Τι ήταν τελικά για την Ελλάδα η δεκαετία του ‘80; Πόσο σημαντική είναι η (επιστημονική) προσέγγιση των eighties και γιατί μπορεί να μας δώσει απαντήσεις σε πολλά «πέφτω από τα σύννεφα» του σήμερα. Της Νάντιας Μασσαχού Γιατί ο επισκέπτης μέσα από αυτή την έκθεση θα μπει σε «σκληρή» διαδικασία αυτογνωσίας και γιατί η νοσταλγία που προκαλείται εδώ δεν σκοπεύει να είναι τρυφερή; Πόσο «‘80» υπάρχει ακόμα σήμερα αλλά και πόσο μέσα μας; Από αύριο, 25 Ιανουαρίου, συναντάμε τον υπέροχο cult εαυτό μας στην έκθεση GR80s. Η Ελλάδα του ‘80 από αύριο στην Τεχνόπολη. Η ιστορική, πολιτισμική και αναβιωτική έκθεση «GR80s. Η Ελλάδα του Ογδόντα στην Τεχνόπολη» θα είναι ανοιχτή από αύριο έως τις 12 Μαρτίου και διοργανώνεται από την Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων με πρόγραμμα παράλληλων δράσεων στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και τη συνεργασία σημαντικών ελληνικών και διεθνών επιστημονικών και πολιτιστικών ιδρυμάτων και φορέων. Δεκαοχτώ περίπτερα, 4.000 εκθέματα, 1.000 σπάνιες φωτογραφίες, 400 ώρες προβολών, πάνω από 30 παράλληλες εκδηλώσεις, workshops, ομιλίες, σεμινάρια, parties, συναυλίες, δράσεις για όλες τις ηλικίες και πολλές εκπλήξεις σας περιμένουν για να ζήσετε ξανά ή να γνωρίσετε για πρώτη φορά όλες τις πτυχές της δεκαετίας του ’80 αλλά και τα γεγονότα που τη διαμόρφωσαν. Ο Βασίλης Βαμβακάς και η Πόπη Διαμαντάκου μάς ξεναγούν με τη δική τους ματιά στην έκθεση που ανοίγει αύριο τις πύλες της στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων και αναμένεται να αποτελέσει το θέμα συζήτησης του αθηναϊκού –κι όχι μόνο- κοινού. Βασίλης Βαμβακάς, βασικός επιμελητής της έκθεσης & Επίκουρος Καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας στο Τμήμα Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, ΑΠΘ Βασική πηγή έμπνευσης για την έκθεση υπήρξε από τη μία το γεγονός ότι το παρόν συνδέεται ζωτικά με τη δεκαετία του ΄80. Για την ακρίβεια, το αμφιλεγόμενο του «τώρα» ξεκινά από το ογδόντα. Άρα αν επιθυμούμε να το κατανοήσουμε –πολιτικά, οικονομικά, κοινωνικά- θα πρέπει να πάμε πίσω στη συγκεκριμένη δεκαετία. Από την άλλη, το Λεξικό της δεκαετίας του ‘80 («Η Ελλάδα στη δεκαετία του 1980: Κοινωνικό, Πολιτικό και Πολιτισμικό Λεξικό») που δημιουργήσαμε με τον Παναγή Παναγιωτόπουλο, υπήρξε η αρχή και ισχυροποίησε την επιστημονική προσέγγιση, έτσι ώστε το εγχείρημα της σημερινής έκθεσης να μπορεί να υλοποιηθεί. Πηγές της έκθεσης είναι επίσημοι φορείς που διαθέτουν αρχείο, συστηματικοί συλλέκτες αλλά και το αθηναϊκό κοινό του οποίου η ανταπόκριση στο κάλεσμά μας, υπήρξε εξαιρετικά σημαντική. Πάνω από 250 άνθρωποι, αν δεν με απατά η μνήμη μου, έστειλαν περισσότερα από 3000 αντικείμενα, μέρος των οποίων επιλέχθηκε. Η έκθεση χωρίζεται σε δύο βασικές θεματικές ενότητες: Η πρώτη είναι επιτοίχια και αφορά χρονολόγια (μόδα, μουσική, πολιτική κ.α.) και η δεύτερη τρισδιάστατη (διαμέρισμα, έπιπλα, ρούχα κ.α.) Τρία έντονα συμβολικά στοιχεία του ογδόντα που αποτελούν κοινή αναφορά σε ανθρώπους που τα έχουν ζήσει και όχι μόνο, θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι:
- Το μεγάλο πολιτικό ενδιαφέρον και η έντονη κομματική ζωή κυρίως έως τα μέσα της δεκαετίας, γιατί προς το τέλος της φθίνει αυτό ως χαρακτηριστικό.
- Η ανύποπτη, αλλά πολύ σημαντική στιγμή του Ευρωμπάσκετ του ’87, όταν η Ελλάδα ανακηρύσσεται πρωταθλήτρια Ευρώπης κι αυτό το γεγονός από μόνο του προκαλεί ένα «πανηγύρι».
- Η ολοένα αυξανόμενη σημασία των media, με νούμερο 1 τα περιοδικά (με τη «νέα δημοσιογραφία» που εισήγαγε το περιοδικό ΚΛΙΚ) αλλά και τη ραδιοφωνία μέσω των οποίων «η Ελλάδα γίνεται πια δυτική χώρα».
