Πρόθεση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι να αναμορφώσει το θεσμικό πλαίσιο για τις εξετάσεις των υποψηφίων οδηγών και τη διαδικασία ίδρυσης σχολής οδηγών, ανέφερε ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης σε χθεσινή ηλεκτρονική εσπερίδα του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών.
Αυτό αναφέρεται σε σημερινή ανακοίνωση του επιμελητηρίου και προστίθεται ότι ο περιφερειάρχης Αττικής Γιώργος Πατούλης ανέφερε πως θα μελετήσει τη διεύρυνση του ωραρίου για τις εξετάσεις των θεωρητικών μαθημάτων διότι από τις πολλές διακοπές έχουν συσσωρευτεί πολλοί υποψήφιοι ενώ τόνισε ότι θα εξετάσει ειδικό πρόγραμμα για την οικονομική στήριξη των Σχολών Οδηγών, καθώς ήταν πολύ δύσκολο να ενταχθούν στο υφιστάμενο πρόγραμμα της περιφέρειας Αττικής, ύψους 200 εκατ. ευρώ.
Ο πρόεδρος του επιμελητηρίου, Γιάννης Χατζηθεοδοσίου αναφέρθηκε στις δράσεις του ΕΕΑ για την στήριξη του κλάδου. «Το επιμελητήριο μας θα συμβάλλει στη ψηφιακή αναβάθμιση του κλάδου παρέχοντας δωρεάν site στις επιχειρήσεις μέλη του, θα εξετάσει την δημιουργία προγράμματος για θεωρητική εκπαίδευση και διαχείριση, ενώ στηρίζουμε αμέριστα τον κλάδο στο κομμάτι της εκπαίδευσης και θα ικανοποιήσουμε κάθε αίτημα των επαγγελματιών προς αυτή την κατεύθυνση», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Χατζηθεοδοσίου.
Την εκδήλωση άνοιξε ο αντιπρόεδρος του επιμελητηρίου και πρόεδρος της Επιτροπής Κυκλοφοριακής Αγωγής του Επιμελητηρίου Νίκος Γρέντζελος, ο οποίος κίνησε όλες τις διαδικασίες για την εκπόνηση της σχετικής μελέτης που παρουσιάστηκε στη συνέχεια.
Κατά την τοποθέτηση του ο κ. Γρέντζελος αναφέρθηκε με λεπτομέρειες στην αξιοποίηση των συμπερασμάτων της μελέτης για την συνολική αναβάθμιση του κλάδου. Σχετικά με τη μελέτη που παρουσίασαν στελέχη της ICAP, εκτιμάται ότι θα συμβάλει στην αναβάθμιση του κλάδου.
Σε δήλωση του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΙCAP Νικήτας Κωνσταντέλλος, είπε: «Η πανδημία COVID-19 έχει σοβαρές επιπτώσεις και στις Σχολές Οδηγών, αφού οδήγησε σε αναστολή των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, καθώς και σε υποχρεωτική απαγόρευση της λειτουργίας τους.
Επιπρόσθετοι παράγοντες, όπως η εκτιμώμενη αύξηση της ανεργίας, η αναστολή της λειτουργίας σημαντικού αριθμού επιχειρήσεων και η επακόλουθη αναστολή των συμβάσεων εργασίας πλήθους εργαζομένων έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των καταναλωτών καθώς και τον περιορισμό των δαπανών των νοικοκυριών.
Τα παραπάνω θα επηρεάσουν αρνητικά την πορεία του κλάδου και θα έχουν ως επακόλουθο τη μείωση του αριθμού των υποψήφιων οδηγών. Θεωρώ, ωστόσο, ότι τα αποτελέσματα της κλαδικής μελέτης θα αποβούν ιδιαίτερα χρήσιμα για τις επιχειρήσεις του κλάδου, με σκοπό να οργανωθούν καλύτερα και να προσαρμόσουν τη λειτουργία τους στις νέες, συνεχώς μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς».
Το 2021-2022 οι υποψήφιοι οδηγοί θα έχουν αυξηθεί κατά 3% με 4%
Ακολουθούν ορισμένα από τα βασικότερα συμπεράσματα της μελέτης:
– Ο κλάδος περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό σχολών οδηγών διάσπαρτες σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια και οι οποίες στη συντριπτική τους πλειοψηφία λειτουργούν ως ατομικές επιχειρήσεις. Εκτιμάται ότι δραστηριοποιούνται στον κλάδο 2.200 σχολές οδηγών με 3.800 – 3.900 απασχολούμενους εκπαιδευτές οδήγησης. Μία στις δύο σχολές οδηγών βρίσκονται σε Αττική και Θεσσαλονίκη.
