Εν μέσω πανδημίας, ήρθε στην ελληνική αγορά ένα από τα πλέον αναμενόμενα SUV μοντέλα. Πρόκειται για τη νέα Mercedes GLA, το βασικό μοντέλο της γκάμας SUV της γερμανικής φίρμας, που απέκτησε αυτό που της έλειπε, δηλαδή ύψος.
Έτσι, τώρα το ύψος της να φτάνει πλέον τα 1.611 χιλιοστά (1.616 χιλιοστά με τις ράγες οροφής), δηλαδή τουλάχιστον 10 εκατοστά υψηλότερη από την προκάτοχό της. Αν και μικρότερου μήκους εξωτερικά (τα μετατρόχια με 1.605 και 1.606 χιλιοστά εμπρός/πίσω είναι πάνω από τέσσερα εκατοστά μεγαλύτερα σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο), η νέα GLA προσφέρει περισσότερη ευρυχωρία εσωτερικά σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Ιδιαίτερα αισθητή είναι στον χώρο ποδιών για τους πίσω επιβάτες και στο πορτ-μπαγκάζ.
Η θέση καθίσματος οδηγού και συνοδηγού είναι ψηλότερη και πιο όρθια σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο. Ο οδηγός και ο συνοδηγός κάθονται 97 χιλιοστά ψηλότερα από ότι προηγουμένως. Επίσης, αυξημένη είναι και η περιμετρική ορατότητα σε σύγκριση με το προηγούμενο μοντέλο κυρίως λόγω της βελτιωμένης διατομής των «υποστυλωμάτων» της οροφής που κρύβουν λιγότερο τον περιβάλλοντα χώρο.
Όσον αφορά τη χρηστικότητα, η πλάτη των πίσω καθισμάτων (προαιρετικά μετακινούνται εμπρός-πίσω κατά 14 εκατοστά) διαιρείται και αναδιπλώνεται σε αναλογία 40:20:40, ενώ οι πλάτες ρυθμίζονται σε πιο όρθια θέση, δημιουργώντας περισσότερο χώρο για ογκώδη αντικείμενα στο χώρο αποσκευών. Έτσι, παραμένει άφθονος χώρος για ένα ή δύο άτομα καθώς, σε αυτήν την παραλλαγή, οι έδρες των καθισμάτων είναι διαιρούμενες σε αναλογία 40:60.
Σημαντική ευελιξία προσφέρει και το δάπεδο του χώρου φόρτωσης με δυνατότητα ρύθμισης ύψους, το οποίο περιλαμβάνεται στον βασικό εξοπλισμό. Όταν οι πλάτες των πίσω καθισμάτων είναι διπλωμένες και το δάπεδο βρίσκεται στην υψηλότερη θέση, δημιουργείται μία σχεδόν επίπεδη επιφάνεια φόρτωσης μέχρι τα μπροστινά καθίσματα. Για ιδιαίτερα ογκώδη αντικείμενα, το δάπεδο του χώρου φόρτωσης μπορεί να ρυθμιστεί στη χαμηλότερη θέση, να αφαιρεθεί η εγκάρσια δοκός πίσω από τα πίσω καθίσματα και να μετακινηθούν τα πίσω καθίσματα προς τα εμπρός, εφόσον έχουν την προαιρετική δυνατότητα ρύθμισης εμπρός/πίσω.
Το ταμπλό οργάνων είναι ενιαίο, με οπτικές εσοχές στο χώρο του οδηγού και του συνοδηγού. Η εσοχή στην πλευρά του οδηγού φιλοξενεί την εντελώς ανεξάρτητη μονάδα οθονών, η οποία διατίθεται σε τρεις παραλλαγές: δύο οθόνες 7 ιντσών (17,78 εκ), μία οθόνη 7 και μία 10,25 ιντσών (26 εκ) και στην έκδοση ευρείας οθόνης με δύο οθόνες 10,25 ιντσών. Στην πλευρά του συνοδηγού, η εσοχή καλύπτεται από διακοσμητική επένδυση.
