Η Alfa Romeo Stelvio, το πρώτο και μοναδικό μέχρι σήμερα SUV της θρυλικής ιταλικής μάρκας, δεν έτυχε ενθουσιώδους υποδοχής από τους φανατικούς θιασώτες της, τους γνωστούς και ως «Αλφίστι». Η συνέχεια όμως δικαίωσε όσους επέμεναν στην παραγωγή του μοντέλου, καθώς και οι πλέον ακραίοι διαπίστωσαν ότι, ακόμα και ένα SUV μπορεί να είναι άξιος διάδοχος μιας πλούσιας ιστορίας που βρίθει σπορ μοντέλων και αγωνιστικών διακρίσεων.
Αφορμή της εισαγωγής μας, η συμβίωση με μια από τις ανανεωμένες (κυρίως ως προς την αεροδυναμική απόδοση) Stelvio που δεν βάζει φωτιά στο δρόμο (όπως η Quadrifoglio Verde), αλλά είναι αυτό που λέμε «λίρα 100» εκμεταλλευόμενη την σχεδιαστική της φινέτσα, την άριστη ποιότητα κατασκευής και τον πετρελαιοκινητήρα (2.200 κ.εκ., 190 ίπποι) προδιαγραφών Euro 6D-Final. Κατασκευασμένη πάνω στην πλατφόρμα «Giorgio», διαθέτει μηχανικά μέρη υψηλής απόδοσης και χαμηλού βάρους, όπως ο άξονας μετάδοσης από ανθρακονήματα, η ανάρτηση Alfa LINK και το σύστημα φρένων IBS (brake-by-wire).
Η έκδοση της δοκιμής μας με τα διακριτικά Sprint στα εμπρός φτερά διακρίνεται κυρίως από την μάσκα, τις δαγκάνες των φρένων, τις δύο μπούκες της εξάτμισης και τις εντυπωσιακές μαύρες 19άρες ζάντες, ενώ όσοι την είδαν εκθείαζαν το σκούρο πράσινο μεταλλικό χρώμα (Visconti Green με επιπλέον χρέωση 1.400€) που δένει γάντι με την καφέ δερμάτινη ταπετσαρία. Σε κάθε περίπτωση το αντικειμενικά όμορφο ιταλικό SUV δεν περνά απαρατήρητο, ενώ με το ύψος του από το έδαφος υποδηλώνει σαφώς ότι μπορεί και εκτός ασφάλτινων διαδρομών.
Εσωτερικό – Εξοπλισμός
Η αναβαθμισμένη εργονομία (αρκεί να εντοπίσεις το μπουτόν της εκκίνησης που είναι πάνω στο τιμόνι) της καμπίνας σε συνδυασμό με τα ποιοτικά υλικά, τον ευχάριστο διάκοσμο και την άριστη ποιότητα συναρμογής, δίνουν μια συνολική εικόνα που από μόνη της αρκεί να… συγχωρήσει την μάρκα για όλα τα ποιοτικά αμαρτήματα του παρελθόντος. Είναι χαρακτηριστικό ότι, ακόμα και τα χαλάκια στην καμπίνα είναι στερεωμένα σε τέσσερα σημεία.
Με άλλα λόγια, η Stelvio που παρουσιάζουμε σε αυτό το δημοσίευμα μπορεί να σταθεί τουλάχιστον στα ίσια με όποιο ποιοτικό πρότυπο είχαμε μέχρι σήμερα από αυτοκίνητα ευρείας παραγωγής ανεξαρτήτως κατηγορίας.
Οι χώροι επαρκούν άνετα για τέσσερις ενήλικες ανεξαρτήτως σωματοδομής, ο βαθύς χώρος αποσκευών χωρά 525 λτ έχει βάθος και υπάρχουν πολλοί αποθηκευτικοί χώροι, αλλά –δυστυχώς- δεν υπάρχει ρεζέρβα.
Το μεγαλύτερο μέρος του ταμπλό διαθέτει αφρώδη πλαστικά, με ευχάριστη υφή και άριστη συναρμολόγηση, ενώ τα δερμάτινα σπορ καθίσματα προσφέρουν έντονη πλευρική στήριξη και κατά συνέπεια αίσθηση ασφάλειας, παρά το ότι οδηγός & συνοδηγός κάθονται αρκετά ψηλά (+19 εκ. από την θέση μιας Giulia).
