Την ώρα που στο Ροβανιέμι της Φινλανδίας διεξάγεται ο 2ος γύρος του φετινού πρωταθλήματος ράλι, ένας θρυλικός Φιλανδός οδηγός πέρασε στην αιωνιότητα, λίγο πριν κλείσει τα 79 του χρόνια.
Πρόκειται για τον ιδιαίτερα αγαπημένο στους Έλληνες Χάνου Μίκολα, τον άνθρωπο που πέτυχε τα πάντα στο τιμόνι διαφόρων αγωνιστικών αυτοκινήτων, αλλά ποτέ δεν κατάφερε να κερδίσει το Ράλι Ακρόπολις, παρά το ότι πρωτοέτρεξε σε αυτό το 1968, σε ηλικία 26 ετών με Datsun 2000 (εγκατέλειψε).
Γεννημένος στο Joensuu της Φιλανδίας, ο Μίκολα ξεκίνησε τα ράλι το 1963 με ένα Volvo PV544, ενώ τρία χρόνια αργότερα (1966) κέρδισε την πρώτη του νίκη με Volvo 122 (το Pohjola Ralli σαν οδηγός της Volvo Φιλανδίας). Δυο χρόνια αργότερα, το 1968 με Ford Escort, κερδίζει την πρώτη από τις 7 νίκες του στο Ράλι των 1000 Λιμνών που τότε μετρούσε στο Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα, βάζοντας τα θεμέλια για την τεράστια καριέρα του και για την θέση του πολυνίκη (μαζί με τον συμπατριώτη του Μάρκους Γκρόνχολμ) σε αυτόν τον πολύ δύσκολο αγώνα. Το 1968 στέφθηκε και για πρώτη φορά πρωταθλητής Φιλανδίας, κερδίζοντας μεταξύ άλλων αγώνων και πάλι τις 1000 Λίμνες.
Η συνέχεια τον βρίσκει στα πηδάλια διαφόρων Escort να γράφει ιστορία μαζί με τον άλλο μεγάλο της εποχής Μπιορν Βάλντεγκααρντ, καταξιώνοντας το «ταπεινό» οικογενειακό μοντέλο σαν ένα από τα πλέον πετυχημένα αγωνιστικά αυτοκίνητα όλων των εποχών. Το πέρασμα από την Ford στην Toyota για δυο χρονιές δεν θεωρείται ιδιαίτερα επιτυχημένο, οπότε η επιστροφή στην Ford ήταν νομοτελειακή για να ακολουθήσουν τρεις χρονιές (1978 – 1980) με μια τρίτη και δυο δεύτερες θέσεις αρχικά στο Κύπελλο και μετά (1979) Πρωτάθλημα Οδηγών.
Ο Χάνου Μίκολα ήταν ο πρωτεργάτης οδηγός πίσω από την αλλαγή των ισορροπιών στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, όπως αυτή προέκυψε μετά την εμφάνιση της τετρακίνησης στα θηριώδη Audi Quattro και το 1981 έγινε ο πρώτος νικητής αγώνα του ΠΠΡ (Ράλι Σουηδίας) με τετρακίνητο αυτοκίνητο. Όμως θα αναγκαστεί να περιμένει δυο ακόμα χρονιές ώστε να πάρει τον πρώτο και μοναδικό τίτλο του στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, επίσης με την Audi. Θα μείνει στην ίδια ομάδα, έως και το 1987 όταν πλέον τα τέρατα του γκρουπ Β ήταν παρελθόν και η γερμανική εταιρία προσπάθησε για μια και μόνη χρονιά με το τεράστιο σε μέγεθος Audi 200 Quattro (γκρουπ Α). Με το αυτοκίνητο αυτό κέρδισε το Ράλι Σαφάρι του 1987 για να γίνει (μέχρι το Ράλι Τουρκίας 2020) ο μεγαλύτερος σε ηλικία οδηγός που βρέθηκε επικεφαλής σε αγώνα του ΠΠΡ, διάκριση που πέρασε μόλις πέρσι στον Σεμπαστιάν Λεμπ.
Η μεγάλη του καριέρα συνεχίστηκε μέχρι το 1991 με την Mazda, για να ολοκληρωθεί το 1993, όταν σε ηλικία 51 ετών συμμετείχε στις 1000 Λίμνες οδηγώντας ένα Toyota Celica Turbo 4WD τερματίζοντας 7ος. Η μέχρι τότε συγκομιδή του ήταν: συμμετοχή σε 123 αγώνες ΠΠΡ, με 18 νίκες, 1 πρωτάθλημα, 666 νίκες ειδικών διαδρομών, 655 συνολικά βαθμοί και καθολική αναγνώριση από όλους τους εμπλεκόμενους παντοιοτρόπως στους αγώνες αυτοκινήτου.
Ο Χάνου Μίκολα δεν απομακρύνθηκε ποτέ από τους αγώνες, συνέχισε να βρίσκεται με κάθε ευκαιρία σε μπάκετ αγωνιστικών αυτοκινήτων και έκανε την τελευταία του εμφάνιση με ένα Ford Escort RS 1800 MkII στο Lake Superior Performance Rally, σαν πλοηγός του αγώνα.
Θα τον θυμόμαστε πάντα σαν ένα από τους μεγαλύτερους ράλιμεν όλων των εποχών, συνήθως ζευγάρι με τον Σουηδό Άρνε Χερτζ (82 ετών σήμερα).