Η αντιπροσωπεία της BMW στην Ελλάδα παρουσίασε στους δημοσιογράφους την 7η γενιά της σειράς 3, ενός μοντέλου ηλικίας 44 ετών με περισσότερα από 15,5 εκατομμύρια πωλήσεις, που θεωρείται η «καρδιά» της γερμανικής μάρκας.
Η παγκόσμια πρεμιέρα της νέας BMW σειράς 3 Sedan πραγματοποιήθηκε στο Mondial de l’Automobile στο Παρίσι, τον Οκτώβριο του 2018 και τα πρώτα αυτοκίνητα θα παραδοθούν αυτό τον μήνα. Το νέο μοντέλο θα κατασκευάζεται στο εργοστάσιο της εταιρείας, στο Μόναχο, στο Tiexi (Shenyang) από την κοινοπραξία BMW Brilliance Automotive (BBA) και στο πρόσφατο εργοστάσιο της μάρκας στο San Luis Potosí στο Μεξικό.
Εντυπωσιακή σχεδίαση
Μακρύτερη (85 χλστ.), φαρδύτερη (16 χλστ.) και μόλις 1 χλστ. ψηλότερη από την προκάτοχό της, η 7η γενιά της σειράς 3 έχει μακρύτερο κατά 41χλστ μεταξόνιο και αυξημένα μετατρόχια (εμπρός: + 43 χλστ., πίσω: +21 χλστ.), ενώ είναι -παρά το πιο άκαμπτο πλαίσιο- και ελαφρύτερη (έως 55 κιλά) και με ιδανική κατανομή βάρους (50:50).
Η μεγάλη μάσκα και οι προβολείς (Full-LED στάνταρ), κυριαρχούν στο εμπρός τμήμα του αυτοκινήτου. Οριζόντιες γραμμές και λεπτά, κομψά, σκούρα φώτα LED χαρίζουν στο πίσω τμήμα οπτικό εύρος και σπορ χαρακτήρα, στον οποίο συμβάλλουν και οι δυο τραπεζοειδείς απολήξεις της εξάτμισης.
Σπορ εικόνα στο εσωτερικό
Η νέα σχεδιαστική γλώσσα της μάρκας αναδεικνύει την ευρυχωρία της καμπίνας και, σε συνδυασμό με το οδηγοκεντρικό cockpit, αυξάνει τον βαθμό συγκέντρωσης του οδηγού στο δρόμο. Η νέα ταξινόμηση οθονών των Control Display και πίνακα οργάνων, η ψηλή κεντρική κονσόλα και η ασορτί σχεδίαση του μοντέρνου πίνακα οργάνων και της επένδυσης θυρών δημιουργούν μία συνολική σπορ εικόνα και αίσθηση ευρυχωρίας.
Τα χειριστήρια είναι διατεταγμένα σε σαφείς λειτουργικές ζώνες. Στο κέντρο του πίνακα οργάνων, οι ενδείξεις και οι διακόπτες του συστήματος κλιματισμού (A/C) και οι αεραγωγοί αποτελούν μία ανεξάρτητη ομάδα, ενώ οι λειτουργίες φώτων ελέγχονται από ένα πάνελ διακοπτών δίπλα στο στάνταρ, δερμάτινο σπορ τιμόνι. Ο διακόπτης start/stop βρίσκεται τώρα σε ένα πάνελ ελέγχου νέας αισθητικής στην κεντρική κονσόλα, ενώ ο νέας σχεδίασης επιλογέας σχέσεων πλαισιώνεται από το iDrive Controller, τα μπουτόν επιλογής του Driving Experience Control και το ηλεκτρομηχανικό χειρόφρενο.
Ισχυροί κινητήρες
Πέντε ισχυροί κινητήρες διατίθενται με την έναρξη των πωλήσεων της νέας σειράς 3 Sedan. Η γκάμα αποτελείται από δύο 4κύλινδρους βενζινοκινητήρες με 184 ίππους στην 320i (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 6,0 – 5,7 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 137 – 129 g/km) και 258 ίππους στην 330i (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 6,1 – 5,8 l/100 km, εκπομπές CO2 στον μικτό κύκλο 139 – 132 g/km), και δύο 4κύλινδρους κινητήρες diesel με 150 ίππους στην 318d (κατανάλωση καυσίμου στον μικτό κύκλο: 4,5 – 4,2 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 120 – 112 g/km) και 190 hp στην 320d (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 4.7 – 4.4 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 122 – 115 g/km).