Τα στρογγυλά στόμια αεραγωγών, πέντε συνολικά, διαθέτουν εμφάνιση που θυμίζει τουρμπίνα με όμορφα σχεδιασμένα πτερύγια καθοδήγησης του αέρα. Το υποβραχιόνιο στις πόρτες ενσωματώνεται αρμονικά στο κεντρικό πλαίσιο των θυρών, ενώ η χειρολαβή στήριξης είναι κυλινδρική και οριζόντια τοποθετημένη σαν κουπαστή.
Στον βασικό εξοπλισμό περιλαμβάνεται το σύστημα infotainment MBUX (Mercedes-Benz User Experience) που προσφέρει διαισθητικό χειρισμό καιενεργοποιείται μέσω φωνητικών εντολών, με τη φράση «Hey Mercedes». Το MBUX μπορεί να διαμορφώνεται εξατομικευμένα χάρη σε μια ευρεία γκάμα επιλογών. Ο πανίσχυρος υπολογιστής, οι λαμπερές οθόνες και τα άψογα γραφικά, η προσαρμόσιμη προβολή, η έγχρωμη οθόνη Head-up, η πλοήγηση με επαυξημένη πραγματικότητα και το λογισμικό που μαθαίνει, αποτελούν τα βασικά πλεονεκτήματα του συστήματος.
Αυξημένες δυνατότητες και ασφάλεια
Στα Off road χαρακτηριστικά της νέας GLA συγκαταλέγονται το κάθετο μπροστινό τμήμα, οι κοντοί πρόβολοι μπροστά – πίσω και οι περιμετρικές, προστατευτικές επενδύσεις. Τα μοντέλα 4MATIC περιλαμβάνουν στον βασικό εξοπλισμό το πακέτο μηχανικού εξοπλισμού Off road, το οποίο προσφέρει ένα επιπλέον πρόγραμμα οδήγησης, λειτουργία υποβοήθησης οδήγησης σε κατηφόρα και προβολή off road κινούμενων εικόνων στην οθόνη πολυμέσων, καθώς και μία ειδική λειτουργία φωτισμού για εκτός δρόμου οδήγηση σε συνδυασμό με τους προβολείς Multibeam Led.
Στη νέα GLA, έχει αυξηθεί η ασφάλεια που παρέχουν τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Οι διευρυμένες λειτουργίες του πακέτου υποβοήθησης οδήγησης περιλαμβάνουν, ενδεικτικά, την λειτουργία αλλαγής κατεύθυνσης, την λειτουργία λωρίδας έκτακτης ανάγκης, την λειτουργία προειδοποίησης αποβίβασης, που ειδοποιεί τον οδηγό όταν προσεγγίζουν ποδηλάτες ή οχήματα, και ένα σύστημα προειδοποίησης όταν ανιχνεύονται πεζοί κοντά σε διαβάσεις.
Η νέα GLA έχει τη δυνατότητα να αντιδρά όταν αδρανεί ο οδηγός. Η ενεργή υποβοήθηση πέδησης αναλαμβάνει σε πολλές περιπτώσεις να πραγματοποιεί αυτόνομο φρενάρισμα, προκειμένου να αποτραπεί μια σύγκρουση ή να μειωθεί η σφοδρότητά της. Με τις ταχύτητες που αναπτύσσονται συνήθως στην πόλη, το σύστημα μπορεί επίσης να επιβραδύνει όταν ανιχνεύει σταματημένα οχήματα ή πεζούς που διασχίζουν τον δρόμο, ώστε να αποτρέπονται συγκρούσεις ανάλογα με την περίσταση.
