Σε ένα χώρο ιερό για την Alfa Romeo, το κέντρο δοκιμών του Balocco, η μάρκα παρουσιάζει την έκδοση παραγωγής της Giulia GTA και την «ακραία» εκδοχή της, την Giulia GTAm. Δύο εκδόσεις με τις οποίες επιστρέφει στους δρόμους ένας θρύλος της μάρκας: η Giulia GTA του 1965. Πρόκειται για μια επιστροφή στις αξίες της μάρκας που εδραιώθηκαν με την ίδρυση της πριν από 111 χρόνια – την υψηλή απόδοση και το στιλ. Για αυτούς τους λόγους, η επίσημη αποκάλυψη δεν θα μπορούσε να συμβεί σε κανένα άλλο χώρο, παρά στις πρώην εγκαταστάσεις της Autodelta στο κέντρο δοκιμών του Balocco, όπου τη δεκαετία του 1960 γεννήθηκε η Giulia Sprint GTA. Με έκταση 6χλμ.2 και 27 διαδρομές με συνολικό μήκος 80χλμ., αυτός είναι ο χώρος που παίρνουν ζωή όλα τα μοντέλα της Alfa Romeo, όπως και η νέα συλλεκτική Giulia GTA.
Σχεδίαση – Μηχανικά μέρη
Η νέα Giulia GTA είναι άμεσα αναγνωρίσιμη σε σχέση με την Giulia Quadrifoglio, χάρη σε μια σειρά χαρακτηριστικών που δεν έχουν μόνο αισθητικό λόγω ύπαρξης, αλλά παίζουν και σημαντικό ρόλο σε τεχνικό επίπεδο. Χάρη στην ευρεία χρήση υπερ-ελαφρών υλικών, η Giulia GTA ζυγίζει 100 κιλά λιγότερο σε σχέση με τη Giulia Quadrifoglio, ενώ ο αναβαθμισμένος V6 Bi-Turbo κινητήρας με τους 540 ίππους, προσφέρει ειδική ισχύ που φτάνει τους 187 ίππους/λίτρο. Οι εξαιρετικές επιδόσεις επιβεβαιώνονται και από την επιτάχυνση από στάση στα 100χλμ./ώρα, η οποία διαρκεί μόλις 3,6 δευτερόλεπτα με τη βοήθεια του συστήματος Launch Mode.
Οι μηχανικοί της Alfa Romeo εργάστηκαν σκληρά για να βελτιώσουν την αεροδυναμική απόδοση και το κράτημα, αλλά κυρίως για να μειώσουν το βάρος, ακολουθώντας την ίδια φιλοσοφία με την Giulia GTA του 1965. Για να επιτύχουν τον στόχο τους χρησιμοποίησαν όσο το δυνατόν περισσότερο υλικά όπως τα ανθρακονήματα, αλλά και άλλα συνθετικά υλικά. Ο σχεδιασμός εξελίχθηκε ώστε να αυξηθεί η αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη, με λύσεις που έρχονται από τον κόσμο της Formula 1, χάρη και στη στενή συνεργασία που έχει η μάρκα με την Sauber Engineering. Στην Ελβετική εταιρεία ανατέθηκαν οι αεροδυναμικές αναβαθμίσεις της πίσω αεροτομής (η οποία είναι ρυθμιζόμενη σε 4 θέσεις στην GTAm), καθώς και το εμπρός ενεργό σπόιλερ που μπορεί να επεκταθεί κατά 40χλστ. στην GTAm.
Άλλα ειδικά χαρακτηριστικά αποτελούν το εντυπωσιακό σύστημα εξαγωγής της Akrapovič από τιτάνιο, το οποίο έχει ενσωματωθεί στον πίσω (από ανθρακονήματα) διαχύτη, αλλά και οι τροχοί με το κεντρικό μπουλόνι ασφάλισης, μια επιλογή που για πρώτη φορά συναντάται σε σεντάν παραγωγής. Οι τροχοί διαμέτρου 20 ιντσών «ντύνονται» με ειδικά για την περίσταση εξελιγμένα ελαστικά Pilot Sport Cup 2 της Michelin. Η αεροδυναμική εξέλιξη συνεχίστηκε και στο πλήρως καλυμμένο πάτωμα, το οποίο προσφέρει στις GTA και GTAm τα πολλαπλά οφέλη του φαινομένου ground effect. Στην Giulia GTA η αεροδυναμικά παραγόμενη κάθετη δύναμη είναι τρεις φορές μεγαλύτερη σε σχέση με την Giulia Quadrifoglio, μοντέλο το οποίο αποτελούσε μέχρι σήμερα το σημείο αναφοράς στην κατηγορία.
