Εμπνευσμένες παραστάσεις, μεγάλα ονόματα της διεθνούς σκηνής, ιστορικοί θίασοι, αλλά και κόντρες και διαξιφισμοί καθώς και δύο μεγάλες απώλειες, του Διαγόρα Χρονόπουλου και του Μηνά Χατζησάββα, σημάδεψαν το θεατρικό τοπίο του 2015.
Το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων σταχυολογεί κάποια από τα σημαντικότερα γεγονότα της χρονιάς που φεύγει:
Η «Μεγάλη Χίμαιρα»
Μπορεί να έκανε πρεμιέρα το 2014 στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, όμως και το 2015, η «Μεγάλη Χίμαιρα» του Μ. Καραγάτση σε σκηνοθεσία Δημήτρη Τάρλοου, ακολούθησε μία αξιοσημείωτη πορεία με επίσης συνεχόμενες sold-out παραστάσεις στο θέατρο Πορεία. Μάλιστα, η επιτυχία της παράστασης έχει προκαλέσει τεράστια αύξηση και στις πωλήσεις του μυθιστορήματος από τις εκδόσεις Εστία. Φέτος στην ανανεωμένη εκδοχή της, η ομολογουμένως έξοχη Αλεξάνδρα Αϊδίνη ερμηνεύει και πάλι τη Μαρίνα Μπαρέ, τη νεαρή Γαλλίδα με το διδακτορικό στη «Μήδεια», η οποία βρίσκει καταφύγιο στον ελληνικό πολιτισμό. Η παράσταση θα επανέλθει στη σκηνή του θεάτρου Πορεία από το τέλος Φεβρουαρίου του 2016.
«Νέκυια» και Συλβί Γκιλέμ στο Φεστιβάλ Αθηνών
Από το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών οι περισσότεροι τυχεροί θυμούνται τουλάχιστον δύο παραστάσεις: το ανέβασμα της ομηρικής «Νέκυιας» στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό με τον «υπέρλογο» τρόπο του θεάτρου Νο και τη συνεργασία του Έλληνα σκηνοθέτη με τον master Γκένσο Ουμεουάκα, καθώς και την αποχαιρετηστήρια παράσταση της Συλβί Γκιλέμ στο Ηρώδειο. Στα 39 χρόνια της καριέρας της η σουπερσταρ Γαλλίδα χορεύτρια που κατέλυσε τα σύνορα κλασικού και σύγχρονου χορού με την απαράμιλλη τεχνική της υπήρξε ανέκαθεν απαιτητική. Πρώτα απ’ όλα από τον ίδιο της τον εαυτό. Γι’ αυτό και το «αντίο» στη σκηνή θέλησε να το πει όσο βρίσκεται ακόμη στην ακμή της. Στο πλαίσιο αυτό η τελευταία της υπόκλιση στο ελληνικό κοινό με την παράσταση «Life in progress», που είδαμε τον Ιούνιο, αποτελεί αναμφίβολα μία από τις κορυφαίες στιγμές του Φεστιβάλ Αθηνών που φέτος έσβησε 60 κεράκια.
Πνοή ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό
Ο ελληνικός πολιτισμός ταξιδεύει στο εξωτερικό και το 2015 μέσα από τις δουλειές τριών σταθερών και εγνωσμένης αξίας πρεσβευτών του: του Θόδωρου Τερζόπουλου, του Δημήτρη Παπαϊωάννου και του Στάθη Λιβαθινού. Ο πρώτος αποτελεί από μόνος του ολόκληρο κεφάλαιο στο σύγχρονο θέατρο, πλουτίζοντας τη διεθνή σκηνή με τις εμπνευσμένες δημιουργίες του, διαθέτοντας μια ισχυρού κύρους προσωπικότητα, αναγνωρισμένη από τους σημαντικότερους κριτικούς και ερευνητές του θεάτρου. Και φέτος ο Θόδωρος Τερζόπουλος μετέφερε πνοές ελληνικού πολιτισμού στο εξωτερικό. Συγκεκριμένα, το ανακαινισμένο ιστορικό θέατρο Στανισλάβσκι της Μόσχας εγκαινιάστηκε με τη σκηνοθεσία του Ελληνα δημιουργού πάνω στις «Βάκχες» και την παράσταση να αποσπά διθυραμβικές κριτικές. Πρόσθετα ο ίδιος βρέθηκε την Φιλαδέλφεια των Ηνωμένων Πολιτειών όπου, προσκεκλημένος του πειραματικού Wilma Theater, ανέβασε την «Αντιγόνη» του Σοφοκλή με ελληνο-αμερικανικό θίασο.
