Μόλις το 1990 εντοπίστηκε το χειρόγραφο του ομότιτλου έργου που πρωτοπαρουσιάστηκε το 1924 από το θίασο της Κυβέλης, με πρωταγωνιστές την ίδια και τον Βεάκη.
Γράφει η Χαρά Κιούση
Ο ηθογραφικός ρεαλισμός της εποχής του και το εσωτερικό δράμα των κεντρικών ηρώων του, ικανοποιείται στην παράσταση με ικανοποιητικό τρόπο.
Είναι μια τραγωδία που εκτυλίσσεται σε μια φτωχική γειτονιά στην Πλάκα, αναπαριστώντας την καθημερινότητα απλών λαϊκών ανθρώπων. Πρόσωπα που τα αλλοιώνει η ανέχεια, η εξαθλίωση, το ανύπαρκτο μεροκάματο αλλά και απ’ όπου ξεπηδά η καλή θέληση, το φιλότιμο και η καλή καρδιά. Πάθη, πόθοι και αντιζηλίες, ζητήματα ηθικής και στυγνής εκμετάλλευσης που περιμένουν τον τιμωρό τους, απραγματοποίητες υποσχέσεις και ο ενστικτώδης φόβος της ανασφάλειας ζωντανεύουν τον παλμό του λαϊκού αισθήματος, που προδίδεται από την ίδια τη ζωή.
Η Μέλπω, πρώην χορεύτρια και εκδιδόμενη από τον προαγωγό Αλέκο σ’ ένα καφέ σαντάν, γνωρίζει τον Αλέξη. Ο άντρας αυτός αρκετά χρόνια μεγαλύτερός της, την ερωτεύεται και συζούν δίχως να την παντρευτεί. Από τον έρωτά τους αποκτούν δυο παιδιά που ταλαιπωρούνται συχνά από οικογενειακούς καυγάδες.
Η μεγάλη τους οικονομική δυσχέρεια τους οδηγεί να νοικιάσουν ένα δωμάτιο του σπιτιού σ’ ένα φοιτητή της Ιατρικής. Η ζήλια δεν αργεί να φουντώσει στην καρδιά του Αλέξη που κουβαλά την αποτυχία των προσωπικών του επαγγελματικών ονείρων και την απόρριψη της ερωτικής επιλογής του, από την μητέρα του. Το μη ηθικό παρελθόν της Μέλπως και η ενοχλητική παρουσία του αδίστακτου Αλέκου, θα πάρουν φωτιά με τα πικρόχολα και υπονομευτικά σχόλια των γειτονισσών, που τρεις και λίγο τον συνταράσσουν. Ο τραγικός επίλογος δεν θ’ αργήσει.
Η σκηνοθεσία της Αλεξάνδρας Βουτζουράκη πιάνει τον κόσμο της εποχής του έργου, το οποίο γίνεται «εν δυνάμει» παρόν, με την τρέχουσα οικονομική κατάσταση και τους αμέτρητους νονούς της νύχτας,
Στο ρόλο του Αλέξη, ο Διογένης Τριανταφυλλίδης είναι ο χαρακτήρας που χάνεται στο κρασί, στις ανεξακρίβωτες υποψίες και κακοπροαίρετες πληροφορίες, είναι χωρίς παλικαριά, αχυρένιος άνθρωπος, καταστροφικός, κυκλοθυμικός και που επιτρέπει την πόμπευση της αστεφάνωτης γυναίκας του. Που την σπρώχνει με τη στάση του να τους εγκαταλείψει.
Μέλπω, η Ιωάννα Αγγελίδη. Παίζει με εσωτερική ειλικρίνεια, με βαθύ καημό που εκφράζεται υποκριτικά μ’ ένα γενικό σφίξιμο, φόβο και διάθεση παραίτησης από κάθε απολογητική προσπάθεια. Εξαντλημένη και κουρασμένη τραγουδά το βάσανό της σε ένα γλέντι από το οποίο προκύπτει και τονίζεται η απελπιστική της κατάσταση. Αναγκαίο όμως για να κλείσει στόματα που δεν κάνουν τίποτα άλλο από το να κουτσομπολεύουν.
