Εξήντα ένα χρόνια συμπληρώνονται από την ημέρα που βγήκε στους κινηματογράφους, η «Λόλα», το πιο διάσημο ίσως φιλμ νουάρ του ελληνικού κινηματογράφου που ξεχωρίζει για τις συγκλονιστικές ερμηνείες, την ατμόσφαιρα, αλλά και τη μουσική επένδυση από τον Σταύρο Ξαρχάκο.

Η «Λόλα» που ο αυθεντικός τίτλος ήταν «Η Λόλα της Τρούμπας» έκανε πρεμιέρα στις 17 Φεβρουαρίου 1964 και ο ενθουσιασμός για τη νέα ταινία της Φίνος σε σκηνοθεσία Ντίνου Δημόπουλου, ήταν διάχυτος από το «καλημέρα», στην κυριολεξία. Κι αυτό γιατί η Λόλα βγήκε στους κινηματογράφους Δευτέρα πρωί, με τον Φίνο, τον Δημόπουλο και τον Ηλία Λυμπερόπουλο που υπέγραφε το σενάριο να περιμένουν με αγωνία τις πρώτες αντιδράσεις του κοινού.

Όπως διαβάζουμε στη σελίδα της Finos, οι πρώτες αντιδράσεις που κατέφτασαν στα γραφεία της εταιρείας, στη Χίου ήταν διθυραμβικές. Στην βραδινή προβολή της ταινίας παραβρέθηκαν και οι λαμπεροί πρωταγωνιστές: Τζένη Καρέζη, Νίκος Κούρκουλος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Παντελής Ζερβός, Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Φέρμας, Λαυρέντης Διανέλλος, Σπύρος Καληγήρου. Μαζί τους και ο νεότατος τότε Σταύρος Ξαρχάκος με την πρωτοεμφανιζόμενη Βίκυ Μοσχολιού, η οποία είδε την καριέρα της να εκτοξεύεται μετά τη σύντομη εμφάνισή της στη «Λόλα».

φωτογραφία FinosFilm

Η ταινία κυκλοφόρησε έναν χρόνο μετά τα «Κόκκινα Φανάρια», της Δαμασκηνός-Μιχαηλίδης όπου η Τζένη Καρέζη ήταν και πάλι πρωταγωνίστρια. Αν και η «Λόλα» θεωρείται μία από τις καλύτερες δραματικές ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, φωτίζοντας με ωμό τρόπο και ειλικρίνεια, μία άλλη σκοτεινή πλευρά της Τρούμπας, δεν κατάφερε να ανταγωνιστεί εμπορικά τα «Κόκκινα Φανάρια» – που ήταν και υποψήφια για Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας – ούτε καν μια άλλη ταινία που είχε επίσης σημείο αναφοράς την κακόφημη συνοικία του Πειραιά, το «Κάθαρμα» με τον Γιώργο Φούντα και τη Μαίρη Κοντού (1963), κόβοντας λιγότερα εισιτήρια και από τις δύο αυτές παραγωγές.

Η «Λόλα» σήμανε και την επιστροφή της Καρέζη στη Φίνος, μετά από δύο χρόνια απουσίας. Για την ηθοποιό αυτή ήταν η τρίτη φορά που υποδυόταν μια ιερόδουλη της Τρούμπας. Η πρώτη ήταν το 1959 στα «Ναυάγια της ζωής» με συμπρωταγωνιστές τους Ανδρέα Μπάρκουλη και Κώστα Κακκαβά και η δεύτερη στα «Κόκκινα Φανάρια» του Βασίλη Γεωργιάδη, όπου ήταν κινηματογραφικό ζευγάρι με τον Δημήτρη Παπαμιχαήλ.

Επίσης, αποτέλεσε και την αφετηρία για ένα σερί επιτυχιών της Καρέζη με τον Ντίνο Δημόπουλο στη Φίνος, αφού μαζί έκαναν στο διάστημα 1964-65, άλλες 4 ταινίες (το δράμα «Ένας μεγάλος έρωτας» και τις κωμωδίες «Τζένη-Τζένη», «Δεσποινίς Διευθυντής» και «Μια τρελή-τρελή οικογένεια»).