Επιπλέον, η ύπαρξη της πλήρους σειράς συστημάτων υποβοήθησης (ADAS) μεριμνά για την ασφάλεια των επιβατών, δίνοντας ταυτόχρονα την δυνατότητα αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Το σύστημα πολυμέσων με νέο λογισμικό ανταποκρίνεται ταχύτερα στις εντολές του οδηγού, που το ελέγχει μέσω μιας οθόνης αφής 8,8 ιντσών και ενός περιστροφικού χειριστηρίου στην κεντρική κονσόλα. To σύστημα πολυμέσων επίσης, δίνει στον οδηγό την δυνατότητα να παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο πολλές παραμέτρους λειτουργίας όπως π.χ. την απόδοση του κινητήρα, την πίεση του τούρμπο κ.ά.. Την πληροφόρηση συμπληρώνει η νέα TFT οθόνη των 7” με την ανανεωμένη διαμόρφωση, που βρίσκεται στον κεντρικό πίνακα οργάνων και είναι εύκολα αναγνώσιμη.
Ο πλούσιος εξοπλισμός διαθέτει επίσης, δυο τύπων θύρες USB, δυνατότητα ασύρματης φόρτισης κινητού, υποστηρίζει λειτουργίες Android Auto και Apple CarPlay, ενώ στην βάση του επενδεδυμένου με δέρμα επιλογέα ταχυτήτων βρίσκεται ένα λογότυπο με την ιταλική σημαία.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Κάτω από το μεγάλο καπό βρίσκεται ο 4κύλινδρος 2,2 λίτρων diesel κινητήρας με απόδοση 190 ίππων στις 3.500 στροφές και ροπή 450 Nm από τις 1.750 σαλ. Ο κινητήρας αυτός συνδυάζεται με το (στάνταρ) 8άρι αυτόματο κιβώτιο της ZF, που για χειροκίνητες αλλαγές διαθέτει ευμεγέθη σταθερά paddles πίσω από το τιμόνι. Στην κατασκευή του κιβωτίου δόθηκε έμφαση στην μείωση των τριβών, ώστε να μειωθεί η κατανάλωση.
Η κίνηση μεταφέρεται και στους τέσσερις τροχούς μέσω του συστήματος τετρακίνησης Q4 που μεταβάλλει συνεχώς τη ροπή από όλα πίσω, έως 50:50 εμπρός-πίσω, ενώ δουλεύει άμεσα, με ακρίβεια και προσφέρει την οδηγική απόλαυση ενός πισωκίνητου αυτοκινήτου, σε συνδυασμό με την πρόσθετη ασφάλεια της τετρακίνησης σε συνθήκες χαμηλής πρόσφυσης.
Όσον αφορά τις επιδόσεις, τα 0-100 έρχονται σε 7,6 δεύτερα και η τελική ταχύτητα φθάνει τα 210 χλμ/ώρα, τιμές άκρως ικανοποιητικές για ένα μεσαιομεγάλο SUV 1.745 κιλών, με μέση κατανάλωση 8,0 λίτρων ανά 100 χιλιόμετρα (επίδοση της δοκιμής μας).
Την ίδια στιγμή οι χαμηλές τιμές ρύπων μειώνουν την τελική τιμή διάθεσης και κάνουν σχετικά προσιτό ένα όχημα που εύκολα ανταγωνίζεται και τα ομοειδή του της πιο πάνω κατηγορίας.
Από την θέση του οδηγού
Διαβάζοντας το «ημερολόγιο καταστρώματος» από την εβδομαδιαία συμβίωσή μας με την Stelvio Sprint, δεν βρήκαμε ψεγάδι εκτός από την έλλειψη ρεζέρβας και τον κάπως περιορισμένο χώρο για τα γόνατα των πίσω, που όμως με κατεβασμένο το κεντρικό υποβραχιόνιο είναι σαν να κάθονται σε μπάκετ καθίσματα.
Η Stelvio είναι τελικά ένα οδηγοκεντρικό SUV, με σπορ συμπεριφορά και παράλληλα άνεση υψηλού επιπέδου σε όλες τις διαδρομές. Το γεροδεμένο πλαίσιο (δεν έκανε ούτε τσικ παρά τα σχεδόν 20.000 δημοσιογραφικά χιλιόμετρα που μετράνε –τουλάχιστον- διπλά), με σφιχτή ανάρτηση που διαθέτει διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλούς συνδέσμους πίσω, έχει σαν αποτέλεσμα ένα από τα καλύτερα (αν όχι το καλύτερο) SUV που έχουμε οδηγήσει από καταβολής της κατηγορίας (1995). Αντιδρά άμεσα και με ακρίβεια στις εντολές του οδηγού (παρά το μεγάλο ύψος από το έδαφος) και κατορθώνει να απορροφά τις περισσότερες από τις ανωμαλίες των δρόμων, παρά τους 19 ιντσών τροχούς (με ψηλό προφίλ). Επιπλέον, η τετρακίνηση παρέχει πάντα την βέλτιστη πρόσφυση και το επιβλητικό όχημα στρίβει σαν σε ράγες, ενώ το ελαφρύ τιμόνι διακρίνεται για την αμεσότητα και την ακρίβεια. Στο ίδιο μήκος κύματος και τα φρένα που χάρη και στις τετραπίστονες εμπρός δαγκάνες είναι αποτελεσματικά και ακούραστα, ενώ τα φώτα κάνουν κυριολεκτικά τη νύχτα ημέρα.
