Το παιχνίδι αναζήτησης του δολοφόνου, το μυστήριο, οι υπόνοιες, οι υποϊστορίες, η έκπληξη, ο αιφνιδιασμός, ο έρωτας και, στο τέλος, η κάθαρση ή το μετέωρο. Όλα δηλαδή τα κλασικά χαρακτηριστικά της αστυνομικής λογοτεχνίας, εμπλουτισμένα τα τελευταία χρόνια με ψυχολογικές καταστάσεις, πολιτικοοικονομικές συνθήκες και social media, περιμένουν τους λάτρεις του είδους, ειδικά το καλοκαίρι δίπλα στη θάλασσα.

Από την πρόσφατη παραγωγή παραθέτουμε βιβλία θρίλερ, όπως αυτοπαρουσιάζονται από τους εκδοτικούς οίκους. Ξένους κορυφαίους συγγραφείς και έναν Έλληνα ομότεχνό τους, τον Πέτρο Μάρκαρη, ο οποίος με το μυθιστόρημα «Offshore» προλέγει τα αυριανά οικονομικά εγκλήματα μιας μεταμνημονιακής Ελλάδας.

Εν αρχή ην ο Φίλιπ Κερ, ο παγκόσμια γνωστός Σκωτσέζος που ξεχώρισε με την θεματογραφία του από τη ναζιστική Γερμανία και που τώρα μπαίνει στο γήπεδο του ποδοσφαίρου (οπαδός της Άρσεναλ, παιδιόθεν). Απόψε ώρα 6 μ.μ. ο μετρ της αστυνομικής γραφής θα υπογράψει στο βιβλίο Public του Συντάγματος αντίτυπα του νέου του βιβλίου «Το χέρι του Θεού» που κυκλοφορεί σήμερα στην Ελλάδα.

Το Χέρι του Θεού, Φίλιπ Κερ, Εκδόσεις Κέδρος

1

Η Λόντον Σίτι ετοιμάζεται να αγωνιστεί εναντίον του Ολυμπιακού για το Τσάμπιονς Λιγκ. Η θερμοκρασία είναι υψηλή, η ατμόσφαιρα τεταμένη. Καθώς η Ελλάδα φλέγεται, ο προπονητής Σκοτ Μάνσον είναι αναγκασμένος να τραβήξει τα λουριά στους παίχτες της ομάδας του. Οι εντολές του σαφείς: απαγορεύεται το ποτό, το ξενύχτι και η επαφή με γυναίκες. Η ομάδα πρέπει πάση θυσία να μείνει συγκεντρωμένη, να παίξει καλά στο ματς του Πειραιά και να γυρίσει στο Λονδίνο ανανεωμένη προκειμένου να ετοιμαστεί για τον κρίσιμο επόμενο αγώνα στην έδρα της, το Σιλβερτάουν Στοκ. Το πλάνο όμως του Σκοτ Μάνσον δεν θα μπορούσε να προβλέψει ένα μοιραίο γεγονός. Όταν το αστέρι της Σίτι καταρρέει στη διάρκεια του αγώνα με τον Ολυμπιακό, οι θεατές κι οι ποδοσφαιριστές των ομάδων παθαίνουν σοκ. Άραγε ο παίχτης πέθανε από καρδιακή προσβολή;

Φόνος στο Twitter, Ματ Μπεντόρις, Εκδόσεις ΑΔΕΛΕ

2

Δέκα εκατομμύρια followers στο Twitter. Ένας δολοφόνος. O Μπράις Χόριγκαν, Βρετανός, βρίσκει την τύχη του στην Αμερική, βγάζοντας τα προς το ζην ξεγυμνώνοντας τους ανθρώπους με πρόστυχο τρόπο. Θριαμβεύει ανταγωνιζόμενος τους καλεσμένους του, στην τηλεοπτική του εκπομπή. Τα χιλιάδες απειλητικά μηνύματα θανάτου που λαμβάνει στο Twitter είναι σήμα κατατεθέν της επιτυχίας του. Αλλά όταν ο αντισυμβατικός τηλεοπτικός παρουσιαστής εκτελείται θανάσιμα, αφήνει στις αρχές ένα διαβολεμένο δίλημμα. Στο κάτω κάτω, από πού να ξεκινήσεις να ανακρίνεις εκατομμύρια υπόπτων;

Μία φωτογραφία που απεικονίζει τον τρόμο στο πρόσωπο του Μπράις Χόριγκαν, διάσημου παρουσιαστή ριάλιτι σόου, λίγο πριν πυροβοληθεί σχεδόν εξ επαφής, ανεβαίνει στο Τwitter από τον ίδιο το λογαριασμό του. Ο επιθεωρητής Σορέλ καλείται να αποκρυπτογραφήσει την προσωπικότητα του δολοφόνου. Διότι δεν γίνεται ένας νεκρός να τουϊτάρει την ίδια τη δολοφονία του.

