Όταν το 2006 το SX4, ένα 5θυρο σχεδιαστικό δημιούργημα του Giugiaro, προστέθηκε στα μοντέλα της Suzuki, κέρδισε αμέσως τις εντυπώσεις και τοποθετήθηκε ανάμεσα σε Jimny και Grand Vitara. Χωρίς να είναι κάτι ξεχωριστό σχεδιαστικά, έπειθε αμέσως τον όποιον καθόταν στη θέση του οδηγού για να διανύσει έστω και μια μικρή απόσταση μαζί του.

Σχεδόν επτά χρόνια μετά, το επόμενο βήμα ήταν απολύτως αναμενόμενο και ακούει στο όνομα S-Cross, η επόμενη ημέρα του SX4, που όμως τώρα στοχεύει σε μια κατηγορία ψηλότερα.

Μακρύτερο και φαρδύτερο το S-Cross, με μεταξόνιο στα 2.600 χλστ. διαθέτει πλέον χώρους που ανταγωνίζονται με αξιώσεις, κατασκευές μεγαλύτερης κατηγορίας, χωρίς όμως να δείχνει (και είναι) ογκώδες εξωτερικά (συνολικό μήκος 4,3μ.).

Η αύξηση του μεταξονίου κατά 10 εκ. δίνει σαφώς μεγαλύτερο χώρο στους πίσω επιβάτες, αλλά –κυρίως- ένα πολύ μεγαλύτερο χώρο αποσκευών, που χωράει 430 λίτρα κι έχει εκμεταλλεύσιμο σχήμα.

Εσωτερικά η σύγχρονη σχεδίαση, δεν υποστηρίζεται όπως θα έπρεπε από τις σκληρές πλαστικές επιφάνειες με το μέτριο φινίρισμα. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες δίνουν άριστη περιφερειακή ορατότητα, ενώ τα αναπαυτικά καθίσματα φιλοξενούν εύκολα 5 ενήλικες.

Το επίπεδο εξοπλισμού είναι πλήρες από τις βασικές εκδόσεις, με 7 αερόσακους, ESP, Α/C, Cruise Control, ηχοσύστημα MP3, USB, άφθονες θήκες για μικροαντιοκείμενα, κ. ά.

Η θέση οδήγησης είναι σχετικά χαμηλή, αλλά έχει ένα καλύτερο επίπεδο ορατότητας από τα «συμβατικά» αυτοκίνητα, ενώ η καλή εργονομία, η άπλετη ορατότητα και η στιβαρή αίσθηση της κατασκευής είναι τα δυνατά σημεία της κατασκευής.

Κάτω από το καπό βρίσκεται ο 1,6 λίτρων πετρελαιοκινητήρας της …Fiat, τεχνολογίας common rail με τουρμπίνα μεταβλητής βήματος και απόδοση 120 ίππων/3.750σ.α.λ. Η μέγιστη ροπή εμφανίζεται στις 1750σ.α.λ. στην τιμή των 32,6 χγρμ.

Οι τιμές αυτές συνδυάζονται και αξιοποιούνται από ένα 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων, που παρά την κάποια ασάφεια και τις «αραιές» σχέσεις δίνει περισσότερο από αξιοπρεπείς επιδόσεις στο βάρους 1400 κιλών αμάξωμα. Τα 0-100 χλμ./ώρα έρχονται σε 10,2΄΄, τα 80-110 με 4η σε 5,4΄΄, τα 110-140 με 6η σε 10,3΄΄ και η τελική αγγίζει τα 175χλμ./ώρα, παρά το ότι το εύρος καλής λειτουργίας του κινητήρα είναι περιορισμένο. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που τα 4,6 λίτρα/100χλμ. καυσίμου κατά τον κατασκευαστή είναι αισιόδοξη τιμή, καθώς απέχει από τα 5,8 της δοκιμής μας (περισσότερα από 1000 χλμ), που σημειώθηκαν με ελαφρύ πόδι και ως επί το πλείστον σε ανοιχτές διαδρομές.

Σε κάθε περίπτωση πάντως ο κινητήρας, θορυβεί λίγο πάνω από το σύνηθες των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων και αποδίδει τον καλύτερό του εαυτό από τις 2000 έως τις 4000 σ.α.λ.

