Το αντιπολεμικό κοινωνικό δράμα του David Ian Lee μάς γυρίζει στο 1944, στη Νότια Πολωνία, όπου τα ναζιστικά στρατεύματα πριν αποχωρήσουν από εκεί, αιχμαλώτισαν μια διμοιρία ρώσων στρατιωτών. Γράφει η Χαρά Κιούση Στο κελάρι ενός Μοναστηριού φυλάκισαν δίχως τροφή και νερό 7 άνδρες, γυμνούς από ρούχα. Τους υπόλοιπους τους έριξαν τροφή σε άγρια σκυλιά. Η συνύπαρξη των απελπισμένων αυτών ανδρών, ο φόβος, ο πόνος, η πείνα και οι φριχτές τους κακουχίες θα τους οδηγήσουν σε έσχατες ενέργειες. Η ψυχική τους φθορά, ως αποτέλεσμα, θα τους στερήσει στη συνέχεια κάθε αυτοεκτίμηση και το υπέρτατο δικαίωμα της ζωής, για την οποία και απώλεσαν προηγουμένως κάθε ανθρωπισμό. Το έργο, αυστηρά ακατάλληλο για ανηλίκους για την σκληρότητά του, αλλά και για το ότι οι ηθοποιοί παίζουν με αδαμιαία περιβολή, καταγγέλλει τον «κοινωνικό κανιβαλισμό» στον σύγχρονο πολιτισμό, που μας ντροπιάζει. Μια ντροπή που μεταδίδεται στους ανθρώπους σαν επιθετική προέκταση του πολέμου. Κάτι εξάλλου που αναγνωρίζεται και σήμερα στους λαούς της Γης, καθ’ όσον ο πόλεμος ρυθμίζει και ορίζει τη μοίρα τους. Ο Δημήτρης Καραντζιάς μ’ ένα διαλεχτό επιτελείο ανδρών, σκηνοθέτησε τη φρίκη και τη θηριώδη αγριότητα. Η σκηνή γέμισε ιδρώτα πόνου, τρόμου, ταπείνωσης, προσβολής της τιμής και της απώλειας. Με κινήσεις πολεμικές, άγριες κι επιθετικές για προσωπική τους εκτόνωση στις αναμεταξύ τους αντιπαραθέσεις και αποκρύψεις στοιχείων. Οι ερμηνευτές με το «ευθαρσώς αναφέρω» ως αναγνώριση ταυτότητας, οδηγούνται και σ’ έναν εσωτερικό εθνικισμό, ως πολίτες της πρώην ΕΣΣΔ. Άλλοτε ύπουλα, υπονομευτικά σε κλίμα αμφιβολίας, αμφισβήτησης και λανθασμένης εκτίμησης απαρνιούνται ιδεολογίες και πασχίζουν να επωμισθεί ο πρώτος στην ιεραρχία, το βάρος μιας απόφασης. Ο αναβρασμός μεταξύ των ηρώων – αντιηρώων συχνά εκτονώνεται με αστεϊσμούς, ξεσπάσματα, προσευχή κι ενθυμίσεις προσώπων τους αγαπημένων. Η προσμονή και η ελπίδα της σωτηρίας τους όμως σιγά – σιγά καταρρέουν. Αποκομμένοι από τον έξω κόσμο δίχως ασύρματο, διψασμένοι και πεινασμένοι αντιμετωπίζοντας το ζωτικό πρόβλημα της επιβίωσης, θα οδηγηθούν στον κανιβαλισμό. Καθένας τους θα αξιοποιηθεί με άλλο τρόπο. Οι ερμηνευτές από πλευράς ηθοποιών ήταν σε επίπεδο και ύφος που αναδεικνύουν το έργο. Θα αναφερθώ ιδιαίτερα στο ρόλο του Γιούρι που τον υποδύεται συγκλονιστικά ο Παναγιώτης Μπρατάκος. Πιστεύω πως η επιλογή του καθυστερημένου πνευματικά Γιούρι δεν είναι τυχαία. Η παρουσία του ενώνει σαν αρμός τα συναισθηματικά κενά των