Με το i3 το μόνο που μπορείτε να ζητάτε από τα βενζινάδικα είναι αέρας για τα λάστιχα, πλύσιμο και -αν έχετε χρόνο ή πέφτει η μπαταρία- μια πρίζα.

Μόλις λίγα χρόνια πριν υποστηρίζαμε ότι, καλά τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά είμαστε ακόμα πολύ μακριά από τη στιγμή που η μόνη πηγή ενέργειας στο αυτοκίνητό μας, θα είναι ηλεκτροκινητήρας. Κι όμως, πριν ο κόκορας λαλήσει τρις, έρχεται η BMW με το i3 και βρισκόμαστε να οδηγούμε ένα απολύτως ηλεκτρικό όχημα. Είναι ηλεκτρικό και το δείχνει με φουτουριστικό παρουσιαστικό, μεγάλες ποσότητες σύγχρονης τεχνολογίας και -φυσικά- ακόμα μεγαλύτερη τιμή. Οδηγήσαμε λοιπόν το πρώτο ηλεκτρικό BMW που δοκιμάζει την τύχη του στην αγορά και σας περιγράφουμε…

Μια ολόκληρη εβδομάδα και σχεδόν 1.000 χλμ. δεν είναι εύκολη υπόθεση για κάποιον ασυνήθιστο στους περιορισμούς της ηλεκτροκίνησης, καθώς η αυτονομία -στην καλύτερη περίπτωση- δεν ξεπερνά τα 160 χλμ. (όσο καλά κι αν φορτίσαμε ποτέ δεν είδαμε περισσότερα από 156 χλμ. αυτονομίας) και αυτά μόνο αν από τα τρία προγράμματα χαρτογράφησης του ηλεκτροκινητήρα (comfort, eco pro & eco pro+) επιλέξεις το πλέον οικονομικό που μεταξύ άλλων περιορίζει την ταχύτητα έως τα 90 χλμ/ώρα.

Από την άλλη οδηγούσαμε ένα αυτοκίνητο 4 παρά 1 χιλιοστό μέτρα, δηλαδή ένα μοντέλο θεωρητικό αντίπαλο των Micra, Polo, Yaris, ή το Fiesta, που όμως έχει τιμή λιμουζίνας, από 36.000 ευρώ, ήτοι μια διαφορά τιμής που με πρόχειρους υπολογισμούς για να αποσβεστεί από την οικονομία χρήσης, με τη βοήθεια της ΔΕΗ, θα χρειαστούν περί τα 30 χρόνια συμβίωσης με αυτό…

Να πάρουμε όμως τα πράγματα με τη σειρά και ξεκινώντας από το εσωτερικό να σημειώσουμε ότι σαφώς φτιάχνει τη διάθεση τόσο του οδηγού, όσο και των επιβατών, που εύκολα μπορούν να είναι τέσσερις, αρκεί να ανοίξουν οι μπροστινές πόρτες, προκειμένου να ανοίξουν με τη σειρά τους οι δυο πίσω (ανοίγουν ανάποδα).

Mεσαία κολώνα δεν υπάρχει σε μια προσπάθεια να διευκολυνθεί η πρόσβαση πίσω, αλλά εκτός από τις πίσω πόρτες μπορεί να αξιοποιήσει κανείς και το «ρίξιμο» των μπροστινών καθισμάτων για περισσότερο άνετη είσοδο. Όσο για χώρους αποσκευών, ο μικρός αποθηκευτικός κάτω από το εμπρός καπό προορίζεται για το φορτιστή (που πρέπει να έχει κανείς πάντα μαζί του, καθώς μια φόρτιση της τάξης των 3 ωρών δίνει 40-50 χλμ. αυτονομίας) και το κιτ επισκευής ελαστικού, ενώ πίσω υπάρχουν διαθέσιμα 260 λτ. χωρητικότητας για τις όποιες αποσκευές.


