Πρόκειται για έναν υπερσύγχρονο θερμικό κινητήρα που κατασκεύασε η Mazda και ήδη τοποθετείται σε πολλά μοντέλα της.
Ο δίλιτρος κινητήρας με την ονομασία Skyactiv-X (το δεύτερο βήμα της Mazda μετά τον Skyactiv του 2012) είναι ο πρώτος βενζινοκινητήρας παραγωγής στον κόσμο που ενσωματώνει τα πλεονεκτήματα της λειτουργίας ενός diesel με ανάφλεξη μέσω συμπίεσης και αποτελεί ένα ακόμα βήμα στην κατεύθυνση της κατασκευής του ιδανικού κινητήρα εσωτερικής καύσης. Βέβαια, το πόσο μπορούν να αντισταθούν οι κινητήρες αυτοί στην «λαίλαπα» του εξηλεκτρισμού, δεν μένει παρά να το δούμε εκ του αποτελέσματος. Πάντως, το βέβαιο είναι ότι, οι θερμικοί κινητήρες, είναι πολύ σκληροί για να πεθάνουν… σύντομα και εύκολα.
Ο Skyactiv-X εκμεταλλεύεται την τεχνολογία Spark Controlled Ignition Compression (SPCCI), η οποία επιτρέπει στον κινητήρα να αλλάζει ιδανικά μεταξύ της συμβατικής καύσης και της αυτανάφλεξης με συμπίεση, χρησιμοποιώντας ένα σπινθήρα για να ενεργοποιήσει και τους δύο τύπους καύσης με διαφορετικό τρόπο.
Σε λειτουργία SPCCI, μια διαδικασία ξεχωριστών ψεκασμών δημιουργεί ξεχωριστές ζώνες μείγματος καυσίμου-αέρα μέσα στο θάλαμο καύσης.
Αρχικά, ένα πολύ φτωχό μείγμα καυσίμου-αέρα (με πολύ μεγάλο ποσοστό αέρα) εισέρχεται στον θάλαμο καύσης στη φάση εισαγωγής, στη συνέχεια ένα στρώμα ατμοποιημένου καυσίμου ψεκάζεται ακριβώς γύρω από το μπουζί στη φάση της συμπίεσης.
Για να αναφλεγεί το μείγμα την κατάλληλη στιγμή, η μικρή έγχυση καυσίμου/αέρα απευθείας γύρω από το μπουζί δημιουργεί ένα πλουσιότερο μείγμα. Όταν το μπουζί παράγει το σπινθήρα, αναφλέγεται η τοπική ζώνη καυσίμου και αέρα. Αυτό αυξάνει την πίεση και τη θερμοκρασία στον θάλαμο καύσης, μέχρι το σημείο όπου ο κύριος όγκος του φτωχού μείγματος καίγεται.
Δίνοντας στον κινητήρα την δυνατότητα να λειτουργήσει σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα με πολύ οικονομικό τρόπο, το SPCCI λειτουργεί σε όλο το φάσμα λειτουργίας εκτός από τις κρύες εκκινήσεις, τη φάση αρχικού ζεστάματος και σε πολύ υψηλά φορτία. Σε αυτές τις περιπτώσεις ο κινητήρας περνάει ανεπαίσθητα σε κανονική λειτουργία αναφλέγοντας ένα συμβατικό «στοιχειομετρικό» μείγμα καυσίμου-αέρα με σχέση συμπίεσης 14,7:1.
Συνδυάζοντας τις επιδόσεις σε υψηλές στροφές ενός βενζινοκινητήρα, με την οικονομία στην κατανάλωση, τη ροπή, και την απόκριση ενός κινητήρα diesel, ο Skyactiv-X συγκεντρώνει τα εξής τέσσερα βασικά πλεονεκτήματα:
- Εξαιρετική απόκριση και ξεκούραστη οδήγηση
- Γρήγορο ανέβασμα στροφών
- Ιδιαίτερα χαμηλή κατανάλωση
- Πολύ χαμηλές εκπομπές ρύπων.
Με αυτές τις βελτιώσεις να είναι κάτι παραπάνω από ορατές, ειδικά σε λειτουργία με χαμηλά φορτία, ο Skyactiv-X βελτιώνει θεαματικά την κατανάλωση και μειώνει τις εκπομπές του CO2 και του NOX.
Μια τάξη μεγέθους των πλεονεκτημάτων που προσφέρει ο κινητήρας Skyactiv-X, είναι στο νέο Mazda3, όπου με ισχύ 180 ίππων στις 6.000 σ.α.λ. και μέγιστη ροπή 224 Nm στις 3.000 σ.α.λ., επιτυγχάνει μικτή κατανάλωση (κατά WLTP) 5.4-6.9 λτ./100 χλμ. με συνδυασμένες εκπομπές CO2 122-157 γρ./χλμ.
Η ροπή είναι κατά 10% περισσότερη σε σχέση με τον Skyactiv-G και η περιοχή λειτουργίας με πραγματικά χαμηλή κατανάλωση είναι θεαματικά διευρυμένη.
Τέλος, ο Skyactiv-X μπορεί να συνοδεύεται από χειροκίνητο 6 ταχυτήτων (6MT) Skyactiv-MT ή από αυτόματο κιβώτιο (6AT) 6ταχυτήτων Skyactiv-Drive, ενώ συνδυάζεται τόσο με μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς, όσο και με το σύστημα τετρακίνησης i-Activ AWD της μάρκας.
Νίκος Τσάδαρης