Το MX-30 είναι το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο παραγωγής της Mazda, σχεδιασμένο με βάση τη φιλοσοφία Kodo και στιλ εμπνευσμένο από την ανθρωποκεντρική προσέγγιση, με επίκεντρο τις σύγχρονες αξίες και το lifestyle.
Πρόκειται ουσιαστικά για ένα ακόμα αιρετικό και όμορφο μοντέλο (όπως άλλωστε συνηθίζει η πρωτοποριακή ιαπωνική εταιρία), που με εμφάνιση SUV στοχεύει μόνο τις εντός των πόλεων μετακινήσεις, κάτι στο οποίο συνηγορούν και οι συμπαγείς εξωτερικές διαστάσεις (4.395×1.795×1.555 χλστ.). Βασικά του χαρακτηριστικά είναι η «επιθετική» εμπρός όψη, η έντονη κλίση της οροφής προς τα πίσω και τα τρισδιάστατα πίσω φωτιστικά σώματα, που συνθέτουν ένα κουπέ αμάξωμα που όμως δεν προορίζεται για σπορ χρήση.
Αιρετική ήταν και η επιλογή της μικρής σε χωρητικότητα μπαταρίας που προέκυψε μετά από έρευνα για τις εκπομπές ρύπων που παράγονται στον κύκλο ζωής ενός μοντέλου (παραγωγή, χρήση και ανακύκλωση). Το αποτέλεσμα της έρευνας ήταν ότι, το μέγεθος της μπαταρίας είναι ανάλογο με την ποσότητα των ρύπων που παράγονται στον πλήρη κύκλο ζωής ενός ηλεκτρικού οχήματος. Σε συνέχεια αυτής της διαπίστωσης, η μπαταρία των 35,5 kWh που επελέγη είναι ιδανική στον συνδυασμό ρύπων, αυτονομίας, βάρους, αλλά και οδικής συμπεριφοράς. Μια επιλογή που –κατά την γνώμη μας- αποτελεί και την αχίλλειο πτέρνα του MX-30.
Η αρχιτεκτονική κατασκευής του μοντέλου, συντελεί ούτως ώστε οι κάθετες, διαμήκεις και πλευρικές συναρμογές του αμαξώματος να αυξάνουν κατακόρυφα το βαθμό ακαμψίας, βοηθώντας την λειτουργία των ελαστικών και των αμορτισέρ, ενώ η μπαταρία αποτελεί δομικό στοιχείο του αμαξώματος.
Εσωτερικό δυο ταχυτήτων
Στο εσωτερικό αρχικά ξαφνιάζει η χρήση φελλού στην κονσόλα και στις εσωτερικές χειρολαβές. Πρόκειται για οικολογικό υλικό που συλλέγεται χωρίς υλοτόμηση από το φλοιό των δέντρων, ενώ οι επενδύσεις των θυρών προέρχονται από ανακυκλωμένα πλαστικά μπουκάλια. Ακολουθούν οι αντικρυστά ανοιγόμενες πόρτες (οι εμπρός ανοίγουν κανονικά σε γωνία 82°, ενώ οι πίσω αντίθετα, σε γωνία 80°). Μειονέκτημα εδώ, τα πίσω σταθερά παράθυρα που κάνουν ακόμα οξύτερο το πρόβλημα του περιορισμένου χώρου για τους πίσω επιβάτες, που ουσιαστικά δεν μπορεί να είναι άνω των δυο και μάλιστα όχι υψηλόσωμοι.
Η συνέχεια αφορά την πολύ καλή ποιότητα υλικών και συναρμολόγησης, τον ευχάριστο σχεδιασμό, την εργονομία (όσον αφορά τους εμπρός επιβάτες) και τον πλούσιο εξοπλισμό, που –μεταξύ άλλων- περιλαμβάνει 18άρες ζάντες, ηχοσύνολο με 8 ηχεία, προβολείς LED και το πακέτο συστημάτων ασφαλείας i-Activsense.
