Φανταστικά χιονισμένα τοπία, θερμοκρασίες πολύ κάτω από το μηδέν – ένα χειμερινό παραμύθι. Ωστόσο, στους δρόμους, τα παραπάνω αποτελούν μια πολύ ιδιαίτερη πρόκληση για οδηγούς και οχήματα, με την τετρακίνηση στη σύγχρονη εποχή να δίνει τη λύση αποτρέποντας το σπινάρισμα των τροχών και βελτιώνοντας την πρόσφυση. Με έδρα μία χώρα της βόρειας Ευρώπης, όπου ο χειμώνας συχνά είναι βαρύς και οι καιρικές συνθήκες δύσκολες, η Volkswagen ήδη από δεκαετίες έχει εξελίξει και τελειοποιήσει συστήματα τετρακίνησης, τα οποία προσφέρονται με τον διακριτικό τίτλο “4Motion”.
Το 1984, η μάρκα παρουσίασε με το Passat Estate GT syncro ένα ολοκαίνουργιο μοντέλο εξοπλισμένο με κίνηση σε όλους τους τροχούς. Από τότε, τα VW με τέσσερις κινητήριους τροχούς αποτελούν ακρογωνιαίους λίθους της γκάμας της μάρκας, ενώ από το 1996 και μετά, το όνομα “syncro” αντικαταστάθηκε από το “4Motion”. Σήμερα, αυτό το σύστημα τετρακίνησης συνδέεται με τα κορυφαία συστήματα υποβοήθησης και προσφέρει καλύτερη απόδοση από ποτέ. Έτσι, τα τετρακίνητα μοντέλα αποτελούν ιδανική επιλογή για κάθε εποχή του χρόνου.
Τετρακίνητες εκδόσεις είναι διαθέσιμες για όλα σχεδόν τα μοντέλα της μάρκας. Τους χειμερινούς μήνες, σε περιοχές όπου το χιόνι και ο πάγος είναι συνηθισμένες καιρικές συνθήκες, μοντέλα εξοπλισμένα με 4Motion είναι συχνό φαινόμενο, σε όλη την Ευρώπη. Ωστόσο, η κίνηση σε όλους τους τροχούς δεν έχει νόημα μόνο σε χιονισμένες ορεινές περιοχές ή σε ακραία εδάφη εκτός δρόμου. Η συγκεκριμένη τεχνολογία βελτιώνει την πρόσφυση και τα δυναμικά χαρακτηριστικά της οδήγησης σε σχεδόν οποιοδήποτε έδαφος και ως εκ τούτου δημιουργεί την ιδανική διασύνδεση μεταξύ του αυτοκίνητου και του δρόμου.
Η τετρακίνηση 4Motion, ελεγχόμενη από ηλεκτρονική μονάδα, παρακολουθεί συνεχώς τα δυναμικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου και των τροχών και κατανέμει έξυπνα τη ροπή χάρη στους αστραπιαίους χρόνους απόκρισης. Τα πλεονεκτήματα είναι μεταξύ άλλων, καλύτερη πρόσφυση, υψηλή οδική συμπεριφορά, ιδανική λειτουργία κινητήρα, εξελιγμένη κατανομή ροπής μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα και καλύτερη ευστάθεια τόσο στην άσφαλτο όσο και πέρα από αυτή
Υπάρχουν διάφορες εκδόσεις της τετρακίνησης 4Motion. Η πιο συνηθισμένη είναι αυτή με τον ηλεκτρονικά ελεγχόμενο πολύδισκο συμπλέκτη και χρησιμοποιείται σε μοντέλα με εγκάρσια τοποθετημένους κινητήρες. Αυτή η έκδοση κινεί κατά κύριο λόγο τους μπροστινούς τροχούς. Εάν το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου εντοπίσει απώλεια πρόσφυσης, ενεργοποιεί αμέσως και τους πίσω. Αυτό γίνεται τόσο γρήγορα και τόσο ομαλά που σχεδόν δεν παρατηρεί κάποιος πως η τετρακίνηση βελτιώνει την οδηγική εμπειρία. Όταν οι συνθήκες είναι καλές, η κίνηση μεταδίδεται μόνο μέσω των εμπρός τροχών, κυρίως για λόγους οικονομίας καυσίμου.
