Μετά την επιτυχημένη εφαρμογή των τετράθυρων σπορ κουπέ (gran coupé) αμαξωμάτων στις μεγάλες σειρές, η BMW αποφάσισε να εφαρμόσει τη συνταγή στη μικρομεσαία σειρά 2, μια έκδοση (218i) της οποίας οδηγήσαμε και σας παρουσιάζουμε στις επόμενες γραμμές.
Η BMW 218i Gran Coupé με το σπορτίφ τετράθυρο κουπέ αμάξωμα, βασίζεται στη νέα, προσθιοκίνητη (για χαμηλότερο βάρος και καλύτερη εκμετάλλευση χώρων), γενιά της σειράς 1, με το εμπρός μέρος όμοιο με αυτό της σειράς 1, ενώ το πίσω ακολουθεί μια εντελώς διαφορετική γραμμή.
Οι ψηλά τοποθετημένοι προβολείς «δένουν» με την επικλινή οροφή, τα χωρίς πλαίσιο παράθυρα και τα «φουσκωμένα» πλαϊνά, ενώ οι μεγάλοι εμπρός αεραγωγοί και οι μεγάλες απολήξεις των εξατμίσεων συμπληρώνουν τη σπορ εικόνα του μοντέλου. Το δάπεδο έχει ενισχυθεί για μεγαλύτερη στρεπτική ακαμψία και η ανάρτηση είναι προσαρμοσμένη στις ιδιαιτερότητες του μοντέλου
Εσωτερικό
Με μήκος 4,526 μ. και μεταξόνιο 2,67 μ. η 218 Gran Coupe καταφέρνει να «κρύβει» το μέγεθός της, αλλά επιβάτες και αποσκευές έχουν στη διάθεσή τους περισσότερο χώρο. Συγκεκριμένα οι πίσω επιβάτες έχουν +33 χλστ. (σε σχέση με την coupe) για να βολέψουν τα γόνατά τους, την ώρα που το κατά 12 χλστ. τοποθετημένο ψηλότερα πίσω κάθισμα, δημιουργεί (στις εκδόσεις με συρόμενη ηλιοροφή) θέματα χώρου (σε ύψος) για τους υψηλόσωμους.
Όσον αφορά το πλάτος, τέσσερις ενήλικοι θα βολευτούν άνετα, ενώ το πορτμπαγκάζ που χωρά 430 λίτρα (μεγαλύτερο κατά 30 λτ. από αυτό της coupe) και είναι πλήρως εκμεταλλεύσιμο, με διπλό πάτωμα και άγγιστρα για τις χειραποσκευές, αλλά το άνοιγμα παρά το ότι έχει χαμηλό κατώφλι είναι σχετικά μικρό. Μειονέκτημα εδώ, η έλλειψη ρεζέρβας, που αποκτά μεγαλύτερη βαρύτητα βλέποντας το χαμηλό προφίλ (40άρι) προφίλ των ελαστικών.
Στο οδηγοκεντρικά σχεδιασμένο εσωτερικό κυριαρχεί η εικόνα της νέας σειράς 1, με υψηλή ποιότητα υλικών – συναρμογής, προσοχή στη λεπτομέρεια και σχεδόν πλήρη εξοπλισμό σε ηλεκτρονικά συστήματα από τη βασική έκδοση. Τον χρήστη πάντως κερδίζει η άριστη θέση οδήγησης (με μικρά προβλήματα ορατότητας στις πίσω γωνίες) με τα εργονομικά όσο και άνετα καθίσματα, ο ηλεκτρονικός πίνακας οργάνων αλλά και το σύστημα iDrive τελευταίας γενιάς, το -ίσως- πιο ολοκληρωμένο και εύχρηστο της αγοράς, με την μεγάλη ευανάγνωστη και εύχρηστη (και με αφή) οθόνη.
Το βασικό επίπεδο εξοπλισμού περιλαμβάνει μεταξύ άλλων αυτόματο διζωνικό κλιματισμό, σύστημα πολυμέσων ID6 με οθόνη 8,8″, αισθητήρα βροχής και φώτων, προειδοποίηση πρόσκρουσης με αυτόματο φρενάρισμα, προειδοποίηση ακούσιας αλλαγής λωρίδας και σύστημα ελέγχου κόπωσης οδηγού, δερμάτινο πολυλειτουργικό τιμόνι, κ.ά.