Το εσωτερικό, διακρίνεται και για την οδηγοκεντρική σχεδίαση της θέσης οδήγησης, με το κάθισμα του οδηγού να διαθέτει στην πλάτη του δυο διακόπτες που αλλάζουν την κλίση της και μετακινούν ταυτόχρονα όλο το κάθισμα προς τα εμπρός, προσφέροντας έτσι άνετη είσοδο και έξοδο του επιβάτη πίσω από τον οδηγό. Ο εργονομικός σχεδιασμός των καθισμάτων διατηρεί τη λεκάνη σε όρθια θέση και βοηθά τη σπονδυλική στήλη, αλλά οι πίσω έχουν περιορισμένο χώρο και παράθυρα που δεν ανοίγουν.
Η «αιωρούμενη» κεντρική κονσόλα ξεχωρίζει από το ταμπλό και τα υπόλοιπα στοιχεία του εσωτερικού, παρέχοντας πρόσθετο αποθηκευτικό χώρο στους εμπρός επιβάτες, που όμως στην πράξη δεν είναι εύκολα αξιοποιήσιμος. Επίσης, η κάτω κονσόλα ενσωματώνει σε μία οθόνη αφής των 7 ιντσών, το σύστημα ελέγχου του κλιματισμού.
Ο πίνακας οργάνων περιλαμβάνει μία κεντρική οθόνη TFT LCD των 7ιντσών. Αυτό παρέχει στον οδηγό μια πληθώρα πληροφοριών με σαφή, συμπυκνωμένο τρόπο, επιτρέποντάς του να τις κατανοήσει γρήγορα και με ελάχιστη απόσπαση της προσοχής του. Το αυτοκίνητο διαθέτει επίσης, σαν στάνταρ, οθόνη HUD (Head Up Display) που προβάλλει μπροστά από το παρμπρίζ όλες τις σχετικές πληροφορίες οδήγησης, ακριβώς μπροστά στο οπτικό πεδίο του οδηγού, ελαχιστοποιώντας έτσι την απόσπαση της προσοχής του από τον δρόμο.
Το MX-30 εφοδιάζεται με οθόνη 8.8ιντσών, στο κέντρο του ταμπλό, στην οποία εκτός από τη διαμόρφωση διπλής οθόνης που χρησιμοποιεί τη μορφή ευρείας οθόνης για να κάνει τη συσκευή ακόμα πιο εύκολη στη χρήση, το περιεχόμενο εμφανίζεται με την ίδια γραμματοσειρά με άλλες ενσωματωμένες συσκευές όπως τα όργανα, παρέχοντας κοινή εμφάνιση των οργάνων σε όλη την καμπίνα.
Ο περιστροφικός διακόπτης του Commander Control προσφέρει γρήγορο και εύκολο έλεγχο του συστήματος, διασφαλίζοντας στον οδηγό τη γρήγορη εκμάθηση και το χειρισμό χωρίς να χρειάζεται να τραβήξει το βλέμμα του από το δρόμο, αλλά πολλές φορές με ένα απαλό άγγιγμα κάνει αλλαγές στο σύστημα πολυμέσων. Σε επίπεδο συνδεσιμότητας, το σύστημα Mazda Connect, στον βασικό εξοπλισμό, υποστηρίζει συσκευές με λογισμικό Apple CarPlay και Android Auto, και η σύνδεση μέσω USB εξασφαλίζει απλό και έξυπνο ταίριασμα του κινητού σας.
Το MX-30 διαθέτει χώρο αποσκευών 366 λίτρων (δυστυχώς χωρίς ρεζέρβα), άφθονες θέσεις μικροαντικειμένων και πολυάριθμες θέσεις τροφοδοσίας, όπως δύο θύρες USB 2.5A και μια πρίζα DC 12V που είναι, στάνταρ, στο μπροστινό μέρος της αιωρούμενης κονσόλας, για τη φόρτιση smartphone, tablet κ.λπ., αλλά και μια έξοδο AC 150W για τη φόρτιση μεγαλύτερων συσκευών.