Ο κινητήρας ανεβάζει εύκολα από τις 1.500 σαλ, κάνει θόρυβο όσο ανεβαίνουν οι στροφές που η ηχομόνωση απομονώνει από την καμπίνα (με κλειστά παράθυρα) και δείχνει πολύ πιο δυνατός, χάρη και στην άψογη λειτουργία-κλιμάκωση του αυτόματου κιβωτίου. Ο οδηγός μέσω του διακόπτη «D.N.A» έχει πρόσβαση σε τρία προγράμματα οδήγησης (Dynamic, Natural & Advanced Efficiency) που παραμετροποιούν τον κινητήρα, το κιβώτιο και τα ηλεκτρονικά ελεγχόμενα αμορτισέρ (αν υπάρχουν). Αξίζει να σημειωθεί ότι, στην επιλογή Dynamic, το κιβώτιο δεν αλλάζει σχέση όταν πατάς τέρμα το γκάζι ή αγγίζεις τον κόφτη αφήνοντας τον οδηγό ελεύθερο να αποφασίσει την επόμενη κίνηση.
Κοντολογίς, η Stelvio είναι ένα SUV με συμπεριφορά σπορ μοντέλου και μπορεί να κινηθεί άνετα με ρυθμούς που πολλά SUV δεν θα δουν ούτε επί θεωρητικής βάσης. Αυτό όμως που εντυπωσιάζει είναι ότι, όλα τα παραπάνω συνδυάζονται με πολύ υψηλή ποιότητα κατασκευής και συναρμολόγησης, γεγονός που σε κάνει να ψάχνεις την …καταγωγή του μοντέλου.
Δια ταύτα
Με μικρές αισθητικές και τεχνολογικές βελτιώσεις, η Stelvio αποτελεί το ίσως πιο –προσιτό- σπορ SUV της αγοράς, με έμφαση στην οδηγική ευχαρίστηση και στην ποιότητα κατασκευής – κύλισης. Πρόκειται για ένα όχημα που μπορεί να αλλάξει γνώμη ακόμα και στους φανατικούς εχθρούς της μάρκας, με τιμή λογική (για τα δεδομένα της κατηγορίας) που ξεκινά από 46.800€, στην οποία προστίθεται η 4ετης εργοστασιακή εγγύηση με ισχύ έως 160.00χλμ. και η αντίστοιχης ισχύος υπηρεσία οδικής βοήθειας.
Υπέρ
- Σχεδίαση εκτός & εντός
- Διάκοσμος εσωτερικού
- Ποιότητα υλικών – συναρμογής
- Απόδοση κινητήρα
- Επιδόσεις – Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός – Τεχνολογίες
- Αυτόματο κιβώτιο
- Χώροι για μικροπράγματα
Κατά
- Χώρος για γόνατα πίσω επιβατών
- Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, μεσαίο επιβατικό, SUV
- Διαστάσεις: 4.687 Χ 1.903 Χ 1.632 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.818 χλστ
- Βάρος: 1.745 κιλά
- Ρεζερβουάρ καυσίμων: 64 λτ
- Χώρος αποσκευών: 350 / 1.600 λτ
- Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, turbo, 2.143 κ.εκ.
- Ισχύς: 190 ίπποι / 3.500 σαλ
- Ροπή (Nm @ σαλ): 450 / 1.750
- Μετάδοση: Τετρακίνητο (Q4), με κεντρικό άξονα από carbon fiber
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο, 8 σχέσεων με paddles
- Ανάρτηση: Εμπρός Διπλά Ψαλίδια / Πολλαπλών συνδέσμων
- Τροχοί: 235/55/19
- Φρένα: Εμπρός – Πίσω Αεριζόμενοι Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 10,8 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 7.6΄΄
- Τελική ταχύτητα: 210 χλμ/ώρα
- Κατανάλωση καυσίμου (δοκιμής): 8,0λτ/100χλμ
- Μέσος όρος εκπομπών CO2 (WLTP): 156,0γρ/χλμ
- Τιμή: Από 46.800€ (δοκιμής 54.550€)
Νίκος Τσάδαρης