Κινητήρας – Κιβώτιο
Κάτω από το μακρύ καπό βρίσκεται ο 3κύλινδρος βενζινοκινητήρας 1.5 TwinPower Turbo (euro 6d), με μεταβλητό χρονισμό – βύθισμα βαλβίδων, άμεσο ψεκασμό και τούρμπο. Η μέγιστη ισχύς των 140 ίππων αποδίδεται από τις 4.600 έως τις 6.500 στροφές, ενώ τα 220 Nm της μέγιστης ροπής, παραμένουν σταθερά από τις 1.480 έως τις 4.200 στροφές.
Στην έκδοση της δοκιμής μας, το έργο του κινητήρα μεταφέρει στους εμπρός τροχούς ένα αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων που επιβαρύνει την τιμή κτήσης (αντί του χειροκίνητου 6 σχέσεων) κατά σχεδόν 2.000 ευρώ.
Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τρία προγράμματα (Sport, Comfort και Eco Pro) που επεμβαίνουν στο γκάζι, στον κινητήρα και στο σύστημα διεύθυνσης, ενώ κιβώτιο δίνει δυνατότητα χειροκίνητης λειτουργίας μόνο από τον μοχλό που βρίσκεται στη βάση της κονσόλας. από τον λεβιέ και όχι μέσω paddles στο τιμόνι.
Ο συνδυασμός κινητήρα – κιβωτίου είναι ρυθμισμένος, ώστε να αναδεικνύει το μεγάλο εύρος απόδοσης του κινητήρα, με αποτέλεσμα εντυπωσιακές επιδόσεις για τα 1.375 κιλά βάρους του μοντέλου. Συγκεκριμένα για τα 0-100 από στάση χρειάζονται μόνο 8,7″ και η τελική ταχύτητα φθάνει στα 215 χλμ./ώρα, τιμές που ξαφνιάζουν ευχάριστα, αλλά και κοστίζουν σε καύσιμο.
Πιο αναλυτικά, η κατανάλωση στο 218i της δοκιμής μας ήταν από – έως, ανάλογα του πόσο βαθιά και απότομα πατάς το γκάζι. Η μέση τιμή που έδειξε η ψηφιακή οθόνη ήταν τελικά 8,2 λίτρα, αλλά με σχεδόν συνεχή λειτουργία στη θέση eco pro (όπου υπάρχει και λειτουργία ελεύθερου τροχασμού), γεγονός που αναγάγει σε μέσες καταναλώσεις ψηλά πάνω από τα 9 λίτρα/100 χιλιόμετρα. Από την άλλη, η «τσιμπημένη» κατανάλωση σε συνδυασμό με το μόλις 42 λίτρων ρεζερβουάρ, δεν έχουν την αυτονομία που θα περίμενε κανείς, από ένα μοντέλο που μπορεί να ταξιδεύει με άνεση σε μεγάλες αποστάσεις.
Τέλος, η αθόρυβη και με ανεπαίσθητο κραδασμό του κινητήρα, «εκτίθεται» πολλές φορές με τη λειτουργία του συστήματος start/stop που στη φάση εκκίνησης δημιουργεί έντονο κραδασμό.
Από τη θέση του οδηγού
Βλέποντας τη 218i Gran Coupe, ούτε που πάει ο νους σου σε αυτοκίνητο με εμπρός κίνηση, αλλά ότι πρόκειται για ένα …εκδημοκρατισμένο αντίγραφο των μεγάλων κουπέ της BMW, που μεταφέρει την αίγλη των κορυφαίων εκδόσεων της μάρκας σε ένα ευρύτερο αγοραστικό κοινό.
Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό όχημα, που τραβάει τα βλέμματα και διαθέτει ισορροπημένη οδική συμπεριφορά, αλλά δεν διαθέτει την οδηγική ευχαρίστηση που έχει η κλασσική μετάδοση κίνησης στα μεγάλα τετράθυρα κουπέ της μάρκας.
Όμως, είναι ένα όχημα μεγάλων αποστάσεων, με καλή ποιότητα κύλησης, άνετη ανάρτηση, ροπάτο κινητήρα και αυτόματο κιβώτιο με μακριά κλιμάκωση και απαλές αλλαγές σχέσεων.
Το χαμηλό και αιχμηρό αμάξωμα είναι σαν να «γλιστρά» μέσα στον αέρα, με ελάχιστους αεροδυναμικούς θορύβους και ουδέτερες αντιδράσεις ακόμα και υπό πίεση. Δεν υποστρέφει, δεν υπερστρέφει και δεν χάνει την τροχιά του ακόμα κι όταν τα πολύ χαμηλού προφίλ ελαστικά περνούν πάνω από τις όποιες ατέλειες των δρόμων.