Ηλεκτροκινητήρας – Μπαταρία – Φόρτιση
Η νέα τεχνολογία ηλεκτροκίνησης e-Skyactiv που αξιοποιεί το MX-30, περιλαμβάνει ένα σύγχρονο υδρόψυκτο ηλεκτροκινητήρα εναλλασσόμενου ρεύματος (AC) και μία μπαταρία ιόντων λιθίου ισχύος 35,5 kWh. Το σώμα της μπαταρίας αποτελεί δομικό στοιχείο του αμαξώματος, γεγονός που ενισχύει τη συνολική ακαμψία του οχήματος, ενώ και οι δύο υποδοχές φόρτισης (κανονικής και ταχείας) βρίσκονται στο το πίσω δεξιό φτερό, και το ενσωματωμένο καλώδιο φόρτισης AC στο χώρο αποσκευών. Η μέγιστη ισχύς είναι 145 ίπποι, η μέγιστη ροπή 265 Nm και η κίνηση μεταδίδεται στους εμπρός τροχούς μέσω αυτόματου κιβωτίου μονής σχέσης.
Η απόδοση του κινητήρα δεν βάζει …φωτιά στα 1645 κιλά βάρους της κατασκευής, αλλά εξασφαλίζει επαρκείς επιδόσεις με 9.7΄΄ για τα 0-100 και 140 χλμ/ώρα τελική ταχύτητα που στην πράξη φτάνει και τα 150 (τουλάχιστον έτσι γράφει το ταχύμετρο).
Το νέο εδώ είναι η λειτουργία του γκαζιού, καθώς σε αντίθεση με το κλασσικό πεντάλ, αυτό του e-Skyactiv χρησιμοποιεί το δικό του σύστημα ελέγχου ροπής του ηλεκτροκινητήρα για να πετύχει την επιθυμητή ταχύτητα του οχήματος και τον έλεγχο της θέσης του, με βάση το βαθμό επιτάχυνσης και επιβράδυνσης που ζητείται από τον οδηγό.
Η στενή παρακολούθηση της διαδρομής καθώς και η ταχύτητα που ο οδηγός πατάει το γκάζι, δίνουν τη δυνατότητα στον ηλεκτροκινητήρα να ανταποκριθεί στις εντολές του οδηγού μέσω μίας πιο γραμμικής εφαρμογής της δύναμης G. Η ομαλή απόδοση της ροπής καθιστά εύκολη τη διατήρηση της ταχύτητας του αυτοκινήτου όταν ο οδηγός πατάει αργά το πεντάλ. Αντίθετα, ερμηνεύει το δυνατό πάτημα του πεντάλ ως ένδειξη ότι ο οδηγός επιθυμεί να επιταχύνει και ανταποκρίνεται άμεσα επιτυγχάνοντας ακαριαία επιτάχυνση.
Το ίδιο και κατά το άφημα του γκαζιού, το σύστημα παρακολουθεί την ταχύτητα με την οποία ο οδηγός χειρίζεται το πεντάλ και ρυθμίζει ανάλογα τις δυνάμεις της επιβράδυνσης.
Η συνεργασία ηλεκτροκινητήρα με το σύστημα πέδησης δίνει ανάκτηση ενέργειας κατά την επιβράδυνση, ενώ το σύστημα πέδησης προσφέρει ήρεμη μετάβαση από τη λειτουργία ανάκτησης ενέργειας στην υδραυλική επενέργεια του φρεναρίσματος. Επίσης, ο ηλεκτροκινητήρας, παρέχει μέσω του ηχοσυστήματος ακουστική αναπαραγωγή, που επιτρέπει στον οδηγό να αναγνωρίζει το ποσοστό ροπής του κινητήρα για ακριβή έλεγχο της ταχύτητας.
Σημαντικό για την «έξυπνη» οδήγηση και την αύξηση της αυτονομίας είναι τα πτερύγια (paddles) «αλλαγής ταχυτήτων» που επιτρέπουν στον οδηγό να προσαρμόζει τη ροπή του κινητήρα και το βαθμό ανάκτησης ενέργειας τόσο όταν εκείνος δεν πατάει το γκάζι όσο και όταν φρενάρει.