φωτογραφία FinosFilm

Η ταινία για την Τρούμπα που δεν γυρίστηκε στην Τρούμπα

Η Λόλα έχει και το εξής παράδοξο: ενώ η υπόθεση αναφέρεται στην υπόκοσμο της Τρούμπας και το μεγαλύτερο μέρος της ιστορίας εκτυλίσσεται στην κακόφημη πειραϊκή συνοικία, δεν έγινε κανένα γύρισμα σε αυτήν. Οι σκηνές που παρακολουθούμε στην ταινία με τον Κούρκουλο, την Καρέζη και τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές είναι όλες σε στούντιο!

Οι συντελεστές της ταινίας είχαν ως αρχικό σκοπό να γίνουν τα γυρίσματα στη Νοταρά και στη Φίλωνος και να χρησιμοποιηθεί το μπαρ του Τζίνο «Οι 45 Γιάννηδες» ως φυσικό σκηνικό για το πλάνο με την Καρέζη όπου τραγουδά στο καμπαρέ. Ωστόσο, κανείς δεν μπορούσε να εγγυηθεί πως οι συντελεστές θα ήταν ασφαλείς από τον υπόκοσμο κι έτσι «έχτισαν» στο στούντιο της Φίνος μια νέα Τρούμπα που περιελάμβανε το καμπαρέ του Στέλιου, το μπουζουξίδικο του Φαρέα ακόμα και το στενό που περπατά ο Νίκος Κούρκουλος με τον Νίκο Φέρμα προς την τελική μάχη.

Πάντως, ακόμα και έτσι, η «Λόλα» μαζί με τα «Κόκκινα Φανάρια» αποτελούν τον πιο αντιπροσωπευτικό δείγμα για το τι συνέβαινε τότε στην Τρούμπα.

φωτογραφία FinosFilm

Έλαμψε το άστρο της Βίκυς Μοσχολιού

Στο σκοτεινό αυτό φιλμ του Δημόπουλου έμελλε να λάμψει το άστρο της νεαρής τότε, Βίκυς Μοσχολιού, με ένα πλάνο και αυτό σχεδόν μακρινό. Αλλά η μοναδική φωνή της και το εκπληκτικό τραγούδι του Ξαρχάκου, «Χάθηκε το φεγγάρι» ήταν αρκετά για να εκτοξεύσουν την καριέρα της νεαρής τραγουδίστριας.

Η Βίκυ Μοσχολιού τότε εμφανιζόταν σε ένα κέντρο της Λεωφόρου Συγγρού, την «Τριάνα», όταν της έγινε η πρόταση. Τα γυρίσματα για το μοναδικό αυτό πλάνο ήταν επεισοδιακά. Από τη μια έπρεπε να γυριστεί άγρια χαράματα και από την άλλη η Μοσχολιού θα έπρεπε να ανέβει σε μια σκάλα και από ένα ανοιχτό παράθυρο της κατασκευής να κάνει ότι τραγουδάει, αφού ήταν play back, κάτι που δεν της ήταν και πολύ εύκολο.

Οι πρόβες ξεκίνησαν με αντικειμενικές δυσκολίες και λάθη, μέχρι που άρχισε να χιονίζει και το γύρισμα διακόπηκε για την άλλη μέρα. Την επόμενη μέρα, ξεκίνησαν πάλι, αλλά διακόπηκε ξανά λόγω βροχής. Το επίμαχο πλάνο που έμελλε να κάνει γνωστή τη Μοσχολιού ολοκληρώθηκε την τρίτη μέρα.