Η τρίτη γενιά του Touareg διαθέτει επίσης στάνταρ μόνιμη τετρακίνηση 4MOTION, η οποία συνδυάζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων. Εδώ υπάρχει τεχνολογία αλλαγή σχέσεων “Shift by Wire”, με εμφάνιση ένδειξης ταχύτητας στον επιλογέα και στον πίνακα οργάνων. Ένα κεντρικό μπλοκέ διαφορικό με ασύμμετρη δυναμική κατανομή της ροπής λειτουργεί ως κιβώτιο μεταφοράς για την κατανομή της ροπής, μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα. Στον εμπρός άξονα φτάνει έως το 70% της διαθέσιμης ροπής ενώ στον πίσω έως το 80%. Το Touareg και άλλες τετρακίνητες εκδόσεις της μάρκας παρέχουν στους οδηγούς τους την δυνατότητα να ενεργοποιήσουν ξεχωριστά προγράμματα οδήγησης ανάλογα με το έδαφος. Αυτό γίνεται εύκολα μέσω του περιστροφικού και πιεστικού διακόπτη του 4Motion Active Control, που βρίσκεται πίσω από τον επιλογέα ταχυτήτων. Αυτός ο πολυλειτουργικός και διαισθητικός διακόπτης ελέγχει τις λειτουργίες της τετρακίνησης και, μαζί τους, τα αντίστοιχα προγράμματα οδήγησης. Ο οδηγός τον χρησιμοποιεί για να ενεργοποιήσει τέσσερα υψηλού επιπέδου προγράμματα και διάφορα αναδυόμενα μενού. Όταν ο οδηγός γυρίσει τον στρογγυλό διακόπτη προς τα αριστερά, έχει πρόσβαση σε δύο προγράμματα δρόμου, τα Street και Snow. Εάν ο διακόπτης περιστραφεί προς τα δεξιά, είναι διαθέσιμα δύο προγράμματα εκτός δρόμου: Offroad (αυτόματη ρύθμιση των παραμέτρων εκτός δρόμου) και Offroad Individual (μεταβλητές, ατομικές ρυθμίσεις).
Το 4Motion Active Control μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την προσαρμογή όλων των σχετικών συστημάτων υποβοήθησης στην τρέχουσα κατάσταση οδήγησης μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Τα προγράμματα Comfort, Normal, Sport, Eco και Individual, που επιλέγονται μέσω του επιλογέα, είναι επίσης ενσωματωμένα. Αυτά τα προφίλ χρησιμοποιούνται για την προσαρμογή παραμέτρων λειτουργίας του κινητήρα, του αυτόματου κιβωτίου ταχυτήτων, του κλιματισμού και του ηλεκτρομηχανικού συστήματος διεύθυνσης.
Πέρα από τις αντίξοες καιρικές συνθήκες και το κακό οδόστρωμα, η τετρακίνηση 4Motion είναι επίσης μια ασφαλής επιλογή για τα σπορ μοντέλα της μάρκας που έρχονται με ένα πρόσφατα εξελιγμένο σύστημα τετρακίνησης με επιλεκτικό έλεγχο ροπής στον πίσω άξονα – γνωστό ως 4Motion μεR-Performance Torque Vectoring. Ένα περίπλοκο όνομα, αλλά μια συναρπαστική καινοτομία: η ροπή δεν κατανέμεται μόνο μεταξύ του εμπρός και του πίσω άξονα, αλλά και μεταξύ των δύο πίσω τροχών. Έτσι, όταν στρίβει το μοντέλο R, έως και το 100% της ροπής καταλήγει στον εξωτερικό τροχό της στροφής, με αξιοσημείωτα οφέλη για τα δυναμικά χαρακτηριστικά και την ασφαλή κίνηση με μεγάλη ταχύτητα.
Τέλος, για πρώτη φορά παγκοσμίως το σύστημα τετρακίνησης είναι δικτυωμένο μέσω ενός Vehicle Dynamics Manager με άλλα συστήματα όπως το ηλεκτρονικά ελεγχόμενο μπλοκέ διαφορικό (XDS) και οι ενεργές αναρτήσεις DCC. Χάρη σε αυτήν τη στενή ενσωμάτωση και διασύνδεση των διαφόρων συστημάτων μεταξύ τους, τα νέα μοντέλα R προσφέρουν βέλτιστα χαρακτηριστικά πρόσφυσης, ουδέτερο χειρισμό με το μέγιστο δυνατό επίπεδο ακρίβειας, και, τελευταίο αλλά όχι λιγότερο σημαντικό, μέγιστη οδηγική απόλαυση.