Ολοκληρώθηκε νωρίς το απόγευμα της Κυριακής στην Λαμία το Ράλλυ Ακρόπολις ή Ράλι των Θεών όπως είναι γνωστό ένας από τους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι (WRC).που αποτελεί εθνικό πολιτιστικό κεφάλαιο καθώς φέρνει για σχεδόν μια εβδομάδα την χώρα μας στο επίκεντρο του παγκόσμιου μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Ο φετινός αγώνας (66η διοργάνωση) θα μείνει στην ιστορία για το «1-2-3» που πέτυχε η ομάδα της Hyundai μετά από οκτώ χρόνια πλήρους εμπλοκής ως κατασκευαστής στο WRC. Επίσης για πολλά χρόνια όλοι θα θυμόμαστε την υπερειδική διαδρομή στο ΟΑΚΑ (είχε γίνει και στο παρελθόν τα έτη 2005 & 2006), η οποία με την παρουσία σχεδόν 60.000 θεατών αναβάθμισε την εικόνα ολόκληρου του θεσμού προσθέτοντας ακόμα μία χρυσή σελίδα στην ιστορία του Ράλλυ Ακρόπολις σε όσα «γράφονται» επί πενήντα χρόνια (αρχής γενομένης το 1973) στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι.
Η κορεατική ομάδα, κάτοχος δύο Παγκόσμιων Πρωταθλημάτων στο WRC, χρειάστηκε να περιμένει οκτώ χρόνια μέχρι να προσθέσει και αυτό το επίτευγμα στο παλμαρέ της, συνδυάζοντάς το μάλιστα με την πρώτη της νίκη επί ελληνικού εδάφους. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τελευταία φορά που ένας κατασκευαστής κατέκτησε και τα τρία σκαλιά του βάθρου στο Ράλι Ακρόπολις ήταν το 1989, οπότε η Lancia είχε κάνει το «1-2-3» με τρεις Delta Integrale και οδηγούς τους Miki Biasion, Didier Auriol και Alessandro Fiorio.
Το σημάδι για τον θρίαμβο της Κορεάτικης ομάδας δόθηκε μέσα στο ΟΑΚΑ, όταν την 1η ειδική διαδρομή κέρδισε ο Τιερί Νεβίλ, τελικός νικητής του αγώνα. Όμως με την εκκίνηση του «αληθινού» αγώνα την πιο δύσκολη ημέρα την Παρασκευή, ήταν η M-Sport Ford που είχε κάθε λόγο να χαίρεται καθώς ο 9άκις πρωταθλητής WRC Σεμπάστιαν Λεμπ, επιστρέφοντας στην Ελλάδα 10 χρόνια μετά την τελευταία του εμφάνιση (νίκη & πρωτάθλημα το 2012), απογείωσε το Puma Rally1, κέρδισε 4 από τις 6 ειδικές και κάθισε στην κορυφή της κατάταξης το βράδυ της ουσιαστικά πρώτης ημέρα του αγώνα. Όμως δεν ήταν ο Λεμπ η έκπληξη καθώς οι περισσότεροι ποντάριζαν σε αυτόν ή τον Ροβάνπερα (Toyota) για την νίκη, αλλά ο νεαρός Γάλλος Πιερ-Λουί Λουμπέ που με ίδιο αυτοκίνητο κέρδισε δυο ειδικές και έφτασε στη Λαμία σε απόσταση αναπνοής από τον Λεμπ, ακολουθούμενος από τον Εσαπέκα Λάπι (Toyota Yaris Rally1), τον μόνο από την ιαπωνική ομάδα που έδειχνε ικανός να αντιπαρατεθεί στα Ford.
