Το Sportage της Kia είναι το μοντέλο που στήριξε την ευρωπαϊκή πορεία της μάρκας, τουλάχιστον μέχρι να εμφανιστεί το Ceed. Σήμερα (για την ακρίβεια από το 2018), το γεροδεμένο κορεάτικο SUV βρίσκεται στην 4η γενιά και εκτός των άλλων εξελίξεων που το καθιστούν απόλυτα ανταγωνιστικό στην κατηγορία, διαθέτει ένα σύγχρονο θερμικό κινητήρα (diesel) με ήπια υβριδική τεχνολογία, που είναι διαθέσιμος σε δυο εκδόσεις 115 και 136 ίππων.

Η προσθήκη της υβριδικής τεχνολογίας, είναι και ο λόγος που για πολλοστή φορά βρεθήκαμε να οδηγούμε ένα Sportage, με κίνηση στους εμπρός τροχούς (υπάρχει και 4κίνητη έκδοση), 6άρι χειροκίνητο κιβώτιο και κινητήρα πετρελαίου 1.600 κ.εκ., με 48βολτο υβριδικό σύστημα και απόδοση 136 ίππων.

Εμφάνιση – Εσωτερικό – Εξοπλισμός

Όσον αφορά την γενική εικόνα, το Sportage εξακολουθεί την εξελικτική του πορεία, που το έχει καθιερώσει στην ταχύτατα αναπτυσσόμενη κατηγορία των οχημάτων ελευθέρου χρόνου. Η εντυπωσιακή και με προσωπικότητα εξωτερική σχεδίαση συνδυάζεται από ένα ποιοτικά φτιαγμένο εσωτερικό με μεγάλους χώρους, που εύκολα φιλοξενούν πέντε επιβάτες στην ψηλή καμπίνα, χάρη και στο τούνελ που είναι χαμηλό, αλλά και στις πλάτες των πίσω καθισμάτων που ρυθμίζονται σε κλίση.

Στο εσωτερικό κυριαρχεί η σύγχρονη σχεδίαση, τα ποιοτικά υλικά με άριστη συναρμολόγηση η σωστή εργονομία και ο ευχάριστος διάκοσμος. Στο ταμπλό, δεσπόζει η έγχρωμη οθόνη αφής 7 ιντσών που ελέγχεται εύκολα, διαθέτει σύστημα πλοήγησης, κάμερα οπισθοπορείας και συνδέεται τόσο με Apple CarPlay, όσο και με Android Auto.

Το Sportage της δοκιμής μας, είχε τον εξοπλισμό της έκδοσης GT Line που περιλαμβάνει αυτόματο διζωνικό κλιματισμό (στάνταρ), ζάντες αλουμινίου 19″, αυτόματα φώτα και αυτόματους υαλοκαθαριστήρες. Μαζί και το πλήρες πακέτο τεχνολογιών ασφάλειας και υποβοήθησης του οδηγού, που μεταξύ άλλων περιέχει: ενεργό σύστημα διατήρησης λωρίδας, προειδοποίηση απόσπασης προσοχής του οδηγού, προειδοποίηση μετωπικής σύγκρουσης και αναγνώριση ορίων ταχύτητας.

Η προσθήκη της μπαταρίας του υβριδικού συστήματος στο πάτωμα του πορτμπαγκάζ έχει στερήσει μόνο 28 λίτρα από τον χώρο αποσκευών, που τώρα χωρά 439 λίτρα, αλλά δεν έχει ρεζέρβα, παρά μόνο κιτ επισκευής ελαστικού.