Αυτά έχουν τέσσερις «σκάλες» (δύο προς τα πάνω και δύο προς τα κάτω από το προεπιλεγμένο προφίλ “D”), τα οποία έχουν επίπτωση στη λειτουργία on/off του γκαζιού. Όταν οδηγείς σε κατηφόρα, η χρήση του αριστερού πτερυγίου έχει σαν αποτέλεσμα αύξηση της αντίστασης στην κίνηση του οχήματος (μαζί με αύξηση της ανάκτησης ενέργειας), επιτρέποντας στον οδηγό να ελέγχει καλύτερα το αυτοκίνητο. Εναλλακτικά, η χρήση του σωστού πτερυγίου κατά την οδήγηση σε απότομες κατηφόρες θα δώσει την αίσθηση μείωσης της αντίστασης στην κίνηση (και της ανάκτησης ενέργειας), καθιστώντας ευκολότερο για τον οδηγό να διατηρήσει την ταχύτητά του. Επιπλέον, η χρήση του δεξιού πτερυγίου κατά την οδήγηση σε αυτοκινητόδρομο θα εμποδίσει την επιβράδυνση, επιτρέποντας στον οδηγό να ταξιδεύει πιο εύκολα με προκαθορισμένη ταχύτητα χωρίς να κουράζει το δεξί του πόδι. Ο οδηγός μπορεί επίσης να χρησιμοποιήσει το αριστερό πτερύγιο όταν οδηγεί σε δρόμους με στροφές για να ελέγξει καλύτερα την επιτάχυνση, με αποτέλεσμα να έχει ευκολότερο έλεγχο της μεταφοράς φορτίου μέσα στη στροφή.
Όλο αυτό το παιχνίδι με τα πτερύγια μπορεί να βελτιώσει σημαντικά την περιορισμένη αυτονομία λόγω της μικρής μπαταρίας, ενώ ταυτόχρονα εξοικονομεί τα υλικά τριβής των φρένων που ουσιαστικά χρειάζονται μόνο για την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος.
Η διαφορά είναι τόση που με μέσο όρο κατανάλωσης ενέργειας τις 19KWh/100 χλμ. διαδρομής (και κατά συνέπεια έως 186 χλμ αυτονομίας με την μπαταρία των 35,5 KWh), στην διάρκεια της δοκιμής μας είχαμε μέση μικτή κατανάλωση μόλις 15,5 KWh (αυτονομία 229 χλμ), επίδοση πολύ κοντά στις 14.5 KWh που δίνει η Mazda για τον αστικό κύκλο.
Τέλος, για την φόρτιση της μπαταρίας, ο κατασκευαστής δίνει χρόνο 36 λεπτά σε ταχυφορτιστή 50 kW (από το 20% στο 80%), ή 3 ώρες σε wallbox 6,6 kW. Στην πράξη διαπιστώσαμε ότι, η πλήρης φόρτιση σε τριφασική οικιακή πρίζα σούκο διαρκεί σχεδόν 15 ώρες.
G-Vectoring Control
Στο MX-30, το G-Vectoring Control (GVC) της μάρκας, το οποίο χρησιμοποιεί το σύστημα μετάδοσης κίνησης για τη βελτίωση της απόδοσης του πλαισίου, έχει εξελιχθεί σε e-GVC Plus. Αυτό χρησιμοποιεί τα χαρακτηριστικά ροπής του ηλεκτροκινητήρα για τη βελτιστοποίηση της μετατόπισης φορτίου εμπρός-πίσω κάτω από ένα ακόμη ευρύτερο φάσμα σεναρίων οδήγησης.
Σε κάθε ταχύτητα, το σύστημα επιτυγχάνει ομαλές και απρόσκοπτες μεταβάσεις των δυνάμεων G στο διαμήκη και εγκάρσιο άξονα, είτε ο οδηγός κάνει διορθώσεις με το τιμόνι στην ευθεία, είτε στρίβοντας, ώστε να επιτύχει μία πιο φυσική και πιο ευχάριστη αίσθηση της συμπεριφοράς του αυτοκινήτου.
