Η εμπλοκή μιας αυτοκινητοβιομηχανίας με τους αγώνες αυτοκινήτου, έχει έμμεσο αντίκτυπο και στον καταναλωτή. Πόσο μάλλον όταν το μοντέλο που επιλέγει να αγοράσει, πρωταγωνιστεί στο WRC, όπως το Fiesta της Ford, που έκανε το νταμπλ σε οδηγούς και κατασκευαστές το 2018.
Αυτό είναι και το μοντέλο που θα απασχολήσει την δοκιμή μας, ή μάλλον η βάση του μοντέλου με το οποίο ο 6άκις Παγκόσμιος Πρωταθλητής Σεμπαστιάν Οζιέ κέρδισε τον 6ο του τίτλο. Πρόκειται για το νέο Fiesta ST, ένα κόμπακτ, 5θυρο επιβατικό , με 3κύλινδρο βενζινοκινητήρα, απόδοσης 200 ίππων, που είναι ίσως το κορυφαίο GTi της εποχής, με ακαταμάχητη σχέση τιμής/απόδοσης.
Διακριτικό
Εξωτερικά, ο αμύητος δεν θα καταλάβει εύκολα για τι «πύραυλο» πρόκειται και αν πέσει στην παγίδα του «έλα μωρέ, ένα Fiesta ST Line, είναι», θα νοιώσει έκπληξη μεγάλη στο κυνηγητό. Οι γρίλιες στη μάσκα, οι εισαγωγές αέρα, οι διαφοροποιήσεις σε προφυλακτήρα και στους προβολείς ομίχλης, μαζί με το κόκκινο διακριτικό ST, την διπλή απόληξη της εξάτμισης, τον διαχύτη πίσω χαμηλά και την αεροτομή πάνω από την 5η πόρτα, είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του πιο γρήγορου Fiesta δρόμου.
Το αισθητικό πακέτο συμπληρώνουν οι νέας σχεδίασης αλουμινένιες ζάντες 17΄΄ και τα διακριτικά μαρσπιέ.
Σπορ & Λειτουργικό εσωτερικό
Τα σπορ μπάκετ καθίσματα Recaro με το λογότυπο ST, το flat bottom δερμάτινο και τα πεντάλ αλουμινίου, δίνουν αδιάψευστη εικόνα ενός οχήματος με δυναμικές επιδόσεις.
Ο οδηγός έχει μπροστά του, ένα εντελώς νέο, πιο πλήρες και σαφώς ευανάγνωστο πίνακα οργάνων, με ψηφιακές και αναλογικές ενδείξεις που δίνουν ένα σωρό πληροφορίες, μαζί και την δυνατότητα επιλογής προγράμματος οδήγησης (Normal, Sport, Track), που αλλάζει τα δεδομένα στην αίσθηση του τιμονιού, την απόκριση στο γκάζι και τον βαθμό παρέμβασης των ηλεκτρονικών (όταν δεν απενεργοποιηθούν).
Η μεγάλη οθόνη αφής στο κέντρο του ταμπλό είναι ένα από τα βασικά στοιχεία του συστήματος συνδεσιμότητας SYNC3 (λειτουργία Κλήσης Έκτακτης Ανάγκης) του νέου Fiesta. Βρίσκεται τοποθετημένη αρκετά ψηλά και δίπλα από το οπτικό πεδίο του οδηγού και ενσωματώνει πολλά από τα χειριστήρια συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας με αποτέλεσμα η κεντρική κονσόλα να διαθέτει 50% λιγότερους διακόπτες και χειριστήρια.
Σε κάθε περίπτωση, η μοντέρνα σχεδίαση, η άριστη εργονομία, τα ποιοτικά υλικά και το φινίρισμα, μαζί με το κορυφαίο ηχοσύστημα της B&O, συνθέτουν ένα οδηγοκεντρικό κόκπιτ, με χώρους για 4 επιβάτες που εύκολα θα βολέψουν πόδια και κεφάλια ακόμα και στην περίπτωση που θα είναι εύσωμοι.
