Πρόκειται για το πλάνο πάνω στο οποίο η Mercedes ποντάρει πως θα πάρει κεφάλι στον «εμφύλιο» πόλεμο εναντίον Audi και BMW. Χρονοδιάγραμμα της τελικής νίκης το 2020 και πολύτιμο ρόλο στην έκβαση του πολέμου θα παίξει φυσικά η SUV έκδοση με τα διακριτικά GLA.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά, όπως τα βιώσαμε πίσω από το τιμόνι μιας Α180 και μιας CLA 180, που φορούσαν τον 1500άρι ντιζελοκινητήρα καταγωγής… Renault.

Οι πρώτες γενιές της A-Class προτιμήθηκαν κυρίως λόγω της πρακτικότητας και ποιότητας των, αλλά όχι για την οδική τους συμπεριφορά, ενώ βέβαια σημαντικό ρόλο στις όποιες πωλήσεις έπαιξε και η αξεπέραστη φήμη του αστεριού. Όμως λίγα χρόνια μετά από τη… «μετωπική του ταράνδου» ήρθε η ώρα η φίρμα της Στουνγκάρδης να κοιτάξει στα ίσια τους ανταγωνιστές της, κάτι που τελικά πέτυχε!

Η 3η γενιά A-Class παρουσιάστηκε το Μάρτιο του 2012 στην έκθεση της Γενεύης, βασιζόταν στο πρωτότυπο Class-A και ήταν κάτι εντελώς άλλο από την προηγούμενη γενιά. Η κατασκευή της βασίστηκε πάνω στη νέα προσθιοκίνητη πλατφόρμα MFA (Mercedes Frontwheel Architecture), που χρησιμοποιήθηκε για τη κατασκευή της νέας B-Class και με το καλημέρα τράβηξε τα βλέμματα και συγκέντρωσε τα θετικά σχόλια.

Ελκυστική, μοντέρνα και φρέσκια τραβάει το μάτι ακόμα και του πλέον αδιάφορου, τόσο στην 5πορτη όσο και τη sedan (CLA) έκδοση. Με έντονες καμπύλες γραμμές, παρά το ότι κάθε άλλο παρά συντηρητική είναι, δεν παύει να θυμίζει με την πρώτη ματιά ότι, πρόκειται για ένα αυτοκίνητο της Mercedes-Benz, ένα από τα λίγα μοντέλα της φίρμας που ευχαριστεί και δεν επιβάλλεται. Το εμπρός μακρύ καπό, η μεγάλη γρίλια με το αστέρι καθώς και τα LED φωτιστικά σώματα σηματοδοτούν τη νέα εικαστική ταυτότητα της Mercedes σε συνδυασμό με τις έντονες γραμμές, τα λεπτά φωτιστικά σώματα και το χαμηλωμένο αμάξωμα που δεν θυμίζουν κανένα προηγούμενο Mercedes, δίνοντας στο μοντέλο έντονη προσωπικότητα και αεροδυναμικό συντελεστή 0.27 Cd (CLA 0.25).

Το εσωτερικό είναι εργονομικό, άνετο, ποιοτικό και με χώρους μεγαλύτερου μοντέλου, ενώ η σχεδίαση συνδυάζει κλασσικό με μοντέρνο διαθέτοντας υψηλής ποιότητας υλικά με κορυφαία συναρμογή. Το τριάκτινο τιμόνι, τα μεγάλα αναλογικά όργανα, η οθόνη του συστήματος ενημέρωσης και ψυχαγωγίας (που δείχνει να είναι τοποθετημένη εκ των υστέρων), τραβούν την προσοχή του πρωτόμπαρκου επισκέπτη, ενώ οι αεραγωγοί θυμίζουν τουρμπίνες αεροπλάνων.

Τα αυτοκίνητα της δοκιμής μας φορούσαν τα τύπου bucket (με ύφασμα και δέρμα) καθίσματα με ραφές, που προσαρμόζονται εύκολα σχεδόν σε κάθε σωματότυπο και δεν κουράζουν ακόμα και σε πολύωρη οδήγηση.

Το πάνω μέρος στο ταμπλό είναι ντυμένο με δέρμα σαν αυτό των καθισμάτων, ενώ στο μεσαίο τμήμα χρησιμοποιείται ένα μαλακό αφρώδες ποιοτικό πλαστικό με όψη carbon, ενισχύοντας έτσι την σπορ εικόνα της κατασκευής. Με δέρμα και ύφασμα είναι ντυμένες οι επενδύσεις στις πόρτες, υπενθυμίζοντας ότι βρίσκεσαι μέσα σε ένα πολυτελές όχημα.