Με πλήρη εξοπλισμό και κλιματισμό περιορισμένων δυνατοτήτων όταν ο οδηγός έχει επιλέξει το οικονομικό πρόγραμμα κίνησης, το σημείο αναφοράς είναι οι δύο έγχρωμες οθόνες (η μία παίζει ρόλο του πίνακα οργάνων) που διακρίνονται για την ευκρίνειά τους, αρκεί να έχεις διαβάσει καλά το manual προκειμένου να αξιοποιείς το σύνολο των διαθέσιμων πληροφοριών.

Στα συν η δυνατότητα να τοποθετήσεις όλα τα καθημερινά μικροπράγματά σου, στις πολλές διαφόρων διαστάσεων θήκες που υπάρχουν ολόγυρα.

Η θέση σε λειτουργία του ηλεκτροκινητήρα (ενεργειακής απόδοσης Α+) γίνεται απολύτως αθόρυβα, όπως άλλωστε και η κίνηση στη συνέχεια, χάρη και στα χαμηλών τριβών ειδικά λάστιχα με τις 19άρες ζάντες (155/70 R19). Είναι δε τόσο αθόρυβη η λειτουργία ούτως ώστε στον πρόσθετο εξοπλισμό, προσφέρεται ηχοσύστημα που μέχρι τα 30χλμ/ώρα παράγει μέσω ηχείων ήχο κινητήρα προκειμένου να ειδοποιούνται οι παρακείμενοι πεζοί.

Ο ηλεκτροκινητήρας ισχύος 125 KW μεταδίδει στους πίσω τροχούς ροπή 250 Nm (περίπου όση ένας βενζίνης 2.000 κ.εκ.) που είναι διαθέσιμη πρακτικά από τις μηδέν στροφές, έχοντας σαν αποτέλεσμα κορυφαία επιτάχυνση (0-100 σε 7.2’’), που όμως αν παρασύρει τον οδηγό σε συνεχή επίτευξη/επίδειξή της, τότε η αποφόρτιση της μπαταρίας γίνεται με αστραπιαίους ρυθμούς και ενδεχομένως να μείνεις «καραβοφάναρο» στο δρόμο, ψάχνοντας πρίζα και μπαλαντέζα…

Εντυπωσιακές επίσης είναι και οι ρεπρίζ (80-120 σε 4.9’’), προς όφελος της ενεργητικής ασφάλειας στα προσπεράσματα, ενώ η τελική ταχύτητα μόλις ξεπερνά τα 150 χλμ/ώρα.

Πάντως, με βάση και τις ενδείξεις στον υπολογιστή ταξιδιού της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας, η μέση μας κατανάλωση ήταν περί τις 14 kWh ανά 100 χιλιόμετρα, σαφώς μεγαλύτερη από την τυποποιημένη των 12,9 kWh/100 km, αλλά με το eco pro+ και αυτοσυγκράτηση μπορείς να επιτύχεις ακόμα και 12,5 KWh. Έτσι ή αλλιώς με όποια μέση κατανάλωση η οικονομία «καυσίμου» είναι απίστευτη, και εδώ είναι το ατού του i3, ενός αυτοκινήτου αποκλειστικά για την πόλη. Υπεύθυνο γι’ αυτό η αυτονομία των 160 θεωρητικών χιλιομέτρων που προσφέρει η τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα μπαταρία λιθίου και η οποία χρειάζεται πολλές ώρες (6-8) σύνδεση σε μια απλή πρίζα για να δεις το πρωί στο ταμπλό του i3 ότι έχεις τη δυνατότητα να κινηθείς για περίπου 150-160 χιλιόμετρα με τις 22 KWh χωρητικότητας της μπαταρίας. Σε περίπτωση πάντως ταχυφόρτισης, ο απαιτούμενος χρόνος είναι μισή ώρα.

Η ένδειξη αυτονομίας βέβαια «παίζει» από μέρα σε μέρα, κάτι που συνδέεται με το πόσο οικονομικά έχουμε κινηθεί την προηγούμενη.

