Η αγορά ενός οποιουδήποτε Mini, σαφώς δεν είχε και δεν έχει σχέση με οικονομοτεχνικές μελέτες. Η αλήθεια είναι ότι, αγοράζεις Mini επειδή σου αρέσει, ανεξαρτήτως έκδοσης, καθώς χρόνια μετά την επανέκδοσή του (από την BMW πλέον), το σύγχρονο Mini είναι ένα αυτοκίνητο που μόλις μπαίνεις μέσα, απλά σου φτιάχνει την ημέρα. Ο σπορ χαρακτήρας του, ο εξειδικευμένος εξοπλισμός και τα ξεχωριστά αξεσουάρ, είναι μερικές ακόμα «δικαιολογίες» που εκτός των άλλων ανεβάζουν και την τιμή κτήσης.
Γι’ αυτό το λόγο ο μικρού κυβισμού κινητήρας που επέλεξε να τοποθετήσει η BMW στην 3η γενιά του σύγχρονου Mini, είναι ένα «δώρο» σε όσους πιστούς, χωρίς να θυσιαστούν οι επιδόσεις, καθώς έγινε χρήση μιας συνταγής, γνωστής για… φοροδιαφυγή εδώ και πολλά χρόνια: το turbo.
Εξωτερικά η 3η γενιά Mini είναι σαφές πως μεγάλωσε και άλλο. Μεγάλωσε πολύ σε σχέση με το αρχικό δημιούργημα του Άλεκ Ισιγώνη. Τώρα είναι μακρύτερο (+98 mm), φαρδύτερο (+ 44 mm) και ψηλότερο (+7 mm) από το προηγούμενο, αν και με μήκος στα 3.821 mm παραμένει ένα από τα μικρότερα «σούπερ μικρά» της αγοράς.
Από τις διαστάσεις και μόνο λοιπόν, δεν πρέπει να περιμένουμε σημαντική αύξηση εσωτερικών χώρων, παρά το ότι οι πίσω θέσεις ωφελούνται, χάρη στο αυξημένο κατά 28 mm μεταξόνιο (2.495 mm). Περισσότερο ωφελημένος όμως, είναι ο χώρος αποσκευών που έφτασε τα 211 λίτρα (+ 51 λτ), διαθέτει διπλό πάτωμα, με το πάνω να ρυθμίζεται σε δύο θέσεις δημιουργώντας επίπεδο χώρο φόρτωσης στην περίπτωση που αναδιπλωθούν τα πίσω καθίσματα.
Πάντως, ο χώρος των εμπρός επιβατών μπορεί να φιλοξενήσει εύκολα και αναστήματα άνω του μέσου όρου, ενώ το περιβάλλον που επικρατεί από άποψη σχεδίασης, ποιότητας κατασκευής, φινιρίσματος και εξοπλισμού είναι από τα καλύτερα της αγοράς, ανεξαρτήτως τιμής και κατηγορίας. Ο απόλυτος συνδυασμός στιλ ρετρό με την τελευταία λέξη της τεχνολογίας σε ασφάλεια, άνεση και ψυχαγωγία.
Στο ταμπλό δεσπόζει το στρογγυλό ταχύμετρο με το ημικυκλικό στροφόμετρο αριστερά και το δείκτη βενζίνης δεξιά του, ενώ στο κέντρο της κονσόλας επικρατεί το μεγάλο κυκλικό πολυόργανο που φωτίζεται περιμετρικά ανάλογα με το στιλ οδήγησης.
Στο εσωτερικό του αναγράφονται και οι ψηφιακές ενδείξεις του ηχοσυστήματος, των διαφόρων ρυθμίσεων και του συστήματος συνδεσιμότητας Mini Connected, το οποίο αντιδρά σε διακόπτες τοποθετημένους χαμηλά, δίπλα στο χειρόφρενο. Κερασάκι οι κλασικοί διακόπτες αεροπορικού τύπου, πλαισιώνουν το κόκκινο μπουτόν της εκκίνησης. Μικρές παραδοχές πρέπει να γίνουν στον τομέα της εργονομίας, αλλά «μπρος στα κάλλη, τι είναι λίγη προσαρμογή;».
Όμως, ο ουσιαστικός λόγος αυτής της δοκιμής μας είναι ο φρεσκότατος 3κύλινδρος TwinPower Turbo βενζινοκινητήρας των 1.198 κυβικών, που εκτός από turbo διαθέτει άμεσο ψεκασμό βενζίνης και διπλό VANOS (μεταβλητό έλεγχο εκκεντροφόρων εισαγωγής και εξαγωγής).
Οι βασικές τιμές απόδοσης είναι 102 ίπποι και 180 Nm ροπή (αντί 98 ίπποι και 153 Nm του ατμοσφαιρικού 1.6αριού στην προηγούμενη γενιά Mini One).
