Πριν από 35 χρόνια, η BMW Motorsport GmbH δημιούργησε μία νέα κατηγορία οχημάτων. Το πρώτο sedan υψηλών επιδόσεων συνδύαζε τη δυναμική συμπεριφορά ενός σπορ αυτοκινήτου με την άνεση και τη λειτουργικότητα ενός κορυφαίου 4θυρου μοντέλου.
Με την ονομασία BMW M5 και την ισχύ ενός 6κύλινδρου σε σειρά μηχανικού συνόλου, προερχόμενου από τη σπορ M1 με κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο, το νέο μοντέλο ξεκίνησε μία εντυπωσιακή καριέρα στην οποία αυτή τη στιγμή η M5 Competition αποτελεί την αιχμή του δόρατος.
Σήμερα, η M5 είναι το πιο επιτυχημένο σπορ sedan υψηλών επιδόσεων σε όλο τον κόσμο, συνεχίζοντας να αντλεί στοιχεία της από την αγωνιστική τεχνογνωσία της μάρκας.
Θέλοντας να τιμήσει αυτή την επέτειο, η γερμανική φίρμα παρουσιάζει μία ειδική έκδοση της M5, η οποία κάτω από το καπό της έχει τον ισχυρότερο κινητήρα στην ιστορία του μοντέλου (με ισχύ 625 ίππους) και μία γκάμα συναρπαστικών στιλιστικών στοιχείων και ειδικού εξοπλισμού.
Η M5 Edition 35 Years θα κατασκευαστεί σε περιορισμένο αριθμό 350 αντιτύπων και θα διατίθεται σε όλο τον κόσμο από τον Ιούλιο του 2019.
Μέσα σε έξι γενιές, οι δυναμικές επιδόσεις της M5 ακολούθησαν μία συνεχή εξελικτική πορεία, χωρίς όμως το υψηλών επιδόσεων sedan να απομακρυνθεί από την αρχική φιλοσοφία του. Ως ένα ανεξάρτητο μοντέλο βασισμένο στην Σειρά 5, προσφέρει αυτό το κρίσιμο ‘κάτι παραπάνω’ που εκφράζει γνήσιο πάθος για το μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Ο υψηλόστροφος κινητήρας, η τεχνολογία ανάρτησης που εναρμονίζεται άψογα με το υψηλό τεχνολογικό υπόβαθρο του μηχανικού συνόλου, τα ιδιαίτερα σχεδιαστικά χαρακτηριστικά Μ για βελτιστοποίηση της ψύξης του αέρα εισαγωγής και οι αεροδυναμικές αρετές εγγυώνται κορυφαίες δυναμικές επιδόσεις, ευελιξία και ακρίβεια.
Επετειακή έκδοση με αποκλειστικό εξοπλισμό
Βάση εκκίνησης για την επετειακή έκδοση ήταν η M5 Competition, η οποία προάγει τις αγωνιστικές επιδόσεις σε μία εντελώς νέα διάσταση για όχημα sedan. Αυτό οφείλεται στο V8 σύνολο με τεχνολογία M TwinPower Turbo, μέγιστη ισχύ 625 ίππων και μέγιστη ροπή 750 Nm σε συνδυασμό με μία άμεση σύνδεση κινητήρα, την ειδική τεχνολογία ανάρτησης, το σύστημα τετρακίνησης M xDrive και το Διαφορικό Active M στον πίσω άξονα.
Η οδηγική εμπειρία που προσφέρει η M5 Competition ορίζεται από δυναμική επιτάχυνση, βέλτιστη ελκτική πρόσφυση, εξαιρετική οδηγική ευστάθεια και οδική συμπεριφορά που μπορεί να ελέγχεται με ακρίβεια σε όλες τις περιπτώσεις.
Ολοκληρώνει την επιτάχυνση από στάση 0 – 100 χλμ σε 3,3 δευτερόλεπτα, ενώ ξεπερνά τα 200 χλμ/ώρα μετά από 10,8 δεύτερα.
Το εξωτερικό και το εσωτερικό της M5 Edition 35 Years συναρπάζουν όσο και οι επιδόσεις της. Σχεδιαστικά στοιχεία M εξαιρετικά υψηλής ποιότητας που εξελίχθηκαν ειδικά για το μοντέλο Edition και εξοπλισμός BMW Individual της χαρίζουν το κύρος ενός αποκλειστικού συλλεκτικού οχήματος. Στην εντυπωσιακή του εμφάνιση τον πρώτο λόγο έχει το φινίρισμα σε Frozen Dark Grey που με τις ειδικές χρωστικές ουσίες του δίνει την εντύπωση μιας βελούδινης, ματ επιφάνειας. Νέας σχεδίασης ζάντες αλουμινίου Μ 20”, σε σχέδιο Y και η απόχρωση Graphite Grey δημιουργήθηκαν αποκλειστικά για το μοντέλο Edition. Επιπλέον, οι δαγκάνες των στάνταρ συνθετικών φρένων Μ έχουν high-gloss μαύρο φινίρισμα. Carbon κεραμικά φρένα M διατίθενται προαιρετικά, με χρυσαφί δαγκάνες.
Εκτός από τα πολυλειτουργικά καθίσματα M και την πλήρως δερμάτινη επένδυση Merino σε μαύρο με μπεζ, αντίθετες ραφές, ιδιαίτερα ελκυστικές είναι οι διακοσμητικές πινελιές από αλουμίνιο, ανθρακονήματα και τα ανοδιωμένα εξαρτήματα σε χρυσαφί απόχρωση.