Κινητήρες – Εκδόσεις
Με δυνατούς και οικονομικούς 4κύλινδρους κινητήρες, σύγχρονα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης, το σύστημα infotainment MBUX με διαισθητικό χειρισμό, καθώς και το σύστημα ελέγχου ανέσεων Energizing, η νέα GLA είναι ένα από τα πιο πλήρη μοντέλα της κατηγορίας της, που εκτός των άλλων διαθέτει χαμηλή αεροδυναμική αντίσταση με τιμή Cd από 0,28.
Η βασική έκδοση των βενζινοκίνητων μοντέλων είναι ο κινητήρας M 282 με κυβισμό 1,33 λίτρων στην GLA 200 (μικτή κατανάλωση καυσίμου 6,0-5,7 λτ./100 χλμ., μικτές εκπομπές CO2 137-130 γρ./χλμ.) που διαθέτει σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων για οικονομική λειτουργία υπό μερικό φορτίο.
Συνοπτικά οι εκδόσεις βενζινοκινητήρων είναι οι εξής:
Όμως, για τους φίλους των πετρελαιοκινητήρων (ειδικά του δημοφιλέστατου 1,5 λίτρων), τα νέα δεν είναι ευχάριστα, καθώς η βασική diesel έκδοση της νέας GLA, είναι ο δίλιτρος κινητήρας ΟΜ 654.
Συνοπτικά, οι εκδόσεις diesel είναι οι εξής:
Σύντομα θα διατίθεται ένα μοντέλο EQ Power με υβριδικό σύστημα κίνησης τρίτης γενιάς, ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ακολουθήσει η EQA, ένα πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο.
Διάθεση – Τιμή
Η νέα GLA παράγεται στο εργοστάσιο της μάρκας στο Ράστατ (Rastatt) στη Γερμανία και θα κάνει το ντεμπούτο της στην Ευρώπη στα τέλη Απριλίου 2020. Στην ελληνική αγορά αυτήν τη στιγμή είναι διαθέσιμη μόνο η έκδοση GLA 200, με τιμή στα 35.850 ευρώ, ενώ οι υπόλοιπες εκδόσεις αναμένονται στο αμέσως προσεχές διάστημα.
O κυριότερος βασικός εξοπλισμός του μοντέλου για την Ελλάδα, είναι ο εξής: Active Brake Assist, Cruise Control – σύστημα ρύθμισης ταχύτητας, Dynamic Select, MBUX σύστημα πολυμέσων, Speed Limit Assist, Sport δερμάτινο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών, Thermatic – σύστημα κλιματισμού, αερόσακος γονάτων οδηγού, αναδιπλούμενα πίσω καθίσματα, ανάρτηση άνεσης, εμπρός καθίσματα με μηχανικές ρυθμίσεις, ενεργή υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας κυκλοφορίας, ζάντες αλουμινίου 17″, κάθισμα συνοδηγού με αισθητήρα βάρους, κεντρική κονσόλα με αποθηκευτικό χώρο, προβολείς αλογόνου (συμπεριλαμβάνονται φώτα πορείας ημέρας LED), προεγκατάσταση για πληροφορίες κυκλοφορίας – Live Traffic Information, ράγες οροφής σε αλουμίνιο, σύστημα απενεργοποίησης κυλίνδρων, σύστημα ελέγχου πίεσης ελαστικών, σύστημα προστασίας πεζών, υαλοκαθαριστήρες με αισθητήρα βροχής, χειριστήρια αλλαγής ταχυτήτων στο τιμόνι, ψηφιακό ραδιόφωνο.
Στο βασικό πακέτο περιλαμβάνονται επίσης: προεγκατάσταση για κοινή χρήση αυτοκινήτων, κάμερα οπισθοπορείας, θήκη για δύο ποτήρια, κεραία τηλεφώνου & GPS για retrofit navigation, Touchpad, πακέτο αποθηκευτικού χώρου Easy Pack, Tirefit με συμπιεστή ελαστικών, βελούδινα πατάκια, πακέτο φωτισμού και ορατότητας.
Νίκος Τσάδαρης