Παραμονή της τελετής των βραβείων, η γερμανική ταινία «Toni Erdmann», η αμερικανική «Paterson» και η ρουμανική «Baccalaureat» μοιάζουν σήμερα τα φαβορί στο Φεστιβάλ των Καννών που ήταν πλούσιο σε πορτρέτα γυναικών και εμπνευσμένο από το μεταφυσικό.

Το παιγνίδι παραμένει πάντως σήμερα ανοικτό με την είσοδο στο διαγωνιστικό τμήμα των ταινιών των «Elle» (Αυτή) του Πολ Φερχόφεν και «Le Client» (Ο πελάτης) του Ασγκάρ Φαραντί, που είχαν καλή υποδοχή από τον Τύπο.

Πρώτη γερμανική ταινία στο διαγωνιστικό μέρος μετά το «Ραντεβού στο Παλέρμο» του Βιμ Βέντερς το 2008, η ταινία «Toni Erdmann» της Γερμανίδας Μάρεν Άντε, 39 ετών, ήταν και η πρώτη καλή έκπληξη του φεστιβάλ, προκαλώντας πολύ γέλιο στο κοινό. Η ταινία, με την οποία επιβεβαιώνεται μια ανανέωση του γερμανικού κινηματογράφου, αφηγείται πώς ένας πατέρας επιχειρεί να βοηθήσει την κόρη του, η οποία έχει εμμονή με τη δουλειά της, να βρει ένα νόημα στη ζωή. Είναι πρώτη στα προγνωστικά για τον Χρυσό Φοίνικα.

Το «Paterson» του Αμερικανού Τζιμ Τζάρμους διεκδικεί επίσης το πρώτο βραβείο. Ωδή στη βραδύτητα και την κοινοτοπία της καθημερινότητας, η ταινία συγκίνησε το κοινό χάρη στην ερμηνεία του Άνταμ Ντράιβερ ως ποιητή οδηγού λεωφορείου. Το όνομα του Αμερικανού αναφέρεται εξάλλου για το βραβείο ανδρικής ερμηνείας.

Ο ρουμανικός κινηματογράφος, ο οποίος εκπροσωπείται φέτος με δύο ταινίες μεγάλου μήκους, θα μπορούσε επίσης να βραβευθεί με το «Baccalaureat», το οποίο εκτιμήθηκε πολύ και στο οποίο ο Κρίστιαν Μουντζίου, βραβευμένος με Χρυσό Φοίνικα το 2007, προχωρεί σε μια αιχμηρή εξέταση των συμβιβασμών και της διαφθοράς στη χώρα του, ή ακόμη με το «Sieranevada» του Κρίστι Πούιου.

Άλλος σκηνοθέτης υποψήφιος για Φοίνικα, ο Βρετανός Κεν Λόουτς που, με μια οργή που παραμένει ακέραια στα 80 του, καταγγέλλει στο «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» τα κοινωνικά προβλήματα παρακολουθώντας την κάθοδο στην κόλαση ενός άνεργου ξυλουργού.

Άλλες ταινίες που δεν άφησαν αδιάφορη την κριτική: η «Julieta», μια συγκλονιστική προσωπογραφία μιας γυναίκας που υποφέρει από τον Ισπανό Πέδρο Αλμοδόβαρ, η «Aquarius» του Βραζιλιάνου Κλεμπέρ Μεντόντσα Φίλιο, , αλλά επίσης η «Loving», μια ωραία ωδή στην ανεκτικότητα με την υπογραφή του Αμερικανού Τζεφ Νίκολς. Και να μην ξεχάσουμε την ταινία «Ma Loute», την μπουρλέσκ και… κανιβαλική κωμωδία του Μπρουνό Ντιμόν, με τους Φαμπρίς Λουσινί και Ζιλιέτ Μπινός.

Ηθοποιοί και ηρωίδες

Πλούσιο σε ηρωίδες, το φετινό Φεστιβάλ των Καννών σηματοδοτήθηκε από μερικές λαμπρές ερμηνείες γυναικών ηθοποιών, πολλές από τις οποίες μπορούν να διεκδικήσουν αύριο το βράδυ το βραβείο ερμηνείας. Ένα βραβείο είναι πιθανό για την Βραζιλιάνα Σόνια Μπράγκα, που υποδύεται μια ανεξάρτητη και επίμονη εξηντάρα απέναντι σ’ έναν εργολάβο ακινήτων στο «Aquarius» ή για την ιρλανδο-αιθίοπα ηθοποιό Ρουθ Νέγκα, τη μαύρη σύζυγο ενός μικτού ζευγαριού στο «Loving».

Πολλές άλλες ηθοποιοί θα μπορούσαν να γράψουν το όνομά τους στα βραβεία των Καννών, μεταξύ των οποίων η Γερμανίδα Σάντρα Χούλερ ως νεαρή επιχειρηματίας στο «Toni Erdmann», η Βρετανίδα Χέιλι Σκουάιρ, συγκινητική άνεργη ανύπανδρη μητέρα στο «Εγώ, ο Ντάνιελ Μπλέικ» ή η Ισπανίδα Έμμα Σουάρεθ στην «Julieta», που υποδύεται με φινέτσα μια απελπισμένη μητέρα.

Και να μην ξεχάσουμε την Σάσα Λέιν, που ερμηνεύει τη νεαρή και γεμάτη ενέργεια ηρωίδα του «American Honey», την Αμερικανίδα Κρίστεν Στιούαρτ στο «Personal Shopper», την Μαριόν Κοτιγιάρ στο «Mal de Pierres» ή την Αντέλ Ενέλ ως γιατρό την οποία κατατρώει η ενοχή στο «La Fille inconnue».

Πόδια γυμνά και… επιδείξεις του μεσαίου δακτύλου

Το φετινό φεστιβάλ ήταν μάλλον ήσυχο και διεξήχθη χωρίς μείζονα σκάνδαλα ούτε πολεμικές, αν και δεν στερήθηκε σταρ, γκλάμουρ και εκκεντρικότητες.

Ο Τζορτζ Κλούνεϊ και η Τζούλια Ρόμπερτς, ο βασιλιάς Στίβεν Σπίλμπεργκ, ο Ράσελ Κρόου και ο Ράιαν Γκόσλινγκ, ο Σον Πεν, ο Χαβιέρ Μπαρδέμ, η Ζουλιέτ Μπινός, η Μαριόν Κοτιγιάρ, η Σαρλίζ Θερόν, η Λεά Σεϊντού, η Ιζαμπέλ Ιπέρ ή ακόμη η πολλά υποσχόμενη 18χρονη Αμερικανίδα Ελ Φάνινγκ πέρασαν από το κόκκινο χαλί.

Όσον αφορά τις εκκεντρικότητες, θα κρατήσουμε αυτή της Τζούλια Ρόμπερτς, η οποία ήρθε για πρώτη φορά στις Κάννες και αψήφησε τον ενδυματολογικό κώδικα ανεβαίνοντας ξυπόλυτη τα διάσημα 24 σκαλιά του φεστιβαλικού μεγάρου.

Από την πλευρά του, ο Αμερικανός ρόκερ Ίγκι Ποπ προέβη δις στην Κρουαζέτ σε επιδείξεις του μεσαίου δακτύλου του. Η χειρονομία αυτή μάλλον ήταν μόδα φέτος στις Κάννες, αφού και οι Τζιμ Τζάρμους, Βίγκο Μόρτενσεν και Φαμπρίς Λουσινί θεώρησαν καλό να επιδείξουν κι αυτοί το μεσαίο τους δάκτυλο…