Πρόκειται για κομψές επιφάνειες που λαμπυρίζουν και δίνουν το παρών στην περιοχή του πίνακα οργάνων, σε τμήματα των επενδύσεων θυρών και στην κεντρική κονσόλα. Τα μαρσπιέ φέρουν το λογότυπο “M5 Edition 35 Jahre”, ενώ μία επιγραφή “M5 Edition 35 Jahre 1/350” χαραγμένη με λέιζερ στο κάλυμμα της ποτηροθήκης στην κεντρική κονσόλα αποτελούν πρόσθετα διακοσμητικά στοιχεία στα οχήματα Edition.
Η M5 είναι 35 χρόνια στην κορυφή της κατηγορίας
Ο κινητήρας, η μετάδοση ισχύος, η ανάρτηση και η σχεδίαση της M5 ανέκαθεν αποτελούσαν ένα άριστα εναρμονισμένο πακέτο που ορίζεται από τη γραμμική παραγωγή ισχύος σε ένα μεγάλο εύρος στροφών, την ευέλικτη και ασφαλή συμπεριφορά του αυτοκινήτου στο δρόμο, τις συναρπαστικές δυναμικές επιδόσεις στην πίστα και την απέριττη αισθητική.
Ακόμα και η πρώτη γενιά της M5 διέθετε διακριτική εμφάνιση, παρόμοια του βασικού μοντέλου. Η προσέγγιση αυτή αναδείκνυε ακόμα περισσότερο τις αρετές του κινητήρα. Το 6κύλινδρο εν σειρά μηχανικό σύνολο, προερχόμενο από την M1 και ελαφρά τροποποιημένο, απέδιδε 286 ίππους, 9 επιπλέον του θρυλικού σπορ αυτοκινήτου με τον κινητήρα τοποθετημένο στο κέντρο λόγω των βελτιστοποιημένων ψηφιακών ηλεκτρονικών συστημάτων.
«Η ανάρτηση πρέπει να είναι πάντα ταχύτερη από τον κινητήρα»: Aυτή ήταν η βασική αρχή των μοντέλων M την εποχή εκείνη, και γι’ αυτό η M5 εφοδιάστηκε με πιο σκληρή, σπορ ανάρτηση και ένα σύστημα πέδησης υψηλών επιδόσεων, πέραν του ενισχυμένου 5άχυτου κιβωτίου και ενός μπλοκέ διαφορικού στον πίσω άξονα με ποσοστό εμπλοκής 25%.
Η δεύτερη γενιά της M5 ήταν επίσης ένα κομψό αυτοκίνητο: αρχικά απέδιδε στο δρόμο 315 ίππους και από το 1992 έφτασε τους 340 ίππους. Μεταξύ άλλων, διέθετε ένα στάνταρ σύστημα αυτόματης ρύθμισης ύψους ανάρτησης στον πίσω άξονα για να διασφαλίζεται η ισορροπία μεταξύ αγωνιστικών επιδόσεων και εξαιρετικής καθημερινής άνεσης.
Στην τρίτη γενιά της M5 που λανσαρίστηκε το 1998, οι διπλές πλέον απολήξεις εξαγωγής φανέρωναν διακριτικά τις υψηλές επιδόσεις του μοντέλου. Επιπλέον, ο V8 των 400 ίππων απαιτούσε πολύ μεγαλύτερους αεραγωγούς ψύξης μπροστά.
Η τέταρτη έκδοση της M5 διέθετε έναν εντυπωσιακό κινητήρα: μία 10κύλινδρη μονάδα προερχόμενη από τη Formula 1 απέδιδε μέγιστη ισχύ 507 ίππους.
Επίπλέον, ο V10 εξέλιξε σε νέα επίπεδα την υψηλόστροφη φιλοσοφία των κινητήρων M με πάνω από 8 000 σαλ και έναν εντυπωσιακό ήχο.
Με την επιστροφή του V8 στην πέμπτη γενιά της M5, το 2011 στο πακέτο προστέθηκε και η τεχνολογία turbo. Δύο υπερσυμπιεστές διατεταγμένοι στο εσωτερικό του V των κυλίνδρων και μία πολλαπλή εξαγωγής
διασταυρούμενης ροής ήταν τα πλέον αξιοσημείωτα χαρακτηριστικά του υψηλόστροφου κινητήρα με ισχύ 560 ίππους την οποία ‘χαλιναγωγούσαν’ αφενός το 7τάχυτο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, αφετέρου ένα ενεργό, μπλοκέ διαφορικό (Active Differential Lock) στον πίσω άξονα.
Το έκτο και τελευταίο κεφάλαιο της ιστορίας M5, ορίζεται και πάλι από ένα V8 κινητήρα. Με τη νέα μονάδα, η ισχύς αυξάνεται σε 600 ίππους με την M5 Competition να φτάνει τους 625 ίππους. Για πρώτη φορά, το ευφυές σύστημα τετρακίνησης M xDrive φροντίζει η κινητήρια ισχύς να φτάνει στο δρόμο με απόλυτο έλεγχο.
Πετυχαίνει ένα εντελώς νέο επίπεδο δυναμικής συμπεριφοράς και διασφαλίζει ότι η τελευταία και ισχυρότερη M5 είναι απόλυτα ελεγχόμενη από τον οδηγό, ακόμα και σε ακραίες συνθήκες σπορ οδήγησης.
Νίκος Τσάδαρης