Η νεαρή κόρη της παντρειάς, ο Ιάκωβος ή η υποταγή και το μέλλον είναι στα αυγά, είναι τα τρία μονόπρακτα που συνθέτουν τον κορμό της παράστασης, που μόλις βγήκε από το αυγό της.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Ο Ιονέσκο κατασκεύασε θέατρο από συνειδησιακές καταστάσεις ή περιστάσεις και πληθώρα προθέσεων, που ενώνονται ή εντείνονται με σκοπό να λυθούν, είτε να οδηγήσουν σ’ ένα αβάσταχτο αδιέξοδο. Τέλος του δεύτερου παγκοσμίου πολέμου σ’ ένα κόσμο σε κρίση και τη ζωή ν’ απειλείται διαρκώς από εξουσιαστές και εξουσιαζόμενους, ο συγγραφέας εκφράζει το αδιανόητο και το αλλοπρόσαλλο των πραγμάτων. Μέσα από τον παροξυσμό και την ανυπόφορη υπερβολή της φάρσας φορτωμένη παρωδία και σκληρή και σκληρή κωμικότητα όπου εικονίζονται ο παραλογισμός, το ακατανόητο και το ανύπαρκτο της ύπαρξης.

Ο «Ιάκωβος» μια φαρσοειδής κωμωδία του 1949, ένα θέατρο βουλεβάρτου «που αποσυντίθεται και γίνεται τρελό» παρουσιάζει το δράμα μιας αστικής οικογένειας που έκανε τα πάντα για να μεγαλώσει και να προετοιμάσει τον κανακάρη της για το μέλλον του. Του δίδαξαν πώς να τρώει με μαχαιροπίρουνο πατάτες με μπέικον, ξοδεύτηκαν για τη διαπαιδαγώγησή του με νεκρές γνώσεις για να ενταχθεί στο κοινωνικό σύνολο και τέλος του επιβάλλουν ένα γάμο για την απόκτηση απογόνων, ώστε να επανακινηθεί η παραγωγή και αναπαραγωγή των μηχανών.

Ο Ιάκωβος όμως είναι ένας νέος ονειροπόλος που παλεύει κι’ αντιστέκεται να δει τον κόσμο με άλλη ματιά. Κι όταν με το στανιό αποφασίζουν να τον κάνουν ζευγάρι με τη Ρομπέρτα, κόρη μιας άλλης επίσης αστικής οικογένειας, τα πράγματα διαταράσσονται. Μέσα σε μια χαοτική κατάσταση όπου μόνο «η ανθρώπινη ζωή είναι φτηνή κι η ανατροπή ακριβή», ο νέος θα αποδειχθεί γενοκτόνος και δολοφόνος ή θα παρασημοφορηθεί με το Μεγαλόσταυρο Τιμής της χρονομετρήσημης του γονιμότητας.

Η ομάδα ΚΡΑΚ, μέσα από την ολοκληρωμένη σύνθεση των κειμένων και την αποτελεσματική σκηνοθεσία του Κ. Καπελώνη υπηρετεί πιστά το πνεύμα του Ιονέσκο. Κερδίζοντας τη συμμετοχή των θεατών που υποψιασμένοι «αποκηρύσσουν την αποκήρυξή τους» για τα παγιωμένα συμβατικά συστήματα. Οι ηθοποιοί με την ζωντάνια τους, το έντονο και χονδροειδές σωματικό τους παίξιμο, τις απίστευτες εκφράσεις προσώπου, τα φανταχτερά εντυπωσιακά κοστούμια και το χαρακτηριστικό μακιγιάζ που μεταμορφώνει τα πρόσωπα στις προτροπές του burlersque, προκαλούν «το γέλιο μέσω της έκπληξης». Η σκερτσόζα μουσική επιμέλεια, το αφαιρετικό σκηνικό και τα σκόρπια φρεσκογεννημένα αυγά στη σκηνή και τους διαδρόμους του θεάτρου, επιτείνουν την αίσθηση του παραδόξου και την τραγικότητα που γεννά το κωμικό. Κι αυτή η διαπίστωση για τον απλό καθημερινό άνθρωπο με τα άσπορα νοητικά και συναισθηματικά του αυγά, σε μια τεράστια ομελέτα προς βορρά της πολιτικής μηχανής, τι άλλο μπορεί να σημαίνει παρά θέατρο της ελευθερίας που εκθέτει την ανθρώπινη γελοιότητα , την οικογενειακή τυραννία και βία, τους οικονομικά και θρησκευτικά υποταγμένους, τους βολεμένους στην ασημαντότητα μ’ ένα πανομοιότυπο περιορισμένο κι εξαρθρωμένο λόγο, «στην αποσύνθεση του πολιτικού ορνιθοτροφείου-εκκολαπτηρίου».

Ρόλοι σε μια παρωδία δράματος όπου πρόσωπα δίχως ταυτότητα, χαρακτήρες αλλοπρόσαλλοι, κουρελιασμένοι με κερματισμένο λόγο καθρεφτίζουν τον οικουμενικό παραλογισμό. Σ’ ένα παιχνίδι με μουσικές καρέκλες, πρώτη σκηνή της πολύ ενδιαφέρουσας παράστασης.

Συντελεστές

Παίζουν οι ηθοποιοί: Τζένη Κόλλια, Ηρώ Κωστή, Άρης Κανέλλος, Γιάννα Μαλακατέ,Ευθύμης Ξυπολιτάς, Κέλλυ Σαρατσοπούλου, Αλέξανδρος Σωτηρίου
Σύνδεση κειμένων – Σκηνοθεσία: Κωστής Καπελώνης
Κοστούμια: Μίκα Πανάγου
Μουσική επιμέλεια: Κέλλυ Σαρατσοπούλου
Επιμέλεια κίνησης: Ειρήνη Στρατηγοπούλου
Διάρκεια Παράστασης: 90′

Πρόγραμμα Παραστάσεων
Σάββατο 6.30μμ και 9.30μμ
Κυριακή 8.30μμ

Τιμές Εισιτηρίων:
Γενική Είσοδος: 12 ευρώ
Λαϊκή Σαββάτου – Φοιτητικό: 10 ευρώ