Η οδήγηση της μοτοσυκλέτας είναι μία κατ΄ εξοχήν μοναχική δραστηριότητα. Με την έννοια τόσο ότι συνήθως δεν υπάρχει συνεπιβάτης όσο και ότι δεν υπάρχει άλλη μοτοσυκλέτα στην παρέα.
Ωστόσο οι ομαδικές εξορμήσεις έχουν τη δική τους χάρη και οι οργανωμένες εκδρομές κερδίζουν διαρκώς όλο και περισσότερους φίλους και οπαδούς. Όσο πιο περίπλοκο γίνεται ένα σχήμα, τόσο μεγαλύτερες είναι οι απαιτήσεις στην τήρηση των κανόνων της ομαδικής οδήγησης.
Ας δούμε τους σημαντικότερους από αυτούς όπως τους περιγράφει η MSF (Motorcycle Safety Foundation).
Έλα έτοιμος. Έλα στην ώρα σου και προετοιμασμένος πλήρως, με γεμάτο το ρεζερβουάρ.
Πάρε μέρος στην ενημέρωση. Θέματα όπως η διαδρομή, στάσεις ξεκούρασης και ανεφοδιασμού αλλά και τα χαρακτηριστικά σινιάλα από τον πλοηγό, πρέπει να είναι γνωστά πριν ξεκινήσετε. Ορίστε έναν «πλοηγό» και έναν οδηγό «σκούπα» (τελευταίο). Και οι δύο πρέπει να είναι έμπειροι που γνωρίζουν καλά τους κανόνες οδήγησης σε γκρουπ. Ο πλοηγός πρέπει να αξιολογήσει τις ικανότητες κάθε μέλους αλλά και το στιλ οδήγησης που θα ακολουθηθεί.
Ορίστε ένα πλήθος μοτοσυκλετών που είναι εύκολα διαχειρίσιμο. Ιδανικά πέντε έως οκτώ μοτοσυκλέτες. Στην ανάγκη χωρίστε το γκρουπ σε μικρότερα, ορίζοντας στο κάθε ένα και από έναν «πλοηγό» και «σκούπα».
Οδηγείστε εξοπλισμένοι. Στο γκρουπ πρέπει να βρίσκονται μεταξύ των μελών του τουλάχιστον ένα κινητό τηλέφωνο, κιτ πρώτων βοηθειών και πλήρης σειρά εργαλείων. Έτσι το γκρουπ είναι προετοιμασμένο να αντιμετωπίσει κάθε ενδεχόμενο πρόβλημα.
Οδηγείστε σε σχηματισμό. Η οδήγηση σε προεπιλεγμένο σχηματισμό (βλέπε σχήμα) παρέχει ικανοποιητικές αποστάσεις μεταξύ των μελών του γκρουπ και ταυτόχρονα το μικρότερο δυνατό συνολικό μήκος του σχηματισμού. Έτσι κάθε οδηγός έχει αρκετό χώρο στη διάθεσή του ώστε να αντιδρά σε ενδεχόμενο κίνδυνο.
Ο πλοηγός οδηγεί στο αριστερό μέρος της λωρίδας ενώ ο δεύτερος οδηγεί στο δεξί μέρος της και τουλάχιστον ένα δευτερόλεπτο πίσω από τον πλοηγό.
Τα υπόλοιπα μέλη ακολουθούν τον ίδιο σχηματισμό. Σε δρόμους με συνεχείς στροφές είναι προτιμότερη η στοίχιση σε μονή σειρά. Επίσης σε συνθήκες χαμηλής ορατότητας, κακού οδοστρώματος, κατά την είσοδο και έξοδο από αυτοκινητόδρομους ή άλλες περιπτώσεις όπου χρειάζεται περισσότερος διαθέσιμος χώρος στις μοτοσυκλέτες για ενδεχόμενους ελιγμούς.
Αποφύγετε την πορεία η μια μοτοσυκλέτα δίπλα στην άλλη. Μειώνεται σημαντικά ο διαθέσιμος χώρος. Αν χρειαστεί ελιγμός για να αποφύγετε κάποιο εμπόδιο ή κακοτεχνία του δρόμου, δεν θα έχετε το χώρο και το τιμόνι σας θα έρθει κοντά στης διπλανής μοτοσυκλέτας…
Παρακολουθείτε κάθε τόσο από τους καθρέφτες τους οδηγούς που σας ακολουθούν. Αν διαπιστώσετε ότι η μοτοσυκλέτα που σας ακολουθεί χάνει έδαφος, μειώστε ταχύτητα ώστε να έρθει και πάλι σε απόσταση οπτικής επαφής. Αν όλοι οι οδηγοί στο γκρουπ ακολουθήσουν αυτό το τέχνασμα, το γκρουπ θα κινείται τελικά με ρυθμό που όλοι μπορούν να ακολουθήσουν χωρίς να πιέζονται.
Αν χάσετε το γκρουπ, μην πανικοβληθείτε. Το γκρουπ θα πρέπει να έχει διαθέσιμο ένα πλάνο ώστε να επανασυνδεθείτε (πχ τον προηγούμενο κανόνα). Μην παραβείτε τον κανόνα που λέει ότι «ποτέ δεν οδηγώ πάνω από τις δυνατότητές μου ώστε να φτάσω τους άλλους οδηγούς».
Για μηχανικά προβλήματα ή θέματα υγείας, χρησιμοποιήστε το κινητό σας για να ζητήσετε βοήθεια πριν η κατάσταση καταστεί πιο σοβαρή.