Το e-GVC Plus παρέχει εξαιρετικό έλεγχο της ροπής του κινητήρα και αμεσότητα στις κινήσεις του τιμονιού από τον οδηγού. Όταν ο οδηγός στρίβει το τιμόνι για να μπει σε μια στροφή, το σύστημα μειώνει ελαφρώς τη ροπή για να προκαλέσει μεταφορά φορτίου προς τα εμπρός, να πετύχει ένα ομαλό πέρασμα από τη στροφή, και να βελτιστοποιήσει το βαθμό πρόσφυσης των εμπρός τροχών.
Όταν ο οδηγός αρχίζει να επαναφέρει το τιμόνι στην αρχική του θέση καθώς το αυτοκίνητο αρχίζει να βγαίνει από τη στροφή, η ροπή αυξάνεται ελαφρά για να μετατοπίσει το φορτίο προς τα πίσω και να σταθεροποιήσει τη συμπεριφορά του αυτοκινήτου.
Εάν ο οδηγός επαναφέρει γρήγορα το τιμόνι στην ευθεία, ο έλεγχος της ροπής του κινητήρα συνδυάζεται με τα φρένα ώστε να πετύχει την ιδανική συμπεριφορά στις στροφές. Σαν αποτέλεσμα, βελτιώνει σημαντικά τη σταθερότητα κατά την οδήγηση σε ορεινό δρόμο με συνεχείς στροφές, και σε αυτοκινητόδρομο με ολισθηρό οδόστρωμα.
Από την θέση του οδηγού
Από την σχεδόν άριστη θέση οδήγησης, η οδήγηση του MX-30 είναι -αν μη τι άλλο- ευχάριστη. Με την ανάρτηση να συνδυάζει άνεση, κράτημα και απορρόφηση των κακοτεχνιών του δρόμου, οι μετακινήσεις με το πρώτο ηλεκτρικό Mazda γίνονται μια εύκολη και διασκεδαστική υπόθεση.
Ουσιαστικά έχεις να κάνεις με ένα «καθαρόαιμο» αυτοκίνητο πόλης που δίνει την υπερυψωμένη θέση οδήγησης ενός crossover και την εύκολη επιτάχυνση, χωρίς το τελευταίο να σημαίνει πως έχουμε να κάνουμε με ένα σπορ μοντέλο.
Στην πίεση θα αντιδράσει έντονα υποστροφικά γλιστρώντας προς στιγμή με το εμπρός μέρος έως επέμβουν τα ηλεκτρονικά για να επαναφέρουν διακριτικά την επιθυμητή τροχιά. Στον ανοιχτό δρόμο επίσης η ευθυβολία και η αντοχή στους πλευρικούς ανέμους δεν προβληματίζουν ακόμα και με τελική ταχύτητα, ενώ στους ορεινούς δρόμους (είπαμε, κοντά στην βάση) η κατευθυντικότητα και η ευελιξία σε συνδυασμό με το γρήγορο τιμόνι, ενεργοποιούν ακόμα και σπορ διαθέσεις.
Κατά τα λοιπά, το άμεσο και σαφές τιμόνι, τα φρένα που έχουν αίσθηση (παρά τα όσα συμβαίνουν σε υβριδικά και ηλεκτρικά μοντέλα) και φώτα που κάνουν την νύχτα – ημέρα, μας έδωσαν την αίσθηση ότι, το MX-30 αδικείται από την μικρή αυτονομία, καθώς είναι βέβαιο ότι τα καταφέρνει μια χαρά και στα ταξίδια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι, μόλις το παραλάβαμε πλήρως φορτισμένο και βλέποντας τα μόλις 177 χλμ. αυτονομίας στο καντράν, το πρώτο που σκεφτήκαμε ήταν να το …γυρίσουμε πίσω, αφού η απόσταση αυτή δεν αρκεί για την μισή μας ημέρα. Όμως, τελικά κατάφερε να μας κερδίσει τόσο που έως και λυπηθήκαμε όταν το επιστρέψαμε, αφού το αιρετικό αυτό μοντέλο
όσο περνά ο χρόνος στο τιμόνι του σε κερδίζει με την ομοιογένεια, την ποιότητα κύλισης, την άνεση και την οδική συμπεριφορά. Στον αντίποδα, αν είσαι …χιλιομετροφάγος, θα πρέπει να οδηγείς με ένα μάτι στον δρόμο και ένα στην αυτονομία, ή όπου σταματάς να ζητάς …κέρασμα ρεύμα.
