Ο ίδιος ο Ντάριο Φο είπε για το έργο του: «Πιστεύοντας πως με το γέλιο, τη σκληρή σάτιρα πετυχαίνουμε τη μεγαλύτερη έκφραση αμφιβολίας και αμφισβήτησης, γράψαμε μια φάρσα. Αυτό το είδος φάρσας, είναι μια θεατρική φάρσα που επινόησε ο ίδιος ο λαός, για να χτυπήσει ανελέητα με γλώσσα τσουχτερή, αιώνες τώρα, τα στραβά μάτια της εξουσίας ή τα σάπια προϊόντα της κοινωνίας». Γράφει η Χαρά Κιούση Ο Παντελής Δεντάκης μετέφρασε, διασκεύασε και σκηνοθετεί το εξαιρετικό έργο του αείμνηστου Ντάριο Φο, που το εμπνεύσθηκε από το «κίνημα αυτοοργάνωσης και αυτοδιαχείρισης» του Δυτικού Κόσμου. Μια ευθυμογραφία, μια ανατρεπτική σάτιρα με υπερβάλλουσα φαντασία, γραμμένη το 1974, που δυστυχώς έγινε πραγματικότητα. Ο αρχικός τίτλος «Δεν πληρώνω, δεν πληρώνω» μετατρέπεται το 2010 από τον ίδιο τον συγγραφέα σε «Δεν πληρώνομαι, δεν πληρώνω» εξ’ αιτίας της οικονομικής αθλιότητας που αδίκησε το λαό. Η πετρελαϊκή κρίση που ανέβασε τον πληθωρισμό στα ύψη κάνοντας τη ζωή δυσβάσταχτη, έκανε τις γυναίκες του Μιλάνο να πάρουν την κατάσταση στα χέρια τους. Ορμούν ομαδικά σε Super Market και παραγεμίζουν με ό,τι βρουν τσάντες και τσαντάκια, αρνούμενες να πληρώσουν τα υπερτιμημένα προϊόντα. Απεναντίας πληρώνουν ό,τι αποφασίσουν οι ίδιες στο οργανωμένο τους ξεπούλημα, με σύνθημα «κατάσχω και το σιγουρεύω». Το πράγμα φυσικά ξεφεύγει μ’ αυτό το ανεξέλεγκτο πλιάτσικο και πάνω στην ώρα μπουκάρει η αστυνομία. Οι αγανακτισμένες γυναίκες προστατευόμενες από κάποιους εργάτες εξαφανίζονται με τα λάφυρα του θάρρους, προξενώντας σύγχυση και γελοιοποίηση στους βρώμικους κερδοσκόπους. Ανάμεσα στο τσούρμο των γυναικών είναι και η Αντόνια, που επιστρέφοντας στο σπίτι φορτωμένη αφηγείται λεπτομερώς το πλιάτσικο που έκανε την πόλη να βουτήξει, στη φίλη της Μαργαρίτα που την μακαρίζει για την τύχη της. Ξαφνικά οι δρόμοι γέμισαν με εγκυμονούσες γυναίκες που έκρυβαν κάτω από το παλτό τους ό,τι βάζει ο νους. Η κινητοποίηση της Αστυνομίας και των καραμπινιέρων βάζει σε μπελάδες την Αντόνια, που επιπρόσθετα έχει να αντιμετωπίσει τον νομοταγή αριστερό σύζυγό της Τζοβάνι, που επιμένει να περπατά με το κεφάλι ψηλά. Έτσι η Αντόνια, σαν άλλη Λυσιστράτη, σ’ ένα πόλεμο οικονομικό σκαρφίζεται τρόπους ώστε να απομακρύνει με ασφάλεια τα αγαθά, από την έφοδο των αστυνομικών στο σπίτι της. Για καλή της τύχη η Μαργαρίτα θα παίξει το παιχνίδι της με την ψεύτικη εγκυμοσύνη της. Και θα αναστατώσει τον σύζυγό της Λουίτζι , που την ψάχνει αναστατωμένος. Από την ξαφνική εισβολή του αστυνομικού θα τους σώσει η νεοκαθιερωσείσα γιορτή της Ευλαλίας. Μεγάλη η χάρις της! Πιστεύω πως η διασκευή με το «επιβητορικό λεξιλόγιο» αδίκησε την ταυτότητα του έργου, που στους περισσότερους θεατές άφησε στο παρελθόν τις καλλίτερες εντυπώσεις. Βεβαίως πολλοί γέλασαν, άλλοι ήταν αμήχανοι με τις ψεύτικες εκφράσεις της πολύ καλής ηθοποιού Κάτιας Γέρου, που εδώ φαινόταν να αδικεί το ταλέντο της. Πολύ καλός στο ρόλο του μορφωμένου αστυνομικού που απεχθάνεται ένα κόσμο «από όρνεα, απατεώνες και απατημένους» ο Χρήστος Μαλάκης. Όσο για τον Τζιοβάνι – Γιώργο Μακρή παίζει με την αφέλεια του ευκολόπιστου και την αδυναμία του ηθικά συμβιβασμένου. Οι ερμηνείες των άλλων ρόλων μέσα από το σκηνοθετικό πλαίσιο δεν κατάφεραν να προσδώσουν στο έργο αυτό που του ανήκει.Στα καλά της παράστασης οι μουσικές επιλογές, ο προβοκατόρικος φωτισμός και το λαϊκό σπιτικό του σκηνικού.Βασική σκηνή γύρω από την οποία πλέκεται η πλοκή, είναι εκείνη του Super Market που την γνωρίζουμε από την εξιστόρηση. Στους εξαιρετικούς διαλόγους διανθισμένους με ζουμερό χιούμορ το παράλογο συναντιέται με το γκροτέσκο, μέσα από τον ορθολογισμό και την απόλυτη ειρωνεία. Ο τσεκουράτος λόγος του Φο πλήττει ευθαρσώς την Δημόσια Διοίκηση, την Εκκλησία, τη χειραγώγηση των ανθρώπων από τις τηλεοπτικές εικόνες, την βρώμικη κερδοσκοπία τον ρόλο των συνδικάτων, την αναλγησία των τραπεζών, τους βολεμένους που δεν θέλουν διακινδυνέυουν, ενώ εξυψώνει και αναγνωρίζει την προσφορά και τη δαιμόνια αποφασιστικότητα των γυναικών. Πάνω απ’ όλα επισημαίνει την «ατομική αντίδραση» που γιγαντώνει την αξιοπρέπεια, καθώς διεκδικεί αυτό που της ανήκει.
Συντελεστές
Μετάφραση-Διασκευή-Σκηνοθεσία: Παντελής Δεντάκης Σκηνικά-Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου Ηχητικό περιβάλλον: Σταύρος Γιαννουλάδης Βοηθός σκηνοθέτη: Μαριλένα Μόσχου Φωτογραφίες: Μυρτώ Αποστολίδου Παίζουν: Κάτια Γέρου, Γιώργος Μακρής, Ερατώ Πίσση, Χρήστος Μαλάκης, Πέτρος Σπυρόπουλος. Πρεμιέρα 27 Φεβρουαρίου 2017 Φρυνίχου 14, Πλάκα Τηλ: 2103222464 και 2103236732 Παραστάσεις: Δευτέρα και Τρίτη 21.15 Προπώληση: www.viva.gr Τιμές εισιτηρίων: 15ευρώ κανονικό, 10ευρώ μειωμένο, 5 Ανέργων