Η οδική συμπεριφορά έχει βελτιωθεί χάρη και στα φαρδύτερα μετατρόχια, τα οποία είναι αυξημένα κατά 25χλστ. εμπρός και κατά 50χλστ. πίσω. Παράλληλα οι ρυθμίσεις των αναρτήσεων (διπλά ψαλίδια εμπρός και πολλαπλοί σύνδεσμοι πίσω) και του συστήματος διεύθυνσης προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη σταθερότητα και ακρίβεια, χωρίς να περιορίζουν τα επίπεδα άνεσης.
Σε επίπεδο απόδοσης, ο εξολοκλήρου από αλουμίνιο κατασκευασμένος V6 Bi-Turbo κινητήρας της Alfa Romeo, χωρητικότητας 2,9 λίτρων έχει αυξημένη ισχύ κατά 30 ίππους σε σχέση με την Giulia Quadrifoglio, φτάνοντας τους 540 ίππους στην περίπτωση της Giulia GTA, χάρη στη λεπτομερή εξέλιξη και ρύθμιση από τους μηχανικούς της μάρκας. Το σύστημα ψύξης του κινητήρα βελτιώθηκε για παροχή μεγαλύτερης ποσότητας αέρα, κάτι που ισχύει και για το σύστημα μετάδοσης.
Οι νέες, μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα και τα στοιχεία από ανθρακονήματα εκφράζουν την αυξημένη απόδοση του συνόλου, ενώ παράλληλα παίζουν και έναν ακριβή ρόλο σε τεχνικό επίπεδο. Ακόμα και το θρυλικό «Trilobo», η σύνθεση της τριγωνικής μάσκας και των εκατέρωθεν αυτής αεραγωγών, έχει γίνει πιο επιθετικό, χωρίς όμως να χάνει το DNA της μάρκας, όπως και οι μικρές εισαγωγές στη μάσκα που θυμίζουν τις αντίστοιχες που είχαν τα μονοθέσια της Alfa Romeo στη Formula 1 στις αρχές της δεκαετίας του 1950. Στο κάτω μέρος, το ενεργό σπόιλερ είναι ανασχεδιασμένο σε σχέση με την έκδοση Quadrifoglio και στην GTAm μπορεί να ρυθμιστεί ώστε να λειτουργεί σε ισορροπία με την πίσω μεγάλη αεροτομή, η οποία επίσης διαθέτει τέσσερις θέσεις ρύθμισης του κεντρικού τμήματος της.
Στο πλάι, τα αεροδυναμικά στοιχεία τονίζουν το πλάτος του αυτοκινήτου, ενώ οι ειδικού σχεδιασμού τροχοί των 20 ιντσών, διαθέτουν κεντρικό μπουλόνι ώστε να συνδυάζουν τη δυναμική αισθητική με το χαμηλό βάρος. Η συγκεκριμένη λύση αποτελεί κανόνα στη Formula 1, αλλά κάτι μοναδικό για σεντάν παραγωγής.
Εσωτερικό
Το εσωτερικό δεν κρύβει τη σύνδεση της GTA με τους αγώνες, με τα καθίσματα, το ταμπλό, τις επενδύσεις των θυρών, αλλά και τις κολόνες να είναι επενδεδυμένες με Alcantara. Το συγκεκριμένο υλικό προσφέρει εξαιρετικό κράτημα του σώματος, ενώ παράλληλα μειώνει τις αντανακλάσεις από τον ήλιο. Η Alcantara εφαρμόζεται σε ακόμα μεγαλύτερη κλίμακα στην έκδοση GTAm, όπου τη θέση των πίσω καθισμάτων έχει πάρει ένας ειδικά διαμορφωμένος χώρος για τα κράνη του οδηγού και του συνοδηγού, αλλά και τον πυροσβεστήρα.