Ήπια υβριδική τεχνολογία

Κάτω από το καπό υπάρχει ένας 4κύλινδρος, 16βάλβιδος πετρελαιοκινητήρας 1.600 κ.εκ., που στο αυτοκίνητο που οδηγήσαμε αποδίδει 136 ίππους στις 4.000 στροφές. Ο κινητήρας αυτός συνοδεύεται από το νέο υβριδικό σύστημα κίνησης Eco Dynamics+, που δίνει την δυνατότητα για ακόμα πιο καθαρούς κινητήρες πετρελαίου. Το σύστημα συνδυάζεται με την ενεργή τεχνολογία ελέγχου καυσαερίων SCR (Selective Catalytic Reduction) της μάρκας, περιορίζοντας τις εκπομπές CO2 έως και κατά 4% στο νέο κύκλο δοκιμών WLTP (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure).

Η νέα υβριδική τεχνολογία ενσωματώνει μια μικρών διαστάσεων μπαταρία ιόντων λιθίου 0,46 kWh και 48V, καθώς και μια νέα υβριδική μονάδα μίζας/γεννήτριας (MHSG). Ελέγχοντας ηλεκτρονικά την MSHG και χρησιμοποιώντας το μετατροπέα, το σύστημα αλλάζει χωρίς πρόβλημα από τη λειτουργία «κινητήρα» στη λειτουργία «γεννήτριας».

Συνδεδεμένη μέσω ιμάντα με τον στρόφαλο του κινητήρα, η MSHG παρέχει κατά την επιτάχυνση ηλεκτρική υποβοήθηση (ανάλογα με την στάθμη φόρτισης της μπαταρίας) 4 έως 12 kW (5,5 – 16,3 ίπποι) λειτουργώντας ως «κινητήρας», περιορίζοντας το φορτίο του κινητήρα πετρελαίου, τις εκπομπές ρύπων και την κατανάλωση καυσίμου (έως 10%). Στην λειτουργία «γεννήτριας», το σύστημα συλλέγει την κινητική ενέργεια που απελευθερώνεται κατά την επιβράδυνση του αυτοκινήτου, με ταχύτητα στο κιβώτιο και κατά το φρενάρισμα, και χρησιμοποιεί την ισχύ αυτή για επαναφόρτιση της μπαταρίας. Στις επιβραδύνσεις κάτω από 30 χλμ/ώρα, ο κινητήρας σβήνει εντελώς για μεγαλύτερη οικονομία, ενώ η επανεκκίνησή του γίνεται χωρίς καν να το καταλάβει ο οδηγός, καθώς τον ρόλο της μίζας αναλαμβάνει ο ηλεκτροκινητήρας. Τέλος, μέρος της ενέργειας που αποθηκεύεται στην μπαταρία -επικουρικά- σταθεροποιεί και την ηλεκτρική τροφοδοσία του οχήματος.

Το έργο του κινητήρα μεταφέρεται στους εμπρός τροχούς μέσω ενός εύχρηστου χειροκίνητου κιβωτίου 6 σχέσεων, που δεν χρειάζεται να τις πολυχρησιμοποιείς, αφού η ροπή του κινητήρα (320 Nm στις 2.000 στροφές), επιτρέπει την απόκρισή του στο πάτημα του γκαζιού από χαμηλά.

Κατά τα λοιπά, διατίθεται σύστημα start/stop, το οποίο λειτουργεί εξαιρετικά, συμβάλλοντας στην χαμηλή κατανάλωση καυσίμου. Η τελευταία στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας, είχε μέση τιμή 6,8 λίτρων για κάθε 100 χιλιόμετρα, παρά τις αξιοπρεπείς επιδόσεις (0-100 σε 11.2″) και τα 1.500 κιλά βάρους του αμαξώματος.

Από τη θέση του οδηγού

Βασικό χαρακτηριστικό της οδήγησης του υβριδικού Sportage, είναι το ότι, ο οδηγός δεν αντιλαμβάνεται την λειτουργία του υβριδικού συστήματος. Ο μόνος τρόπος για να αντιληφθείς πότε και πως δουλεύει το σύστημα, είναι να παρακολουθείς τη ροή της ενέργειας στον πίνακα οργάνων, όπου και καταλαβαίνεις το «χειροπιαστό όφελος» που είναι η χαμηλή μέση κατανάλωση, τόσο στον αστικό ιστό (μπορείς και με 6 λτ./100 χλμ.), όσο και στα ταξίδια με υψηλές ταχύτητες (όχι πάνω από τα 7,5 λτ./100 χλμ.).