Δια ταύτα
Η επιλογή του Mazda MX-30 εμπίπτει στην φράση: «περί ορέξεως ουδείς λόγος». Από την μια βάζεις την ομορφιά, την ποιότητα, την τεχνολογία, την οδική συμπεριφορά, τον εξοπλισμό και από την άλλη την αυτονομία, τα εργονομικά προβλήματα, τους χώρους επιβατών και την τιμή (από περίπου 37.600 ευρώ στην βασική έκδοση, πέφτει στα 33.000 με το πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά»), που στην έκδοση της δοκιμής μας (Luxury Modern) είναι 38.000 ευρώ χωρίς επιδότηση.
Τι κερδίζει; Μα είναι καθαρά υποκειμενικό όσο και οικονομοτεχνικό θέμα.
Πάντως, όσον αφορά την προσωπική μας γνώμη, αν αυτή την στιγμή αγοράζαμε ηλεκτρικό θα ήταν μια από τις δυο επιλογές μας, με την προϋπόθεση ότι η μπαταρία του θα εξασφάλιζε τουλάχιστον 400 χιλιόμετρα αυτονομίας (ετοιμάζεται ήδη η έκδοση με ηλεκτροκινητήρα και μπαταρία μαζί με έναν περιστροφικό κινητήρα που θα εκτελεί χρέη range-extender).
Υπέρ
- Σχεδίαση
- Ευχάριστο εσωτερικό
- Τεχνολογία
- Ποιότητα κατασκευής
- Οδική συμπεριφορά
- Εξοπλισμός άνεσης & ασφάλειας
Κατά
- Εργονομία στις πίσω θέσεις
- Αυτονομία
- Σταθερά πίσω παράθυρα
- Τιμή
Τεχνικά χαρακτηριστικά
- Κατηγορία: 5θυρο, 5θέσιο, SUV/Crossover
- Διαστάσεις: 4.395 Χ 1.795 Χ 1.555 χλστ
- Μεταξόνιο: 2.655 χλστ
- Απόσταση από το έδαφος: 130 χλστ
- Χώρος αποσκευών: 366 / 1171 λτ
- Βάρος: 1.645 κιλά
- Κινητήρας: Υδρόψυκτος ηλεκτροκινητήρας εναλλασσόμενου ρεύματος (AC)
- Ισχύς: 145 ίπποι
- Ροπή: (Nm): 270,9
- Μπαταρία: Ιόντων Λιθίου, με πρισματικές κυψέλες, 35,50 kWh, 355V
- Βάρος μπαταρίας: 310 κιλά
- Ενσωματωμένος φορτιστής: CCS, TYP 2
- Φόρτιση: Συνεχές-COMBO spec, Εναλλασσόμενο–max ισχύς εισόδου6.6KW
- Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
- Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο μονής σχέσης
- Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος Άξονας
- Τροχοί: 215/55/18
- Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δϊσκοι / Πίσω Δίσκοι
- Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική Υποβοήθηση με κύκλο στροφής 11,4 μ.
- Επιτάχυνση 0-100 χλμ/ώρα: 9,7΄΄
- Τελική ταχύτητα: 140 χλμ/ώρα
- Ηλεκτρική αυτονομία: 180 χλμ (200 κατασκευαστής)
- Κατανάλωση (δοκιμής): 15,5 kWh/100 χλμ (19,0 KWh κατασκευαστής)
- Τιμή: από 37.600 (33.000 επιδοτούμενη)
Νίκος Τσάδαρης