Στην Κατεούρα -έναν σκουπιδότοπο της Παραγουάης- «σ’ έναν τόπο όπου δεν επιτρέπονται τα όνειρα , σ’ έναν τόπο όπου ένα βιολί στοιχίζει περισσότερο από ένα σπίτι», όπως αναφέρεται στην ίδια την ταινία, μια παρέα ανθρώπων φτιάχνει βιολιά και τσέλα από άδειους τενεκέδες πετρελαίου, τύμπανα από παλιές ακτινογραφίες, δένει τις χορδές με πιρούνια, βούρτσες μαλλιών και τακούνια γυναικείων παπουτσιών, στήνει μια ολόκληρη ορχήστρα και… γυρίζει τον κόσμο διδάσκοντας ανθρώπινη δύναμη με νότες…

Ήταν η «Ορχήστρα της ανακύκλωσης» (Recycled Orchestra of Cateura) -η ταινία των 84λεπτών, που τεκμηρίωσε την ελπίδα στα χθεσινοβραδινά γενέθλια της ενηλικίωσης του 18ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ στη Θεσσαλονίκη.

orquesta

Νωρίτερα, πριν την προβολή της ταινίας έναρξης ο διευθυντής του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Δημήτρης Εϊπίδης κλήθηκε στη σκηνή για να «σβήσει τα 18 κεράκια -των 18 χρόνων του φεστιβάλ που δεν σβήνονται με τίποτα», όπως έλεγε η παρουσιάστρια της βραδιάς Μαρία Κουφοπούλου.

Περήφανος για το 18χρονο φεστιβάλ-, δήλωσε ο Δημήτρης Εϊπίδης (ο οποίος κατέθεσε προ διμήνου σχεδόν την παραίτησή του), αλλά και αποφασισμένος, όπως είπε, να μείνει κοντά του για να το στηρίζει.

«Έμαθα να εκτιμώ το ντοκιμαντέρ -ένα κινηματογραφικό είδος απόλυτα πραγματικό- από τον Δημήτρη Εϊπίδη», δήλωνε ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Γιάννης Μπουτάρης, εκφράζοντας έκδηλα την εκτίμηση του στο πρόσωπο του Δημήτρη Εϊπίδη, τον οποίο μάλιστα (όπως ανακοίνωσε και επίσημα) το δημοτικό συμβούλιο της πόλης αποφάσισε να ανακηρύξει σε επίτιμο δημότη και να του απονείμει σχετικό μετάλλιο, καθώς «ανέδειξε την πόλη διεθνώς μέσω της διοργάνωσης».

Την ολιγόλεπτη τελετή έναρξης -πριν την προβολή της ταινίας-, αλλά ιδιαίτερα συγκινητική (με αφορμή την τελευταία εμφάνιση στο φεστιβάλ του εμπνευστή, δημιουργού και διευθυντή του επί 18 χρόνια Δημήτρη Εϊπίδη) παρακολούθησαν στο κατάμεστο «Ολύμπιον» εκατοντάδες κινηματογραφόφιλοι, ο εκ των αντιπροέδρων της Βουλής, βουλευτής Α’ Θεσσαλονίκης του ΣΥΡΙΖΑ Τάσος Κουράκης, ο επικεφαλής του «Ποταμιού» Σταύρος Θεοδωράκης, βουλευτές, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, πιανίστας Γιώργος Εμμανουήλ Λαζαρίδης.

Στη σημερινή, δεύτερη μέρα του φεστιβάλ οι προβολές των ταινιών συνεχίζονται κανονικά στις έξι αίθουσες του Φεστιβάλ (Ολύμπιον- «Παύλος Ζάννας», και τις τέσσερις αίθουσες των αποθηκών του Λιμανιού.)

Συνολικά στη φετινή διοργάνωση θα προβληθούν 186 ταινίες (οι 17 σε παγκόσμιες ή πανευρωπαϊκές πρεμιέρες και οι 73 απ’ αυτές ελληνικές) από 47 χώρες του κόσμου, με μια ευρεία θεματική, αλλά με το προσφυγικό ζήτημα να ξεχωρίζει. «Πρόσφυγες: Απόδραση προς την ελευθερία» είναι και ο τίτλος του αφιερώματος του φεστιβάλ, στο πλαίσιο του οποίου προγραμματίστηκε δημόσια συζήτηση με τίτλο «Αποτυπώνοντας το προσφυγικό ζήτημα. Μέθοδοι, στόχοι, προκλήσεις και δεοντολογία».

– Σε συνεργασία, εξάλλου, με την ΑΡΣΙΣ -Κοινωνική Οργάνωση Υποστήριξης Νέων, το 18ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης καλεί σε συγκέντρωση βρεφικών ειδών για την υποστήριξη των προσφύγων και μεταναστών σε Ειδομένη και Διαβατά. Τα είδη («ακόμη και η μικρότερη προσφορά είναι ευπρόσδεκτη και θα βοηθήσει ιδιαίτερα» τόνισε ο Δημήτρης Εϊπίδης στη χθεσινοβραδινή βραδιά έναρξης του φεστιβάλ) θα συγκεντρώνονται από την ερχόμενη Τετάρτη 16 έως Κυριακή 20 Μαρτίου 2016, 11:00-21:00, στην Αποθήκη 1 στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης.

– Δυο σημαντικές εκθέσεις -παράλληλες εκδηλώσεις εγκαινιάζονται σήμερα στο χώρο του Φεστιβάλ στο Λιμάνι.

Η τρικάναλη βιντεο-εγκατάσταση «Occupy, Resist, Produce», που προβάλλεται από τις 12.00 το μεσημέρι σήμερα στο χώρο του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης (Αποθήκη Β1, Λιμάνι Θεσσαλονίκης), αποτελείται από τρία φιλμ συνολικής διάρκειας 97’ γυρισμένα σε εργοστάσια υπό κατάληψη στο Μιλάνο, τη Ρώμη και τη Θεσσαλονίκη. Το project που επιμελήθηκε ο Θοδωρής Μάρκογλου, Ιστορικός Τέχνης- επιμελητής ΚΜΣΤ, θα προβάλλεται καθημερινά έως τις 26 Μαρτίου.

«Εικόνες του άλλου μας εαυτού» είναι ο τίτλος έκθεσης δεκάδων φωτογραφιών που τράβηξαν μέλη του περιοδικού Δρόμου «Σχεδία» και συγκέντρωσαν με στόχο να αποτυπώσουν την καθημερινότητα των ανθρώπων που βιώνουν την Ελλάδα της κρίσης. Η έκθεση είναι συνδιοργάνωση του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και του περιοδικού «Σχεδία», και θα αναπτύσσεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης καθημερινά έως και τις 26 Μαρτίου.