Το γεροδεμένο πλαίσιο, η καλή ηχομόνωση και η καλοστημένη ανάρτηση (με σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω), προσφέρουν πολύ καλή ποιότητα κύλισης και σταθερή οδική συμπεριφορά με σπορ αίσθηση. Οι μικρές κλίσεις του αμαξώματος, το σαφές τιμόνι, τα δυνατά φρένα και τα «διακριτικά» ηλεκτρονικά συστήματα ευστάθειας, εξασφαλίζουν υψηλό επίπεδο ασφάλειας και κάνουν ιδιαίτερα ευχάριστη την οδήγηση του μεσαίου SUV. Μοναδική παραφωνία, τα αδύνατα φώτα, που το βράδυ περιορίζουν τον ρυθμό και τα με χαμηλό προφίλ ελαστικά (ζάντες 19 ιντσών), που ουσιαστικά αναιρούν τις πολλές δυνατότητες που έχει το Sportage στους χωματόδρομους, ακόμα και με κίνηση μόνο στους εμπρός τροχούς.

Τέλος, σε κάθε φάση της οδήγησης πάντως, εντυπωσιάζει η ελαστική, αθόρυβη και πρόθυμη στην αύξηση στροφών λειτουργία του κινητήρα που δίνει σπορ διαστάσεις στο Sportage και επιτρέπει γρήγορες επιταχύνσεις και ασφαλή προσπεράσματα.

Δια ταύτα

Το Sportage όντας από τις καλύτερες προτάσεις της κατηγορίας του, απέκτησε με την ήπια υβριδική τεχνολογία, ένα ακόμα όπλο στην φαρέτρα του, που το κάνει ακόμα πιο ελκυστικό στο αγοραστικό κοινό. Με τιμή μόλις πάνω από τα 22.000 ευρώ (για την έκδοση με τους 115 ίππους) και 7ετή εγγύηση, έχει κάθε λόγο να παραμένει η σημαία της κορεάτικης μάρκας στην ευρωπαϊκή της πορεία.

Υπέρ

  • Σχεδίαση – Ποιότητα
  • Χώροι – Εξοπλισμός
  • Κινητήρας – Επιδόσεις
  • Οδική συμπεριφορά – Ποιότητα κύλισης
  • Κατανάλωση
  • Τιμή
  • 7ετής εργοστασιακή εγγύηση

Κατά

  • Έλλειψη ρεζέρβας
  • Αδύνατα φώτα
  • Χαμηλού προφίλ ελαστικά

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Κατηγορία: πεντάθυρο, πενταθέσιο, SUV/Crossover

Διαστάσεις: 4.485 Χ 1.855 Χ 1.635 χλστ.

Μεταξόνιο: 2.670 χλστ.

Βάρος: 1.500 κιλά

Χώρος αποσκευών: 503 / 1.492 λίτρα

Ρεζερβουάρ καυσίμου: 60 λίτρα

Κινητήρας: diesel, 4κύλινδρος, 16βάλβιδος, 1.598 κ.εκ., με ήπιο υβριδικό σύστημα

Ισχύς: 136 ίπποι / 4.000 στροφές

Ροπή (Nm): 320 / 2.000 στροφές

Μετάδοση: Στους Εμπρός τροχούς

Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων

Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Πολλαπλών Συνδέσμων

Τροχοί: 245/45/19

Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι Δίσκοι / Πίσω Δίσκοι

Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 11,0 μ.

Επιτάχυνση 0-100 χλμ./ώρα: 11,2″

Τελική ταχύτητα: 180 χλμ./ώρα

Κατανάλωση (δοκιμής): 6,8 λτ./100 χλμ.

Εκπομπές CO2: 115 γρ./χλμ.

Νίκος Τσάδαρης