Πολλά κέντρα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας στην αεροπορική βιομηχανία ενισχύουν το πρωτοποριακό έργο του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ, για να διερευνήσουν με ποιον τρόπο μπορούν να παράγουν καύσιμα για αεροσκάφη χρησιμοποιώντας άλγη.
Κατά τη διάρκεια της Συνόδου για την Αεροπορία και το Περιβάλλον που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Γενεύη, ανακοινώθηκε η σύσταση της κοινοπραξίας για τη Βιώσιμη Χρήση των Καυσίμων από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (Sustainable Use of Renewable Fuels – SURF).
Η κοινοπραξία, στην οποία μεταξύ άλλων συμμετέχουν οι εταιρείες Airbus και British Airways και το Πανεπιστήμιο του Κράνφιλντ, θα ακολουθήσει μια δομημένη προσέγγιση για την αντιμετώπιση των πέντε κυριότερων θεμάτων σχετικά με την αποτελεσματική χρήση καυσίμων από ανανεώσιμες πηγές, όπως αυτά από μικροάλγη. Η προσέγγιση θα περιλαμβάνει τις επιπτώσεις στο περιβάλλον, τη διαδικασία επεξεργασίας, τη χωρητικότητα και τη διανομή, την εμπορική εκμετάλλευση και τέλος τη νομοθεσία, τις κανονιστικές αρχές, τις δημόσιες σχέσεις και το lobbying. Συγκεκριμένες μελέτες θα αξιολογήσουν τα μελλοντικά μοντέλα βιωσιμότητας και την διάρκεια του περιβαλλοντικού κύκλου ζωής.
Η κοινοπραξία SURF βασίζεται στο έργο Sea Green του Κράνφιλντ και θα λειτουργεί ως συμβουλευτική ομάδα υποστήριξης του ορισμού, των στόχων και των αποτελεσμάτων αυτού του έργου. Το Πανεπιστήμιο διαθέτει ήδη ιδιότητες πιλοτικές εγκαταστάσεις, στις οποίες γίνεται η ανάπτυξη και η διαδικασία μετατροπής των άλγεων σε βιοκαύσιμα, αλλά ο τελικός στόχος είναι το Sea Green να καταστεί εγκατάσταση μέσα στον ωκεανό για την παραγωγή εμπορικών ποσοτήτων βιομάζας για βιοκαύσιμα.
Η εγκατάσταση θα σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο ώστε να αξιοποιεί τα ύδατα που βρίσκονται κοντά στις ακτές για την ραγδαία ανάπτυξη των μικροάλγεων σε ταχύτερους ρυθμούς σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ως τώρα πρωτοβουλία και να αιχμαλωτίζει το διοξείδιο του άνθρακα ταυτόχρονα από την ατμόσφαιρα και τη θάλασσα. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο σε μια φιλική προς το περιβάλλον, βιώσιμη εγκατάσταση με μηχανισμό αρνητικού άνθρακα που δεν είναι ανταγωνιστικός προς την αγροτική γη, δεν απαιτεί νερό, δεν προκαλεί αποψίλωση των δασών και δεν καταστρέφει το περιβάλλον.
Έχει προβλεφθεί ότι οι πρώτες ποσότητες των προϊόντων από το Sea Green για εμπορική χρήση θα είναι διαθέσιμες μέσα στα επόμενα τρία χρόνια.
Ο καθηγητής Feargal Brennan, διευθυντής του τμήματος Offshore, Process and Energy Engineering του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ δήλωσε: «Πολλά βιοκαύσιμα είναι ανταγωνιστικά προς την αγροτική γη και το πόσιμο νερό, πράγμα που οδηγεί σε άνοδο της τιμής των τροφίμων. Αυτό το έργο και η κοινοπραξία στοχεύουν στην εξεύρεση τρόπων με τους οποίους τα άλγη θα μπορούσαν να ωφελήσουν την αεροπορική βιομηχανία. Για αυτό το σκοπό, θα διερευνήσει τους τρόπους φυσικής ανάπτυξης και συγκομιδής για τα είδη των άλγεων σε μεγάλες ποσότητες καθώς και την διαδικασία μετατροπής τους σε καύσιμο.
Τα άλγη αναπτύσσονται φυσικά σε στη θάλασσα και δεδομένου του ότι ποσοστό 70% της επιφάνειας της γης καλύπτεται από νερό, το έργο Sea Green του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ είναι μια λογική και δυνητικά υψηλής απόδοσης λύση. Μέχρι τώρα έχουν εντοπιστεί περιορισμένες επιλογές αντικατάστασης της κηροζίνης για καύσιμα αεροσκαφών, όμως η παραγωγή καυσίμων για αεροσκάφη από άλγη που αναπτύσσονται με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να αποτελέσει ένα μεγάλο επίτευγμα».
Ο Paul Nash, διευθυντής του τομέα New Energies της Airbus, δήλωσε: «Η Airbus είναι καταλύτης για την εφαρμογή των βιώσιμων εναλλακτικών καυσίμων και εμείς συνεχίζουμε να διερευνούμε όλες τις επιλογές παραγωγής βιοκαυσίμων. Θεωρούμε ότι τα άλγη είναι μια από τις πιο ελπιδοφόρες και βιώσιμες λύσεις για εμπορεύσιμες ποσότητες βιοκαυσίμων. Οι βιομηχανικές πρωτοβουλίες όπως αυτή της SURF, αποδεικνύουν την αφοσίωσή μας για τη μείωση των ρύπων. Η Airbus έχει ήδη μειώσει έως και 70% τις εκπομπές ρύπων και έχει δεσμευτεί σε μια στρατηγική τριών σκελών παραγωγής καυσίμων: εναλλακτικά καύσιμα, διαχείριση του εναέριου χώρου και υιοθέτηση καινοτόμων τεχνολογικών λύσεων στον κλάδο.
Ο Jonathon Counsell, επικεφαλής του Τομέα Περιβάλλοντος της British Airways, δήλωσε: «Τα βιώσιμα καύσιμα θα παίξουν σημαντικό ρόλο στην μείωση έως 50% των εκπομπών ρύπων στην παγκόσμια αεροπορία μέχρι το 2050, πετυχαίνοντας μικρότερο κύκλο ζωής των εκπομπών ρύπων, ενώ παράλληλα θα αποφεύγουν άλλες περιβαλλοντικές επιπτώσεις». Η SURF είναι αποτέλεσμα συνεργασίας μεταξύ των Airbus, British Airways, Rolls-Royce, Finnair, Gatwick Airport, IATA και του Πανεπιστημίου του Κράνφιλντ.