– Στη χώρα το 2019 χορηγήθηκαν 149.823 άδειες οδήγησης όλων των κατηγοριών, αυξημένες κατά 4,7% σε σχέση με το 2018 (στοιχεία υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών).
– Από την πρωτογενή έρευνα στις σχολές οδηγών προέκυψε ότι το βασικότερο πρόβλημα του κλάδου είναι η διακοπή των εξετάσεων. Η αποχή των εξεταστών και η μη διεξαγωγή εξετάσεων (π.χ. λόγω της κρίσης δημόσιας υγείας του COVID-19) προκαλεί σημαντικές οικονομικές απώλειες στις σχολές οδηγών, λειτουργεί αποτρεπτικά στην απόφαση των υποψήφιων οδηγών να ξεκινήσουν μαθήματα για άδεια οδήγησης και επιφέρει απώλειες δημοσίων εσόδων στο κράτος (από τη μη είσπραξη παράβολων).
Στα κυριότερα προβλήματα του κλάδου συγκαταλέγονται και οι παραπλανητικές διαφημίσεις (παραπλανητικές πρακτικές – ψευδείς πληροφορίες) από μέρους ορισμένων σχολών οδηγών, το ασταθές θεσμικό πλαίσιο, η υπερφορολόγηση καθώς και τα φαινόμενα φοροδιαφυγής που δημιουργούν συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού στον κλάδο.
Άλλα προβλήματα που αναδείχτηκαν από την έρευνα είναι η μείωση του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών, η έλλειψη διαφάνειας στον τρόπο διεξαγωγής των πρακτικών εξετάσεων των υποψήφιων οδηγών και η ελλιπής κατάρτιση εξεταστών και ορισμένων εκπαιδευτών οδήγησης.
Άλλο ένα πρόβλημα που αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη του κλάδου είναι η έλλειψη ψηφιοποίησης των διαδικασιών σχετικά με τις άδειες οδήγησης και τέλος ο μεγάλος αριθμός εκπαιδευτών οδήγησης (μεγάλη παραγωγή).
– Οι δράσεις που προτείνονται για την αντιμετώπιση των προβλημάτων και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου περιλαμβάνουν την εποπτεία και την αξιολόγηση των εξεταστών (συγκρότηση σώματος εξεταστών, επανεκπαίδευση, επαναδιαπίστευση κ.ά.) και την ανάγκη ύπαρξης σταθερού θεσμικού πλαισίου που θα διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία του κλάδου.
Ως σημαντική δράση αξιολόγησαν οι εκπαιδευτές οδήγησης τη σωστή ενημέρωση των υποψήφιων οδηγών σχετικά με τη θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση ώστε να καθίσταται δυσκολότερη η παραπλάνησή τους, τον εμπλουτισμό των παρεχόμενων υπηρεσιών (αμυντική οδήγηση, οικολογική οδήγηση, εξ’ αποστάσεως θεωρητική εκπαίδευση κ.ά.), την καθιέρωση κατώτατης/ ελάχιστης τιμής για τις υποχρεωτικές ώρες θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης, τα επιδοτούμενα προγράμματα οδικής συμπεριφοράς και ασφάλειας στα σχολεία της χώρας, τη συνεχή κατάρτιση και επιμόρφωση των εκπαιδευτών οδήγησης καθώς και τη δημιουργία σύγχρονων ιστοσελίδων για την προβολή των υπηρεσιών των σχολών οδηγών με ταυτόχρονη παρουσία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
– Για το 2021-2022 και υπό την προϋπόθεση ότι η χώρα θα επιστρέψει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, εκτιμάται ότι ο αριθμός των εκπαιδευόμενων υποψήφιων οδηγών θα αυξηθεί κατά 3% με 4%.
Ακόμη, συζητήθηκαν θέματα που απασχολούν τον κλάδο, όπως οι επερχόμενες αλλαγές στον τρόπο λειτουργίας των εξετάσεων, το γεγονός ότι εξετάζεται η θέση του εκπαιδευτή εντός του οχήματος, η δημιουργία του νέου σώματος εξεταστών, που θα δίνεται βαρύτητα κατά τη διάρκεια της εξέτασης αλλά και η χρήση της τεχνολογίας, οι αλλαγές που έρχονται στα βιβλία, η δυνατότητα και οι προϋποθέσεις ίδρυσης νέων σχολών οδήγησης, η ανάγκη αναβάθμισης του μηχανογραφικού συστήματος του υπουργείου Μεταφορών, αλλά και η δυνατότητα συνταξιούχων εκπαιδευτών να συνεχίζουν την εργασία τους.