Επίσης, ένας 6κύλινδρος, εν σειρά πετρελαιοκινητήρας 265 ίππων κινεί την 330d (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 5,2 – 4,8 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 136 – 128 g/km). Στο λανσάρισμα διατίθεται το «έξυπνο» σύστημα τετρακίνησης με την 320d xDrive (κατανάλωση καυσίμου στο μικτό κύκλο: 4,8 – 4,5 l/100 km, εκπομπές CO2 στο μικτό κύκλο: 125 – 118 g/km). Όλες οι εκδόσεις πληρούν τις προδιαγραφές ρύπων Euro 6d-TEMP.
Πιο στιβαρό πλαίσιο – αναρτήσεις
Η νέα BMW σειρά 3 Sedan ζυγίζει 55 κιλά λιγότερο από την προκάτοχό της, ανάλογα με την έκδοση και το επίπεδο εξοπλισμού, έχει χαμηλό κέντρο βάρους με κατανομή 50 : 50, ενώ η ακαμψία της δομής του αμαξώματος και των βάσεων της ανάρτησης έχουν αυξηθεί σημαντικά.
Επιπλέον, η βελτιστοποιημένη αεροδυναμική μειώνει το συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,23 (για την 320d).
Η στάνταρ ανάρτηση και η προαιρετική ανάρτηση M Sport περιλαμβάνουν αποσβεστήρες μεταβλητής σκληρότητας, που επιτυγχάνουν ισορροπία μεταξύ σπορ συμπεριφοράς και άνεσης. Ο συνεχώς μεταβαλλόμενος έλεγχος επιτρέπει την προοδευτική προσαρμογή της σκληρότητας των αποσβεστήρων σύμφωνα με τις μεταβολές της διαδρομής των ελατηρίων, κάτι που μειώνει αισθητά την κίνηση του αμαξώματος κατά την εξουδετέρωση κραδασμών που προκαλούνται σε δρόμους με ανωμαλίες και στο δυναμικό στρίψιμο.
Η ανάρτηση M Sport (χαμηλότερη κατά 10 χλστ.) πλαισιώνεται στη λίστα προαιρετικών επιλογών από την ανάρτηση Adaptive M με ηλεκτρονικά ελεγχόμενους αποσβεστήρες. Οι δύο προαιρετικές εκδόσεις ανάρτησης προσφέρουν επίσης στους πελάτες τα πλεονεκτήματα του σπορ συστήματος διεύθυνσης με μεταβλητό λόγο υποπολλαπλασιασμού, η τελευταία έκδοση του οποίου έχει ακόμα πιο άμεση και ακριβή αίσθηση. Φρένα M Sport με τετραπίστονες σταθερές δαγκάνες μπροστά διατίθενται κατόπιν παραγγελίας.
Διαφορικό M Sport διατίθεται για τις 330i και 330d σε συνδυασμό με την ανάρτηση M Sport ή Adaptive M. Εδώ, η ηλεκτρονικά ελεγχόμενη, πλήρως μεταβλητή λειτουργία εμπλοκής στο πίσω διαφορικό βελτιώνει την ελκτική πρόσφυση, την ευελιξία, την ευστάθεια και το δυναμικό στρίψιμο.
Πολυτέλεια και πλούσιος εξοπλισμός
Οι εκδόσεις Advantage, Sport Line, Luxury Line και M Sport προσφέρουν στοχευμένη εξατομίκευση. Επιπλέον, νέας σχεδίασης τιμόνια και διάκοσμος εσωτερικού, προαιρετική δερμάτινη ταπετσαρία Vernasca και BMW Individual Merino, πίνακας οργάνων σε Sensatec και δερμάτινος πίνακας οργάνων BMW Individual, και αυτόματο σύστημα ελέγχου κλιματισμού τριών ζωνών, βοηθητικό καλοριφέρ και προαιρετική τηλεφωνία με ασύρματη φόρτιση, προσφέρουν πολυάριθμες δυνατότητες για βελτίωση της άνεσης και δημιουργία ενός εξατομικευμένου στυλ.
Το παρμπρίζ κατασκευάζεται στάνταρ από ακουστικό κρύσταλλο το οποίο διατίθεται προαιρετικά και για τα πλαϊνά παράθυρα, ενώ η -προαιρετική- κρυστάλλινη οροφή έχει κατά 100 χλστ μεγαλύτερη διαφανή επιφάνεια. Ο προαιρετικός φωτισμός περιβάλλοντος δημιουργεί μία ατμόσφαιρα πολυτέλειας στην καμπίνα, ενώ το ηχοσύστημα Harman Kardon surround παράγει υψηλού επιπέδου ήχο.
