Το διαχρονικό αριστούργημα του Τένεσι Ουίλιαμς «Λεωφορείον ο Πόθος», σε σκηνοθεσία του ανατρεπτικού Μπένεντικτ Άντριους, θα παρουσιάσει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε απευθείας μετάδοση από τη σκηνή του Young Vic του Λονδίνου. Η αναμετάδοση, με ελληνικούς υπότιτλους, θα γίνει στις 16 Σεπτεμβρίου και εντάσσεται στο «National Theatre Live», ένα πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, στο οποίο μετέχει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μαζί με 300 επιλεγμένους κινηματογραφικούς ή θεατρικούς χώρους σε όλο τον κόσμο.

Πρόκειται για την μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία στην ιστορία του Young Vic, με τον εικονοκλάστη σκηνοθέτη Μπένεντικτ Άντριους να προτείνει ένα καινούργιο συγκινητικό ταξίδι σε αυτό το κλασικό έργο που πραγματεύεται τη συνεχή μάχη ανάμεσα στον ρεαλισμό και στον ρομαντισμό, ανάμεσα στην έντονη επιθυμία και στην απόλυτη μοναξιά.

Η γνωστή ηθοποιός από τη σειρά X-Files, Τζίλλιαν Άντερσον, ερμηνεύει τον ρόλο της μαραμένης καλλονής του αμερικανικού Νότου, Μπλανς Ντυμπουά. Στον ρόλο του Στάνλεϋ Κοβάλσκι θα δούμε τον επίσης Αμερικανό Μπεν Φόστερ, ενώ σε εκείνον της Στέλλας –αδελφής της Μπλανς και γυναίκας του Στάνλεϋ– τη Βρετανίδα Βανέσα Κίρμπι.

Από την πρώτη του παράσταση, το 1947, το «Λεωφορείο ο Πόθος» εξελισσόταν πάντα σε σκηνικό που παρέπεμπε στην περίοδο που γράφτηκε. Ο Άντριους δεν ακολούθησε τον κανόνα και εμπιστεύτηκε στην Ελβετίδα σκηνογράφο Μάγκντα Βίλλι, συνεργάτιδα επί πολλά χρόνια του Τόμας Οστερμάγερ, την κεντρική του ιδέα, που αλλάζει δραματικά την προσέγγιση του έργου. Όλη η πλοκή εκτυλίσσεται στη σημερινή Νέα Ορλεάνη, σε ένα σύγχρονο διαμέρισμα με μεταλλικό πλαίσιο. Ενα «μίνιμαλ κλουβί», το οποίο περιστρέφεται συνεχώς σε όλη τη διάρκεια της παράστασης, έτσι ώστε αυτό που παρακολουθεί το κοινό ν’ αποκτάει συνεχώς καινούργιες προοπτικές.

Γεννημένος στην Αυστραλία, ο Άντριους δούλεψε για πολλά χρόνια στο Βερολίνο, ενώ τα τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται κυρίως στο Λονδίνο. Του αρέσει να δίνει νέα ώθηση στους κλασικούς και υποστηρίζει ότι η πρόθεσή του είναι να «αφυπνίσει την άγρια συναισθηματική δύναμη έργων-σταθμών που έχουν εξελιχθεί σε άψυχα, νοσταλγικά, μουσειακά κείμενα».

Μετά τον δεκάωρο «Πόλεμο των ρόδων», ένα κολάζ από τα ιστορικά έργα του Σαίξπηρ με την Κέιτ Μπλάνσετ στο ρόλο του Ριχάρδου Β΄, και την τεράστια επιτυχία των «Τριών αδελφών του Τσέχοφ» στο Λονδίνο, καταπιάστηκε με το «Λεωφορείον ο Πόθος». «Ενα έργο που αγαπώ περισσότερο από κάθε άλλο» υποστηρίζει ο ίδιος για να προσθέσει: «Ολες οι παραστάσεις που είχα δει ήταν γεμάτες από λεπτομέρειες της εποχής, νεκρές, γλυκανάλατες, φορτωμένες με μια φετιχιστική, ρομαντική ατμόσφαιρα της Νέας Ορλεάνης του ’40. Στοιχεία που κάνουν το έργο συμβατικό και το προδίδουν. Το έργο όμως ήθελε να προκαλέσει. Το διάλεξα, γιατί, όπως πολλά σπουδαία έργα, είναι ένα σύμπαν από μόνο του. Περιέχει ισχυρές δηλώσεις για το τι σήμαινε να είσαι ζωντανός την εποχή που γράφτηκε και τι σημαίνει να είσαι ένα ανθρώπινο ον στο σημερινό κόσμο».

Το έργο ανέβηκε για πρώτη φορά στο Μπρόντγουεϋ της Νέας Υόρκης, στις 3 Δεκεμβρίου 1947, σε σκηνοθεσία του Ελία Καζάν, με την Τζέσικα Τάντι στο ρόλο της Μπλανς και τον Μάρλον Μπράντο, στα 24 χρόνια του, που σφράγισε με την ερμηνεία του τον Κοβάλσκι. Παιζόταν συνεχώς για δύο χρόνια, κέρδισε πολλά βραβεία –ανάμεσά τους το Πούλιτζερ για τον Τένεσι Ουίλιαμς– και αργότερα ανέβηκε στο Λονδίνο με σκηνοθέτη τον Λόρενς Ολίβιε και τη Βίβιαν Λι ως Μπλανς.

Ο Μπράντο και η Λι συναντήθηκαν στην κινηματογραφική εκδοχή του έργου, με σκηνοθέτη τον Ελία Καζάν, που κέρδισε 3 όσκαρ το 1951 και έκανε μια αδιανόητα επιτυχημένη διαδρομή. Από τότε αυτό το αειθαλές κλασικό έργο ενέπνευσε δεκάδες θεατρικές και τηλεοπτικές εκδοχές του, μια όπερα, τρία μπαλέτα, μια παρωδία μιούζικαλ στη σειρά «Σίμσονς» και μια εκσυγχρονισμένη κινηματογραφική έκδοσή του, την «Blue Jasmine» του Γούντι Άλλεν.

Οι τιμές των εισιτηρίων είναι 14ευρώ (γενική είσοδος) και 7ευρώ (φοιτητικά).