Ο Μαιτρ της Δευτέρας Παρουσίας, Λέο Πέρουτζ, Εκδόσεις Κίχλη

3

Bιέννη, 1909. Ο ηθοποιός του Αυλικού Θεάτρου Ευγένιος Μπίσοφ βρίσκεται νεκρός στο περίπτερο της έπαυλής του. Ο θάνατός του συνδέεται με μια σειρά μυστηριωδών θανάτων. Πρόκειται για αυτοκτονίες ή για φόνους; Είναι ένοχος ο αφηγητής της ιστορίας, ο βαρόνος Φον Γιος; Δύο φίλοι του νεκρού ηθοποιού, υιοθετώντας τον ρόλο του Σέρλοκ Χολμς και του δόκτορα Ουώτσον, αναλαμβάνουν τη διαλεύκανση του φόνου. Ρόλο ντετέκτιβ ωστόσο καλείται να παίξει και ο αναγνώστης, καθώς η ιστορία αιωρείται συνεχώς ανάμεσα στη βεβαιότητα και την αμφιβολία, στην αλήθεια και το ψέμα. Η ιστορία συνδυάζει την τέχνη με την απόλαυση, την αγωνία για την έκβαση της πλοκής με την αγωνία μιας συνείδησης η οποία καλείται να αντιμετωπίσει το φάσμα της ενοχής.

Ο Σάκος του Φόνου, Τόνι Πάρσονς, Εκδόσεις Μεταίχμιο

4

Ένας δολοφόνος λυμαίνεται τους δρόμους του Λονδίνου. Είκοσι χρόνια πριν, επτά πλούσιοι και προνομιούχοι μαθητές γίνονται φίλοι στη διάρκεια της φοίτησής τους στο ακριβό ιδιωτικό σχολείο Πότερς Φιλντ. Τώρα δολοφονούνται ο ένας μετά τον άλλο με εξαιρετικά βίαιο τρόπο. Ο επιθεωρητής Μαξ Γούλφ, ο οποίος πρόσφατα μετατέθηκε στην Υπηρεσία Ανθρωποκτονιών στα κεντρικά της αστυνομίας του Λονδίνου, σύντομα καλείται να ακολουθήσει τα ματωμένα χνάρια από τις πολυσύχναστες λεωφόρους ως τα σκοτεινά σοκάκια της μεγαλούπολης, από τις επικίνδυνες γωνιές του διαδικτύου ως τους διαδρόμους της εξουσίας.

Η Γυναίκα Φάντασμα, Κόρνελ Ούλριτς, Εκδόσεις Μέδουσα

5

Πέρασε μαζί της ένα ολόκληρο βράδυ, αλλά δεν μπορούσε να θυμηθεί κανένα από τα χαρακτηριστικά της – πόσο μάλλον να την περιγράψει. Κάθισαν δίπλα-δίπλα σ’ ένα μπαρ, έφαγαν μαζί, παρακολούθησαν ένα σόου στο Μπρόντγουεϊ, μοιράστηκαν ένα ταξί. Ο μπάρμαν, ο σερβιτόρος, ο ταξιθέτης, ο οδηγός ταξί – κανείς τους δεν την θυμόταν. Ο ίδιος κατηγορείται ότι στραγγάλισε τη γυναίκα του, την ώρα ακριβώς που συναντούσε τη γυναίκα-φάντασμα. Είναι η μόνη που μπορεί να επιβεβαιώσει την εκδοχή του. Όμως εκείνος βρίσκεται στη φυλακή κι αυτή είναι άφαντη… Ένα κλασικό αστυνομικό μυθιστόρημα με συναρπαστική, κινηματογραφική πλοκή από τον συγγραφέα που έχει χαρακτηριστεί ως ο Έντγκαρ ‘Αλαν Πόε του εικοστού αιώνα και πατέρας του σύγχρονου «νουάρ».

Μαύρη Ρόδα, Ζάνε Τιν, Εκδόσεις Κέδρος

6

Βερολίνο, 1933.Ο Χίτλερ ανεβαίνει στην εξουσία και οι Ναζί αρχίζουν το φρικιαστικό έργο τους. Ο πόλεμος είναι προ των πυλών. Η νεαρή Βρετανίδα ηθοποιός Κλάρα Βάιν εγκαταλείπει την πατρίδα της προκειμένου να κάνει κινηματογραφική καριέρα στα περιβόητα στούντιο Ufa του Βερολίνου. Αρχικά δεν αντιλαμβάνεται τον εφιάλτη που πλησιάζει. Δύο σημαντικές όμως γνωριμίες που θα κάνει στην πρωτεύουσα της νέας Γερμανίας που απεργάζονται οι Ναζί θα της αλλάξουν τη ζωή. Η πρώτη είναι η Μάγκντα Γκέμπελς, σύζυγος του υπουργού Προπαγάνδας του Τρίτου Ράιχ, η οποία την εισάγει σε έναν κύκλο που αποτελείται από συζύγους αξιωματούχων των Ναζί. Ο δεύτερος σημαντικός άνθρωπος που θα γνωρίσει είναι ο Λίο Κουίν, ένας Βρετανός που εργάζεται στο Γραφείο Ελέγχου Διαβατηρίων της βρετανικής πρεσβείας και θέλει να την κάνει κατάσκοπο, αλλά την ερωτεύεται παράφορα.