«Still Life»
Υλικό για όνειρο, φαντασία και στοχασμό χαρακτήρισε ο διεθνής Τύπος το «Still Life» του Δημήτρη Παπαϊωάννου όπου «κάθε εικόνα είναι αριστουργηματική με δύναμη και καθαρότητα που εκφράζει, μέσ’ από τη σύνδεση της μυθολογίας τη σημερινή κατάσταση στην Ελλάδα». Θερμή υποδοχή από κοινό και κριτικούς έχει σημειώσει η παγκόσμια περιοδεία του έργου που έκανε πρεμιέρα το Σεπτέμβριο στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά για να «ταξιδέψει» στη συνέχεια στο ιστορικό Théâtre de la Ville στο Παρίσι, στο Φεστιβάλ Novart στο Μπορντό, στο CRT στο Μιλάνο στο Dansens Hus στη Στοκχόλμη, και στο Teatro Massimo στην Ιταλία. Με τη νέα χρονιά η νέα δημιουργία του Δημήτρη Παπαϊωάννου θα παρουσιαστεί στη Χιλή, στη Βραζιλία , στο Βέλγιο και στη Σερβία.
«Ιλιάδα»
Δύο χρόνια μετά την πρώτη παράσταση της «Ιλιάδας» στο Φεστιβάλ Αθηνών τον Ιούνιο του 2013, η παράσταση συνεχίζει το ταξίδι της αυτη τη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου Σιμπίου στη Ρουμανία. Το Σιμπίου φιλοξένησε την «Ιλιάδα» του Ομήρου της ομάδας του Στάθη Λιβαθινού στην μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη για μία παράσταση στις 21 Ιουνίου, κλείνοντας έτσι το φετινό φεστιβάλ. Οι 15 ηθοποιοί της παράστασης, σαν σύγχρονοι ραψωδοί, αφηγούνται την ιστορία του πιο βίαιου πολέμου όλων των εποχών και μετατρέπουν το εμπνευσμένο αυτό κείμενο σε μια σειρά από ποιητικές εικόνες, σκληρές, αλλά και τρυφερές, με μια απολύτως σύγχρονη θεματική. Η «Ιλιάδα»ως τώρα έχει ταξιδέψει στο ‘Αμστερνταμ (Εθνικό Θέατρο), τη Μέριδα (Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου), την Κύπρο (Κύπρια), τη Μαδρίτη (Εθνικό Θέατρο), το Μόντρεαλ (CINARS) και το Σαντιάγο (Διεθνές Φεστιβάλ Θεάτρου).
Εγκαίνια της Πειραματικής Σκηνής με… κούρεμα
Με δωρεάν κούρεμα στους θεατές από επαγγελματίες κομμωτές του Εθνικού Θεάτρου γιόρτασε το Νοέμβριο τα εγκαίνια της η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου που επαναλειτουργεί μετά από οκτώ ολόκληρα χρόνια στην ανακαινισμένη αίθουσα «Κατίνα Παξινού». Στο τιμόνι της βρίσκονται δύο ταλαντούχοι δημιουργοί της νέας γενιάς, ο 37χρονος Ανέστης Αζάς και ο 34χρονος Πρόδρομος Τσινικόρης, που επιθυμούν να δώσουν μια νέα πνοή στον θεσμό που εγκαινίασε ο Νίκος Κούρκουλος το 1996 και τη διεύθυνση του οποίου είχε ο νυν καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός από το 2001 έως το 2007. Στόχος τους είναι «ένα εξωστρεφές θέατρο που θα συνδιαλέγεται με το ευρύτερο, κοινωνικό, πολιτικό και οικονομικό μας περιβάλλον, θα το κρίνει και θα κρίνεται από αυτό» .
Έπεσε η «αυλαία»
Δυο ξεχωριστές προσωπικότητες του θεάτρου, αφήνουν το στίγμα της απώλειας στο χρόνο που φεύγει. Από τη μια, ο Διαγόρας Χρονόπουλος, παραγωγός, σκηνοθέτης, ηθοποιός, που άφησε ανεξίτηλο το αποτύπωμα του ως καλλιτέχνης και δάσκαλος* μεταξύ άλλων, ως διευθυντής στο Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν αλλά και ως διευθυντικό στέλεχος στο Εθνικό Θέατρο, στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και στο Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου. Κι από την άλλη, ο Μηνάς Χατζησάββας. Ο σπουδαίος ηθοποιός, ο ανήσυχος καλλιτέχνης, ο γοητευτικός και τρυφερός άνθρωπος που υπηρέτησε με πάθος και αφοσίωση το θέατρο επί 50 χρόνια ενώ στιβαρή υπήρξε η παρουσία του στον κινηματογράφο και στην τηλεόραση.