Γι’ ακόμα μία χρονιά, οι θεατρικές παραστάσεις είναι πολλές, με το κοινό να έχει μπροστά του μία πληθώρα επιλογών, όχι απαραίτητα όλες καλές. Αλλά αυτό είναι κάτι που συμβαίνει παντού, γιατί το θέατρο να αποτελέσει εξαίρεση.

Ωστόσο, υπάρχουν αρκετές που ανεβαίνουν στο σανίδι και είναι βασισμένες σε αληθινές ιστορίες ή πρόσωπα. Εγκλήματα που συντάραξαν τον κόσμο, συγκλονιστικές προσωπικές ιστορίες και δράματα, αναβιώνουν στο σανίδι, με το θεατρόφιλο κοινό να «αγκαλιάζει» τις περισσότερες από αυτές.

Εμείς ξεχωρίσαμε πέντε παραστάσεις – βασισμένες σε αληθινές ιστορίες που ανεβαίνουν αυτή την περίοδο στο θέατρο και αξίζει να τις δείτε.

«Πλάσματα του Θεού: υπόθεση Παπέν» – Θέατρο Altera Pars

Μια καθηλωτική παράσταση, για τον αποκλεισμό, την αδικία, την εκδίκηση και την αγάπη, που παντρεύει το φιλμ νουάρ με τα σύγχρονα crime series και εμπλουτίζεται με κωμικά-σατυρικά στοιχεία. 

Η ιστορία

Οι αδελφές Παπέν το Φλεβάρη του 1933 γίνονται πρωτοσέλιδο στις γαλλικές εφημερίδες, αφού ομολογούν ότι σκότωσαν την κυρία τους και την κόρη της, έπειτα από επτά χρόνια που βρίσκονταν στην υπηρεσία τους, κατακρεουργώντας τα πτώματά τους. Η δίκη που ακολουθεί συγκεντρώνει και πάλι τα φώτα της δημοσιότητας, ενώ η γαλλική κοινωνία διχάζεται ανάμεσα σε εκείνους που ζητούν την παραδειγματική τιμωρία των Παπέν κι εκείνους που προσπαθούν να τις δικαιολογήσουν. Στο μεταξύ η αποκάλυψη πως η Λέα και η Κριστίν Παπέν είχαν αιμομικτική σχέση συσκοτίζει ακόμη περισσότερο την υπόθεση, και προκαλεί πρωτόγνωρο σοκ στην κοινωνία της εποχής.

Ψυχιατρική και εγκληματολογία προσπαθούν μέχρι σήμερα να δώσουν πειστικές ερμηνείες στο έγκλημά και να φωτίσουν τα κίνητρα τους. Ήταν έγκλημα ταξικής εκδίκησης; Ήταν ένα ξέσπασμα ψυχωσικού επεισοδίου; Υπήρχαν σεξουαλικές προεκτάσεις σε αυτό; Διάσημοι φιλόσοφοι, συγγραφείς, επιστήμονες και καλλιτέχνες, όπως ο Σάρτρ, η Σιμόν ντε Μπουβουάρ, ο Λακάν κ.α., ασχολήθηκαν με την υπόθεση, προσπαθώντας να τις γνωρίσουν, να τις κατανοήσουν, να τις δικαιολογήσουν.

Ταυτότητα παράστασης

Δραματουργία-σύνθεση κειμένων: Altera Pars
Σκηνοθεσία- Φωτισμοί: Πέτρος Νάκος
Σύνθεση μουσικής: Νίκος Κριτσέλης
Μουσική επιμέλεια: Aγγελική Κοντού – Πέτρος Νάκος
Στίχοι τραγουδιού: Γεωργία Δρακάκη
Φωτογραφίες: Eλπίδα Μουμουλίδου
Παίζουν: Mίνα Χειμώνα, Αγγελική Κοντού, Άντα Κουγιά, Αιλιάνα Μαρκάκη