Το Μεγάλο Πουθενά, Τζέιμς Έλροϊ, Εκδόσεις Κλειδάριθμος

7

Λος Άντζελες, δεκαετία του ’50: Η Πόλη των Αγγέλων έχει μετατραπεί σε πόλη του Αγγέλου του Θανάτου -διώξεις κομμουνιστών, μέσα στη φρενίτιδα του Μακαρθισμού. Τρεις άντρες βυθίζονται στη δίνη της βίας και της παρανομίας ενώ ο καθένας τους έρχεται αντιμέτωπος και με τη σκοτεινή πλευρά του εαυτού του. Ο Ντάνι Άπσο, ντετέκτιβ στο γραφείο του σερίφη, ερευνά μια σειρά σεξουαλικών φόνων που συγκλονίζουν την πόλη. Ο υπαστυνόμος Μαλ Κονσιντάιν συμμετέχει στα φιλόδοξα σχέδια ενός εισαγγελέα για την εξάλειψη της κομμουνιστικής επιρροής στο Χόλιγουντ. Ο Μπαζ Μικς, πρώην αστυνομικός της Δίωξης Ναρκωτικών, μπράβος, σωματέμπορας και συνεργάτης του αρχιεγκληματία Μίκι Κόεν, παίρνει μέρος στη «μάχη κατά της Κόκκινης Απειλής» με κίνητρα το χρήμα και την εξουσία.

ΜΑΕΣΤΡΑ, Λίζα Χίλτον, Εκδόσεις Διόπτρα

8

Η Τζούντιθ Ράσλι τη μέρα είναι μια βοηθός που αγωνίζεται να κερδίσει την εύνοια των προϊσταμένων της σε έναν από τους σημαντικότερους και ισχυρότερους οίκους δημοπρασιών έργων τέχνης του Λονδίνου. Τη νύχτα, είναι μια σαγηνευτική και γεμάτη αυτοπεποίθηση συνοδός κυριών σε ένα παρακμιακό κλαμπ της πρωτεύουσας. Αλλά όταν ανακαλύπτει ότι ο προϊστάμενος της εμπλέκεται σε μια απάτη πώλησης ενός πλαστού πίνακα, απολύεται προτού προλάβει να την ξεσκεπάσει. Και οι δύο ζωές της γίνονται άνω κάτω. Απελπισμένη, η Τζούντιθ το σκάει στη Γαλλική Ριβιέρα με έναν πλούσιο πελάτη και μπαίνει σε έναν κόσμο που είναι τόσο λαμπερός όσο και διεφθαρμένος… Πού μπορείς να πας όταν έχεις ήδη φτάσει στα άκρα;

Οffshore, Πέτρου Μάρκαρη, Εκδόσεις Γαβριηλίδης

9

Στην αυριανή Ελλάδα μετά την κρίση είναι στην εξουσία το Κόμμα των Σαραντάρηδων, που δεν έχει ευθύνες για την χρεοκοπία. Τρεις φόνοι ενεργοποιούν τον αστυνόμο Χαρίτο να ερευνήσει τους ενόχους αλλά και το που βρέθηκαν τα λεφτά. Διότι το χρήμα έχει αρχίσει να ρέει πάλι και οι Έλληνες επιστρέφουν στις παλιές, καλές τους συνήθειες εκμεταλλευόμενοι τις νόμιμες και ημινόμιμες καταστάσεις εύκολου πλουτισμού. Δηλαδή, πάλι τα ίδια!.. Το «Οffshore» είναι ένα μυθιστόρημα με πολύ χρήμα, αλλά καθόλου κάθαρση. Λόγια του ίδιου: «Οι σημερινοί εγκληματίες δεν είναι πιστολέρο. Κάθονται στα γραφεία τους με κοστούμια και τρώνε σε ακριβά εστιατόρια. Η γλώσσα που μιλούν δεν διαφοροποιείται σε τίποτα από εκείνη των νόμιμων επιχειρηματιών. Μόνο η δραστηριότητά τους είναι παράνομη. Αλλά και πάλι, τα όρια μεταξύ της νόμιμης και της παράνομης απόκτησης χρημάτων είναι ασαφή».