Ο Ντε Σαντ έγραψε το πρώιμο έργο του «Les infortunes de la vertu» το 1787, όταν ήταν φυλακισμένος στη Βαστίλη, λίγο πριν την Γαλλική Επανάσταση. Η Ζυστίν χαρακτηρίστηκε «το πιο αποκρουστικό βιβλίο που είδε ποτέ το φως, από τη διεφθαρμένη φαντασία» για το γλωσσικό της ύφος. Γράφει η Χαρά Κιούση Η δωδεκάχρονη μικρούλα διεφθείρη σ’ ένα γυναικείο μοναστήρι όπου ζούσε με την αδελφή της, όταν πέθανε ο πατέρας τους. Φεύγοντας από κει, το άπορο κορίτσι καταφεύγει σε άλλο μοναστήρι όπου οι καλόγεροι την υποβάλλουν σε όργια και βασανισμούς. Το ίδιο συμβαίνει μ’ έναν ευγενή και με έναν δικαστή που την ταπεινώνει δημόσια. Αυτά και πολλά άλλα πέρασε η δύστυχη Ζυστίν στο βίτσιο και στην κακοποίηση, καλυμμένα με την μάσκα της αρετής που την γοητεύει. Ο Τσεζάρις Γκραουζίνης γράφει ένα κείμενο που βασίζεται στο έργο του Ντε Σαντ, το οποίο «αποτελεί μια σημαντική συμβολή, στην ανάγνωση της σκοτεινής πλευράς της ανθρωπότητας». Ηδονιστικές θεωρήσεις περί φύσεως, η οποία είναι ο πραγματικός κυρίαρχος σε όλες τις κοινωνικές διαστρωματώσεις, καθώς και η υποκειμενικότητα της αρετής και του βίτσιου είναι ο υπέρτατος ηδονιστικός σκοπός της ζωής, κατά τον οραματιστή και φιλόσοφο Ντε Σαντ. Οι αθεϊστικές του θέσεις σαρκάζουν έντονα την ακολασία της ιερατικής τάξης και την ηθικολογία των ευγενών, που πίσω από συμβατικές σχέσεις κρύβουν βίαιες σεξουαλικές συμπεριφορές. Απορρίπτοντας λοιπόν κάθε περιορισμό της προσωπικής ελευθερίας, η μαντάμ Ντελμόνς -την υποδύεται η Μάρω Παπαδοπούλου- αγγίζει τα απαγορευμένα και δίχως σεμνότητα κατονομάζει πόθους ανομολόγητους και διαστροφικές επιθυμίες. Η ερμηνεύτρια ακολουθώντας το σκηνοθετικό πνεύμα μ’ ένα στυλ που σκοτώνει, σιγοντάρει αινιγματικά τον θεατή να κάνει το δικό του φανταστικό ταξίδι στον κόσμο της ηδονής. Με κίνηση περιορισμένη παίζει ακτινοβολώντας ένα «εσωτερικό χαμόγελο», παίζει με τα μάτια, παίζει με τις τεράστιες ξένες βλεφαρίδες της, σαν να διώχνει κάποιο ενοχλητικό σκουπιδάκι από τη δεκτικότητα του κοινού. Κάπου εκεί ανάμεσά του, αναζητά την αθώα Ζυστίν και με τη μεσολάβησή της να την μυήσει «στην εκκωφαντική μουσική των οργασμών». Με χιούμορ που υπονομεύει, αλλά και περνά πιο ανάλαφρα, τα σχετικά με την γενετήσια ορμή και κάθε διαστροφική απόλαυση, η ηθοποιός θα εκμαυλίσει την αρετή της Ζυστίν, για να την φορτώσει με βάσανα. Κομψότατη στο εκπληκτικό της μπαρόκ κοστούμι που κατασκευάστηκε στη Λιθουανία (απίθανη η λεπτομέρεια στα μποτάκια) μοιάζει με πίνακα, που τον περιέχει η επιδαπέδια επιχρυσωμένη κορνίζα του σκηνικού. Επικίνδυνα σαγηνευτική, ανεπιτήδευτα μυστηριώδης και μοιραία, ελκυστική, σκανδαλίζει, ξεσηκώνει, ελέγχει, κατευθύνει, παγιδεύει, διαφθείρει και εκπορνεύει τη μικρή με τον αχαλίνωτο λόγο της. Από θέση ισχύος θα την αποπλανήσει με πικάντικο ύφος και διασκεδαστικό, απορρίπτοντας «κάθε δόγμα του παράλογου πολιτισμού μας». Ο εξαιρετικός σχεδιασμός ήχων από την άρια Κάστα Ντίβα και ο φωτισμός που ενθαρρύνει δειλές παρορμήσεις συμπλήρωσαν την άψογη αισθητική της παράστασης. Η εκκεντρική μαντάμ Ντελμάνς με απαράμιλλο αισθησιασμό άνοιξε την αυλαία «της εγωιστικής ελευθερίας» μας. Πώς θα την διαχειρισθούμε; Είναι θέμα καθαρά προσωπικό. Συντελεστές Κείμενο- Σκηνοθεσία: Cezaris Graužinis Κοστούμι-Styling: Vilma Galeckaite- Dabkiene Σκηνικό-Φωτισμοί: Cezaris Graužinis Ηχητικό περιβάλλον βασισμένο στην άρια Κάστα Ντίβα: Martynas Bialobžeskis Μετάφραση από τα ρώσικα: Αλεξάνδρα Ιωαννίδου Φωτογραφίες: Dmitrij  Matvejev – Γιώργος Θεοχάρης Βίντεο: Άννα Βότση Ερμηνεύει η Μάρω Παπαδοπούλου Εισιτήρια Τιμές εισιτηρίων: 10 ευρώ – 8 ευρώ – 5 ευρώ Πληροφορίες εκδήλωσης Από Μηχανής Θέατρο Ακαδήμου 13, Μεταξουργείο , +302105231131 http://www.syn-epi.com/index.php/theatre/index [email protected] Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 20:00 Διάρκεια: 70′