φυλακισμένων, ενώ ταυτόχρονα επιτείνει ουσιαστικά την τραγικότητα, μέσα στον πόνο που τους περιέχει όλους και τους κάνει ίσους. Το επαναλαμβανόμενο παιχνίδι με τα κόκαλα, ως δραματική οικονομία, το χρησιμοποιούν ως εξέλιξη της δράσης και του μύθου, που θα οδηγήσει στη λύση με τη πράξη που επιτέλεσαν τελικά οι δυο επιζήσαντες. Ο μοναστηριακός τόπος ηρεμίας σε αντίθεση με την αγριότητα των πεπραγμένων και η διπλού ύφους μουσική (επιθετική και γαλήνια) χαρακτηρίζουν την παράσταση. Όπου προβάλλεται η ανθρώπινη ευθύνη στον παραλογισμό του πολέμου και η διαχρονική αλήθεια της ματαιότητάς του. Το ερώτημα που τίθεται είναι αν μπορεί να επωμισθεί το βάρος της αποτρόπαιας ανθρωποφαγίας ένας άνθρωπος, που δεν ευθύνεται για την πράξη αυτή. Ό,τι συνέβη δεν το επέλεξαν, τους επιβλήθηκε. Γι’ αυτό και ο θεατής συμπάσχει με τους ήρωες και νιώθει «τον έλεον» του Αριστοτέλη. Την ευθύνη βέβαια την έχει ο πόλεμος, αυτός που πρέπει να στέλνει στο εκτελεστικό απόσπασμα τις δικές του φρικαλεότητες, που εξυπηρετούν εγωιστικά συμφέροντα. Οι Στέλιος Καλαϊτζής, Παναγιώτης Μπρατάκος, Νίκος Γκέλια, Μάνος Κανναβός, Στέλιος Ψαρουδάκης, Θανάσης Πατριαρχέας και Βασίλης Τσιγκριστάρης, απέδωσαν σωματικά και ψυχικά την αίσθηση του The Curing room, με ρωμαλέες ερμηνείες. Η παράσταση είναι εξαιρετική.
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές Συγγραφέας: David Ian Lee Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καρατζιάς Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης Σκηνικός χώρος: Γιώργος Λυντζέρης Σχεδιασμός φωτισμών: Βαγγέλης Μούντριχας Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου Αφίσα παράστασης: Σίμος Παπαναστασόπουλος Trailer: Στέφανος Κοσμίδης Κατασκευή πτωμάτων: Μιχάλης Παπαδόπουλος Διδασκαλία σκηνικής πάλης: Αλέξανδος Αχτάρ Παραγωγή: Vault Παίζουν: Νίκος Γκέλια, Στέλιος Καλαϊτζής, Μάνος Κανναβός, Παναγιώτης Μπρατάκος, θανάσης Πατριαρχέας, Βασίλης Τσιγκριστάρης, Στέλιος Ψαρουδάκης Διάρκεια: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα) Τιμές Εισιτηρίων Γενική είσοδος: 15 ευρώ Μειωμένο: 10 ευρώ (Φοιτητές/Μαθητές/Σπουδαστές/Κάτοχοι Κάρτας Πολυτέκνων/ΑμΕΑ Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ)/Ατέλειες: 5 ευρώ Προπώληση VIVA: 12 ευρώ Πληροφορίες-κρατήσεις: 213-0356472 / 6949534889 (για τηλεφωνικές κρατήσεις 11.00 – 14.00 και 17.00 – 21.00) Πολυχώρος Vault Theatre Plus Μελενίκου 26, Γκάζι, Βοτανικός Πλησιέστερος σταθμός μετρό: Κεραμεικός (8′ περίπου με τα πόδια) [email protected]