Την ίδια ώρα οι τελικοί θριαμβευτές συμπλήρωναν τις υπόλοιπες θέσεις της 6άδας, χωρίς όμως να δείχνουν αυτό που επρόκειτο να επακολουθήσει. Όμως νωρίς το πρωί του Σαββάτου το πάντα απρόβλεπτο Ακρόπολις δικαίωσε για άλλη μια φορά τη φήμη του. Μετά την πρώτη ειδική της ημέρας και ενώ ο Λεμπ με το Puma είχε μεγαλώσει την διαφορά από τον 2ο, ένα λουρί δυναμό τον άφησε στην άκρη του δρόμου να προσπαθεί με λύσσα να επισκευάσει το πληγωμένο αγωνιστικό, κάτι που όμως δεν κατάφερε. Στην αμέσως επόμενη ειδική, ένα κλατάρισμα στο Puma του Λουμπέ, τον έριξε στην 7η θέση και τότε σήμανε η ώρα της Hyundai. Ο Τιερί Νεβίλ βρέθηκε πρώτος καταδιωκόμενος σε απόσταση από τον ομόσταβλό του Τάνακ και από το Yaris του Λάπι. Από κοντά και ο Ντάνι Σόρντο με το 3ο i20 N Rally1 Hybrid, ενώ οι υπόλοιποι πρωταγωνιστές –κυριολεκτικά- δεν ήξεραν που βρισκόντουσαν με τον επίδοξο πρωταθλητή 2022 Κάλε Ροβάνπερα μόλις στην 19η θέση της γενικής.
Στο τέλος της ημέρας τα Hyundai ήταν στις θέσεις 1-2-3, ο Λάπι είχε εγκαταλείψει και μόνο ο Έβανς (Toyota Yaris) έδειχνε ικανός να σπάσει την Κορεάτικη τριπλέτα. Την ίδια ώρα οι προβληματισμοί στο Κορεάτικο στρατόπεδο ήταν έντονοι καθώς πιο κοντά στο κυνήγι του Ροβάνπερα για το πρωτάθλημα οδηγών ήταν ο Τάνακ, που όμως ήταν 2ος και αν ο Νεβίλ δεν έκανε πίσω τότε θα έχανε την ευκαιρία να πλησιάσει περισσότερο τον εκτός τόπου και χρόνου στο Ακρόπολις 22χρονο Φιλανδό.
Ποιος όμως τολμούσε να πει στο Νεβίλ να κάνει πίσω; Ο Βέλγος έχοντας κάνει τα πάντα προκειμένου να κερδίσει η ομάδα του το 2022, είχε να βρεθεί στο πρώτο σκαλί του βάθρου 11 μήνες, ενώ μαθηματικά έχει ακόμα ελπίδες για τον τίτλο. Τελικά την λύση έδωσε –μάλλον- ο πρόεδρος της Hyundai (τουλάχιστον έτσι ισχυρίστηκε ο Ζιλιέν Μονσέ, ο αγωνιστικός διευθυντής), «διατάζοντας» να διατηρηθεί η σειρά των οδηγών ώστε να γραφτεί η ιστορία του τριπλού βάθρου. Η εντολή αυτή δυσαρέστησε εμφανώς τον Τάνακ που είπε διάφορα στη συνέχεια, αλλά τίποτα δεν άλλαξε και στη Λαμία τα i20 N Rally 1 επέστρεψαν το απόγευμα της Κυριακής όπως ξεκίνησαν το πρωί. Σε αυτό βοήθησε πολύ η εγκατάλειψη του Έβανς (Yaris) που δεν κατάφερε να ξεκινήσει ούτε μια ειδική της τελευταίας ημέρας, αφήνοντας τρίτο χωρίς πίεση τον μετρ του βάθρου Ντάνι Σόρντο.
Όλα τα παραπάνω δούλεψαν και προς όφελος της M-Sport Ford που μετά την καταστροφή του Σαββάτου είδε δυο από τα πέντε Puma Rally1 της να τερματίζουν στην 4η (Λουμπέ) & 5η (Μπριν) θέση.
Παρηγοριά στην απρόσμενα «άρρωστη» Toyota, η 6η θέση του Κατσούτα και η 2η θέση του Ροβάνπερα (δήλωσε πως έζησε το χειρότερο αγωνιστικό Σαββατοκύριακο της καριέρας του) στην power stage (νικητής ο Τάνακ) την ειδική που δίνει τους έξτρα βαθμούς στους πέντε πρώτους.