Παραστάσεις: Τετάρτη & Πέμπτη στις 21.00 έως 18/1/2024, κάθε Σάββατο στις 21.00 και κάθε Κυριακή στις 20.30 από 21/1/2024
Κρατήσεις εισιτηρίων: more.com και τηλεφωνικά στο 210 3410011

θέατρο Altera Pars
Μεγ. Αλεξάνδρου 123 (στάση μετρό: Κεραμεικός

«Κακούργα πεθερά» – Θέατρο Πόρτα

Το έργο «Κακούργα πεθερά», είναι εμπνευσμένο από την πραγματική ιστορία και από το ομώνυμο τραγούδι του 1931 του Ιάκωβου Μοντανάρη για το «Έγκλημα της Χαροκόπου» που συγκλόνισε την Ελλάδα. Η παράσταση της Νεφέλης Μαϊστράλη επιχειρεί να φωτίσει την οριακή ψυχολογία των ανθρώπων που καταφεύγουν στη βία, έχοντας υπάρξει προηγουμένως οι ίδιοι θύματά της. Αποτελεί προϊόν μυθοπλασίας και γράφτηκε στο πλαίσιο του Εργαστηρίου New Stages Southeast του Goethe Institute [2021-22].

Λίγα λόγια για το «Έγκλημα της Χαροκόπου»

Ήταν ανήμερα των Θεοφανίων του 1931, όταν στις όχθες του ποταμού Κηφισού ξεβράζονται σακιά που περιέχουν ένα διαμελισμένο πτώμα. Η κοινή γνώμη «παγώνει». Η έρευνα της αστυνομίας θα υποδείξει ως ενόχους την πεθερά, τη σύζυγο, τον ξάδερφό της και την υπηρέτρια του σπιτιού. Η κοινή γνώμη συνταράσσεται, όχι μόνο από την αγριότητα του εγκλήματος, αλλά ειδικότερα από το γεγονός ότι οι βασικοί δράστες είναι γυναίκες.

Ο Τύπος της εποχής το χαρακτηρίζει ως το «Έγκλημα της Χαροκόπου» ή το «Έγκλημα του αιώνα». Εξάλλου, μέχρι και σήμερα αποτελεί μία από τις πιο διάσημες δολοφονίες που έχουν σοκάρει τον κόσμο για την αγριότητά της, αλλά και το παρασκήνιο πίσω από αυτήν. Η Νεφέλη Μαϊστράλη, η οποία πρόσφατα τιμήθηκε με το βραβείο «Ελευθερία Σαπουντζή», εμπνέεται από το διάσημο έγκλημα στο νέο της έργο «Κακούργα πεθερά», το οποίο ανεβαίνει στο θέατρο Πόρτα.

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο – στίχοι: Νεφέλη Μαϊστράλη
Σκηνοθεσία: Θανάσης Ζερίτης
Σύνθεση /μουσική επιμέλεια: Ερατώ Α. Κρεμμύδα
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας

Παίζουν:
Πεθερά: Ελένη Ουζουνίδου
Νύφη: Εριέττα Μανούρη
Υπηρέτρια: Νεφέλη Μαϊστράλη
Γαμπρός: Γιώργος Παπανδρέου
Ανιψιός: Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης

Παραστάσεις: κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:00 έως τις 13 Φεβρουαρίου
Προπώληση: more.com

Θέατρο Πόρτα (Μεσογείων 59)

Η μάνα αυτουνού… Έλλη Ζάχου Ταχτσή – Θέατρο Εν Αθήναις

Ο μονόλογος της Κικής Μαυρίδου, βασισμένος στη ζωή της μητέρας του Κώστα Ταχτσή με τη Ράνια Σχίζα στον ομώνυμο ρόλο, συνεχίζει την σαρωτική του πορεία για 3η χρονιά, ενώ πήρε νέα παράταση και μεταφέρεται στο θέατρο Εν Αθήναις, στο Γκάζι.

