Η γοητεία της ζωγραφικής του Θεόδωρου Ράλλη, του Έλληνα ομογενή ζωγράφου του 19ου αιώνα, που γεννήθηκε το 1852 στην Κωνσταντινούπολη και διαμορφώθηκε καλλιτεχνικά στη Γαλλία, μέσα στο ευρωπαϊκό ρεύμα του Οριενταλισμού, αναδύεται ιδανικά από αύριο, Τετάρτη 10 Δεκεμβρίου, στις αίθουσες του Μουσείου Ισλαμικής Τέχνης, με την έκθεση «Θόδωρος Ράλλης Με το βλέμμα στην Ανατολή».
Σε κάθε όροφο του κομψού και εξειδικευμένου μουσείου στον ισλαμικό πολιτισμό, τόσο οι 53 πίνακες που συγκεντρώθηκαν από ιδιωτικές και δημόσιες συλλογές, την Εθνική Πινακοθήκη και το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών, ακόμα και έργο από το πρώην βασιλικό ανάκτορο στο Τατόι, όσο και τα εκθέματα από το προσωπικό αρχείο του καλλιτέχνη, αποσπάσματα από κριτικές στον γαλλόφωνο Τύπο της εποχής, ιδιοχειρες επιστολές, κάρτες αλληλογραφίας ακόμα και το έγγραφο με τις τελευταίες επιθυμίες του, που συντάχθηκε σπίτι του στο Παρίσι λίγο πριν πεθάνει, το 1909, αποκαλύπτουν τον Θεόδωρο Ράλλη: «Έναν επιτυχημένο ζωγράφο στην εποχή του με πελατεία μεγάλη, αλλά παραγνωρισμένο καλλιτέχνη, που δεν έχει λάβει την αντίστοιχη αναγνώριση, ίσως γιατί επέλεξε το συγκεκριμένο ζωγραφικό ύφος, στερεοτυπικά θέματα του οριενταλισμού και όχι νεωτεριστικά στοιχεία της εποχής του» παρατηρεί η επιμελήτρια της έκθεσης, Μίρκα Παλιούρα.
Η έκθεση είναι η πρώτη, διεθνώς, αφιερωμένη αποκλειστικά στο έργο του Θεόδωρου Ράλλη. Έναν καλλιτέχνη που έφυγε από τη γενέτειρά του σε νεαρή ηλικία για να ακολουθήσει τη ζωγραφική, αρνούμενος να αναλάβει τα ηνία της οικογενειακής εμπορικής επιχείρησης του πατέρα του. Ο Θεόδωρος Ράλλης μαθήτευσε κοντά στον επιφανή ζωγράφο Ζαν Λεόν Ζερόμ, είχε αδιάλειπτη παρουσία επί 35 χρόνια στο Salon του Παρισιού, πέρασε κάποια χρόνια στο Κάιρο, έκανε πολυάριθμα ταξίδια στην Ελλάδα, τη Μικρά Ασία, τη Μέση Ανατολή, αξιοποίησε στο έργο του τη βιωματική σχέση του με την Ανατολή, λόγω της καταγωγής του, και αναζήτησε μέσα από αυτήν την καλλιτεχνική εμπειρία τον μύθο της δικής του Ανατολής.
Μερικά έργα όπως η «Γητεύτρα πυθώνων», «Η ευνοούμενη του σουλτάνου» και «Η Νασλή» παρουσιάζονται για πρώτη φορά. Η έκθεση χωρίζεται σε τρεις ενότητες και ξεκινά από τον πρώτο όροφο του μουσείου με μία «πρώτη γνωριμία με τον καλλιτέχνη». Δύο απόψεις της Κωνσταντινούπολης διά χειρός του πρώτου δασκάλου του στην Πόλη, Πρετσιόζι, μία αυτοπροσωπογραφία του Θεόδωρου Ράλλη, φωτογραφία από το ατελιέ του στο Παρίσι, το ημερολόγιό του από το Άγιο Ορος, άλλα τεκμήρια από το αρχείο του, όπως επίσης και σχέδια, σπουδές του αλλά και η γαλλική όπως και η ελληνική έκδοση του μυθιστορήματος «Λουκής Λάρας» του Δ. Βικέλα, εικονογραφημένη με σχέδια του ζωγράφου.
Στη δεύτερη ενότητα με τίτλο «Το Χαρέμι και το Λουτρό» απεικονίζεται η γυναικεία μορφή στο εσωτερικό δωματίων, πάνω σε ντιβάνια, περιτριγυρισμένη από μεγάλα μαξιλάρια, μέσα στη χλιδή, την ηδυπάθεια και τα στερεότυπα του οριεντάλ. Η τρίτη ενότητα με τίτλο «Η πίστη στην Ανατολή» περιλαμβάνει έργα που σχετίζονται με τις μονοθεϊστικές θρησκείες.
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 22 Φεβρουαρίου.