη δημόσια διαβούλευση είναι:
- Μείωση του χρονικού ορίου για τα κενά και η κατάργησή του για όσα ήταν στη βραχυχρόνια πριν από την πρωθυπουργική εξαγγελία του μέτρου.
- Η 36μηνη φοροαπαλλαγή να αφορά το ακίνητο και όχι τον αρχικό συγκεκριμένο ενοικιαστή, να παραμένει δηλαδή σε ισχύ ακόμη και αν υπάρξει αλλαγή ενοικιαστή για οποιοδήποτε λόγο εντός της τριετίας.
Άρθρο 10: Ρύθμιση θεμάτων Ενιαίου Φόρου Ιδιοκτησίας Ακινήτων και κρατικής αρωγής για ασφαλισμένες κατοικίες.
Προτείνεται μέσα από τη διαβούλευση:
- Η έκπτωση στον ΕΝΦΙΑ να εφαρμόζεται και στα ακίνητα των επιχειρήσεων οι οποίες δεν υπάγονται σύμφωνα με το άρθρο 22 του υπό διαβούλευση σχεδίου νόμου στην υποχρεωτική ασφάλιση έναντι δασικής πυρκαγιάς, πλημμύρας και σεισμού. Το συγκεκριμένο μέτρο θα αποτελέσει σημαντικό κίνητρο ώστε και οι επιχειρήσεις αυτές να ασφαλίσουν τις εγκαταστάσεις τους.
Άρθρο 21: Τέλος ανθεκτικότητας στην κλιματική κρίση
Πολίτες και φορείς έχουν προτείνει:
- Η αύξηση του ΤΑΚΚ στη βραχυχρόνια μίσθωση από 1,5 ευρώ σε 8ευρω (αύξηση 433%) τους μήνες από Απρίλιο έως Οκτώβριο και από 0,5 ευρώ σε 2 ευρώ (αύξηση 300%) τους μήνες Νοέμβριο έως Μάρτιο θα έπρεπε να είναι αναλογική με την τιμή διανυκτέρευσης και όχι οριζόντια. Δεν μπορεί ένα σπίτι στην Μύκονο να πληρώνει τον ίδιο φόρο με ένα ακίνητο σε ένα ακριτικό νησί ή στα χωριά της περιφέρειας.
- Για το τέλος ανθεκτικότητας θα πρέπει να ληφθούν υπόψιν τα εξής.
1)Γεωγραφικός προσδιορισμός (ορεινός τουρισμός – παραθαλάσσιος τουρισμός)
2)Κλιματικές συνθήκες περιοχών.
3)Χρονική λειτουργία- εποχικότητα καταλυμάτων.
4)Ποσοστό συνεισφοράς περιοχών στα συνολικά έσοδα του τουρισμού της χώρας.
5)Πληρότητες και μέση τιμή δωματίου ανά περιοχή.
Άρθρο 26: Προσωρινοί περιορισμοί στις βραχυχρόνιες μισθώσεις
Σύμφωνα με τα σχόλια στη διαβούλευση:
- Το πάγωμα των νέων ακινήτων τύπου Αirbnb θα πρέπει να εφαρμόζεται σε επίπεδο Ταχυδρομικού Κώδικα (Τ.Κ.) και όχι Δημοτικού Διαμερίσματος (τουλάχιστον για τον Δήμο Αθηναίων), Η εφαρμογή του μέτρου ανά δημοτικό διαμέρισμα περιλαμβάνει γειτονιές της πόλης που έχουν ανάγκη αναβάθμισης. Την αναβάθμιση αυτή μόνο η βραχυχρόνια μίσθωση μπορεί να την φέρει όπως έχει συμβεί σε άλλες γειτονιές συνεισφέροντας στην μείωση της εγκληματικότητας καθώς αναπτύσσονται περιοχές που παλαιότερα ήταν εγκαταλελειμμένες. Εάν π.χ αποσυρθούν σπίτια από την Πλατεία Βάθης και δεν νοικιάζονται με βραχυχρόνια τότε στις περιοχές εκείνες θα αυξηθούν οι παραβατικές συμπεριφορές.
- Η λήψη του Αριθμού Μητρώου Ακινήτου (ΑΜΑ) θα πρέπει να συνδέεται με τον Αριθμό Ταυτότητας Ακινήτου (ΑΤΑΚ), και όχι με τον αριθμό του μισθωτηρίου. Για παράδειγμα, ένα ακίνητο που ήδη μισθώνεται βραχυχρόνια και διαχειρίζεται από μια εταιρεία, αν υπάρξει οποιαδήποτε αλλαγή στο μισθωτήριο, θα πρέπει να ανανεώσει τον ΑΜΑ, κάτι που δημιουργεί περιττές επιβαρύνσεις και γραφειοκρατία.
- Κατάργηση του Τέλους Επιτηδεύματος στην βραχυχρόνια μίσθωση. Μια εταιρία με διάσπαρτα ακίνητα δεν έχει υποκαταστήματα.