Γλυκές, βλοσυρές, αρρωστημένα περίεργες κι αινιγματικές χωρατεύουν και σχολιάζουν, γλωσσοτρώνε και κατασκοπεύουν την βασανισμένη Θάλεια, οι νεαρές γειτόνισσες. Όλες μαζί εν χορώ, οργανικό σώμα στο έργο, συμπαίκτες στο ίδιο παιχνίδι που τις θέλει θύματα και θύτες. Προξενούν τη δική τους επιβαλλόμενη παρουσία με παντοειδείς ενδιαφέροντες αυτοσχεδιασμούς θορύβων. Η χήρα, η απλή νοικοκυρά, η Αρσακιάς, ξανθές, μελαχρινές, κοκκινομάλλες, λεπτές και εύσωμες γνωρίζουν να κατευθύνουν με μαεστρία τα κοινωνικά τερτίπια. Προσωπικά βρήκα μια υπερβολή στις εκφραστικές τους προσπάθειες.
Ο Αλέξανδρος Παπατριανταφύλλου, ως Αλέκος, εξωτερικεύει υποκριτικά τα γνωρίσματα του απωθητικού του ρόλου.
Ο Γιώργος Τσουρουνάκης – γιατρός, διστακτικός στην αρχή δίνει κάποια ενέργεια στο ρόλο του προς το τέλος.
Όμορφος φωτισμός και κοστούμια που πλησιάζουν το στυλ της εποχής, έντυσαν την παράσταση που έφερε στο προσκήνιο μια εικόνα της γειτονιάς που σήμερα έχει χαθεί από τη ζωή μας.
Πληροφορίες παράστασης
Συντελεστές
Σκηνοθεσία/Διασκευή: Αλεξάνδρα Βουτζουράκη
Μουσική/Μουσική διδασκαλία: Βάιος Πράπας
Βοηθός σκηνοθέτη: Αναστασία Τσούτση
Video-Φωτογραφίες: Μιχαήλ Μαυρομούστακος
Σκηνικά-Κοστούμια: FNF
Παραγωγή: Αθηναϊκή Σκηνή
Διανομή: Ιωάννα Αγγελίδη (Μέλπω), Διογένης Τριανταφυλλίδης (Αλέξης), Αλέξανδρος Παπατριανταφύλλου (Αλέκος), Γιώργος Τσουρουνάκης (Γιατρός), Υρώ Γιολδάση (Φανή), Κατερίνα Γωνιανάκη- Καλογεροπούλου (Κατίνα), Ντίνα Κούκου (Νάσια), Ανδρονίκη Μανουρά (Σοφία), Έφη Πρέκα (Θωμαή), Σοφία Ρούβα (Ερατώ), Άννα Σαββόγλου (Γιωργία), Λυδία Σγουράκη (Μαρίνα), Νίνα Τουμαζάτου (Παγώνα), Αναστασία Τσούτση (Τασία), Κατερίνα Χρήστου (Ελένη)
Στην παράσταση παίρνουν μέρος και σπουδαστές της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης Κάλβου-Καλαμπόκη «Αθηναϊκή Σκηνή»
Παραστάσεις: Κάθε Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 20:00
Τιμές εισιτηρίων: 12 ευρώ, 10 ευρώ (Άνεργοι, Α.Μ.Ε.Α., άνω των 65 και φοιτητές), δεκτές ατέλειες, ειδικές τιμές για ομαδικά
Πληροφορίες-κρατήσεις: Τηλ.: 210 9222300
Θέατρο «Αθηναϊκή Σκηνή Κάλβου – Καλαμπόκη»
Αθ. Διάκου και Τζιραίων 13
Έξω από το μετρό Ακρόπολης