Ο πλούσιος εξοπλισμός, συμπληρώνεται με 15 τεχνολογίες υποστήριξης του οδηγού, που ενεργοποιούνται με την βοήθεια 8 αισθητήρων υπερήχων, 2 καμερών (εμπρός & πίσω) και ενός εμπρόσθιου ραντάρ, το οποίο μπορεί να σκανάρει τον χώρο περιμετρικά σε απόσταση μέχρι και 130 μ.
Τρεις κύλινδροι αποδίδουν 200 ίππους
Κινητήρια δύναμη του Fiesta ST, ένα σύγχρονο τεχνολογικό θαύμα. Είναι ο πρώτος 3κύλινδρος κινητήρας υψηλών επιδόσεων, που συνδυάζει οικονομία (Eco) με απόδοση (Boost).
Ο 1.5 λίτρων υπερτροφοδοτούμενος, EcoBoost 200 ίππων/6000 σαλ (ροπή 290 Nm/1600 – 4000 σαλ), έχει εξελιχθεί από την Ford Performance και είναι κατασκευασμένος εξ ολοκλήρου από αλουμίνιο με την πολλαπλή εισαγωγής να είναι ενσωματωμένη στον κορμό προκειμένου να γίνεται η βέλτιστη εκμετάλλευση της ενέργειας των καυσαερίων.
Συνδυάζεται με ένα «σφιχτά» κλιμακωμένο χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων και κινεί με μεγάλη ευκολία το 1260 κιλών βάρους αμάξωμα, τόσο στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις, όσο και στις επιδόσεις από στάση (0-100 σε 6.5 δευτερόλεπτα), με την τελική ταχύτητα στα 232 χλμ./ώρα.
Εφοδιασμένος με σύστημα διπλού μεταβλητού χρονισμού των βαλβίδων καθώς και με άμεσο και έμμεσο ψεκασμό, διαθέτει start/stop και σύστημα απενεργοποίησης του ενός κυλίνδρου, για μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου.
Στα πολλά χιλιόμετρα της δοκιμής μας, η μέση κατανάλωση με συντηρητική οδήγηση κυμάνθηκε στα 8,3 λίτρα/100 χλμ., αλλά μια φορά που επίχειρήσαμε μέτρηση οδηγώντας σβέλτα σε επαρχιακό δρόμο, ξεπέρασε τα 12 λίτρα.
Στην πράξη, ο κινητήρας αυτός ανεβάζει σαν «ραπτομηχανή» από το ρελαντί μέχρι τον κόφτη, χωρίς κομπιάσματα ή κραδασμούς και με περιορισμένο θόρυβο, που αυξάνεται και δίνει ψυχολογικό αβαντάζ όταν επιλέξεις το πρόγραμμα οδήγησης track.
Γερό πάτημα στον δρόμο
Το νέο Fiesta ST διαθέτει πιο στιβαρό και σίγουρο πάτημα, έχει πιο οδηγοκεντρική συμπεριφορά από τον προκάτοχό του, γεγονός που πηγάζει και από το πιο στιβαρό αμάξωμα, που διαθέτει 36% περισσότερο ατσάλι βορίου σε κομβικά σημεία για μεγαλύτερη αντοχή και επιπλέον φροντίδα ως προς την ηχομόνωση με σκοπό να γίνει το πιο ήσυχο στην κατηγορία.
Το διάσημο (λόγω και WRC) super mini της Ford διαθέτει επίσης ειδικά διαμορφωμένα πλαστικά καλύμματα, τα οποία έχουν τοποθετηθεί κάτω από τον κινητήρα, την καμπίνα, ακόμα και τον ημιάκαμπτο άξονα με ειδικές αεροδυναμικές αυλακώσεις με σκοπό να μειώνουν/απορροφούν τους αεροδυναμικούς θορύβους. Επιπλέον, η αρχιτεκτονική των αναρτήσεων του εξασφαλίζουν 10% καλύτερο κράτημα στις στροφές (corner grip), ενώ -ειδικά στην εμπρός ανάρτηση- οι βάσεις των ψαλιδιών έχουν διπλάσια ακαμψία από το παρελθόν και είναι σχεδιασμένες ώστε να κάμπτονται ελεγχόμενα.
