Η βραβευμένη ταινία «Ασήμι στο νερό, αυτοπορτρέτο της Συρίας» (Silvered Water, Syria Self Portrait), αποτελεί ένα παράδοξο κινηματογραφικό παζλ, που προβάλλεται την Πέμπτη 21/1 στο exile room (στην οδό Αθηνάς 12) και στα πλαίσια του αφιερώματος «Γράμματα από τη Συρία».

Ο Σύρος σκηνοθέτης Οσάμα Μοχάμεντ είχε ταξιδέψει στο Φεστιβάλ των Καννών το 2011 και έκτοτε δεν ξαναγύρισε ποτέ στην πατρίδα του, πληροφορούμενος ότι το όνομά του ήταν στη μαύρη λίστα των «ανεπιθύμητων».

Βλέποντας από μακριά -εξόριστος στο Παρίσι- τη Συρία να καταρρέει, συγκέντρωσε διαδικτυακό υλικό από κινητά και home videos, καταγγέλλοντας τη φρίκη του πολέμου καταγεγραμμένη απευθείας από «χίλιες και μία» κάμερες συμπατριωτών του, ανδρών και γυναικών. Το κινηματογραφικό αποτέλεσμα δεν χωράει σε καμία κατηγορία. Πείραμα, ντοκιμαντέρ, δοκίμιο, art installation και ιστορικό ντοκουμέντο ταυτόχρονα, η ταινία αναζητά νόημα στην ίδια την ύπαρξη του κινηματογράφου όταν η βία περικυκλώνει τον πολιτισμό από παντού.

«Στη Συρία του σήμερα, χρήστες του YouTube πρώτα τραβούν βίντεο και μετά πεθαίνουν, ενώ άλλοι πρώτα σκοτώνουν και μετά τραβούν βίντεο», είναι τα λόγια του σκηνοθέτη. «Στο Παρίσι, ωθούμενος από την απέραντη αγάπη μου για τη Συρία, διαπιστώνω πως μπορώ μόνο να τραβάω πλάνα του ουρανού και να μοντάρω το υλικό που ανεβαίνει στο YouTube», προσθέτει. Όσο για τον παράδοξο τρόπο που προέκυψε η δημιουργία της ταινίας, ο Οσάμα Μοχάμεντ αφηγείται: «Μέσα από την ένταση που μου προκαλεί η εξορία μου στη Γαλλία, ενώ στην πατρίδα μαίνεται η επανάσταση, προέκυψε μια συνάντηση. Μια νεαρή Κούρδισα από τη Χομς ξεκίνησε να μου μιλά σε chat ρωτώντας με: Αν η κάμερά σου ήταν εδώ, στη Χομς, τι θα τραβούσες;» Πρόκειται για την Ουιάμ Σιμάβ Μπεντιρξάν, με την οποία συνυπογράφει τη σκηνοθεσία της ταινίας «Ασήμι στο νερό, αυτοπορτρέτο της Συρίας».

Η ταινία, συμπαραγωγή Γαλλίας, Συρίας, ΗΠΑ, Λιβάνου, κέρδισε μεταξύ άλλων διακρίσεων και το βραβείο της Διεθνούς Αμνηστίας στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ της Θεσσαλονίκης το 2015.

syria