Αυξημένη ευρυχωρία στην περιοχή των ώμων και των αγκώνων των εμπρός επιβατών και πρόσθετος χώρος για τα πόδια, άνεση και ευκολία εισόδου και εξόδου, συμβάλουν σε μία άνετη αίσθηση χώρου στο εσωτερικό, ανάλογη και του χώρου αποσκευών που φτάνει τα 480 λίτρα.
Η διαιρούμενη 40 : 20 : 40 αναδιπλούμενη πλάτη των πίσω καθισμάτων ανήκει στον στάνταρ εξοπλισμό, ενώ το αυτόματο άνοιγμα του πορτμπαγκάζ και ένας αναδιπλούμενος κοτσαδόρος, ανήκουν στις προαιρετικές επιλογές. Το προαιρετικό Comfort Access, τώρα με νέο σύστημα αισθητήρων, επιτρέπει το αυτόματο κλείδωμα και ξεκλείδωμα του αυτοκινήτου και περιλαμβάνει hands-free άνοιγμα και κλείσιμο του πορτμπαγκάζ.
Αυτοματοποιημένη οδήγηση
Η νέα σειρά 3 Sedan χρησιμοποιεί μεγαλύτερο αριθμό καινοτόμων συστημάτων υποβοήθησης που ανοίγουν το δρόμο για την αυτοματοποιημένη οδήγηση. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει Collision & Pedestrian Warning με λειτουργία City Braking, με την τελευταία έκδοση να ειδοποιεί τον οδηγό και κατά την ανίχνευση ποδηλάτη. Άλλες επιλογές περιλαμβάνουν Active Cruise Control με λειτουργία Stop & Go function και Driving Assistant με Lane Departure Warning και Lane Change Warning, Rear Collision Prevention και Cross-Traffic Alert. Επίσης προσφέρεται το Driving Assistant Professional, ένα ολοκληρωμένο πακέτο βελτίωσης της άνεσης και της ασφάλειας.
Ένα από τα χαρακτηριστικά του Driving Assistant Professional είναι το Steering & lane control assistant, που συνεργάζεται με τον οδηγό για παραμονή του οχήματος στην εντοπισμένη λωρίδα μέσα από στενά περάσματα και περιλαμβάνει Lane Keeping Assistant με ενεργή προστασία από πλευρική σύγκρουση και αποφυγή εμποδίων.
Η νέα γενιά του Head-Up Display προσφέρει μεγαλύτερη επιφάνεια προβολής, νέα γραφικά και πρόσθετο περιεχόμενο οθόνης.
Επιπλέον, το Park Distance Control και η κάμερα οπισθοπορείας βοηθούν τον οδηγό να ελίσσεται και να εισέρχεται/εξέρχεται από χώρους στάθμευσης, ενώ η λειτουργία Parking Assistant αναλαμβάνει τον έλεγχο του τιμονιού, του γκαζιού, των φρένων και των αλλαγών σχέσεων με το κιβώτιο Steptronic κατά τους ελιγμούς στάθμευσης. Η γκάμα λειτουργιών του περιλαμβάνει επίσης Reversing Assistant, που προσφέρει δυνατότητα αυτόματης οπισθοπορείας για αποστάσεις έως 50 μ., ακολουθώντας την ίδια γραμμή που το όχημα έχει καλύψει νωρίτερα με εμπρόσθια πορεία.
Εργονομία και συνδεσιμότητα
Το νέο BMW Operating System 7.0 παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στη βελτιστοποίηση του συστήματος ελέγχου και απεικόνισης με σύγχρονες, ψηφιακές λειτουργίας προσανατολισμένες με ακρίβεια στις ανάγκες του οδηγού. Το προαιρετικό Live Cockpit Professional περιλαμβάνει σχεδιασμένες προσαρμοζόμενες, εξατομικεύσιμες ενδείξεις, σε έναν πλήρως ψηφιακό πίνακα οργάνων 12,3 ιντσών και Control Display 10,25 ιντσών.
Για λόγους άνεσης, ο οδηγός μπορεί να επιλέξει μεταξύ ελέγχου αφής της οθόνης Control Display, του iDrive Controller, των διακοπτών στο τιμόνι, του συστήματος αναγνώρισης χειρονομιών και του φωνητικού ελέγχου.
Πρεμιέρα στην νέα σειρά 3 Sedan κάνει ένας έξυπνος ψηφιακός βοηθός, με την ονομασία Intelligent Personal Assistant, που απαντά στο «Hey BMW».