Εδώ θα μπορούσε να πει κανείς ότι, παρά το σχήμα που εκ πρώτης όψεως υπόσχεται δυνατές συγκινήσεις, η πράξη είναι «άχρωμη, άοσμη και άγευστη», αλλά τελικά αυτή είναι η τάση της εποχής, με τα αυτοκίνητα να απευθύνονται σε όλους, προσφέροντας ασφάλεια, ποιότητα μετακινήσεων, μειωμένη ρύπανση και προβλέψιμη (κατά τεκμήριο ουδέτερη) συμπεριφορά. Σε αυτό τον ρόλο λοιπόν, το αυτοκίνητο της δοκιμής μας αρίστευσε, αν και δεν μας γοήτευσε οδηγικά, ενώ θα θέλαμε να έχει και πιο δυνατά φώτα.
Η ρύθμιση ανάρτησης (περισσότερο προς την άνεση) ελέγχει υποδειγματικά το βαρύ κουπέ αμάξωμα, που διαθέτει μεγάλο περιθώριο πρόσφυσης, πολύ καλό ζύγισμα και ελάχιστα περιθώρια κλίσης στις στροφές.
Ουσιαστικό ρόλο στην οδική συμπεριφορά παίζει το σύστημα ARB που ελέγχει την πρόσφυση των τροχών και την παροχή ισχύος χωρίς να «ενοχλεί» τον οδηγό. Η ποιότητα κύλισης ειδικά στους αυτοκινητόδρομους δημιουργεί περιβάλλον πολυτελούς μετακίνησης, ενώ στο επαρχιακό δίκτυο το εξαιρετικό σε αίσθηση και ακρίβεια τιμόνι διατηρεί σε κάθε περίπτωση τον πλήρη έλεγχο του αμαξώματος και τα δυνατά (με άριστη αίσθηση) φρένα, συμπληρώνουν την εικόνα ενός οχήματος μεγάλων αποστάσεων (όσο βέβαια επιτρέπει η αυτονομία του μικρού ρεζερβουάρ), που τα καταφέρνει μια χαρά και στην πόλη, όπου μεγάλο πλεονέκτημα αποδεικνύεται το αυτόματο κιβώτιο που δικαιολογεί απόλυτα τα επιπλέον 2 χιλιάρικα για να το αποκτήσεις.
Δια ταύτα
Είναι αλήθεια ότι η οδηγική αίσθηση της 218i Gran Coupe, δεν θα ενθουσιάσει όσους έχουν τη «γεύση» από δυνατά πισωκίνητα BMW, αλλά το συγκεκριμένο μοντέλο απευθύνεται σε ένα ευρύτερο κοινό που δίνει προτεραιότητα στην άνεση, την πολυτέλεια και την τεχνολογία. Δεν είναι το μοντέλο που θα γράψει ιστορία, αλλά είναι ένα σύγχρονο, με στιλ, ισορροπημένο και τεχνολογικά προηγμένο όχημα, προσεγμένο μέχρι την τελευταία του λεπτομέρεια και όχι ιδιαίτερα ακριβό τηρουμένων των αναλογιών. Με τιμή σχεδόν 34.000 ευρώ (με αυτόματο κιβώτιο), δεν είναι αγοραστική ευκαιρία, αλλά κρίνεται ανταγωνιστικό στην premium κατηγορία που ανήκει.
Υπέρ
- Σχεδίαση
- Ποιότητα κατασκευής
- Τεχνολογία
- Κινητήρας
- Κιβώτιο
- Επιδόσεις
- Θέση οδήγησης
- Οδική συμπεριφορά
- Άνεση
Κατά
- Έλλειψη ρεζέρβας
- Χώροι (ύψος) πίσω επιβατών
- Κατανάλωση
- Λειτουργία start/stop
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: 4θυρο, 5θέσιο(;), μικρομεσαίο επιβατικό
Διαστάσεις: 4.526 x 1.800 x 1.420 χλστ.
Μεταξόνιο: 2.670 χλστ.
Βάρος: 1.375 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 42 λίτρα
Χώρος αποσκευών: 430 λίτρα
Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo,1.499 κ. εκ.
Ισχύς: 140 ίπποι/4.600-6.500 σ.α.λ.
Ροπή (Nm @ σ.α.λ.): 220/1.480-4.200
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο ταχυτήτων: Αυτόματο διπλού συμπλέκτη 7 σχέσεων
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων
Τροχοί: 225/40/18
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι/Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Ηλεκτρική υποβοήθηση, με κύκλο στροφής 11,4 μ.
Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 8,7″
Τελική ταχύτητα: 215 χλμ./ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 8,2 λτ./100 χλμ.
Εκπομπές CO2: 131 γρ./χλμ. (WLTP)
Νίκος Τσάδαρης