Ένας ισχυρός λόγος να μην χάσει κανείς την έκθεση είναι η συλλογική δι-επιστημονική προσπάθεια, η πλούσια πολυεπίπεδη τεκμηρίωση που «κρύβεται» πίσω από κάθε περίπτερο και έχει χτιστεί από τους επιμελητές τους. Σημαντικός λόγος είναι επίσης ο έντονος αναβιωτικός χαρακτήρας, όπως αυτός αναδεικνύεται για παράδειγμα μέσα από την πιστή αναπαράσταση ενός διαμερίσματος μιας μεσοαστικής οικογένειας εκείνης της εποχής, που θα δει ο επισκέπτης στο χώρο. Επιπλέον, οι πολλές παράλληλες εκδηλώσεις που θα πραγματοποιηθούν έως το Μάη αποτελούν ισχυρό κίνητρο να μας επισκεφτεί κάποιος, γιατί εκτός από επιστημονικές συζητήσεις θα αφορούν και πιο πρακτικές εκδηλώσεις όπως πχ το μακιγιάζ του Αχιλλέα Χαρίτου («Η ακμή και το τέλος του μακιγιάζ: Μάθημα και επίδειξη εφαρμογών»). Πόπη Διαμαντάκου, Πρόεδρος της Τεχνόπολης Δήμου Αθηναίων Ίσως σε αρκετό κόσμο να φανεί παράξενο που η Τεχνόπολη ανταποκρίθηκε θετικά στην πρό(σ)κληση μιας τόσο πρωτοποριακής έκθεσης. Η ίδια η Τεχνόπολη είναι ένα μνημείο-γέφυρα σε ό,τι αφορά τον πολιτισμό της Αθήνας. Αποτελεί γέφυρα στον πολιτισμό της. Είναι το κτίσμα του Φωταερίου, μετά το οποίο η Αθήνα έγινε η «μεγάλη πόλη». Σήμερα, η Τεχνόπολη θέλει να γίνει ο πυρήνας στη ζωή της πόλης, να δώσει μια πρόταση για την πόλη. Ήταν μια πολύ σημαντική δεκαετία αυτή του ογδόντα, άλλαξαν πολλά πράγματα κατά τη διάρκειά της, περάσαμε σε μια νέα εποχή, όπως ακριβώς συνέβη και με το κτήριο της Τεχνόπολης. Η έκθεση μας δίνει τη δυνατότητα να δούμε πολλά πράγματα που οι ρίζες τους βρίσκονται σε εκείνη τη δεκαετία, να συνειδητοποιήσουμε την αρχή κάποιων πραγμάτων. Ο κόσμος μέσω της «GR80s» βγαίνει από το σπίτι του και καλείται να επιστρέψει στο παρελθόν. Πέραν της νοσταλγίας που πάντοτε ωραιοποιεί τα πράγματα και ενέχει μια τρυφερότητα στην αντιμετώπιση, η συγκεκριμένη έκθεση σε καλεί να βουτήξεις και στην ιστορία, προσπαθεί να σου θυμίσει ότι όλα έχουν μια αφετηρία, μια διαδρομή και ένα αποτέλεσμα. Δεν μπορούμε να μιλήσουμε για κοινά στοιχεία του ογδόντα και του σήμερα. Στην ιστορία δεν υπάρχουν ορόσημα. Η μόδα μπορεί να συμπεριφέρεται με έναν τέτοιο τρόπο επιστροφής, η ιστορία όμως είναι μια διαδρομή. Από τα 80s φέρνουμε τον εαυτό μας, τις ρίζες μας. Έχουμε αφετηρίες στη διαδρομή μας, τα 80s είναι αυτές. Πολιτικές, οικονομικές, νομοθετικές αλλαγές, ακόμα και τηλεοπτικά ήθη έχουν τις ρίζες τους σε αυτή τη δεκαετία. Τα 80s είναι μια εποχή που αποτέλεσε γέφυρα για τη σημερινή. Με έναν παρόμοιο τρόπο η συγκεκριμένη έκθεση αποτελεί γέφυρα στον τρόπο που γίνονται τέτοιου είδους εκδηλώσεις. Η GR80s είναι αναβιωτική, ενέχει έντονα τον ορισμό της συμμετοχής και είναι ουσιαστικά διαδραστική. Προσφέρει ένα νέο βίωμα σε όποιον την επισκεφθεί. Έχει έντονο το στοιχείο της αυτογνωσίας κι αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό γιατί είναι ζωτική η ανάγκη να έχουμε συνείδηση της διαδρομής μας. Ο κόσμος που θα έρθει εδώ θα ανακαλύψει πάρα πολλά στοιχεία που ενδεχομένως χάθηκαν στην πορεία όλων αυτών των χρόνων, θα ξαναδεί τον εαυτό του με άλλο μάτι. Όχι απαραίτητα στοργικό, αλλά πιο αυστηρό. Αυτό από μόνο του είναι σπουδαίο. Διάρκεια έκθεσης: 25 Ιανουαρίου – 12 Μαρτίου 2017 Ωράριο λειτουργίας Τρίτη έως Παρασκευή 12.00-20.00, Σάββατο & Κυριακή 10.00-22.00 Γενική είσοδος: 5 ευρώ Μειωμένο (φοιτητικό / ανέργων): 2,5 ευρώ (απαραίτητη επίδειξη πάσου, κάρτας ανεργίας) Ελεύθερη είσοδος για: Παιδιά και εφήβους έως 18 ετών & ΑμΕΑ Πάσο πολλαπλών επισκέψεων: 15 ευρώ (προσωπικό πάσο – απαιραίτητη επίδειξη ταυτότητας στην είσοδο). Περισσότερες πληροφορίες Website: www.gr80s.gr Facebook: www.facebook.com/GRR80s/ Instagram: www.instagram.com/gr_80s/ Twitter: https://twitter.com/gr_80s YouTube: www.youtube.com/channel/UCCNaJxBUny80J6gFIjfXVwA