Ένα μοναδικό χαρακτηριστικό που τον κάνει να ξεχωρίζει από τους υπόλοιπους ψηφιακούς βοηθούς είναι ότι οι οδηγοί μπορούν να του δώσουν το όνομα της αρεσκείας τους. Ο «βοηθός» αυτός μπορεί να εξηγεί κάθε είδους λειτουργία («Πώς λειτουργεί η υποβοήθηση μεγάλης σκάλας;»), να παρέχει πληροφορίες για την τρέχουσα κατάσταση («είναι η στάθμη του λαδιού ΟΚ;») και να βοηθά στην απάντηση ερωτήσεων όπως («Τι προειδοποιητικά μηνύματα έχω;»), όντας -με άλλα λόγια- ο τέλειος συνοδηγός.
Κινείται σαν τρένο στον δρόμο
Στη διάρκεια της εκδήλωσης είχαμε την ευκαιρία (αυτό που ο λαός λέει: βάλαμε στο χέρι) μια 320d xDrive sedan, δηλαδή μια τετρακίνητη έκδοση, με 2λιτρο diesel κινητήρα απόδοσης 190 ίππων (4000 σαλ) και το γνωστό -από άλλα BMW– αυτόματο 8άρι κιβώτιο, που είναι από τα καλύτερα του είδους.
Το περίπου 1600 κιλών αμάξωμα, κινείται ιδιαίτερα σβέλτα και χωρίς πολλές αλλαγές σχέσεων, χάρη στην ροπή των 400 Nm (από 1750-2500 στροφές/λεπτό), ενώ η ποιότητα κύλισης και η απουσία θορύβων μέσα στην πολύ καλά ηχομονωμένη καμπίνα, σε κάνει πολλές φορές να αμφισβητείς αν λειτουργεί ο κινητήρας.
Η τέλεια κατανομή βάρους εμπρός – πίσω, σε συνδυασμό με την πολύ καλά ρυθμισμένη (σε σπορ κατεύθυνση) ανάρτηση, αλλά και την «έξυπνη» τετρακίνηση, δίνουν την άνεση κίνησης με «εξωπραγματικές» ταχύτητες, ακόμα και στο πολύ δύσκολο/στενό και κακότεχνο οδικό δίκτυο Βάρης – Λαυρίου, ενώ το αίσθησης καρτ, γρήγορο και ακριβές τιμόνι δικαιολογεί απόλυτα τις αγωνιστικές επιδόσεις του Αλεσάντρο Ζανάρντι που ως γνωστόν κινεί μόνο τα χέρια του.
Η ανάρτηση σκληρή μεν, αποτελεσματική δε, ισοπεδώνει εγκάρσιες και διαμήκεις ανωμαλίες, κρατώντας το βαρύ αμάξωμα σαν τρένο, ενώ τα με άριστη πλευρική στήριξη καθίσματα διατηρούν ξεκούραστους τους επιβάτες και κυρίως τον οδηγό που δεν αισθάνεται ποτέ την ανάγκη να στηριχτεί από κάπου (δηλαδή από το… τιμόνι).
Κερασάκι στην τούρτα της νέας σειράς 3, τα αεριζόμενα εμπρός και πίσω δισκόφρενα που λειτουργούν σαν άγκυρες, ανεξαρτήτως ταχύτητας και γωνίας αμαξώματος.
Τέλος, όσον αφορά την γενική αίσθηση που αποκομίζουν -τουλάχιστον- οι εμπρός επιβάτες, αυτή θυμίζει TGV, δηλαδή το γαλλικό τρένο που πάει σαν τον άνεμο, ενώ οι επιβάτες απολαμβάνουν τα αναπαυτικά καθίσματα και τις ανέσεις εξοπλισμού.
Βέβαια, η σειρά 3 πλέον δεν είναι «μοντέλο βάσης», ή αλλιώς όχημα ευρείας ανάλωσης, αλλά ένα premium μεταφορικό μέσον που θυμίζει περισσότερο σειρά 5 της δεκαετίας 1990-2000, κάτι που υποστηρίζεται και από την τιμή κτήσης, η οποία για την βασική έκδοση (318d) ξεκινά στα 42.400 ευρώ, ενώ για την έκδοση που οδηγήσαμε (320d xDrive) είναι από 53.800 ευρώ.
Κλείνοντας, να γράψουμε και μια είδηση της… παρηγοριάς, που αφορά την κατανάλωση, η οποία στη διάρκεια της δοκιμής μας και με σβέλτη οδήγηση σε δύσκολους επαρχιακούς δρόμους, έδειξε μέση τιμή 7,4 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα.
Περισσότερες οδηγικές εντυπώσεις, προσεχώς.
Νίκος Τσάδαρης