Και λίγες επιπλέον πληροφορίες για την ταινία…

  • Ο Σταύρος Ξαρχάκος είχε επιλέξει αρχικά τη φίρμα της εποχής Καίτη Γκρέυ για να ερμηνεύσει τα τραγούδια, η οποία όμως για καθαρά τυπικούς λόγους δεν μπόρεσε να συμμετάσχει.
  • Το χαστούκι του Διονύση Παπαγιαννόπουλου στην Καρέζη είναι αληθινό.
  • Εδώ ακούγεται και η διάσημη ατάκα «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη» από τον Σπύρο Καλογήρου.
  • Ο ηθοποιός είχε παραδεχτεί ότι του ήταν πολύ δύσκολη η σκηνή της μάχης με τον Κούρκουλο, με τον οποίο ήταν καλοί φίλοι και δεν μπορούσε να τον χτυπήσει ούτε για τις ανάγκες του σεναρίου.
  • Ο Παντελής Βούλγαρης στη Λόλα ήταν βοηθός του σκηνοθέτη, Ντίνου Δημόπουλου.
  • Όπως είχε εξομολογηθεί σε συνέντευξή του ο Βούλγαρης, ο Παντελής Ζερβός και ο Διονύσης Παπαγιαννόπουλος ήταν απόλυτα συνεπείς επαγγελματίες, πάντα στην ώρα τους και πάντα διαβασμένοι. «Είχαν μια σπάνια επαγγελματική αγωγή που ελάχιστα έχω συναντήσει ακόμα και στα δικά μου χρόνια», είχε αναφέρει χαρακτηριστικά ο καταξιωμένος σκηνοθέτης.
  • Όπως επίσης, είχε αποκαλύψει ο Παντελής Βούλγαρης, η Τζένη Καρέζη που για τις ανάγκες κάποιων πλάνων έπρεπε να κοιτάζει τον βοηθό οπερατέρ, παραπονιόταν ότι εκείνος είχε τόσο αυστηρό βλέμμα, που την κόμπλαρε και δυσκολευόταν να παίξει!
  • Η Λόλα έκοψε 313.822 εισιτήρια και ήρθε στην 8η θέση ανάμεσα σε 92 ελληνικές ταινίες της σαιζόν. Και παρόλο που μέχρι και σήμερα θεωρείται μία από τις καλύτερες στιγμές του ελληνικού κινηματογράφου, εισπρακτικά δεν είναι καν μέσα στις 100 ταινίες με τα περισσότερα εισιτήρια στο ελληνικό box office.
  • Τραγούδια ακούγονται επίσης από τους: Τζένη Καρέζη (Δεν Έχει Αρχή), Πάνο Γαβαλά και Ρία Κούρτη (Όνειρο Δεμένο). Όλα έγιναν επιτυχίες.
φωτογραφία FinosFilm

Η υπόθεση:

Ο Άρης βγαίνει από τη φυλακή και επιστρέφει σε ένα καμπαρέ της Τρούμπας, για να ξεκαθαρίσει παλιούς λογαριασμούς, αλλά και να μάθει αν ανάμεσα σε αυτούς που τον πρόδωσαν ήταν και η παλιά του ερωμένη, Λόλα. Όσο και αν θέλει ο Άρης να βγάλει την Λόλα από το βούρκο, την διεκδικεί στενά ο ιδιοκτήτης του καμπαρέ και αρχηγός της συμμορίας και αναθέτει σε έναν μπράβο του να τον σκοτώσει. Ο Άρης δεν έχει άλλη επιλογή από το να συγκρουστεί μαζί τους.

Σκηνοθεσία: Ντίνος Δημόπουλος
Σενάριο: Ηλίας Λυμπερόπουλος
Ηθοποιοί: Τζένη Καρέζη, Νίκος Κούρκουλος, Διονύσης Παπαγιαννόπουλος, Παντελής Ζερβός, Γιάννης Βογιατζής, Νίκος Φέρμας, Λαυρέντης Διανέλλος, Σπύρος Καλογήρου, Νάντια Τζάκα, Ανέστης Βλάχος, κ.α.