Η γενιά Z, δηλαδή οι νέοι εργαζόμενοι ηλικίας 18-27 ετών, φαίνεται να αντιμετωπίζουν σημαντικό άγχος στην καθημερινότητά τους, σύμφωνα με έρευνα της ManpowerGroup για το 4ο τρίμηνο του 2024. Περισσότεροι από 6 στους 10 εργοδότες στην Ελλάδα πιστεύουν ότι οι νέοι αυτοί εργαζόμενοι βιώνουν έντονο άγχος. Παράλληλα, η έρευνα αναδεικνύει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εργοδότες για να προσαρμοστούν στις ανάγκες αυτής της γενιάς, ενώ εξετάζονται και οι στρατηγικές που εφαρμόζουν για την υποστήριξη και ενσωμάτωσή τους στην αγορά εργασίας.

Σύμφωνα με την έρευνα, το 61% των εργοδοτών στην Ελλάδα (58% παγκοσμίως) θεωρεί ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Z αισθάνονται έντονο άγχος καθημερινά. Μόλις το 28% διαφωνεί, με παρόμοιο ποσοστό να καταγράφεται σε διεθνές επίπεδο (29%).

Στις μεγάλες επιχειρήσεις (άνω των 5.000 εργαζομένων), το 66% των εργοδοτών πιστεύουν ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Z βιώνουν καθημερινό άγχος, ενώ στις μεσαίες επιχειρήσεις (50-249 εργαζόμενοι) το ποσοστό ανέρχεται στο 65%. Αντιθέτως, στις μεγάλες επιχειρήσεις (1.000-4.999 εργαζόμενοι), το 30% των εργοδοτών πιστεύουν ότι οι νέοι εργαζόμενοι δεν αντιμετωπίζουν άγχος.

Στον κλάδο των Καταναλωτικών Αγαθών και Υπηρεσιών, το 42% των εργοδοτών θεωρούν ότι το προσωπικό της γενιάς Z δεν βιώνει καθόλου άγχος, ενώ στον κλάδο της Επικοινωνίας, το 76% αναφέρει ακριβώς το αντίθετο.

Τεχνολογία και δεξιότητες

Το 62% των εργοδοτών στην Ελλάδα (76% διεθνώς) θεωρούν ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Z λαμβάνουν την απαιτούμενη υποστήριξη όσον αφορά την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής. Επιπλέον, το 73% των Ελλήνων εργοδοτών (81% παγκοσμίως) πιστεύουν ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Z έχουν τα απαραίτητα εργαλεία για να κάνουν σωστά τη δουλειά τους.

Ιδιαίτερα στον τομέα της Υγειονομικής Περίθαλψης και των Βιοεπιστημών, το 81% των εργοδοτών θεωρεί ότι οι εργαζόμενοι της γενιάς Z διαθέτουν τις δεξιότητες και την εμπειρία που χρειάζονται. Ωστόσο, στον τομέα της Πληροφορικής, το 29% των εργοδοτών δηλώνει αβέβαιο για τις δεξιότητες των νέων εργαζομένων.

Ο διευθύνων σύμβουλος της ManpowerGroup Ελλάδας, Χαράλαμπος Καζαντζίδης, τονίζει ότι παρά την επαφή της γενιάς Z με την τεχνολογία από μικρή ηλικία, υπάρχει συχνά έλλειψη εμπειρίας στις ταχέως αναπτυσσόμενες τεχνολογίες και τις απαραίτητες δεξιότητες επικοινωνίας.

Η διαπραγματευτική δύναμη των εργοδοτών

Όσον αφορά τη διαπραγμάτευση για τις αμοιβές, την τοποθεσία εργασίας και τις ευέλικτες ώρες, το 69% των Ελλήνων εργοδοτών πιστεύουν ότι κατέχουν το πλεονέκτημα, έναντι του 23% των εργαζομένων. Το ποσοστό αυτό είναι χαμηλότερο σε παγκόσμια κλίμακα (65%), αλλά ιδιαίτερα υψηλό στον τομέα των Χρηματοοικονομικών (78%).

Στρατηγικές διατήρησης προσωπικού

Το 43% των Ελλήνων εργοδοτών σχεδιάζει να αναβαθμίσει τα τεχνολογικά εργαλεία για να διατηρήσει το ανθρώπινο δυναμικό, με το ποσοστό αυτό να ανέρχεται στο 57% στον τομέα της Ενέργειας. Επιπλέον, το 35% των εργοδοτών επενδύει στην κατάρτιση των υπευθύνων για τη βελτίωση της υποστήριξης των εργαζομένων, ενώ το 33% προωθεί την ισορροπία επαγγελματικής και προσωπικής ζωής.

Χάσμα δεξιοτήτων για ESG

Το 93% των εργοδοτών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι δεν διαθέτουν το ταλέντο που απαιτείται για την επίτευξη των στόχων ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία, Διακυβέρνηση). Οι εργοδότες προσπαθούν να καλύψουν αυτό το χάσμα μέσω της εκπαίδευσης (47%) και της πρόσληψης νέων ταλέντων (32%).

Προώθηση διαφορετικότητας και συμπερίληψης

Οι εργοδότες στην Ελλάδα εφαρμόζουν μια σειρά μέτρων για την υποστήριξη του ΛΟΑΤΚΙΑ+ εργατικού δυναμικού, όπως πολιτικές κατά των διακρίσεων (44%), ανώνυμα συστήματα αναφοράς (40%) και εκπαίδευση στη διαφορετικότητα (39%). Στο μέλλον, σχεδιάζουν να αυξήσουν τη ποικιλόμορφη εκπροσώπηση και να προωθήσουν τη χρήση συμπεριληπτικής γλώσσας. Ωστόσο, το 23% των εργοδοτών στην Ελλάδα δεν έχουν προβεί ακόμη σε καμία ενέργεια προς αυτήν την κατεύθυνση.