Λίγα λόγια για το έργο
Η Έλλη Ζάχου Ταχτσή, μητέρα του σπουδαίου μεταπολεμικού λογοτέχνη Κώστα Ταχτσή, υπήρξε μια ανυπόταχτη γυναίκα, που το μόνο που ήθελε, ήταν να ζήσει ελεύθερη και να αγαπηθεί. Ατύχησε και στα δύο. Υπέκυψε στη σκληρότητα της εποχής της και έγινε πιο σκληρή από αυτήν.

Η μάνα αυτουνού». Προσφώνηση απαξιωτική, ειρωνική, σαρκαστική, μα τόσο οικεία, τόσο γνώριμη. Ειπωμένη υπαινικτικά και πάντοτε χαμηλόφωνα. Σχεδόν ψιθυριστά. Από αυτούς τους ψίθυρους που είναι μαχαιριές στην καρδιά. Που καμιά φορά όμως γίνονται και φονικά. «Ο γιος αυτηνής», ο Κώστας Ταχτσής, δολοφονήθηκε. Όπως «δολοφονείται» σ’ αυτόν τον κόσμο, ότι απειλεί να ξεσκεπάσει την υποκρισία του.

«Η μάνα αυτουνού», από τα λιγότερα φωτισμένα πρόσωπα στον κυρίως αυτοβιογραφικό συγγραφικό κόσμο του Κώστα Ταχτσή. Στον οποίο βασίστηκε για να γράψει και το σημαντικότερο έργο του, το «Τρίτο Στεφάνι».

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφέας: Κική Μαυρίδου
Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Λάσκαρης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Μάνος Αντωνιάδης
Φωτογραφίες παράστασης: Χριστίνα Φυλακτοπούλου
Επικοινωνία / Προώθηση παράστασης: Νταίζη Λεμπέση
Παραγωγή: Team Vault AMKE

Στον ρόλο της Έλλης Ζάχου Ταχτσή η Ράνια Σχίζα
Τη φωνή του χαρίζει στο ρόλο του Κώστα Ταχτσή ο Νίκος Καραθάνος

Παραστάσεις: κάθε Σάββατο στις 18:00 και Κυριακή στις 21:15
Προπώληση: more.com

Θέατρο ‘Εν Αθήναις
Ιάκχου 19 Γκάζι

«Γιατί Τώρα» – Θέατρο 104

Η Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα, από το 2018 μέχρι σήμερα, καταπιάνεται με το θέατρο ντοκουμέντο, θίγοντας κοινωνικοπολιτικά θέματα αιχμής της εποχής μας. Φέτος, αποφάσισε να καταπιαστεί με την ψυχολογία των θυμάτων κακοποίησης, ένα θέμα που συζητιέται, επιτέλους, τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά τον ερχομό του κινήματος #metoo στην Ελλάδα.

Ιστορίες θυμάτων συναισθηματικής, λεκτικής, σωματικής και σεξουαλικής κακοποίησης, καθώς και τα αίτια που βρίσκονται πίσω από τη σιωπή των θυμάτων, γίνονται αφορμή για τη δημιουργία ενός πρωτότυπου έργου με τίτλο «Γιατί Τώρα», που σκοπεύει στην ενημέρωση, τον προβληματισμό και, μακάρι, στην εξάλειψη του victim blaming.

Υπόθεση

Τρεις γυναίκες εργάζονται σε έναν φορέα που υποστηρίζει θύματα κακοποίησης. Έπειτα από μια καταγγελία, αναλαμβάνουν μια υπόθεση σεξουαλικής εκμετάλλευσης ανηλίκων. Ένας νέος συνεργάτης εμφανίζεται. Οι μαρτυρίες πληθαίνουν. Η υπόθεση παίρνει μεγάλες διαστάσεις. Οι άνθρωποι σπάνε τη σιωπή τους. Προσωπικές αντιστάσεις, ντροπή, φόβος για την κοινωνική κατακραυγή. Όμως, όσο αυτές οι γυναίκες προσπαθούν να δώσουν φωνή και να στηρίξουν αυτούς που το έχουν ανάγκη, ζουν έναν εφιάλτη που κανείς δεν ξέρει. Μέχρι τώρα.