Επιπλέον αλλαγές έχουν γίνει και στην αντιστρεπτική δοκό που τώρα είναι κοίλη και με μεγαλύτερη διάμετρο στοιχείο που μειώνει τις κλίσεις βελτιώνοντας συγχρόνως και την απόκριση του τιμονιού κα τον έλεγχο του αμαξώματος. Ειδικά για την πίσω ανάρτηση, οι μηχανικοί υιοθέτησαν τη λύση του χάλυβα υψηλής αντοχής πραγματοποιώντας όλα τις συγκολλήσεις με τη χρήση τεχνολογίας Laser. Συνολικά, χάρη στα πιο άκαμπτα σημεία σύνδεσης με το πλαίσιο, εξασφαλίζεται 15% μεγαλύτερη συνολική ακαμψία, γεγονός που προσφέρει σε όλα τα οδηγικά σενάρια καλύτερο και πιο άμεσο έλεγχο του αμαξώματος.
Τα επιλέξιμα προφίλ οδήγησης (Drive Modes) επιτρέπουν στο Fiesta ST τη διαμόρφωση απόκρισης του κινητήρα, του συστήματος διεύθυνσης και των συστημάτων ελέγχου ευστάθειας σύμφωνα με τις ρυθμίσεις Normal, Sport και Track, μεταβάλλοντας το χαρακτήρα του οχήματος από ένα ευέλικτο, καθημερινό hatchback σε ένα ιδιαίτερα σπορ αυτοκίνητο, με το πάτημα ενός μπουτόν. Το προαιρετικό Launch Control (στην έκδοση ST3) βοηθά τους οδηγούς να πετυχαίνουν αξιόπιστες και γρήγορες εκκινήσεις από στάση στην πίστα, με την υποστήριξη μιας ειδικής γραφικής ένδειξης στον πίνακα οργάνων.
Ακόμα περισσότερο, η οδική συμπεριφορά βελτιώνεται από το –προαιρετικό- μηχανικό διαφορικό περιορισμένης ολίσθησης (LSD) και τα πατενταρισμένα ελατήρια ανακατανομής πλευρικών φορτίων της Ford, που προσφέρουν ταχύτερη είσοδο στις στροφές και καλύτερη απόκριση της πίσω ανάρτησης.
Όλα τα παραπάνω συντελούν στην αψεγάδιαστη οδική συμπεριφορά, τόσο μέσα στον αστικό ιστό, όσο και στα ταξίδια, αλλά και στις «ειδικές διαδρομές», που επιλέγει ο οδηγός του, προκειμένου να χαρεί ένα σπορ αυτοκίνητο φτιαγμένο πάνω από όλα για τον οδηγό.
Τα καλά νέα ξεκινούν από την τέλεια, χαμηλή θέση οδήγησης στα ημιμπάκετ της Ρεκάρο και συνεχίζουν στην συμπεριφορά της ανάρτησης, που παρότι είναι σφιχτή δεν κοπανάει.
Το Fiesta ST είναι ένα εύχρηστο αυτοκίνητο πόλης με την ρύθμιση στην θέση Normal, γίνεται ένα ταξιδιωτικό εργαλείο μεγάλων αποστάσεων και με επιλογή της ρύθμισης Sport, ή –ακόμα καλύτερα- Track, μεταλλάσσεται σε «πολεμική» μηχανή που μπορεί να σε βγάλει ασπροπρόσωπο ακόμα και σε αγώνες, με μόνες προσθήκες τις απαιτούμενες προδιαγραφές ασφάλειας.
Ειλικρινά, ψάξαμε πολύ αλλά δεν βρήκαμε ψεγάδι στην οδική συμπεριφορά αυτού του «πασπαρτού» οχήματος, που τα πηγαίνει μια χαρά τόσο στα αστικά κέντρα, όσο και στις απαιτητικές ορεινές διαδρομές.
Με την «πλώρη» κολλημένη στον δρόμο, ακολουθεί πιστά τις εντολές του τιμονιού και στρίβει σαν τρένο, γεγονός στο οποίο συμβάλλει τόσο το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό της Quaife, όσο και το Torque Vectoring που χρησιμοποιεί τα εμπρός φρένα για να αποτρέψει την σπάταλη της ροπής σε άσκοπο σπινάρισμα του εσωτερικού τροχού.