Η εγκατάλειψη πολλών πληρωμάτων με αυτοκίνητα Rally1 έφερε ψηλά στην κατάταξη τους οδηγούς της κατηγορίας WRC2. Έτσι, ο Φινλανδός Emil Lindholm με το Skoda Fabia Rally2 σημείωσε τη δεύτερη νίκη του στο θεσμό για φέτος, έπειτα από εκείνη που πέτυχε στην πατρίδα του, τερματίζοντας παράλληλα και στην 7η θέση της γενικής κατάταξης. Δεύτερος τερμάτισε ο Nikolay Gryazin με ίδιο αυτοκίνητο, καταφέρνοντας να αποφύγει τα προβλήματα. Η σπουδαία επίδοση του αγώνα, όμως, ήρθε από τον Κύπριο Αλέξανδρο Τσουλόφτα (9ος γενικής κατάταξης), που με τον Ross Whittock στο δεξί μπάκετ του Volkswagen Polo GTI κατάφερε να ανέβει στο τρίτο σκαλί του βάθρου στην κατηγορία, υποσκελίζοντας στην τελευταία ειδική του αγώνα, τη Wolf Power Stage, τον Eyvind Brynildsen και εκμεταλλευόμενος στο έπακρο την άτυχη στιγμή του Johan Rossel (τουμπάρισε στην τελευταία ειδική).
Στο JWRC η αγωνία κράτησε μέχρι το τέλος, με τον Robert Vivres να κατακτά το Πρωτάθλημα Νέων. Ο νεαρός Εσθονός εκμεταλλεύτηκε τα προβλήματα των αντιπάλων του (κυρίως την εγκατάλειψη του ταλαντούχου Φιλανδού Παγιάρι) και οδηγώντας με μεγάλη ωριμότητα εξασφάλισε το έπαθλο, που μεταφράζεται σε τέσσερις αγώνες στο WRC2 την επόμενη χρονιά. Πάντως, ο Βρετανός Jon Armstrong προσπάθησε μέχρι το τέλος να κάνει το μεγάλο comeback, αλλά εντέλει δεν τα κατάφερε.
Ανάμεσα στα ελληνικά πληρώματα, την πρώτη θέση κατέκτησαν οι Λάμπρος Αθανασούλας-Νίκος Ζακχαίος με το Hyundai i20 N Rally2, με τον Έλληνα οδηγό να μην αποδίδει σύμφωνα με τα υψηλά του στάνταρντ, λόγω του ότι διανύει μετεγχειρητική περίοδο. Δεύτεροι ακολούθησαν οι Βασίλης και Γιάννης Βελάνης με ακόμα ένα Skoda Fabia Rally2, οι οποίοι είχαν μια έξυπνη στρατηγική που τους έφερε ψηλά στον τερματισμό. Την πρώτη τριάδα συμπλήρωσαν οι Νώντας Καρανικόλας-Γιώργος Κακαβάς με το Ford Fiesta Rally3, εντυπωσιάζοντας στην πρώτη τους εμφάνιση με το συγκεκριμένο αυτοκίνητο. Όσον αφορά την κατηγορία RC4, την πρωτιά κατέκτησαν ο Πασχάλης Χατζημάρκος-Μάριος Τσαούσογλου με το Peugeot 208 Rally4, κινούμενοι γρήγορα και αποφεύγοντας τα προβλήματα που θα τους έθεταν εκτός. Πίσω τους, οι Σάββας Λευκαδίτης-Βαγγέλης Ακράτος σημείωσαν εξαιρετικούς χρόνους με το Peugeot 208 Rally4, αλλά δεν κατάφεραν να καλύψουν το χρόνο που έχασαν την πρώτη μέρα. Συναισθηματική αξία έχει και ο τερματισμός του 74χρονου Χάρη Καλτσούνη (Opel Corsa Rally4) στο 45ο Ακρόπολις της καριέρας του.
Κάπως έτσι το Ράλλυ Ακρόπολις 2022 επιβεβαίωσε την παράδοση που το θέλει να μην «υπακούει» σε προγνωστικά, γεγονός που το συγκαταλέγει στους κορυφαίους αγώνες του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος.
Τώρα, με τρεις αγώνες να απομένουν για την ολοκλήρωση του WRC 2022, ο Ροβάνπερα έχει αγκαλιάσει τον τίτλο σε ηλικία μόλις 22 χρονών, αφού προηγείται 53 βαθμούς από τον Τάνακ και 76 βαθμούς από τον Νεβίλ. Αντίστοιχα η ομάδα της Toyota έχει προβάδισμα 63 βαθμών από την Hyundai, με 3η –μακράν πίσω- την M-Sport Ford. Νεότερα στις 29/9-2/10 από την μακρινή Νέα Ζηλανδία όπου ο επόμενος γύρος του πρωταθλήματος με την συμμετοχή και του 8άκις πρωταθλητή Σεμπαστιάν Οζιέ (Toyota).