Ταυτότητα παράστασης

Συγγραφή έργου/σύνθεση κειμένων: Θεατρική Ομάδα Ανδρομέδα
Σκηνοθεσία- Φωτισμοί: Αναστασία Τσούτση
Επιμέλεια ήχου: Json (doma) Φωτογραφίες/ Τeaser/ Trailer: Ντάρια Κέσοβα
Φωτογραφίες παράστασης: Χρήστος Κοτσιρέας
Επικοινωνία: Χρύσα Ματσαγκάνη
Παίρνουν μέρος οι ηθοποιοί: Φανή Γρύλλη, Ντίνα Κούκου, Παύλος Πιέρρος, Αναστασία Τσούτση
Στην παράσταση ακούγεται η φωνή του Θάνου Αλεξίου

Το κείμενο της παράστασης διαμορφώθηκε έπειτα από έρευνα της ομάδας για το θέμα, μέσα από αξιόπιστες πηγές, ντοκιμαντέρ, και, κυρίως, μαρτυρίες ανθρώπων.

Η παράσταση δεν ενδείκνυται για παιδιά κάτω των 16 ετών.

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 9.15 μμ & Κυριακή στις 7.00 μμ
Προπώληση εισιτηρίωνmore.com

Θέατρο 104
Ευμολπιδών 41, (Μετρό Κεραμεικός, Γκάζι)

«Το αγόρι με τις δυο καρδιές» – Θέατρο Άλμα

Το θεατρικό έργο «Το αγόρι με τις δυο καρδιές» των Αφγανών συγγραφέων Χάμεντ & Χεσαάμ Αμίρι, σε θεατρική προσαρμογή του Φιλ Πόρτερ παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στο θέατρο Άλμα. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Τάκης Τζαμαργιάς και τη μουσική ο Μίλτος Πασχαλίδης.

Η ιστορία

Πρόκειται για την αληθινή ιστορία μίας οικογένειας προσφύγων – αυτής των συγγραφέων – που αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τη χώρα τους, μετά την κατάληψη του μεγαλύτερου μέρους της χώρας τους από τους Ταλιμπάν. Μία ιστορία για την αγωνία της προσφυγιάς, τις αναπάντεχες στιγμές χαράς, τις στιγμές απελπισίας αλλά και το χιούμορ και τη φαντασία που είναι απαραίτητα συστατικά για την αντιμετώπιση ενός άγνωστου καινούργιου κόσμου που πρέπει να γίνει «η νέα πατρίδα». «Το αγόρι με τις δυο καρδιές» είναι μία ανθρώπινη ιστορία ελπίδας, θάρρους, εμπιστοσύνης και αγάπης.

Ταυτότητα παράστασης

Κείμενο: Hamed & Hessam Amiri
Σκηνοθεσία: Τάκης Τζαμαργιάς
Μετάφραση: Αντώνης Γαλέος
Μουσική/Τραγούδι: Μίλτος Πασχαλίδης
Στίχοι: Ελένη Φωτάκη
Παίζουν (με αλφαβητική σειρά): Χρήστος Διαμαντούδης, Βαγγέλης Ζάπας, Έλενα Μαρσίδου, Βασίλης Τριανταφύλλου, Γιώργος Ψυχογυιός
Υπεύθυνη Επικοινωνίας: Αγλαία Παγώνα
Φωτογραφίες παράστασης: Κατερίνα Δρούκα

Ημέρες και Ώρες Παραστάσεων: Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο : 21:00, Κυριακή : 19:00
Προπώληση: ticketmaster.gr

Θέατρο ΑΛΜΑ
Αγίου Κωνταντίνου και Ακομινάτου 15 – 17 , Αθήνα