Τα MotoGP ακολουθούν το σύστημα της Formula 1 και του Παγκόσμιου Superbike –WSBK με την εφαρμογή ενός δικού τους σχεδίου νοκ-αουτ για την κατάταξη των οδηγών στην γραμμή της εκκίνησης των αγώνων από το 2013.
Σε αντίθεση με την F1 και το WSBK, στο MotoGP οι επιδόσεις στις ελεύθερες δοκιμές θα λαμβάνονται υπόψη. Οι δέκα ταχύτεροι στις σειρές των ελεύθερων δοκιμών, περνούν αυτόματα στη δεύτερη και τελική φάση των κατατακτηρίων δοκιμών, όπου θα προκύπτουν οι οδηγοί που θα στηθούν στις 12 πρώτες θέσεις – οι 4 πρώτες σειρές της σχάρας εκκίνησης.
Όσοι έχουν σημειώσει χρόνους έξω από την πρώτη δεκάδα μετά τις τρεις σειρές ελεύθερων δοκιμών (FP), θα συμμετέχουν στην πρώτη σειρά κατατακτηρίων δοκιμών (QP1), απ’ όπου οι δύο ταχύτεροι περνούν στην 2η σειρά των κατατακτηρίων, την QP2.
Κάθε σειρά κατατακτηρίων θα διαρκεί μόλις 15 λεπτά ενώ μια επιπλέον, τέταρτη σειρά ελεύθερων δοκιμών διάρκειας 30 λεπτών προστίθεται ακριβώς πριν την έναρξη των κατατακτηρίων. Αυτή η νέα, επιπλέον σειρά ελεύθερων δοκιμών, δεν προσμετρά στη διαδικασία κατάταξης, είναι για να γίνουν οι τελευταίες ρυθμίσεις για τις κατατακτήριες.
Στα βασικά πλεονεκτήματα του νέου συστήματος θα είναι η προβολή για τις ιδιωτικές ομάδες CRT που λογικά θα συνθέτουν την πρώτη σειρά των κατατακτηρίων δοκιμών. Με περισσότερο τηλεοπτικό χρόνο για τις ομάδες και τους χορηγούς τους διευκολύνεται η εξ αρχής …εύρεσή τους.
Σημαντικό είναι όμως το πλεονέκτημα και για τους κορυφαίους οδηγούς που με αυτό το σύστημα θα έχουν περισσότερο χώρο στην πίστα για να κάνουν τον γρήγορο γύρο τους. Μόλις 12 οδηγοί θα είναι στην πίστα στα QP2 οπότε θα μειωθούν σημαντικά τα φαινόμενα όπου κάποιος οδηγός να χάνει το γύρο του λόγω «κυκλοφοριακής συμφόρησης».
Σήμερα οι κατατακτήριες δοκιμές γίνονται σε μία συνεχόμενη διάρκειας μίας ώρας. Από το 2013 η όλη διαδικασία θα διαρκεί σχεδόν …δύο ημέρες, ενώ η τελική κατάταξη θα διαμορφώνεται μέσα σε λιγότερο από 40 λεπτά.
Η νέα διαδικασία κατάταξης για την εκκίνηση έχει ως εξής:
1. Οι τρεις σειρές 45λεπτων ελεύθερων δοκιμών εξακολουθούν να ισχύουν ως έχουν και σήμερα. Ωστόσο οι καλύτεροι χρόνοι που πετυχαίνουν οι οδηγοί σε αυτές θα λαμβάνονται υπόψη και θα ορίζουν τη συμμετοχή τους στη διαδικασία κατατακτηρίων δοκιμών.
2. Οι δέκα ταχύτεροι οδηγοί θα περνούν κατ’ ευθείαν στην δεύτερη και τελική σειρά των κατατακτηρίων (QP2).
3. Όλοι οι υπόλοιποι οδηγοί θα συμμετέχουν στην πρώτη φάση των κατατακτηρίων δοκιμών (QP1).
4. Οι δύο ταχύτεροι της QP1 θα περνούν στην QP2, συμπληρώνοντας τον αριθμό των 12 που θα χρονομετρηθούν εκ νέου για τις 12 πρώτες θέσεις της εκκίνησης.
5. Οι οδηγοί από τις θέσεις 3 και πίσω κατά την χρονομέτρηση της QP1 θα καταλαμβάνουν τις θέσεις 13 και πίσω στη σχάρα της εκκίνησης, σύμφωνα με τη σειρά των χρόνων που πέτυχαν στην QP1.
To πρόγραμμα των αγώνων διαμορφώνεται συνεπώς ως ακολούθως
Πρώτη ημέρα (Παρασκευή, εκτός του Assen που είναι Πέμπτη):
-Ελεύθερες Δοκιμές -1 (FP1): 45 λεπτά (Ως έχουν) Η χρονομέτρηση μετρά για τις κατατακτήριες
-Ελεύθερες Δοκιμές -2 (FP2): 45 λεπτά (Ως έχουν) Η χρονομέτρηση μετρά για τις κατατακτήριες
Δεύτερη ημέρα (Σάββατο, εκτός του Assen που είναι Παρασκευή):
-Ελεύθερες Δοκιμές -3 (FP3): 45 λεπτά (Ως έχουν) Η χρονομέτρηση μετρά για τις κατατακτήριες
-Ελεύθερες Δοκιμές -4 (FP4): 45 λεπτά (Νέες) Η χρονομέτρηση αυτή δεν μετρά για τις κατατακτήριες
-Διάλλειμα 10 λεπτών
-Κατατακτήριες δοκιμές 1 (QP1): 15 λεπτά
-Διάλλειμα 10 λεπτών
-Κατατακτήριες δοκιμές 2 (QP2): 15 λεπτά
Ο συνολικός χρόνος των χρονομετρήσεων θα είναι 210 λεπτά για όσους δεν περάσουν απ’ ευθείας στην QP2, οπότε θα συμμετέχουν και στην QP1. Για τους οδηγούς που προκρίνονται για την QP2 από τις ελεύθερες δοκιμές, ο συνολικός χρόνος θα είναι 195 λεπτά, ακριβώς όσο διαρκούν και τώρα.
Η χρόνος αυτός έχει σημασία για τη φθορά των κινητήρων των εργοστασιακών ομάδων, αλλά και της δυνατότητας που δίνεται να βρεθούν οι ιδανικές ρυθμίσεις.
Από την άλλη, η πίεση στους ώμους των οδηγών εμφανίζεται από την πρώτη σειρά ελεύθερων δοκιμών (FP1). Αν είναι στεγνή η πίστα στην περίοδο FP1 και βρέξει στις επόμενες σειρές, τότε ουσιαστικά θα προκριθούν οι οδηγοί σύμφωνα με την κατάταξη των καλύτερων χρόνων τους που θα είναι αυτοί της στεγνής περιόδου.
Ένα από τα μειονεκτήματα είναι ότι περιορίζεται η δυνατότητα διερεύνησης ρυθμίσεων και δοκιμών καθώς οι οδηγοί θα κυνηγούν τον χρόνο μη θέλοντας να ρισκάρουν κάποιους χαμένους γύρους.
Από την άλλη αν κάποιος οδηγός ξέρει ότι έχει εξασφαλίσει την πρόκρισή του στην τελική φάση των κατατακτηρίων (QP2), μπορεί να αναζητήσει τις ρυθμίσεις του ή να κάνει «οικονομία» στους κινητήρες του.