«Σε όλα μου τα θεατρικά έργα και τα βιβλία προσπαθώ να αντλήσω από τη ζωή φυσικά γεγονότα και δραματικές καταστάσεις, που εμπεριέχουν πραγματικά ερωτήματα για το τι είναι δίκαιο και τι άδικο». Άρθουρ Μίλλερ.

Γράφει η Χαρά Κιούση

Ο Μίλλερ δομεί την δραματουργία του αφουγκραζόμενος τον παλμό της εποχής του και τον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπων. Οι θεατρικοί του χαρακτήρες αγωνίζονται να αντιπαρέλθουν  τα εμπόδια και τις δυσκολίες  που στήνουν εμπρός τους οι κοινωνικές συνθήκες και η συνείδηση του καθήκοντος. Κάθε ήρωάς του μετεωρίζεται στην πλάνη, είτε στην συναίσθηση των υποχρεώσεών του βασανιζόμενος από αγωνία.

Ο φόβος μην καταστραφούν οι σχέσεις σε προσωπικό ή οικογενειακό περιβάλλον, η έλλειψη ευθύνης, ο ατομισμός και η επιδίωξη οικονομικού κέρδους είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον μακρόκοσμο που περικλείει τα πρόσωπα. «Το τίμημα», γραμμένο στα τέλη της δεκαετίας του 1960, παρουσιάζει τη ζωή όπως την καθορίζουν οι «γραμμές» που ακολουθεί καθένας ανάλογα με το πως αντιλαμβάνεται  την έννοια της οφειλής, του χρέους απέναντι στον εαυτό του και στους ομοαίματούς του, όταν  γύρω τους όλα καταρρέουν.

Οι ήρωες έξω από κάθε συναισθηματισμό επιδιώκουν να φτάσουν στην αυτογνωσία, κάτι που προκύπτει μέσα από βασανιστική ενδοσκόπηση. Η αναμέτρηση με τον εαυτό τους και με την αλήθεια φωτίζει τη σχέση τους αποκαλύπτοντας το παρόν. Ο συγγραφέας δημιουργεί  ρεαλιστικούς αναγνωρίσιμους χαρακτήρες, οι οποίοι έχουν βιώσει -όπως άλλωστε και ο ίδιος- την οικονομική καταστροφή του πατέρα τους το 1929.

Ο διακεκριμένος γιατρός Βίκτωρ συναντιέται με τον αδελφό του Γουώλτερ –αστυνομικός στο επάγγελμα- στο πατρικό σπίτι μετά το θάνατο του πατέρα τους, για να εκποιήσουν την πατρική περιουσία. Η συνάντησή τους μετά από δεκαέξι χρόνια απομάκρυνσης, τους φέρνει αντιμέτωπους με το παρελθόν και τις αποφάσεις τους. Μαζί τους βρίσκεται και η Έστερ γυναίκα του Γουώλτερ που αδυμονεί για ένα καλύτερο παρόν και μέλλον.  Ο Ρωσοεβραίος υπέργηρος παλαιοπώλης Gregory Solomon  τους  επισκέπτεται για να εκτιμήσει τα έπιπλα που διατίθενται προς πώληση,  «ένα παλιό σκουπιδαριό» διαθέσιμο ώστε να διευκολυνθεί η ζωή τους απαλάσσοντάς τους από την «στοχειωμένη» αποθήκευσή τους.

Η Ιωάννα Μιχαλακοπούλου με την σφαιρική σκηνοθεσία της διευρύνει  την δραματουργία, δίχως να μείνει αδρανής καμία υπαρξιακή αγωνία και «λειτουργική συγκίνηση». Οι ερμηνείες των ηθοποιών αναπαριστούν τη ζωή, εξετασμένη σχολαστικά μέσα από ψυχολογική εμβάθυνση

Ο Γιώργος Μιχαλακόπουλος στο ρόλο του παλαιοπώλη ξεπερνά κάθε προσδοκία.  Με υποκριτική ωριμότητα παρεμβαίνει με μαεστρία και πονηριά σύμφωνα με την τέλεια δομή του έργου, στους διαλόγους των δυο αδελφών διατιμώντας τη ζωή τους. Γνωρίζει να ελίσσεται δαιμόνια, μ’ έναν ανύπαρκτο κώδικα ηθικής που χαρακτηρίζει το εμπορικό μυαλό του.

Ο Χρήστος Σαπουντζής – Βίκτωρ, Η Ρένια Λουϊζίδου – Ρένζα και ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης – Γουώλτερ χτίζουν ικανοποιητικά τους ρόλους απολογισμούς της ζωής τους. Ανάμεσά τους η άδεια πολυθρόνα του πατέρα τους –σύμβολο θανάτου- όπου θα καθίσει ο καθένας με τη σειρά του. Η σκιά του νεκρού κυκλοφορεί μέσα τους και τριγύρω τους παγιδεύοντάς τους.  Μια παγίδα που προσπαθούν να αποφύγουν αλλά και να διαφύγουν με όποιο τίμημα. Τι χρωστάμε, ποιος μας χρωστάει , το ηθικό χρέος πώς διαμορφώνεται  μέσα σε κάθε ειδική συνθήκη όταν κανείς δεν ξέρει πού είναι το σημαντικό;

Το λειτουργικό σκηνικό με τα στοιβαγμένα έπιπλα, τα μαδέρια και τις κεκλιμένες επιφάνειες με τα διάκενα ανάμεσά τους επιτρέπουν στον φωτισμό να δημιουργήσει τις δικές του συμβολικές χαραμάδες, υπηρετώντας έξυπνα το έργο.

Ο Μίλλερ στο «τίμημα» τονίζει την «ικανότητα του δράματος να μας αποκαλύπτει το παρόν». ΄Ενα παρόν που για να το κατακτήσεις πρέπει να λυτρωθείς από το παρελθόν.

Η παράσταση αξίζει.

Ταυτότητα παράστασης:

Μετάφραση: Μάκη Μαρσέιγ
Απόδοση – Σκηνοθεσία: Ιωάννα Μιχαλακοπούλου
Σκηνικά: Γιάννης Μουρίκης
Κοστούμια: Παναγιώτα Κοκκορού
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Φωτογραφίες: Ρούλα Ρέβη

Πρωταγωνιστούν:

Γιώργος Μιχαλακόπουλος
Γεράσιμος Σκιαδαρέσης
Ρένια Λουιζίδου
Χρήστος Σαπουντζής

Θέατρο ΙΛΙΣΙΑ

Παπαδιαμαντοπούλου 4 & Βασιλίσσης Σοφίας
(μετρό Μέγαρο Μουσικής)

Πρεμιέρα: 5 Οκτωβρίου 2017

Ημέρες και ώρες παραστάσεων:

Τετάρτη στις 19:00, Πέμπτη στις 21:00, Παρασκευή στις 21:00, Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00

Διάρκεια: 120’

Εισιτήρια: Τετάρτη (λαϊκή απογευματινή): 15 ευρώ και 12 ευρώ (εξώστης), Πέμπτη και Παρασκευή: 18 ευρώ και 15 ευρώ (εξώστης), Σάββατο (βραδινή): 18 ευρώ (πλατεία), 15 ευρώ (εξώστης),
Κυριακή: 18 ευρώ (πλατεία), 15 ευρώ (εξώστης).
Φοιτητικό (όλες τις ημέρες): 12 ευρώ.

Κρατήσεις: 210 7210045 & 210 7216317 (10:00 – 21:00)