Παράλληλα στην GTAm, η ύπαρξη του κλωβού ασφαλείας, των αγωνιστικών ζωνών ασφαλείας 6 σημείων, η απουσία επενδύσεων στις πίσω πόρτες και οι μπροστά πόρτες που ανοίγουν με το τράβηγμα ενός ιμάντα αντί των κλασσικών χειρολαβών, τονίζουν περαιτέρω τη σύνδεση με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Εντυπωσιακές επιδόσεις
Η ισχύς δεν αρκεί για την επίτευξη κορυφαίων επιδόσεων. Η εστίαση στη μείωση του βάρους ήταν έντονη και έφερε εντυπωσιακά αποτελέσματα. Συνολικά το βάρος (σε σχέση με την ήδη εξαιρετική σε αυτό τον τομέα Quadrifoglio) μειώθηκε κατά 100 κιλά με τη χρήση ελαφρών υλικών, όπως τα ανθακονήματα, στους προφυλακτήρες και τα φτερά, αλλά και τα ειδικά για την περίσταση ελαφρά σπορ καθίσματα. Τα παραπάνω ήρθαν να προστεθούν στην οροφή, το κάλυμμα του κινητήρα και τον άξονα μετάδοσης, που είναι επίσης κατασκευασμένα από ανθρακονήματα και εφοδίαζαν ήδη την έκδοση Quadrifoglio.
Εκτενής είναι και η χρήση αλουμινίου, όπως στις πόρτες και την ανάρτηση, αλλά και συνθετικών υλικών, όπως το ειδικό πολυκαρβονικό που εφαρμόστηκε στα πλαϊνά παράθυρα της GTAm, συμβάλλοντας περαιτέρω στην εντυπωσιακή μείωση του βάρους. Σε σχέση με την GTA, η GTAm προσφέρει μόνο δύο θέσεις και roll-bar, αλλά εξακολουθεί να μπορεί να χρησιμοποιηθεί νόμιμα στο δρόμο, ενώ η GTA με την 5θεσια διάταξη είναι ένα supercar για όλη την οικογένεια.
Ο συνδυασμός του μειωμένου βάρους και της αυξημένης απόδοσης στους 540 ίππους προσφέρουν κορυφαίες επιδόσεις. Χάρη και στο σύστημα Launch Mode, η GTA απαιτεί μόλις 3,6 δευτερόλεπτα για να φτάσει από στάση τα 100χλμ./ώρα.
Αεροδυναμική με άρωμα από τη Formula 1
Οι μηχανικοί της Alfa Romeo επωφελήθηκαν από τη στενή συνεργασία με τη Sauber Engineering, η οποία μετρά περισσότερα από 50 χρόνια εμπειρίας στους αγώνες, 27 εκ των οποίων στην Formula 1.
Η γνώση και εμπειρία της Ελβετικής εταιρείας, όσον αφορά στην αεροδυναμική έπαιξαν βασικό ρόλο στο σχεδιασμό, εξέλιξη και παραγωγή τμημάτων της νέας Giulia GTA, όπως τα ρυθμιζόμενα αεροδυναμικά βοηθήματα. Ειδικότερα η GTAm μπορεί να διαμορφώσει την αεροδυναμική της απόδοση σε κάθε πίστα σύμφωνα με τις προτιμήσεις του οδηγού. Παράλληλα, τόσο η GTA, όσο και η GTAm χρησιμοποιούν ένα νέο διαχύτη που ενισχύει το ground effect. Συγκεκριμένα η Giulia GTAm παράγει τη διπλάσια κάθετη δύναμη από την GTA, η οποία με τη σειρά της επιτυγχάνει τριπλάσια κάθετη δύναμη σε σχέση με την Quadrifoglio, τιμές που δίνουν το στίγμα της εξαιρετικής δουλειάς που έκαναν οι μηχανικοί των Alfa Romeo και Sauber.
Τέλος σημαντική ήταν η συμβολή των οδηγών της Formula 1, Antonio Giovinazzi και Kimi Räikkönen, που συμμετείχαν στις διαδικασίες εξέλιξης και παρείχαν πολύτιμες συμβουλές, ιδιαίτερα όσον αφορά στην αεροδυναμική και στο κράτημα.