Ο διαθέσιμος χώρος επιβατών είναι, ο καλύτερος της κατηγορίας του, καθώς μπορεί να φιλοξενήσει με άνεση 5 ενήλικες επιβάτες, ενώ υπάρχει αρκετός χώρος για τα πόδια και τα κεφάλια των πίσω επιβατών. Αντίθετα ο χώρος αποσκευών με 341 λίτρα (470 στη CLA) δεν είναι από τους καλύτερους της κατηγορίας, αλλά με την αναδίπλωση των πίσω διαιρούμενων καθισμάτων (40:60), η κατάσταση βελτιώνεται αφού ο χώρος αποσκευών μπορεί να φτάσει έως και τα 1.157 λίτρα, κάτι βέβαια που δεν γίνεται στο CLA.

Οι Α180 & CLA 180 διαθέτουν στο βασικό εξοπλισμό επτά αερόσακους, μεταξύ των οποίων και αερόσακο γονάτων του οδηγού καθώς και αρκετά ηλεκτρικά συστήματα όπως το Collision Prevention Assist, το σύστημα πρόληψης συγκρούσεων (ενημερώνει ηχητικά και οπτικά τον οδηγό για πιθανά εμπόδια μπροστά από το αυτοκίνητο, ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει τη λειτουργία υποβοήθησης πέδησης Brake Assist, ώστε η απόκριση των φρένων να είναι η καλύτερη). Επίσης διαθέτουν το σύστημα PRE-SAFE, που προετοιμάζει το αυτοκίνητο για ενδεχόμενη σύγκρουση με σκοπό τον περιορισμό των όποιων συνεπειών.

Κύρια χαρακτηριστικά του συστήματος PRE-SAFE είναι οι αναστρέψιμοι εντατήρες ζωνών ασφαλείας, το κλείσιμο των παραθύρων και της ηλιοροφής σε μεγάλες πλευρικές κλίσεις του αμαξώματος και η ρύθμιση των πλήρως ηλεκτρικών μπροστινών καθισμάτων με λειτουργία μνήμης σε κατάλληλη θέση, ώστε να μεγιστοποιείται η αποτελεσματικότητα των συστημάτων συγκράτησης. Το σύστημα αποκρίνεται αμέσως μόλις προκύψουν επικίνδυνες διαμήκεις και πλευρικές ταλαντώσεις και μπορεί να ενεργοποιηθεί μόλις επέμβουν ορισμένες λειτουργίες υποβοήθησης.

Στο βασικό εξοπλισμό εκτός του ESP, υπάρχουν Traction Control, Hill Start Assist, υπολογιστής ταξιδίου, πολυοθόνη (Comand Online), διζωνικός κλιματισμός και ECO Start/Stop, που λειτουργεί άψογα.
Και οι δυο εκδόσεις φορούν τον 4κύλινδρο, 8βάλβιδο Common-Rail Direct Injection 1.461 κυβικών εκατοστών turbo κινητήρα της Renault. Με απόδοση 109 ίππους στις 4.000 σ.α.λ και 260 Nm ροπής (διαθέσιμα μόλις από τις 1.750 έως τις 2.500 σ.α.λ.!) αντιμετωπίζει ικανοποιητικά το βάρους 1.395 κιλών (CLA 1475 κιλά) αμάξωμα.

Η θεωρητική μέση κατανάλωση 3,8 λίτρα/100 χλμ (CLΑ 4.2), συνοδεύεται από εκπομπές μόλις 98 γρ/χλμ CO2, απαλλάσσοντας το μοντέλο από τη καταβολή τελών κυκλοφορίας, ενώ το CLA ξεπερνώντας τα 100 γρ. καταβάλει το ετήσιο αναλογούν τίμημα.

Στη θέση του οδηγού συναντάς το δερμάτινο τιμόνι που ρυθμίζεται τόσο σε ύψος όσο και σε μέσα/έξω, έχει πολλούς διακόπτες δευτερευόντων χειριστηρίων και «παντλς» στο πίσω μέρος για τον χειρισμό του 7τάχυτου αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων (7G-DCT). Το σύστημα διεύθυνσης κρίνεται άμεσο και σαφές τόσο στην ευθεία όσο και στις στροφές, επιτρέποντας την εύκολη μετακίνηση εντός πόλης, ενώ ταυτόχρονα δίνει σαφή αίσθηση του δρόμου στον οδηγό και μεταφέρει άμεσα τις εντολές του στους κατευθυντήριους τροχούς, κάτι στο οποίο συμβάλει και η κοντή κρεμαγιέρα 2,7 στροφών.