Η αλήθεια είναι ότι το να οδηγείς οικονομικά είναι από τη μια επιβεβλημένο, για να μην μειώσεις την αυτονομία, από την άλλη δύσκολο, γιατί απαιτεί αυτοσυγκράτηση. Όμως προς θεού, μην πιστέψετε πως το i3 είναι ένα BMW επιδόσεων, παρά τις τιμές των επιταχύνσεων που επιτυγχάνει.

Ο λόγος είναι ότι, την πρώτη φορά που θα στρίψετε γρήγορα θα ενεργοποιηθούν τα ηλεκτρονικά βοηθήματα ευστάθειας καθώς θα διαπιστώσετε ότι γλιστράτε περισσότερο και νωρίτερα απ’ ό,τι περιμένατε. Βέβαια το τιμόνι είναι εξαιρετικό τόσο στην αίσθηση και ακρίβεια, όσο και στο πόσο «κόβει», γεγονός που επιτρέπει στο σχετικά μικρό αμάξωμα να ελίσσεται μέσα σε μια «σπιθαμή γης». Από την άλλη δεν μπορούμε να συνδυάσουμε τα μεγάλα λάστιχα με καλό κράτημα, καθώς αυτά είναι πολύ στενά χάριν της οικονομίας.

Όλα τα παραπάνω γίνονται βέβαια χωρίς αλλαγές ταχυτήτων, καθώς το i3 δεν έχει κιβώτιο ταχυτήτων, οδηγείται σαν αυτόματο με μεγάλη ευκολία και το μόνο που θέλει εξοικείωση είναι, η έντονη επιβράδυνση κάθε φορά που ο οδηγός αφήνει το γκάζι, προς όφελος της ανάκτησης ενέργειας.

Καταλήγοντας, κατατάσσουμε το BMW i3 σαν ένα από τα πιο ευχάριστα και πρακτικά αυτοκίνητα που έχουμε οδηγήσει τα τελευταία 35 χρόνια που είμαστε στο χώρο, αλλά…

Τα 36.000 ευρώ και ειδικά στις μέρες που ζούμε, σε συνδυασμό με το ότι, είναι αποκλειστικά και μόνο αυτοκίνητο πόλης λόγω ελάχιστης αυτονομίας, μας επιτρέπει να το αξιολογήσουμε μόνο θεωρητικά. Αν και όταν (με εντολή Σαμαρά…) ανακάμψουμε σαν οικονομία και μπορέσουμε να έχουμε ένα αυτοκίνητο για κάθε χρήση στο γκαράζ μας, τότε είναι σχεδόν βέβαιο πως θα το επιλέγαμε, καθώς -είναι αλήθεια- πως μας κέρδισε, τόσο με την τεχνολογία και την ποιότητα υλικών/κατασκευής, όσο και με την άνεση (παρά την κάπως «ξερή» ανάρτηση) και την πολυτέλεια που αποπνέει συνολικά.

Υπέρ: Η ροπή του ηλεκτροκινητήρα, το εσωτερικό, η ποιότητα υλικών/κατασκευής, το ελάχιστο κόστος κίνησης, η ευελιξία, το φρενάρισμα στο άφημα του γκαζιού.

Κατά: Τιμή, μικρή αυτονομία, χώροι αποσκευών, έλλειψη σημείων ταχυφόρτισης.

Τεχνικά Χαρακτηριστικά

Ηλεκτροκινητήρας: 125 kW (170 hp)
Μπαταρία: Li-ion 360 V / 22 kWh
0-100 km/h: 7,2’’
Ταχύτητα: 150 km/h
Αυτονομία: Περίπου160 km
M x Π x Y: 3999 x 1775 x 1578 mm
Πορτμπαγκάζ: 260 λίτρα
Βάρος: 1270 κιλά
Τιμή: από 36.150