Μοναδικότητα
H ευτυχία του να έχει κανείς μια Alfa Romeo Giulia GTA δεν συνίσταται μόνο στην κορυφαία απόδοση, αλλά και στη μοναδικότητα. Η μάρκα δημιούργησε μια ξεχωριστή σειρά προνομίων, υπηρεσιών, αλλά και στοιχείων, όπως για παράδειγμα τα κράνη της Bell με τον ειδικό χρωματισμό GTA, τα ειδικά καλύμματα προστασίας, αλλά και την αγωνιστική φόρμα της Alpinestars που συνοδεύει την GTAm. Μια σειρά επιλογών εξατομίκευσης είναι επίσης διαθέσιμες, αλλά και μοναδικοί χρωματισμοί που δημιουργήθηκαν από το Centro Stile και φέρνουν μνήμες από τις αγωνιστικές επιτυχίες του ονόματος GTA.
GTA και Autodelta
Τα αρχικά GTA που σημαίνουν «Gran Turismo Alleggerita», εμφανίστηκαν το 1965 με την Giulia Sprint GTA. Πρόκειται για μια ειδική έκδοση της Sprint GT, η οποία δημιουργήθηκε για την έγκριση τύπου στους αγώνες και παρουσιάστηκε την ίδια χρονιά στο Σαλόνι Αυτοκινήτου του Άμστερνταμ. Το αμάξωμα την Giulia Sprint GT αντικαταστάθηκε με ένα πανομοιότυπο από αλουμίνιο και το βάρους μειώθηκε από τα 950 κιλά της έκδοσης δρόμου στα μόλις 745 κιλά της αγωνιστικής.
Μια δεύτερη αλλαγή αφορούσε στον κινητήρα των 1.570κ.εκ. με τους δύο εκκεντροφόρους που στην έκδοση δρόμου είχε την εντυπωσιακή για την εποχή απόδοση των 115 ίππων. Οι μηχανικοί της Autodelta, του πρώτου επίσημου αγωνιστικού τμήματος της Alfa Romeo, κατάφεραν να αυξήσουν την ισχύ στους 170 ίππους, με τις επιτυχίες στους αγώνες να ακολουθούν πολύ σύντομα με τρία συνεχόμενα «Challenge Europeo Marche», δεκάδες εθνικά πρωταθλήματα και εκατοντάδες νίκες σε όλο τον κόσμο. Από τότε το όνομα GTA αποτελεί συνώνυμο των σπορ μοντέλων της Alfa Romeo και σύμβολο επιτυχίας. Αντίστοιχα θρυλικό είναι και το όνομα της «Autodelta», οι εγκαταστάσεις της οποίας στο Balocco αποτελούν σημείο αναφοράς για την ιστορία της μάρκας.
Κορυφαίοι συνεργάτες
Η νέα Giulia GTA επωφελείται από μια σειρά στοιχείων που έχουν εξελιχθεί σε συνεργασία με κορυφαίους στον τομέα τους προμηθευτές. Τα νέα Pilot Sport Cup 2 Connect της Michelin επιτρέπουν στον οδηγό να εκμεταλλεύεται στο μέγιστο τις κορυφαίες επιδόσεις της Giulia GTA. Με τεχνολογίες όπως το πέλμα διπλής σύστασης (πιο σκληρό στο εσωτερικό τμήμα του ελαστικού και πιο ελαστικό στο εξωτερικό) προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερη ακρίβεια χειρισμών σε όλες τις ταχύτητες.
Αντίστοιχα, η Bosch έχει συμβάλει στην εξέλιξη των ηλεκτρονικών, όπου εκτός από το σύστημα απενεργοποίησης της μιας σειράς κυλίνδρων, οι μηχανικοί εξέλιξαν τόσο τη χαρτογράφηση του κινητήρα, όσο και του συστήματος διεύθυνσης. Τέλος η διάσημη Alcantara προσέφερε αυτό το μοναδικό υλικό, που είναι εξαιρετικά ευχάριστο στην αφή, κομψό και παράλληλα πρακτικό, προσφέροντας εξαιρετικό κράτημα, αντοχή και απουσία αντανακλάσεων που θα μπορούσαν να ενοχλήσουν τον οδηγό.
Νίκος Τσάδαρης