Η νέα A-Class, αλλά και η CLA έχουν εξαιρετική οδική συμπεριφορά και άριστη ποιότητα κύλισης, ξεφεύγοντας από την παραδοσιακή συνταγή της φίρμας, που ήθελε τον οδηγό περισσότερο επιβάτη παρά χειριστή. Με εξαίρεση κάποια «χτυπήματα» της ανάρτησης σε έντονες ανωμαλίες των δρόμων, παρέχουν υψηλού επιπέδου άνεση και ελάχιστους θορύβους, ενώ το όλο στήσιμο επιτρέπει στον οδηγό να εκμεταλλευτεί κατά περίσταση την ροπή του κινητήρα για να κινηθεί πολύ πιο γρήγορα από ότι θα περίμενε κανείς βλέποντας εκ πρώτης όψης το βαρύ αμάξωμα σε σχέση με τον 1500άρη ντιζελοκινητήρα. Η συμπεριφορά στις στροφές είναι συνήθως ουδέτερη και στην πίεση ελαφρώς υποστροφική (λιγότερο στη CLA) με το ESP να επεμβαίνει διακριτικά στις όποιες υπερβολές και τα δυνατά φρένα να εγγυώνται στο «ο μη γένοιτο».

Με 0-100 σε 11,3 και 11,6 δευτ. για το 5θυρο και 4θυρο μοντέλο, αντίστοιχα και τελική κοντά στα 200 χλμ/ώρα, οι επιδόσεις δεν είναι… αγωνιστικές, αλλά ικανοποιούν όποιον γνωρίζει τη φιλοσοφία και τον τρόπο οδήγησης των κινητήρων πετρελαίου, που στη συγκεκριμένη περίπτωση πρέπει να «στήσεις» αυτί για να καταλάβεις τι καύσιμο χρησιμοποιούν, εκτός κι αν οι στροφές ανέβουν ψηλά, οπότε ο θόρυβος έως και ενοχλεί.

Αν οι επιδόσεις χαρακτηρίζονται σε απόλυτες τιμές μέτριες, η γραμμική απόδοση και η οικονομία καυσίμου του κινητήρα είναι αναμφίβολα από τις κορυφαίες της εποχής στην κατηγορία. Η μέση κατανάλωση της δοκιμής μας κινήθηκε στα 5,5λτ/100 χλμ., με αυτή της CLA να είναι δυο με τρεις γραμμές μεγαλύτερη από της Α 180, ενώ σε κάθε περίπτωση η αυτονομία με το ρεζερβουάρ των 50 λίτρων είναι υπεραρκετή για το χαρακτήρα των αυτοκινήτων.

Στο δια ταύτα, ένα είναι το γεγονός. Η 3η γενιά A-Class σε 5θυρη ή 4θυρη έκδοση είναι ένα όμορφο (πολύ όμορφο αν μιλάμε για τη CLA) οικογενειακό αυτοκίνητο, με υψηλή ποιότητα κατασκευής και υλικών, μέτριες επιδόσεις, υψηλού επιπέδου οδική συμπεριφορά, τέλεια φρένα και μειωμένη έως ελάχιστη (χαλαρό ταξίδι στις Ε.Ο. δίνει κατανάλωση μόλις πάνω από τα 4 λτ/100 χλμ!) κατανάλωση.

Την ίδια ώρα επιτρέποντας στον οδηγό να αποφασίσει για το στυλ μετακίνησης, δίνει το νέο στίγμα της ιστορικής φίρμας, τα μοντέλα της οποίας για δεκαετίες επιβάλλονταν στους οδηγούς, μετατρέποντάς τους ουσιαστικά σε επιβάτες.

Όσο για τις τιμές, κάθε άλλο παρά υπερβολικές είναι, καθώς το Α180 ξεκινά από τα 26.270 ευρώ και η CLA 180 τα 31.070, με απόσυρση.

Οι τιμές αυτές είναι 2.500 και 2.200 ευρώ πιο ακριβές από τις βενζινοκίνητες εκδόσεις, αν όμως τα διανυόμενα ανά έτος χιλιόμετρα ξεπερνούν τις 15.000, πολύ γρήγορα θα γίνει η απόσβεση της διαφοράς, τόσο από την οικονομία κατανάλωσης, όσο και από τη διαφορά κόστους πετρελαίου-βενζίνης.

Υπέρ

– Σχεδίαση
– Οδική συμπεριφορά
– Ποιότητα κατασκευής/κύλισης
– Άνεση
– Ροπή κινητήρα
– Φρένα
– Απαλλαγή από τέλη κυκλοφορίας

Κατά

– Θόρυβος κινητήρα ψηλά
– Χώρος αποσκευών