Το νέο σύστημα σήμανσης που υιοθετεί η Ε.Ε. για τα ελαστικά των οχημάτων θα βοηθήσει τους καταναλωτές να τα επιλέξουν βάσει της κατανάλωσης καυσίμου, της πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα και του θορύβου που προκαλούν.
Τα ελαστικά ευθύνονται για το 20% με 30% της κατανάλωσης καυσίμου ενός οχήματος, το οποίο σημαίνει ότι η επιλογή αποδοτικότερων ελαστικών μπορεί να συνεισφέρει στη μείωση των εκπομπών από τις μεταφορές.
Συνολικά οι οδικές μεταφορές ευθύνονται για το 22% περίπου των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου της Ε.Ε. και ο τομέας των μεταφορών είναι ο μόνος τομέας με τις υψηλότερες εκπομπές ρύπων ως προς τα επίπεδα του 1990.
Προκειμένου να επιτευχθεί κλιματική ουδετερότητα έως το 2050, η ΕΕ θέλει να μειώσει τις εκπομπές κατά 60% έως και το 2050, συγκριτικά με το επίπεδο του 1990.
Νέες ετικέτες για την καλύτερη ενημέρωση των καταναλωτών
Οι νέες ετικέτες θα περιλαμβάνουν πληροφορίες σχετικά με την απόδοση καυσίμου και την πρόσφυση σε βρεγμένο οδόστρωμα, σε κλίμακα από Α έως G (παρόμοια με την ενεργειακή σήμανση που χρησιμοποιείται στις οικιακές συσκευές) καθώς και πληροφορίες σχετικά με το εξωτερικό επίπεδο θορύβου, που μετριέται σε ντεσιμπέλ αναφέρει το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
Μελλοντικά αναμένεται να προστεθούν πληροφορίες σχετικά με την πρόσφυση σε χιόνι και πάγο καθώς και πληροφορίες σχετικά με τη χιλιομετρική απόσταση και την τριβή (υπεύθυνη για την ρύπανση από μικροπλαστικά), αφού καταστεί διαθέσιμη κατάλληλη μέθοδος δοκιμής.
Οι ετικέτες πρέπει να είναι ευδιάκριτες για τους καταναλωτές, να εμφανίζονται σε όλα τα σημεία πώλησης ελαστικών, συμπεριλαμβανομένων των διαδικτυακών σημείων πώλησης, και να παρέχουν κωδικό QR για εύκολη σάρωση.
Τα οφέλη της νέας σήμανσης των ελαστικών Ε.Ε.
Οι νέες ετικέτες ελαστικών αφ’ ενός θα επιτρέψουν στους καταναλωτές να επιλέγουν ελαστικά αποδοτικότερα ως προς την κατανάλωση καυσίμων και να οδηγούν με σημαντική εξοικονόμηση χρημάτων και χαμηλότερες εκπομπές αερίων και αφ’ ετέρου θα ενισχυθεί η οδική ασφάλεια μέσω της καλύτερης πρόσφυσης σε βρεγμένο οδόστρωμα.
Ένα επιπλέον πλεονέκτημα είναι ότι η παροχή πληροφοριών για τα επίπεδα θορύβου μπορεί να συμβάλλει στη μείωση της ηχορύπανσης που προκαλείται από τα αυτοκίνητα.
Το ΕΚ και το Συμβούλιο της ΕΕ κατέληξαν σε άτυπη συμφωνία για το νέο σύστημα σήμανσης τον Νοέμβριο του 2019. Το Συμβούλιο ενέκρινε επίσημα τους κανόνες τον Φεβρουάριο του 2020 και η επιτροπή Βιομηχανίας, Έρευνας και Ενέργειας του Κοινοβουλίου τους υπερψήφισε στις 28 Απριλίου. Η συμφωνία πρέπει, επίσης, να λάβει την έγκριση του Κοινοβουλίου.
Υπενθυμίζεται ότι η ΕΕ έχει δεσμευτεί να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 40% κάτω από τα επίπεδα του 1990 έως το 2030, στα πλαίσια της Συμφωνίας του Παρισιού.