Στη θέση οδηγού του S-Cross, αισθάνεσαι πως οδηγείς κάτι μεγαλύτερο, αλλά σε καμιά περίπτωση κάτι αργό. Το στιβαρό αμάξωμα, το μικρότερο αναρτώμενο βάρος από το ελάφρωμα της ανάρτησης και η ALL- GRIP τετρακίνηση, αποδεικνύονται ένα αποτελεσματικό και απολαυστικό πακέτο ειδικά στους επαρχιακούς δρόμους. Το τιμόνι ανταποκρίνεται άμεσα στις εντολές και πληροφορεί απόλυτα τον οδηγό, διευκολύνοντας τις όποιες αντιδράσεις του ανάλογα με το δρόμο. Εάν ο ρυθμός ανέβει πολύ, τότε απλά θα ανοίξει ελαφρά την τροχιά του στιβαρού αμαξώματος μέχρις ότου επέμβουν τα ηλεκτρονικά.

Σε ανοιχτούς δρόμους το S-Cross είναι ευθύβολο και ασφαλές ακόμα και με τελική ταχύτητα, την ώρα που η ποιότητα κύλισης και η έλλειψη αεροδυναμικών θορύβων στην καμπίνα κάνει το ταξίδι ξεκούραστο και διασκεδαστικό.

Σε περιπτώσεις μειωμένης πρόσφυσης, η αυτόματα εμπλεκόμενη τετρακίνηση αποκαθιστά εγκαίρως την πρόσφυση, ενώ εκτός ασφαλτοστρωμένων δρόμων το S-Cross δε θα διστάσει, αποδεικνύοντας με το παραπάνω τον crossover χαρακτήρα του. Το μυστικό εδώ είναι ένας πολυδιακόπτης με επιλογές Sport, Snow και Lock, όπου ο συνδυασμός των δυο τελευταίων επιλογών κατανέμει κατά το δοκούν την ροπή εμπρός/πίσω, «στρογγυλεύει» τον χάρτη απόδοσης του κινητήρα και διατηρεί σε εγρήγορση τα ηλεκτρονικά βοηθήματα, Αντίθετα, στην επιλογή Sport, η απόκριση στο γκάζι γίνεται πιο άμεση και τα ηλεκτρονικά κάνουν «ένα βήμα πίσω».

Τέλος, τα φρένα είναι τουλάχιστον επαρκή για τον χαρακτήρα του αυτοκινήτου (100-0 σε 38,6 μ.), ενώ η ανάρτηση είναι σφιχτή, περιορίζει τις κλίσεις του αμαξώματος, αλλά δεν αποφεύγει τις απότομες αντιδράσεις στις κακοτεχνίες των δρόμων, κάτι για το οποίο ευθύνονταν και οι τροχοί 17 ιντσών που φορούσε το αυτοκίνητο της δοκιμής μας, κατασκευασμένο στο εργοστάσιο της Suzuki στην Ουγγαρία.

Κλείνοντας αυτή τη σύντομη αναφορά μας σε ένα αυτοκίνητο που κυκλοφορεί πάνω από ένα χρόνο στην αγορά, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, είναι μια κατασκευή που έχει σκαρφαλώσει μια κατηγορία πάνω από τον πρόγονό του SX4, μπαίνει άμεσα στον συναγωνισμό των σχεδόν μεσαίων crossover και στοχεύει την εμπορική επιτυχία καταξιωμένων αντιπάλων, κυρίως αυτή του Qashqai, που είναι το σημείο αναφοράς του χώρου.

Τεχνικά χαρακτηριστικά: 1.598 κ.εκ., 2 ΕΕΚ, άμεσος ψεκασμός, common rail, τούρμπο μεταβλητής γεωμετρίας, 120 ίπποι/3.750 σ.α.λ., 32,6 χγρμ/1.750 σ.α.λ., χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, αυτόματη τετρακίνηση, διαστάσεις: 4.300 x 1.765 x 1.575, βάρος 1.400 κιλά.

Τιμή: Από 24.450 ευρώ (με απόσυρση)

Επιδόσεις

0-100 χλμ: 10,2”
0-400 μ.: 17,2”
0-1.000 μ.: 31,8”
100-0 χλμ/ώρα: 38,6 μ.
Τελική: 175 χλμ/ώρα
Μέση κατανάλωση δοκιμής: 5,8 λτ /100 χλμ
Εκπομπές CO2 :114 g/km (120 χωρίς stop/start)

Υπέρ

– Απόδοση κινητήρα
– Οδική συμπεριφορά
– Σύστημα τετρακίνησης
– Χώροι
– Εξοπλισμός
– Γεροδεμένη κατασκευή

Κατά

– Φινίρισμα
– Ξερή ανάρτηση