Ουδέτερο, με εντυπωσιακή ευστάθεια στα πολλά χιλιόμετρα, ικανοποιεί τους ανήσυχους οδηγούς ακόμα και χωρίς την απενεργοποίηση του ESP, ενώ ταυτόχρονα παρέχει αίσθηση ασφάλειας ακόμα κι αν το «απελευθερώσεις» από τα ηλεκτρονικά συστήματα ελέγχου της πρόσφυσης. Στην ίδια κατεύθυνση και τα φρένα που υποστηρίζουν πλήρως τις εκρηκτικές επιδόσεις αυτού του hot super mini της Ford, αλλά και τα φώτα που κάνουν την νύχτα, ημέρα.
Το μοναδικό πρόβλημα που εντοπίσαμε είναι, τα στενά ημιμπάκετ καθίσματα, που δεν προσφέρονται για «βαρυκόκαλους» σωματότυπους, ενώ κάνουν την διαδικασία μπες / βγες, επίπονη για τις μεγαλομεσαίες ηλικίες χρηστών.
Επίσης, αν αποφασίσεις να κινηθείς στα όρια της απόδοσης του κινητήρα, το ρεζερβουάρ των 42 λίτρων είναι πολύ μικρό.
Δια ταύτα
Τα πολλά χρόνια εμπειρίας (Fiesta XR2 το 1981) και η τριβή σε πρωταθληματικό επίπεδο στο WRC της Ford Performance, δημιούργησαν το –ίσως- απόλυτο, προσιτό σπορ αυτοκίνητο, που μπορεί να κάνει το ίδιο καλά δουλειές όπως τα καθημερινά ψώνια και την άλλη στιγμή να μετατρέψετε σε εργαλείο οδηγικής ευχαρίστησης ή αγωνιστικής εμπλοκής.
Αν στα παραπάνω, προσθέσουμε και την τιμή που ξεκινά από τις 22.567 ευρώ στην βασική έκδοση ST2 (24.378 ευρώ για το αυτοκίνητο της δοκιμής μας), τότε έχουμε μια πρόταση που απλά, δεν έχει αντίπαλο στην κατηγορία.
Υπέρ
Ποιότητα κατασκευής
Σχεδίαση
Κινητήρας
Επιδόσεις
Διαθέσιμες τεχνολογίες
Οδηγική ευχαρίστηση
Οδική συμπεριφορά
Φρένα
Φώτα
Κατανάλωση
Εξοπλισμός
Τιμή
Κατά
Στενά καθίσματα
Μικρό ρεζερβουάρ
Έλλειψη ρεζέρβας
Τεχνικά χαρακτηριστικά
Κατηγορία: Super Mini, επιβατικό, 5θυρο, 5θέσιο
Διαστάσεις: 4.068 Χ 1.735 Χ 1.469 χλστ
Μεταξόνιο: 2.493 χλστ
Βάρος: 1.262 κιλά
Ρεζερβουάρ καυσίμων: 42 λτ
Χώρος αποσκευών: 311 / 1093 λτ
Κινητήρας: βενζίνης, 3κύλινδρος, 12βάλβιδος, turbo,1.497 κ.εκ.
Ισχύς: 200 ίπποι / 6.000 σαλ
Ροπή (Nm): 290 / 1.600 σαλ
Μετάδοση: Στους εμπρός τροχούς
Κιβώτιο: Χειροκίνητο 6 σχέσεων, με μπλοκέ διαφορικό
Ανάρτηση: Εμπρός Γόνατα McPherson / Πίσω Ημιάκαμπτος άξονας
Τροχοί: 205/45/17
Φρένα: Εμπρός Αεριζόμενοι δίσκοι / Πίσω Δίσκοι
Σύστημα διεύθυνσης: Υποβοήθηση στάνταρντ, με κύκλο στροφής 10,1 μ.
Επιτάχυνση 0-100: 6,5΄΄
Τελική ταχύτητα: 232 χλμ/ώρα
Κατανάλωση (δοκιμής): 8,3 λτ/100 χλμ
Εκπομπές CO2: 136 γρ/χλμ
Τέλη κυκλοφορίας: 163.2 €
Νίκος Τσάδαρης