Η βελτίωση της απόδοσης του μικρού κινητήρα, συνοδεύεται και από τις ανάλογες επιδόσεις φυσικά, καθώς το αυτοκίνητο της δοκιμής μας με το ημιαυτόματο 6άρι κιβώτιο ταχυτήτων επιταχύνει από 0-100 σε 10,2¨ (9,9¨ το χειροκίνητο) και φθάνει την τελική των 195 χλμ./ώρα.
Από τη θέση του οδηγού η ευχάριστη έκπληξη έρχεται κυρίως από τη ροπή, καθώς ο υπερτροφοδοτούμενος κινητήρας είναι γεμάτος από χαμηλές στροφές και αλλάζει σβέλτα την κινητική κατάσταση του βάρους 1120 κιλών αμαξώματος. Πλέον αυτού ο κινητήρας παραμένει γεμάτος και στις ψηλές στροφές ενώ, παρά την 3κύλινδρη κατασκευή του δεν εμφανίζει κραδασμούς, ούτε παράγει δυνατό ήχο.
Το 6άρι κιβώτιο έχει δυνατότητα και χειροκίνητων (σε σειριακή διάταξη) αλλαγών, ενώ ο οδηγός μπορεί να επιλέξει τρεις τύπους χαρτογράφησης λειτουργίας ανάλογα του πόσο γρήγορα θέλει να κινηθεί και πόσο καύσιμο θέλει να καταναλώσει. Πάντως στην περίπτωσή μας, με πολύ eco driving mode και ελαφρύ δεξί πόδι, είδαμε μέση κατανάλωση στα 7,0 λτ/100χλμ., ενώ σε ταξίδι καταφέραμε και οριακά κάτω από τα 6 λίτρα. Σε κάθε περίπτωση βέβαια τα 4,6 λίτρα που ισχυρίζεται ο κατασκευαστής παραμένει όνειρο θερινής νύκτας, αλλά και πάλι δεν σημαίνει τίποτα αυτό αφού, κανείς υποψήφιος αγοραστής Mini δεν δίνει ιδιαίτερη σημασία στην κατανάλωση.
Όσον αφορά την οδική συμπεριφορά, η αίσθηση καρτ της πρώτης γενιάς ανήκει πλέον στο παρελθόν, προς όφελος της άνεσης, του μειωμένου θορύβου και της ποιότητας κύλισης.
Η ανάρτηση έχει μεγαλύτερη ενδοτικότητα από πριν, αλλά και πάλι οι ανωμαλίες των ελληνικών δρόμων δύσκολα αποσβένονται ειδικά όταν είναι εγκάρσιες. Σε γενικές γραμμές η ανάρτηση συμβιβάζει την απόλυτη οδική συμπεριφορά με την άνεση, ενώ στα θετικά της σημειώνουμε την απορρόφηση των ανωμαλιών χωρίς κανένα απολύτως θόρυβο.
Ο τελευταίος ανεβαίνει στο σύνολο λίγο από την κύλιση και πολύ περισσότερο από την σχεδόν κάθετη τοποθέτηση του παρμπρίζ. Στη γρήγορη οδήγηση η συμπεριφορά είναι «εκνευριστικά» ουδέτερη (ακόμα και με το ESP εκτός), με ελάχιστες τάσεις υποστροφής στο όριο, όπου όμως επεμβαίνουν διακριτικά οι μηχανισμοί ελέγχου πρόσφυσης, ενώ αν ποτέ, τα φρένα δείχνουν αδάμαστα από το βάρος και την όποια ταχύτητα ακόμα και στη συνεχή χρήση.
Τελικά πάντως αυτό που μένει είναι η απόλαυση ανεξαρτήτως εδάφους και ρυθμού. Το στιβαρό πλαίσιο, η ευελιξία, το απρόσμενα ακριβές τιμόνι και η εξαιρετική αίσθηση που αποπνέει η καμπίνα, κάνει ακόμα και το μικρού κυβισμού Mini το ίδιο θελκτικό με τις μεγαλύτερες εκδόσεις.
Για αυτό και το δια ταύτα μας είναι πως: Είναι θέμα θέλησης. Αυτός που θέλει Mini δε θα κοιτάξει πουθενά αλλού, οπότε οι όποιες συγκρίσεις είναι περιττές.
Υπέρ
– Εμφάνιση
– Κινητήρας
– Φρένα
– Οδική συμπεριφορά
– Αίσθηση εσωτερικού
Κατά
– Κατανάλωση
– Αεροδυναμικός θόρυβος
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κυβισμός: 1.198κ.εκ.
Ισχύς: 102 ίπποι/4.250σ.α.αλ.
Ροπή: 180 Nm/1.400 σ.α.λ.
Βάρος: 1120 κιλά
Κιβώτιο: Ημιαυτόματο 6τάχυτο
0-100: 10.2¨
Τελική ταχύτητα: 195 χλμ./ώρα
Τιμή: Από 16.940 (με απόσυρση)