«Μην καταθέτετε τα όπλα. Ο αγώνας δεν έχει τελειώσει». Αυτό το μήνυμα θα περνούσε η Έμελιν Πάνκχερστ, αν ζούσε σήμερα, προς τις γυναίκες, όπως δήλωσε χθες η Μέριλ Στριπ.
Η πολυβραβευμένη ηθοποιός, η οποία υποδύεται την Πάνκχερστ στην ταινία «Suffragette» (Σουφραζέτα), δήλωσε ενώπιον ενός πολυπληθούς κοινού κατά τη χθεσινή ημέρα της πρώτης, διήμερης οργάνωσης υπό τον τίτλο Women in the World που διεξάγεται στο Λονδίνο, ότι ενώ οι γυναίκες έχουν καταφέρει να αποκτήσουν δικαίωμα ψήφου, υπάρχει ακόμη πολλή δουλειά για να γίνει.
Η πρεμιέρα της ταινίας «Suffragette», η οποία επίσης πραγματοποιήθηκε χθες στο Λονδίνο, διακόπηκε από 100 φεμινίστριες διαδηλώτριες που σκαρφάλωσαν τα προστατευτικά κάγκελα και ξάπλωσαν πάνω στο κόκκινο χαλί.
Αιτία για τη διαμαρτυρία αυτή ήταν οι περικοπές σε υπηρεσίες που παρέχουν υποστήριξη σε γυναίκες-θύματα ενδοοικογενειακής βίας και το σχετικό θέμα της ταινίας.
Η ταινία αναφέρεται στη ζωή της Έμελιν Πάνκχερστ, η οποία το 1903 ίδρυσε μία οργάνωση, την Κοινωνική και Πολιτική Ένωση Γυναικών (Women’s Social and Political Union). Η Πάνκχερστ πίστευε πως η οργάνωση, για να δει αποτελέσματα, έπρεπε να γίνει πιο ριζοσπαστική και αγωνιστική.
Ο όρος «σουφραζέτες» που χρησιμοποιήθηκε, για πρώτη φορά, από τη βρετανική εφημερίδα Daily Mail για τις πρώτες αυτές φεμινίστριες έχει τις ρίζες του στη γαλλική λέξη «suffrage», που σημαίνει δικαίωμα ψήφου.
Από τα τέλη του 19ου αιώνα, σε χώρες όπως η Βρετανία, και οι ΗΠΑ, άρχισαν να ακούγονται οι πρώτες φωνές, που διεκδικούσαν το δικαίωμα ψήφου για τις γυναίκες.
Κατά τη διάρκεια της δράσης τους στη Βρετανία φυλακίστηκαν περίπου 1.000 γυναίκες, ενώ δεν ήταν σπάνιο το φαινόμενο αυτές να καταφεύγουν σε απεργία πείνας με αποτέλεσμα να υπόκεινται στις βίαιες σωφρονιστικές μεθόδους της εποχής. Πολλές φορές, μάλιστα, προκειμένου να διεκδικήσουν το δικαίωμα της ψήφου που σήμερα φαίνεται αυτονόητο, οι σουφραζέτες κατέφευγαν σε ακραίες μεθόδους, όπως το σπάσιμο βιτρινών και τον εμπρησμό, επιβαρύνοντας τη θέση τους με κατηγορίες και για βανδαλισμούς.
Η σκηνοθέτης της ταινίας, Σάρα Γκάβρον, αποκάλυψε ότι η εξασφάλιση χρηματοδότησης για την ταινία ήταν μια πρόκληση και πρόσθεσε ότι ήταν δύσκολο να βρεθούν ηθοποιοί για να υποδυθούν τους ανδρικούς ρόλους.
«Δυσκολευτήκαμε να πείσουμε άνδρες να συμμετάσχουν. Οι ατζέντηδες μας έπαιρναν τηλέφωνο λέγοντάς μας ότι οι ανδρικοί ρόλοι δεν είναι αρκετά μεγάλοι», είπε η ίδια.
Στην εκδήλωση παρεβρέθηκαν, μεταξύ άλλων, η υπουργός Εσωτερικών της Βρετανίας, Τερέζα Μέι, η πρωθυπουργός της Σκωτίας, Νίκολα Στέρτζον, καθώς και η ηθοποιός Νικόλ Κίντμαν και η Τορ Πεκάι Γιουσαφζάι, η μητέρα της Μαλάλα. Στο επίκεντρο της συζήτησης βρέθηκαν θέματα όπως η προσφυγική κρίση, η βαρβαρότητα των τζιχαντιστών αλλά και η άδεια μητρότητας και πατρότητας.
Παρούσα και η πρώτη γυναίκα υπουργός Άμυνας της Γερμανίας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μια γιατρός που εγκατάλειψε το επάγγελμά της για την πολιτική και η οποία ως υπουργός Εργασίας ήταν εκείνη που εισήγαγε την κοινή άδεια των δύο συζύγων με την απόκτηση παιδιού. Η ίδια μάλιστα έβρισκε πάντα χρόνο για να μεγαλώνει τα …επτά παιδιά της.
Αναφερόμενη στην προσφυγική κρίση στην Ευρώπη, η φον ντερ Λάιεν είπε για τη χώρα της, η οποία δέχεται 10.000 πρόσφυγες καθημερινά, ότι «αν έχεις αξίες, πρέπει να κρατάς ανοιχτές τις πόρτες σου. Δεν είναι εύκολο. Πολλοί άνθρωποι φοβούνται ότι δεν θα τα καταφέρουμε αλλά είμαι βέβαιη ότι θα πετύχουμε».
Η βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας επίσης αναφέρθηκε στην προσφυγική κρίση, η οποία έχει πλήξει και τη δική της χώρα, για να σημειώσει ότι η Ιορδανία φιλοξενεί 1,4 Σύρους πρόσφυγες, σχεδόν το 20% του πληθυσμού της, δηλαδή.
«Αυτή τη στιγμή, φαίνεται ότι ο αραβικός κόσμος βιώνει μία σειρά από σεισμικές δονήσεις και συνεχίζουμε να υφιστάμεθα τις μετασεισμικές δονήσεις καθημερινά».